07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh vad mysigt!

Jag längtar också efter att stalla in nu, det känns rätt knäppt att nästa gång Amazing stallas in så har vi flyttat till Luleå! :bump:

Det är ganska nervöst faktiskt, för det första att flytta hemifrån, ny stad, nytt stall, nytt jobb, nytt ALLT! :eek::D:D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hon ser superfin ut, gillar att det är mycket "stuns" i henne.

-------------

Här laddar vi för fullt inför kvalitén på lördag. Rider sista hoppasset för min tränare idag och sedan ett dressyrpass för tränare på torsdag. Senaste veckorna så har han bara gått för tränare (hoppning och dressyr) och vilat dagarna emellan. Rids bara 3 dagar i veckan då kvalitét fungerar bättre än kvantitet på honom.

Har tränat på hoppningen som den kommer att se ut och gå till senaste två gångerna och idag gör vi ett enklare genrep. Han hoppar lätt de övningar som de ska kunna upp till maxhöjd (110 cm), sen har vi testat att höja upp något extra också (uppåt 120 cm) och det gör han med lätthet.

Efter kvalitén får han vila en vecka. Sedan är det 3 veckors trimmande mot championatskvalet i dressyr med träningar och turer i skogen (ingen hoppning). Efter det så får han vila i uppåt 8 veckor innan jag sätter igång igen.

Vad som är planen nästa år vet jag inte än. Min ena tränare tycker att han ska åka till Falsterbo som hopphäst, min andra tränare tycker att han ska åka dit som dressyrhäst och jag själv vill rida Breeders i fälttävlan. Vad han har störst kapacitet inom utvisar väl kanske höstens fortsatta träningar efter hans välförtjänta längre vila.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL!

Ni brukar aldrig ha något att säga när jag lägger ut bilder & filmer.

Men här kommer en film från ikväll iaf. Andra gången han hoppar studs. & andra gången han hoppar "lite högre (hela 70cm.)" med ryttare. Första gångerna vi hoppa uppsuttet så fick vi ett bakslag. Höjde för fort & han blev osäker. Så vi har tagit det lugnt på hoppfronten & endast travhoppat då han känt sig säkrare då. Nu börjar han äntligen visa hoppglädjen han haft vid löshoppning. :love: Suger tag i hindret & rullar självmant in i galopp.

http://www.youtube.com/watch?v=G3fp86g_I6Q
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh vad roligt det ser ut :D Jag måste också hoppa någon dag!
Bra att du backade ett steg när han började känna sig osäker.

Charlotte: hon ser jättefin ut! Vad roligt att få träna för Per :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Måste bara ventilera mig lite. Idag var M billig.... Hon trotsade mig rejält i galoppen. Tvärstannade, bockade/sparkade bakut, slängde sig åt sidan, segade och gjorde oförklarliga luftsprång :eek: Jag vet inte hur många gånger jag svor och tänkte "nu säljer jag henne". Men så plötsligt började hon lyssna på mina tillrättavisningar! :bow:

Då blev hon dyr :love: Det var värt slit-jobbet! (Har precis kikat på lite bilder och ååh vad hon sätter mycket muskler nu!) Nu har vi kommit över en stor tröskel idag! Ridlektion för min tränare i helgen, det peppar vi för!

Någon som har en liten :devil: som jag? Haha
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL!

Ni brukar aldrig ha något att säga när jag lägger ut bilder & filmer.

Men här kommer en film från ikväll iaf. Andra gången han hoppar studs. & andra gången han hoppar "lite högre (hela 70cm.)" med ryttare. Första gångerna vi hoppa uppsuttet så fick vi ett bakslag. Höjde för fort & han blev osäker. Så vi har tagit det lugnt på hoppfronten & endast travhoppat då han känt sig säkrare då. Nu börjar han äntligen visa hoppglädjen han haft vid löshoppning. :love: Suger tag i hindret & rullar självmant in i galopp.

http://www.youtube.com/watch?v=G3fp86g_I6Q

Vilken härlig inställning han har :laugh: Ser jätte-fint ut!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

När flyttar du? Luleå är en trevlig stad om än väldigt kall på vintern;) Har du hittat något bra stall till Amazing?


Jarnroos: Min är en liten :devil: just nu. Eller inte hela tiden men han växlar mellan att kännas som drömhästen och en trotsig unge. Förra ridpasset höll han på att skicka av mig men det är tur att man har lite balans:p Men det är tur att dom har sina ljusa stunder för då känns det kanonbra!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag flyttar när alla bitar är på plats, det är STORT projekt, men så kul och förhoppningsvis kommer jag iväg i slutet av September med alla saker, innan dess ska jag upp en gång o kolla på lägenheten osv! :laugh:

Jajamensan, hon kommer att bo supertrevligt! :d
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Igår tänkte jag sätta igång min donna efter att fått vila 2 veckor efter ett gäng ridpass på bana för tränare och för att jag varit mer eller mindre sjuk nu i tre veckor.
Så plockar in henne, borstar igenom o så, sätter på longeringgjorden o en lina, ut o skrittar fram henne, lägger henne på volten och så ser jag nått okul, låter henne gå upp i trav för att se mer. Och mkt riktigt hon visar ½-1 grads hälta i trav på volt i hö bak. Hoppas hon bara busat runt lite i det blöta gräset så att det inte är nått allvarligt, men nu blir det lite mera vila. Suck.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh vad tråkigt... :(

Jättekul att se bilder och filmer från er andra! :laugh:

Charlotte1975: Hon ser jättetrevlig ut! Hur går det för hennes lilla oäkting? ;)


KL
Nu är vår flicka på hemmaplan igen! Känns skönt att kunna se henne varje dag igen! Hon äter och är pigg, precis som vanligt. Jag har dock bara sett henne i boxen än så länge (jobbade igår när min syster med pappa hämtade hem henne), men hon såg väldigt mycket stadigare ut än vad hon gjorde dagarna innan hon åkte! :laugh: Har varit stadig där nere i flera dagar också, men har fortfarande lite dålig "rymdsuppfattning" med bakbenen.
Har fått en otroligt utförlig rapport/journal med hem, samt instruktioner om fortsättningen. Guldstjärna till veterinärerna verkligen! De har varit fantastiska!
Fortfarande är det ingen som vet vad det är hon råkat ut för. Ingenting hänger ihop alls, hon är röntgad i halskotpelaren u.a. så det var ingenting där, men tydligen ser man inte alltid "problem" i det området med röntgen.
Nu är prognosen såklart bättre, men det är ingen som kan säga säkert om hon kommer fortsätta vara stabil, bli bättre eller kanske sämre. Vi vet heller inte om det kommer funka att rida henne igen. Nu är det först en veckas boxvila med medicin (finadyne), sen en vecka till på box/sjukhage. Därefter en månads träning från backen i samtliga gångarter innan det blir aktuellt med ryttare. Väldigt försiktiga steg och framför allt hålla koll på bakbenen om hon skulle bli mer vinglig/snubblig.
Ingen kan säga om det är ärftligt heller, men vet sa att det troligtvis inte är det iom att det kom som en bomb från klar himmel, så om hon nu skulle kajka i ridningen kommer hon kanske kunna bli mamma. Det får framtiden utvisa! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Skönt att det verkar gå åt rätt håll! Ser jätte fin ut på videon! Stor gång är trevligt men gör det inte alltid så lätt;). Har själv en Roosevelt avkomma som liksom sin storerbror (e Warsteiner) har en tendens att bli lite svävig och okvick.Kommer att behöva bygga mkt styrka:grin: Han är anmäld till kvaliten men börjar fundera på att stryka... Han känns väldigt seg och svag efter sommarvilan (ca 4 v). Antingen är han inte helt kry eller har han växt i kombination med betesseghet.
Men jag bör tillägga att han är otroligt bra i huvudet. Så min långsiktiga plan i mkt uteridning så att han får chans att bli riktigt stark utan att jag behöver tjata på honom på banan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Skönt att hon är bättre och fått komma hem!
Har haft en häst med liknande men inte lika mycket symtom. Var "bara" väldigt vinglig när han gick. Var också på Ulltuna där de misstänkte slinger men i efterhand måste det ha varit något form av virus. Hade stort påslag på immunförvaret men de kunde inte hitta exakt vad det var. Han blev hur som helst helt bra:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad härligt att ni fått hem henne igen! Håller tummarna för att hon blir helt återställd så att ni kan rida henne sen.

idag har jag ridit ut tillsammans med en kompis och det var riktigt mysigt. Mycket galopp men även i skogen över stock och sten. Han kändes fin idag och inga luftsprång idag :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har ju också ridit ut en hel del senaste tiden och det har blivit mycket klättring och galopp, och tyvärr också en hel del trots, som vi dock alltid löst och resten av ridturen har fortlöpt underbart!

Hon är lite seg i skritten just nu, kastar med huvudet och studsar, men så fort jag börjar trava eller galoppera så skärper hon sig på studs och det är en dröm att rida henne då! :love:
I skritten kan man säga att hon släpper bettet för att genast suga tag och verkligen arbeta och bära sig i trav och galopp!

Ska bli skönt att få en ordentlig tränare till hösten!


Idag var hon dock jättemysig och verkligen på, lyssnade på minsta lilla och var sådär himla trevlig i tömmen, jag fick springa för glatta livet (tack o lov att jag spinner minst 2 gånger i veckan nu, annars hade jag stupat! :devil:;)) för ökad trav i henne, det finns det gott om! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Skönt att få hem henne! Är inte kul att ha kusen så långt borta, och inte billigt heller för den delen, men det kan det ju vara värt då o då :)
Synd att ni inte fick nån diagnos, men håller en tumme för att hon blir bra och att det ev bara var en tillfällig svullnad över/mot en nerv.


Fashionistan: OJOJ! Spinner två ggr i veckan! :eek: hahaha det var det jag reagerade på! shit vilken toppkondis du borde ha!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad skönt att hon är bättre och får komma hem! Det var riktigt otäckt där ett tag! :crazy:

Igår fick min pålla sitt svenska pass, så nu är hon anmäld till kvalitéen i Tingsryd 3-4 sept. :eek:

Dressyrträning idag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hahahah var det ironiskt? :eek::D

Jag försöker vara på gymmet mellan 2-4 ggr för att bygga upp kroppen som försvann lite gran när jag slutade rida så mycket... :devil:

Innan jag hade Amazing eller när hon var liten och jag inte tränade henne så red jag minst 4 ggr i veckan och ofta 3-4 hästar varje dag + spinning och boxning nån gång i veckan, det är aningens skillnad mot nu.. :angel:;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hoppar in tråden fastän jag inte har varit aktiv på jätte länge...:o

Men nu har jag tagit mod till mig och anmält till kvaliten iaf, så det blir plönninge för oss :laugh:

Någon mer som ska dit?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 928
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp