Vad gör vi? Kids edition - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken morgon. Det brukar normalt sätt flyta på bra på morgonen hos oss men idag vet jag inte vad som var i luften. Flera barn med dåligt humör, och tydligen är det mitt fel att ena barnets hår var fettigt (for att hon inte orkade tvätta håret igår), det inte fanns ngr rena kläder i garderoben (jag tvättar bara kläder som ligger i tvättstugan, anser att dom stora barnen kan bära ner sina smutsiga kläder själva). Och så fortsatte det hela morgon.

Snart ska jag till tandläkaren och direkt efter ett läkarbesök. I eftermiddag ska jag med tre barn till tandläkaren. Gå till tandläkaren med barnen tycker jag är så jobbigt, känner alltid att jag blir granskad och som en dålig mamma som inte borstar mina barns tänder ordentligt.

Vilken fantastisk körsbärsjacka! Eller är det en tröja? (Och vad stora de har blivit! 😍)

Växer så det knakar 🥲 Det är en teddy jacka! Finns på Åhléns, men det är egentligen på bebisavdelningen så 86 var den största. Han har egentligen 92 men tänkte att det får funka denna sommar med tunn tröja under. De reade ut. Annars finns det en likadan med jordgubbar på för större barn som var precis lika gullig!

EDIT: Eller när jag tänker efter var nog jordgubbarna också upp till 86 bara..

Växer så det knakar 🥲 Det är en teddy jacka! Finns på Åhléns, men det är egentligen på bebisavdelningen så 86 var den största. Han har egentligen 92 men tänkte att det får funka denna sommar med tunn tröja under. De reade ut. Annars finns det en likadan med jordgubbar på för större barn som var precis lika gullig!

EDIT: Eller när jag tänker efter var nog jordgubbarna också upp till 86 bara..
Typiskt!

Jag förstår känslan. Det kan ju gå hur bra som helst, men man vill gärna ha nödlösningar och en plan B...

Det blir liknande här. Jag har fem veckor semester men den äkta hälften har mycket längre sommarlov från sina studier, och blir då ensam med våra tvillingar. Går det dåligt så går det förstås ut över hela familjen, jag räknar med att behöva tömma flexkontot och stressa hem varje eftermiddag och ändå ha en tröttstressad medförälder.

Jag ser "semester" vs jobb på samma sätt som du gör. Det kan absolut hetta till på jobbet i akuta lägen då och då, men sett över hela arbetsdagar är jobbet ändå platsen för återhämtning. Tveklöst. 😬
Ta föräldraledigt?

Två barns olika morgonhälsningar ❤️
Sjuåringen: Vaknar ljudligt, bökar lite i sängen, går upp på toaletten, kommer tillbaka, lägger sig igen. Rastlöst tar han min mobil och tittar på klockan. Sen väser han 10 cm från mitt halvvakna ansikte: "MAMMA! [Klockan är] Sju! Jag går och tittar på film!"

Treåringen: vaknar en halvtimme senare, vilket bara märks på att hon vänder sig från ena sidan till ryggläge. Ligger kvar i sängen och myser. När hon ser att jag är vaken säger hon "Mamma, fina mamma! Du är i mitt hjärta!" och vill hålla hand.

Även sjuåringen är en väldigt gosig och fin unge ska sägas, han har bara inte riktigt tid att ta det lugnt 😁
Haha, vår är som eran äldre. Jag med. Ställer aldrig klockan för vi sover aldrig längre än till 7 någon av oss. Men det är fantastiskt när hen går in i vårat sovrum och högt proklamerar att det är morgon nu och kan jag få lite frukt och paddan (ja såklart men nu väcker du alla inkl din far som faktiskt sov..) lika fantastiskt som när hen en period öppnade dörren till vårat sovrum och berättade att hen skulle gå och kissa och sedan att hen hade kissat. Tack för infon och väckandet 😂

Haha, vår är som eran äldre. Jag med. Ställer aldrig klockan för vi sover aldrig längre än till 7 någon av oss. Men det är fantastiskt när hen går in i vårat sovrum och högt proklamerar att det är morgon nu och kan jag få lite frukt och paddan (ja såklart men nu väcker du alla inkl din far som faktiskt sov..) lika fantastiskt som när hen en period öppnade dörren till vårat sovrum och berättade att hen skulle gå och kissa och sedan att hen hade kissat. Tack för infon och väckandet 😂
Hahaha ja exakt som här. Även när sonen blev modig nog att gå och kissa själv på natten så väckte han mig ändå för att be om lov att kissa. Eller ja, bara konstatera: "mamma jag är kissnödig!" varpå jag inte speciellt pedagogiskt oftast svarade " Ja men du VET JU var toaletten ligger!"
Sen trillade poletten ner och han går självständigt och kissar men öppnar/stänger oftast dörren så ljudligt att jag vaknar ändå 😂

Och jag längtar efter sommarlovet och 9 veckor utan all stress som förskola, skola, läxor i kombination med allt som aktiviteter innebär. Nu är ju mina barn lite större men jag har alltid varit ensam med dom större delen av sommaren.
Men jag har (nästan) aldrig haft ett jobb att gå till som omväxling så jag är van vid att styra upp allt härhemma.

Den här sommaren ska svärfar, hans särbo och hennes familj ta med alla barnen på semester första lovveckan. Jag kan inte bestämma mig för om jag ser fram emot en hel vecka själv eller om det bara kommer bli ensamt och tråkigt.

Och jag längtar efter sommarlovet och 9 veckor utan all stress som förskola, skola, läxor i kombination med allt som aktiviteter innebär. Nu är ju mina barn lite större men jag har alltid varit ensam med dom större delen av sommaren.
Men jag har (nästan) aldrig haft ett jobb att gå till som omväxling så jag är van vid att styra upp allt härhemma.

Den här sommaren ska svärfar, hans särbo och hennes familj ta med alla barnen på semester första lovveckan. Jag kan inte bestämma mig för om jag ser fram emot en hel vecka själv eller om det bara kommer bli ensamt och tråkigt.
Jag längtar också efter sommarlov❤️ Arbetar som lärare, så lång ledighet tillsammans! Mannen ledig i ca fem veckor.

Försöker att samla kraft till att så 50 frön med dahlia. Stort MEN är att sonen sovit sedan klockan 13, så det troliga är att så fort jag liksom får tummarna ur så kommer han att vakna. Och så får det bli paniksådd innan jobbet imorgon istället 😆

Försöker att samla kraft till att så 50 frön med dahlia. Stort MEN är att sonen sovit sedan klockan 13, så det troliga är att så fort jag liksom får tummarna ur så kommer han att vakna. Och så får det bli paniksådd innan jobbet imorgon istället 😆
Hur gick det, hann du plantera ngr frön?

Kanske lite mer ett inslag av "vad gjorde ni precis" men ändå.

Hade ett ganska hetsigt pass på jobbet igår kväll med övertid och rejält dåliga barn. Lite svårt att varva ned efteråt. Somnade kanske halv tre. Skönt med lite sovmorgon tänkte jag. Sonen skulle ju inte börja förrän 10.45.

Imorse hör förskolan hör av sig:
Kommer x på kalaset idag? Vi börjar 9.30.
Jag: Vi har precis gått upp, han ska lämnas 10.45 idag.
Förskolan: Det är bra om du lämnar 9.30 så att han kan vara med från början. (Det eller 11.30.)
Jag: Oj! Då får vi skynda oss vi gick precis upp (klockan är 8.50).
Förskolan: Han får gärna komma utklädd till någon av karaktärerna i xxx.

Alltså jag vill ju bara skrika rakt ut. Hatar att stressa på morgonen och nu ska jag dessutom på cirka 40 minuter hitta en utklädnad till barnet. Fick bli lättast möjliga utklädnad, se till att pojkstackarn andades in sin frukost och sedan iväg mot föris i ilfart. Lämnade sen över honom vilt skrikande och gråtande till en av karaktärerna i xxx.

Vilken jävla skitmorgon. Hade jag vetat att de hade regler kring lämning när de ska fira något så hade jag givetvis anpassat morgonen därefter. Nu blev det bara pannkaka av allt. Så här sitter jag, mom of the year med oborstade tänder och helt svettig efter denna ofrivilliga spurten. Sur dessutom för att någon har mage att be en uppenbart stressad människa att inte glömma utklädnaden...

Hade ett ganska hetsigt pass på jobbet igår kväll med övertid och rejält dåliga barn. Lite svårt att varva ned efteråt. Somnade kanske halv tre. Skönt med lite sovmorgon tänkte jag. Sonen skulle ju inte börja förrän 10.45.

Förskolan: Det är bra om du lämnar 9.30 så att han kan vara med från början. (Det eller 11.30.)

Alltså jag vill ju bara skrika rakt ut. Hatar att stressa på morgonen och nu ska jag dessutom på cirka 40 minuter hitta en utklädnad till barnet. Fick bli lättast möjliga utklädnad, se till att pojkstackarn andades in sin frukost och sedan iväg mot föris i ilfart. Lämnade sen över honom vilt skrikande och gråtande till en av karaktärerna i xxx.

Vilken jävla skitmorgon. Hade jag vetat att de hade regler kring lämning när de ska fira något så hade jag givetvis anpassat morgonen därefter. Nu blev det bara pannkaka av allt. Så här sitter jag, mom of the year med oborstade tänder och helt svettig efter denna ofrivilliga spurten. Sur dessutom för att någon har mage att be en uppenbart stressad människa att inte glömma utklädnaden...

Men vilken morgon :heart Vad dumt att de inte meddelat i förväg att kalaset börjar en viss tid! Om de har barn som ska börja senare menar jag.
Med utklädnaden tror jag nog att det bara var goda avsikter från personalen. Så att barnet inte skulle komma oförbredd till ett kalas där "alla andra" var utklädda.

Men vilken morgon :heart Vad dumt att de inte meddelat i förväg att kalaset börjar en viss tid! Om de har barn som ska börja senare menar jag.
Med utklädnaden tror jag nog att det bara var goda avsikter från personalen. Så att barnet inte skulle komma oförbredd till ett kalas där "alla andra" var utklädda.
Tror också att de menade väl till 100% men det var helt fel morgon för allt ståhej. (Är superduper stresstålig på jobbet men inte privat av någon märklig anledning.) Hoppas att han haft det bra idag trots rivstarten.

Sitter hos frisören där dottern i skrivande stund får håret tvättat och klippt :heart Så tacksam över att hon valde att bara toppa det och inte kapa allt. Det finns en risk att jag hade fällt en tår eller två om hon hade klippt allt.

Men så kan de ju inte göra! Börjar han 10.45 kan de ju inte kräva att du ska lämna tidigare eller senare :o iallafall inte informera om det samma dag.
Det är ju inte schysst mot varken dig eller barnet.

Lämna gråtand och skrikande barn är ju överjävligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 210
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 449
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 246
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023