Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Ni som har ston; hur är era just nu i humöret? Divan är så surig, i stallet och när man rider. Känns inte alls som hon är med. Så tråkigt för hon är alltid så glad. Jag har aldrig haft ett sto förrut så jag vet inte om det är normalt?
Hon kanske är deprimerad över vädret?

Hur som denna vecka blir det bara uteridning så kanske vi blir kompisar igen. Ska bli spännande att rida ut i mörkret ikväll för det har jag aldrig gjort. Tur att vi står på en bilfri halvö :)

Den enda positiva just nu är att vi kan göra skänkelvikningar i trav nu! :D
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag hoppar in här igen följer er i tysthet annars!

Har skrivit för lääänge sen jag har en fuxa född -07.
Vi har haft lite oflyt i livet sen jag köpte henne för två år sen som nästan ohanterad 4 åring hann jag inte mer än rida in henne innan jag fick ett skov i min MS vilket ledde till att hon kom lite i kläm, klarade inte riktigt av saker och ting som tidigare och mådde väldigt dåligt psykiskt, lånade därför ut henne i mars -12 i augusti fick jag tillbaka henne då hon lyckats fått en spricka i griffelbenet.

Hon stog augusti till december då vi lite försiktigt kunde sätta igång henne. Nu har vi kommit så pass långt att vi skrittar och travar, å på tömm går hon något hårdare! :love:

Flyter på riktigt bra för stunden och jag hoppas att vi får hålla oss friska ett tag nu så vi förhoppningsvis kan ge oss ut på tävlingsbanorna till sommaren!! :bump::banana:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag tror att det är vädret, dom vill ha gräs och täckesfria dagar nu! :D
Amazing är ömsom arg och ömsom jättegosig, ston.. :angel::love:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag tror också att de är trötta på det här skitvädret. Förra veckan hade vi -22 och idag är det +2 grader. Gör ju vem som helst sur :D
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Klokt tänkt med bara uteridning en vecka, får göra så med mitt sto ibland också. Själv har man alltid haft ston med humör, så är van :p Det är ju verkligen dagsformen som gäller! M är iof sig som gladast under vintern (när det inte regnar). Regn gillar hon inte! Såhär ostadigt väder påverkar absolut deras humör..

Se framåt! Snart kommer bättre väder!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Håller med Jfrelin. Ni har verkligen utvecklats sedan man såg er senast :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Barbie är som vanligt en glad skit:). Hon har vilat i knappt två veckor och tycker väl inte att det är så himla skoj, massa energi! Tror hon får vila ytterligare en vecka för mina handled är lite paj.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

+ Fiorano

Idag red jag ju ut och nu helt plötsligt har hon fått för sig att hon kan vända hem bäst hon vill. Fick hoppa av ett par ggr och leda henne framåt men en gång så slog hon runt, eller på sidan, när hon försökte stegra och vända samtidigt. Inte skönt att få hästen över sig men jag är okej. Ledde henne en bit till och satt sedan upp och travade och vände, och travade och vände och då skötte hon sig. Känns helt klart som hon utmanar mitt ledarskap.

Försöker sitta kvar så länge jag vågar men hon blir jävligt läskig när hon håller på och helt blockerad. Glad att jag hade graman på så att jag hade lite kontroll plus att hon inte fick upp huvudet för högt.

Ska testa på onsdag igen och se om jag kan få med mig någon till fots. Går ju inte att ha en häst man inte kan rida ut själv på. Red ut med sällskap igår och då var hon typ lobotomerad.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det där låter inte alls nåt kul:(. Är tramsigt glad över mina små ponnier som är riktigt snälla i jämförelse:o.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Usch, det är otäckt när de går över. Tur att det gick bra trots allt. Hon verkar väldigt som hon testar dig, ja. Hoppas det går bättre nästa gång! Klokt med graman.

Lycka till! Håller tummar och hovar!
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Min är glad, men då har hon precis haft 10 dagars ofrivillig vila i mindre hage efter spark från hagkompisen med svullet ben. Så oj vad mycket energi hon samlat på sig och oj vad kul det var att få komma ut igen. Nu hoppas jag dom är snälla mot varandra och att underlaget håller sig hyfsat.

Däremot är hon alltid lite stökig när man ska igång igen, ute är hon peppar peppar oftast snäll (kan vända för läskigheter men ställer sig inte och brallar inte alltför mkt), på banan märker man ett ifrågasättande för att vara mellan skänkel och hand och kanske någon kospark, men det brukar numera ge sig efter en dust.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Usch så läskigt, vet precis hur det känns!

Det var Amazing´s favorit ett tag när hon hade vilat och vi skulle igång :crazy: Problemet är ju att jag inte kommer upp igen om jag åker av :o:o så jag vågade bara bråka till den grad att hon reste sig och svängde runt men jag kunde sitta kvar! Oftast hjälpte det att truga lite och när jag fått fram henne några meter red jag tillbaka eller ledde tillbaka beroende på hur uppjagad hon var! Är så jäkla rädd för att åka i backen! Har fått någon fix ide om att jag kommer att bli förlamad nästa gång...:crazy::cry:

Är så arg över det, dels vet jag inte om jag är tuff nog att sätta igång henne nu när hon börjat stegra så vansinnigt mycket och dels för att jag är förbannad på mig själv som var så tuff innan! Klarade ju av alla galningar och var aldrig rädd! :mad:

(Hon som aldrig någonsin stegrat har börjat massor när man leder och i hagen, USCH!)

Men vi väntar ju fortfarande på vår dom så jag får väl peppa mig ett par veckor nu....:angel:
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Fy va obehagligt. Ogillar skarpt hästar som reser sig. (satt precis och kolla gamla bilder och hittade denna på mig och förra hästen http://instagr.am/p/M3XLbSsYBz/ Fråga mig inte varför jag inte hade hjälm. Den är alltid på nu! )
Elle fortsätter att skötta sig. Lite trist att de börjat töa för nu blir de isgata både i hage och på ridvägar. Vädret är ju märkligt. I fredags -20 och nu +3, över 20 graders skillnad. Tänk om de kunde gå från 0- +20 lika snabbt.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag har hellre häst som stegrar än som bockar, om man måste välja alltså :D

Divan har ju varken stegrat eller bockat förrut under de 2,5 åren jag haft henne så jag blev hyfsat chockad. Som tur är så har jag haft 2 hästar innan som betedde sig exakt så här när man red ut när de var 6 år så tyvärr kan jag säga att jag är van. Men jag var tuffare då än va jag är nu.....

Förra veckan red medryttaren ut själv och då var det inga problem och det har aldrig varit problem att rida själv förrut heller.
Idag ska medryttaren leda henne denna runda och imorgon så får jag försöka igen.

De ringde precis från stallet också och berättade att hon går in till de andra hästarna i skrittmaskinen istället för att hålla sig i sin egna fålla så hon är ju uppenbarligen på humör för rackartyg.
 
Senast ändrad:
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag är ruggigt sugen på att byta till ponny just nu kan jag säga. Det positiva är att jag känner mig inte rädd ännu, bara förbannad.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Bra att du inte är rädd, hoppas du reder ut det där!


Jag har ju också ett sto men hon är vänligheten själv, skulle aldrig trotsa min vilja. Ibland kan hon vara lite småseg att lasta, men det upplever jag som att hon är osäker, bara träna på att åka mer. Men hon kan uppvisa surhet i hagen, i synnerhet mot vår lilla ponny som hon inte riktigt gillar.
 
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det trodde jag Divan också var. Vänligheten själv alltså :D

Nä skämt å sido, jag hoppas att denna trotsperiod går över fort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 261
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
122 633
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp