08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Intressant och tack för att du delar med dig om LB-programmen.

halvt kl

Jag har varit ute och tävlat nu några gånger och i söndags och hon kändes kanon på framridningen och sen när jag red in på banan så bara spänner hon till och vill inte alls, är det bara orutin eller hur bör jag tänka? Kan säga att vi tävlade lb:1.

Så himla tråkigt när hon är så fin innan och sen blir allt bara katastrof....:(

Tycker det låter som 'alla' har liknande erfarenheter och det är förmodligen bara att traggla på, tävla massor så både hästen och en själv inte bryr sig så värst. Jag vet att jag spänner mig mer inne på banan eftersom jag vet att varenda rörelse blir bedömd, vilket den inte blir innan startsignalen och då går iaf mina hästar fortfarande hyfsat fint.. Sedan blir det mindre bra så jag tror mycket hänger på ens egen prestationsångest och även att det är mer tomt och öppet på banan, hästarna blir mer uppmärksamma på allt som kan störa.

+ mooi

Tack för tankar och inspiration kring LB-programmen!
Jag har ridit några LB:2 med min förra häst och de passade honom inte alls (förstår jag ännu tydligare nu när jag läste dina kommentarer Natasha ;)). Med denna kan det nog bli bättre!
Jag tycker LC:1 som jag varit ute och ridit några gånger nu är ett toppenprogram :D och jag har haft mycket hjälp av att bara rida delar av programmet när jag trimmar på egen hand. Men, alltså dags att rida vidare.

Min pålla tuffar gärna på framåt, så transportsträckor är inget problem. Hon är väldigt bra på volter, serpentiner och sådant. Vår värsta akilleshäl är egentligen avsaktningar till skritt.. :meh:

Häromkring verkar LB:1 och LB:2 vara vanligast - ser det ut så på era håll också?

Trist när det blir så :(

Min förra kunde också vara väldigt fin på framridning men tokspänd inne på banan. Den jag har nu verkar (peppar, peppar) mer vara så att om hon har en bra dag - ja, då funkar allt. Är det en dålig dag - då är hon spänd rakt igenom framridning och det hela :( Utmaningen är att hitta fram till ridning sådana dagar..

Hos oss verkar det vara på lokalt endera LC:2, LB:1 eller så är det LB:3 och uppåt från lokalt till regionalt. Favoritprogrammet verkar vara LB:3 för det är nästan på varje tävling.

Här är LB:1 och LB:2 klart vanligast, LB:3 förekommer också. LB:0 så gott som aldrig, har i stort sett bara sett det på New Forest-SM där det alltid ingår i LB-kombinationen.

+ alla andra som svarat, TACK!

Nu känns det lite bättre... Efter i söndags så anmälde jag mig till en tävling igen som går nu på söndag så nu ska vi traggla på och kommer över det spända. Men egentligen är det väl jag som har lite för höga krav kanske, alla säger att jag får ta ett år och vänja in men det är svårt när hästen är så himla fin på träningar och sen spänner hon bara till. Jag vet ju med mig att hon är tittig....

Vanligaste här är nog LC:1, LB:1 och LB:3 även om jag sett LB:0 pch LB:2. Jag tävlade faktiskt en LB:0 (som hon gick super på) i somras och såg att en till klubb kommer ha den i höst.

Lite tips när hästen är spänd. Se till att du rider in på banan så fort som möjligt så att hästen får lite tid på sig före startsignal. Var lite "fräck". Så fort ryttaren före dig hälsat så susar du in. :D
Rid i ett friskt tempo inne på banan och visa henne domaren genom att första passera på kortsidan och sedan vända igenom volten så att man kommer rakt emot domaren. Tänk igenom hur du ska rida före starten så att du inte "offrar" den korta dyrbara tiden du har på dig.
Min 06-a var ofta spänd i början men genom att tävla och träna vidare har det helt släppt nu. Kämpa på. Lycka till.

Tack för tipsen. Jag har faktiskt gjort så när jag sett andra rida in på banan men som i söndags då red alla runt utanför innan start och när domaren visslade så red man in på banan och började. Jag har inte tävlat så mycket så jag undrar får man rida in på banan ändå fast alla andra rider utanför?

För om man får det så kommer jag att göra så i framtiden för då blir hon mindre spänd!

så jag undrar får man rida in på banan ändå fast alla andra rider utanför?

För om man får det så kommer jag att göra så i framtiden för då blir hon mindre spänd!
Det är lite olika beroende på tävlingsplats/-tillfälle. Kan man rida runt banan så skall man göra det och sedan är det "flygande start" när domaren ger startsignal. MEN väldigt många tävlingsbanor är det inte möjligt eller säkert att starta utifrån och då får man rida fram inne på banan tills det ges startsignal.
JÄTTEviktigt att man kollar upp vad som gäller i sekretariatet (eller med överdomare/domare) så man inte äntrar banan i förtid och riskerar uteslutning.

Personligen föredrar jag att ryttarna kan rida runt inne på banan i de lägre klasserna där många - både ryttare och hästar - är oerfarna, och får en bättre chans att prestera om hästen fått se sig om lite.

Ett tips till för er med hästar som skyggar för något inne på banan (under framridning) ; Tvinga inte fram hästen, utan försök rida den på en volt som långsamt flyttar närmare föremålet i takt med att hästen slappnar av. Byt sedan varv och ge den en chans att se det även med andra ögat.
Vet man att hästen inte vill gå fram till eller förbi domaren, så kan man välja att rida en flackare väg. Man får givetvis avdrag för att man är innanför spåret, men man har en bättre chans i nästa rörelse då hästen förhoppningsvis är mindre spänd.

Tack, ungefär vad jag läste mig till igår. Men i fortsättningen ska jag definitivt fråga innan när man får gå in på banan och det bästa vore ju om man får rida in på en gång.

Känns som jag är på rätt väg i alla fall, för den tävlingen som hon gick bäst på fick vi rida fram ganska länge inne på banan och då gjorde jag som du tipsade om red på volt framför domaren och sen bytte jag varv och gjorde samma sak även där. Hann även rida runt hela banan i båda varven och då kände jag att hon var så avslappnad hon kan vara med orutin.

Nu är det bara att hoppas att vi får rida på banan innan start på söndag...

det är nog väldigt vanligt det där. Bara att träna på tt tävla, åk på mycket pay and ride om du har möjlighet.

kl
Kakan och jag trivs väldigt bra barbacka :)

kl

Imorgon bitti ska vi tillbaka till veterinären med Marlin, så håll tummarna för att han svarat på behandlingen! Eller att han åtmistone går att spruta i ryggen denna gången ;)

Hoppas verkligen att allt går bra för er hos veterinären.:)

KL
Vi har så smått satt igång våran igen. Skulle ju skrittas i två veckor efter senaste besöket. Vet ju fortfarande inte varför eller var han var halt.:crazy:
Hoppas att det blir några starter innan säsongen tar slut och vintern kommer.
Här är en bild från i våras. Han har blivit lite ljusare under sommaren.

viewpic.htm

kl

Tack för tummarna, de hjälpte! :)

Veterinären tyckte att Marlin rörde sig mycket bättre nu, även om hon inte kunde känna igenom ryggen på honom ordentligt (eller rättare sagt: hon fick knappt röra honom alls :cautious: ) eftersom han försökte preja ner henne så fort hon kom nära :banghead:.

Så det blev ingen spruta i ryggen nu heller, men efter en liten brottningsmatch för att kunna ge honom lugnande fick han iaf en stötvågsbehandling till.

Så nu ska vi börja sätta igång och bygga upp med tömkörning och sedan börja rida ett par gånger i veckan. Vi har fått utskrivet ett storpack butta som han alltså kommer få äta i drygt tre månader nu under tiden. Så vi får väl helt enkelt hålla koll på ryggen så att han inte börjar få ont igen. Jag har kunnat klämma hur mkt jag vill på ryggen ute i hagen nu så att han var helt rabiat när vi väl kom till veterinären var nog mest för att han kom ihåg förra gången...

Åh vad skönt ändå :)

kl

Dagens spännis. Skördetid och bönderna var ute och körde med stooora maskiner på åkrarna kring stallet och Calle tyckte att detta var hemskt farligt (ingen annan brydde sig såklart...).

ck_5217b41a9606ee04e5c24079.jpg

lllll.jpg

ooooo.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Snygg :)

Idag har vi varit och hopptävlat 1 m, gick helt okej, ett nedslag för att vi hade för dålig galopp in på ett relaterat avstånd och kom för nära. Blir nog bättre när jag får fram henne mer i galoppen, har börjat få ordning på skritt och trav så det ger sig väl med mer styrka. Hon kändes dock mycket bättre i galoppen idag än tidigare i veckan så att vi skodde om kan kanske ha hjälpt (hovis hade semester så vi fick ett par extra veckor på skoperioden tyvärr).

1186257_10151862117850948_1147549065_n.jpg

539066_10151862118060948_914662966_n.jpg

581990_10151862118845948_240306319_n.jpg

549014_10151862120120948_467348199_n.jpg

993387_10151862120785948_17510093_n.jpg

541782_10151862120865948_315610459_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Lavinia
·
Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Skriv gärna ras och stam för det är många intresserade av, och lägg ut en bild. Detta...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Görel
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 291
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på! 97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
104 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka