07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Fast även om man har vattenkoppar får man väl lösa det då endera med att stänga av dessa och vattna i hink, eller ha en fläkt .
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack till er alla, och ja, han var lite mer koncentrerad idag ;) Inte lika mycket bock och bus och korsgalopper ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Men det var väl helt ok Sassiball? du var ju med i leken redan på 2:an och jag måste säga att jag tycker din GP är en riktigt käck häst för dig!:banana: Hon har så lagom galopp o hoppar så fint när hon kommer fram oavsett hur hon kommer fram, det är perfekt!:love:

rebecca: jissesfrid vilka svåra avstånd med att vända upp från väggarna sådär? Din pålle hoppar spänstigt o snyggt o du rider ju jättebra!:bow:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

rebecca: jissesfrid vilka svåra avstånd med att vända upp från väggarna sådär? Din pålle hoppar spänstigt o snyggt o du rider ju jättebra!:bow:

Oj! Tackar!! :bow:
Vet inte om jag tyckte övningen i sig var så svår men på Fille är allt att "hoppa ur sväng" med svårt då jag förut har haft så svårt att får tillbaka hans stora galopp och nu när jag betslat upp honom så känns det som att det går fint att ta tillbaka honom men att vi lätt fastnar i "dressyrgaloppen" att sitta ner och då blir ist mellan galoppen svår.. Om nån fattar hur jag menar..??:angel:
Men som sagt, bara andra träningen/hoppningen sen i augusti förra året så det kommer nog med lite mer styrka och träning :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja det beror ju på att svängen tar så mycket galopp, man måste rida jättemycket IN i svängen för att sen kunna sitta still. Lite som Marvin, ni kommer lite väl tjusigt in i kurvan istället för att du matar på in i kurvan, hänger du med? Om man övar det ett tag så brukar hästarna snart lära sig det hela o matar sen själva på i kurvan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Habina, visst var det du som funderade på att betäcka i vår igen? är du inte sugen på att komma igång mer med träning efter årets föl :) ?

Nä, i vår är hon fortfarande dräktig, hon fölar runt 27 juni. Så planen är att åka när fölis är runt tre veckor så finns det i alla fall två chanser till brunst. Men jag får se hur jag gör, beror ju lite på hur sent fölis föds och hur fort Ariel återhämtar sig efter fölningen.

Jag är inte så jättesugen på att komma igång med träningen, då jag har en valack som kräver väldigt mycket. Dessutom håller jag igång hyfsat även under dräktigheten, men endast uteritter och dressyr.

Om ett par år kommer dock valacken bli mer "pensionärshäst" och då kommer Ariel få bli tävlingshäst. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh! jag har haft det bästa passet ute på länge! Tror att vintervilan gjort sitt till för han har blivit så stark i kroppen. Jobbade i traven idag, massor massor med övergångar skritt-trav-skritt och halvhalter. Jobbade på att han ska komma igång och sakta av med minskning av steglängd och bibehållen bärighet. Alltså inte parkera bakbenen och bli dragspel ;) Gick över förväntan, hade en kanonkänsla! Ska bli kul att träna på fredag och hoppas nån kan filma oss.

Min fick en längre vila, ca 3 veckor, med bara promenader. Sedan 3 veckor till mycket lugnt arbete. Inte planerat men det blev lite trassel efter diverse bockningar och omkullfall med ryggen på pålle. Vi kör en kortare vila i vår, typ slutet av mars, början av april, innan vi ska på en månads träningsläger i skåne. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Idag har vi varit ute en härlig sen kvällspromenad :)
Eftersom det var så kallt och eftersom han tränade igår så jag trodde att han skulle vara snäll så valde jag att rida barbacka ;)
Men Fille hade andra planer än att gå och dra benen efter sig ;)
Konstanta försök till att börja trava, massa skakande och ruskande på huvudet mellan frambenen och ett flyg i luften när vi red förbi den "livsfarliga" gården, då kunde han bara inte hålla sig längre :angel:

Men annars var den en välbehövlig runda på ca 40 min även om jag frös som en gnu efteråt...
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Barbacka är skönt när det är kallt! :angel:

Min fick helvila idag, gick ju 3 dagar i rad, varav 2 var hoppträningar. Hon verkade dock inte trött, stallpersonalen berättade att hon och hennes hagkompis hade farit runt som vildar i full galopp och värsta traven, stegrat sig, bitit i halsarna, stångats och varit helt tossiga. På det helt otroligt knöggliga underlaget. :eek::eek::crazy:
Glad att jag slapp se det. :crazy:

I morgon ska hon få sin andra behandling med ljusakupunktur, får nog skritta henne åtminstone efter det.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Aaa, älskar att rida barbacka! :love:
Och han var så mjuk och avslappnad i ryggen trotts tacktande och bus!
Han hatar verkligen när det blåser som det gjorde här igår, vänder upp rumpan mot vinden konstant och dingar sig..
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

kl

Idag fick Plutten löshoppa lite småhinder i paddocken. Är glad över att underlaget är såpass bra här så att det fungerar, men fy vad kallt det känns!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Lanzelot har fått en medryttare, hon är mycket modigare än jag och vågar vara med på hoppträning. Idag var första gången, sedan ska de träna varje vecka. Medryttaren vill ut och tävla.
Jag har hittat en dressyrtränare som jag hoppas ska få fason på min ridning. Sedan kanske jag också kan vara med o hoppa. ;)

Lanzelot har hoppat ett fåtal hinder tidigare och aldrig när det vart andra hästar med, så jag är väldigt nöjd med honom. ( Och med medryttaren så klart :laugh: )

(Medryttaren vet att bilder och filmer kommer att visas.)

Trötta med nöjda!

P1221923_zpsc0feec99.jpg


Små hinder är tydligen läskiga.



Det tog ett par gånger innan han hoppade alla tre.



Slutet på lektionen. Kanske har jag en blivande hopphäst ändå?

 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi löshoppade i förrgår =)
Upp till 1.30 gick det faktiskt bra, sen höjde vi inte mer för hon har fortfarande inte riktigt fattat det där med löshoppning och backar av alldeles för mycket för att det ska hålla vid högre hinder.
Jag blev lite vemodig när hon hellre visade upp sin nyinlärda ökade trav snarare
än entusiasm för hindren, men jag vägrar gå med på att hon är dressyrhäst - det ska bli fälttävlanshäst av henne tillslut!

Hon hoppar ju ändå ganska trevlig, tycker ni inte? :)
hopp_50fc4803e087c35ea5233a5e.jpg

hopp2_50fc480eddf2b30b39a65d11.jpg

hopp3_50fc48209606ee334bfcf7bd.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Det blir säkert hopphäst av honom, kul att du hittat en ambitiös medryttare :)

Jag kommer antagligen också behöva en medryttare framöver, har ju en unghäst född 2010 som ska sättas igång lite mer ordentligt framåt hösten. Jag kommer aldrig hinna med att träna/tävla 2 hästar om jag inte får lite hjälp.

Docka din häst tar i, hon hoppar högt över :p

Jag har i alla fall en hopphäst den saken är klar :bump::bump::bump:

Kom hem från hoppträningen precis, och fick bra hjälp att sätta en bra galopp i hästen och sen var det ju mycket lättare att bedöma avståndet !! Hoppade en bana runt metern och det var både vattenmattor, trekombination och enkel kombination med. Min häst bara hoppar och fixar det :love:

Åh vad härligt det är när man känner att det stämmer med avstånden och vågar rida på framåt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Det bästa rådet jag nånsin fått i hoppningen är att låta avståndet komma till en. Att man inte ska rida från avståndet (backa) utan rida till det. Det tankesättet får mig att koncentrera mig på att rida framåt i en bra galopp och eta avståndet där. Som du säger är det mycket lättare när man har en bra galopp:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kl

Nu har jag haft Elle hemma i ca 10 dagar och allt har fungerat bra. :) Känns som hon mognat och är mer tillfreds, för hon är inte alls så stressad som hon var i höstas. Även ridningen har fungerat bra och jag har suttit upp alla dagar helt själv även fast det ibland tar en stund. Att hon dessutom varit superfin att rida är ju extra kul. Vi har tränat en del på fattningar från skritt och i går när jag tömkörde testade jag även då. Hon lyssnar fantastiskt bra på rösten och gjorde 10 klockrena fattningar. Som sagt....hittills bara nöjd!:love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vad roligt!
Alltid skönt när man fått resultat, det kostar ju trots allt att lämna iväg dom så det e ju toppen att det funka :)
Och du har säkert fått ett bra bollplank med tjejen som hjälpt dig om du stöter på problem igen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 332
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp