07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vi ska visa på kvalitén, men här i Värmland, på lördag.

-----------------

Red sista passet inför visningen idag, för dressyrtränaren. Hoppade honom i förrgår för hopptränaren och det var häst överallt, fick slita för att rida ihop honom men fick några hyfsade språng på slutet. Idag var han fin, vi tog igenom ökningarna och fokuserade på bakbensaktiviteten. Tränarna lovordar honom i alla fall. Vi får se hur han sköter sig på lördag, man får helt enkelt sätta en del tilltro till dagsformen, men en mer förberedd häst kan jag inte ta med mig dit. Och det är huvudsaken.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Kul att de är några flera i tråden som ska visa på kvalitén. Jag önskar att de hade varit om någon månad, så att pålle var riden lite mera efter lång sommarvila. Men de ska bli kul och jag ser de som bra träning och erfarenhet.
I tisdags hade vi uteritt, i onsdags löshoppning och i morgon blir de uteritt igen. Köpte nytt bett i går, ett Sprenger dynamic rs. Hoppas att pålle gillar de.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag hoppas på de. Hon har provat de tidigare och verkade trivas bättre med de än vanligt tre delat. Plus att de är lite snyggare. Måste ju ha ett fint bett till nya rundsydda OS tränset. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*
En vän till mig red igenom Cero i söndags, något otroligt fint gick han. Form i skitt och trav, galoppen valde hon att inte jobba med eftersom han var rätt trött.

Red lite barbacka igår och skrittjobbade - tror ni inte hästen går i form bara man har stöd i tygeln? :eek: Förvånad så det sjunger om det (vilket ni som läst om oss tidigare ang. formen kanske förstår)!

Idag valde jag att rida till terrängbanan och skutta lite småhinder, se vad han var på för humör. Jag har redan ridit två hästar idag (på skolan) och det var terränghoppning på schemat idag, så jag var taggad eftersom det gått så bra. Sist jag hoppade Cero var det på Pay & Crossen där jag flög av, krossade höften och fick hjärnskakning pga att jag flög av när han gjorde ett helikoptersprång - läskigt hinder kombinerat med dålig fart var ingen höjdare...

Ponnyn var pigg, pigg, pigg! Hoppade högt över hindren, hoppade av där han skulle, sjukt fin grundgalopp (om än att han drog till vänster efter hindret ett par gånger) och en allmänt bra känsla. Hoppade en naturoxer på ca 50cm, stockar på ungefär samma höjd, ett litet rättuppstående ("flygande" smal stock) på 60cm och sen lite backar på det. Provade även att hoppa lilla graven (vilket tidigare har resulterat i avramlingar, men just på tävlingen gick det finfint!), han hoppade riktigt mjukt och lugnt över vilket gjorde att jag gav honom längre rygel, klappade och berömde - och hästen styr på naturoxern igen, helt själv? :rofl: (ligger i diagonal linje till graven) Jag bara hängde med och lät honom hoppa, vill inte ta bort framåtbjudningen i onödan.

Han var iaf riktigt riktigt fin, ett superpass! :laugh: Blir ett par dagars vila nu, jag ska iväg och titta på en maratonvagn på lördag! :banana: Kanske lägger in ett par filmer senare, hade med en kompis som filmade hoppningen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Eftersom min Plutt har gråa papper får han tyvärr inte vara med på kvalitén men annars hade vi varit det :)

kl

Idag blev det tömkörning! Var längesedan vi gjorde det men jag hade tänkt att vi skulle komma igång med det en gång i veckan. Det gick faktiskt riktigt bra och han arbetade på fint helt utan protester:laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Vi är anmälda till kvalitén på Bollerup den tredje september och sen fyraårskval i Flyinge helgen efter.

Idag fick Luxus löshoppa, han tycker att det är väldigt kul och sköter sig riktigt trevligt. Inställningen känns som det viktigaste hos en dressyrhäst, tekniken lämnar vi år hopphästarna :angel: Men man börjar man faktiskt se lite trevliga bakben igen även om sprången kunde varit rundare och huvudet lite lägre...

Sista språnget på 1,25
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nu rullar han över, trevligt!
Sista filmen från testet där så tvekade han ju väldigt, nu bjuder han verkligen! :love:
Hoppas att det går riktigt bra för din snygging, har han betäckt något ännu? :)


Imorgon blir det förmodligen hoppning för oss också, dock uppsutten! :laugh: Paddocken har varit lite lös det sista men är den okej imorgon så blir det ett par låga skutt, annars uteritt! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Det är kul att läsa hur det går för era fyraåringar.
Min Cilantro (e Johnson) har varit iväg på "internatskola" hos en duktig ryttare ett tag på försommaren och sedan varit hemma på sommarlov. Nu tränar han igen hos henne och är också anmäld till kvalitets i Örebro den 27/8. Han skall även gå fyraårskval i Enköping 11/9.
Han trivs som fisken i vattnet med att träna. På slutet av sitt sommarlov var han riktigt pigg och laddad för nya övningar och mycket busig.
Han har också vuxit till sig. Jag har alltid kallat honom min lilla ponny, för hans mamma (som jag rider) är en stor och välväxt dam på 172cm. Han har alltid verkat så liten, men nu när han kom på sommarlov så slogs jag av att han inte alls var liten längre. Han mäter 171cm.
Om rätt ryttare/köpare dyker upp, så skall han säljas. Vi tänker "göra en ny" likadan fölis nästa år och hoppas på ett stoföl:angel:då.

Lycka till alla som skall på kvalitets!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hej!

Vad duktiga ni är med era 07. Våran hämtade jag hem för 3 veckor sedan ej inriden eller tränad. Har gått och skrotat i en hage. Mitt mål är att få på grimman suck inser nu att jag har lång väg att vandra för att komma i kapp er. Han är en vallack och har gröna papper vi får rikta in oss på 5 års. Han ska bli dressyr häst men han vet inte om det än :rofl:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nu är jag trött på regnet, jag har försökt hålla ut så länge som möjligt men nu är det banne mig dags för täcke!

Idag är det kallt ihållande regn och endast 14 grader, A var kall och ömmade lite i ryggen så hon fick gå in en nyströad box med pyamas och massa hö, som hon myste! :love:

Och som hon åt hö, nu är det dags för stödfodring hos oss tydligen, kraft har hon ju ätit hela sommaren men hö trodde jag skulle komma senare faktiskt med tanke på de stora hagarna, men sånt kan ju också luras och hästarna äter massor såklart! :laugh:

Några av er som stödfodrar med hö ännu?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Stödfodrar med hö sedan över en månad tillbaka. En bal per häst och dygn (= ungefär 10 kg). Visst finns det mycket gräs, men det innehåller fan inget iår.

Nu går hästarna inne på nätterna denna veckan (inför visningen imorgon) men sedan får se gå ut på bete minst en vecka till, då Q ändå ska vila. Eftersom jag åker på semester och det förenklar arbetet för mamma som är hemma.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja det bästa vore väl att stalla in redan nu, ut tidigt och in sent men det går inte, har bara bete där jag står och boxar för sjuka hästar eller som idag när dom blivit kalla eller ska skötas om...

Om det blir så att Amazing får vara hos sin uppfödare 1 månad när jag jobbar in mig i Luleå blir det lösdrift med en jättestor halmhall och gott om mat dygnet runt så där behöver jag inte oroa mig.. :)

Hur ska man annars ge hö när man bara har ett par timmar på sig (läs 1-3) och ska hinna träna hästen också... :confused:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Våra hästar fick en hösilagebal i hagen när det var så torrt ute så betet var helt slut. Men nu när det regnat lite då och då så har grästillväxten kommit igång igen och då får de klara sig på gräset igen.

Täcke hoppas jag att jag slipper lägga på även i år, men jag misstänker att det blir spårklippning av hästen vid årsskiftet om vi skall vara klara för PP i april. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Vi jobbar vidare. Fick mycket skäll av min hopptränare i förra veckan för att hon inte gick i form ordentligt, och jag har ju kämpat länge utan att få till det riktigt. Igår ute hos min dressyrtränare provade vi så till slut att hänga på en graman, nåt som jag alltid varit emot.

Jag fick en helt ny häst! :eek: Helt plötsligt kunde jag komma till ridning, kunde börja driva så att det gick igenom, istället för att bara få stret i tygeln. Ryggen kom upp och hon började röra sig. Dressyrtränaren stod och gapade över förvandlingen. Och jag hade fullt schå att rida min häst som plötsligt bjöd fram ordentligt. Galoppen blev stor och luftig, traven mindre markbunden än den varit tidigare. Och jag kunde börja rida ordentliga tempoväxlingar.

Gramanen var då inte ens sträckt, utan hängde i små bågar.
Nu är nya planen att rida med graman några gånger och sen prova utan igen och se om hon har börjat fatta vad jag menar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja det bästa hade varit en bal i hagen men de jag står hos vill inte börja fodra ännu och om jag ska lägga mat i hagen så har jag 2 andra hästar som kommer att vilja ha och jag har inte råd att föda 3 hästar nu när min egen behöver mycket mat...

Åh jag längtar efter ett eget ställe! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vet man vad man gör är det ingen fara att använda graman, kan vara bra att ta till för att "visa vägen" tillfälligt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nu är hästen knoppad och putsad och bilen är packade och vi är på väg mot kvalitén, det regnar och gångarterna samt exteriören visas ute. Nåja, nu hoppas vi på en bra dagsform och så får vi se hur det går.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 928
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp