Vad gör vi? Kids edition - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att ha en 2-åring och en 3-åring hemma kan nog, trots all ”trots”, vara det sötaste någonsin. Gudars, vad söta de är. Jag får hål i tänderna.

Dottern försöker förstå sig på det här med rädsla. När vi gick i skogen här om dagen ville hon inte släppa min hand. Hon sa att hon ville hålla handen så hon inte ”försvinner bort”, och pratade om att man inte får tappa bort sig i skogen. Hon undrade också var vargarna bor, och jag sa att dom inte bor här. Ikväll pratade vi om att det inte finns spöken, dom finns bara i spökhistorier. ”Men vi bor inte i spökhistorier?”. Det är inte helt lätt det där. Med läskiga djur som finns men inte här, dinosaurier som fanns men inte finns nu, och spöken som inte finns alls. Så drömmar på det. Hon berättade om att det varit läskiga djur och spöken på hennes rum en natt, och jag försökte förklara vad en dröm är. Att det är något man tänker och känner när man sover, men som inte händer på riktigt. ”Men det kändes på riktigt..”, svarade hon då. Bland det finaste som förälder måste ändå vara att få upptäcka livet på nytt, en gång till.

Att ha en 2-åring och en 3-åring hemma kan nog, trots all ”trots”, vara det sötaste någonsin. Gudars, vad söta de är. Jag får hål i tänderna.

Dottern försöker förstå sig på det här med rädsla. När vi gick i skogen här om dagen ville hon inte släppa min hand. Hon sa att hon ville hålla handen så hon inte ”försvinner bort”, och pratade om att man inte får tappa bort sig i skogen. Hon undrade också var vargarna bor, och jag sa att dom inte bor här. Ikväll pratade vi om att det inte finns spöken, dom finns bara i spökhistorier. ”Men vi bor inte i spökhistorier?”. Det är inte helt lätt det där. Med läskiga djur som finns men inte här, dinosaurier som fanns men inte finns nu, och spöken som inte finns alls. Så drömmar på det. Hon berättade om att det varit läskiga djur och spöken på hennes rum en natt, och jag försökte förklara vad en dröm är. Att det är något man tänker och känner när man sover, men som inte händer på riktigt. ”Men det kändes på riktigt..”, svarade hon då. Bland det finaste som förälder måste ändå vara att få upptäcka livet på nytt, en gång till.

När livet är som mest jobbigt och hektiskt och kaosigt och man känner att man bara vill bort, få andas en stund.
Så läser jag detta och känner att det är ett sånt privilegium att få vara en del av barns liv och dela allt det här du beskriver med dom. :heart

Gulligt ❤️. Kommer ihåg att det var mycket prat om vilse och vi skulle berätta när vi gått vilse i den åldern. Det gulligaste var när barnet gick vilse i en labyrint och kompisens mamma hittade hen när vi letade (hörde hela tiden men såg inte) . Stort rabalder eftersom kompisen också ville ha varit vilse och dubbelt trauma för att kompisens mamma hjälpte ett annat barn. Nu skrattar de högt varje gång vi berättar den historien men då var det blodigt allvar.

Plockar i köket samtidigt som jag lite håller andan eftersom ettåringen leker med finporslinet i rummet bredvid 🙈
Hur slutade det?
Det är alltid en balansgang med att njuta av kunna göra ngt under tiden barnen är upptagna med ngt annat även om det innebär en stor risk för att det som barnen är upptagna med inte alltid är det lämpligaste.

Igar var jag med om en situation som kändes väldigt "obekväm". Var och handlade och samtidigt handlade en mamma med en liten bebis (bara ngr veckor gammal) som mitt i handligen inte längre var sa nöjt och började skrika. Fragade mamman om jag kunde hjälpa henne med ngt men hon avböjde. Vi kom sen ungefär samtidigt till kassan och jag lät henne saklart ga först och fragde igen om hon behövde hjälp. Hon började packa upp sina varor pa bandet och det var inte helt enkelt med en skrikande bebis pa armen men jag ville inte vara paträngande eftersom hon tackat nej till hjälp. Da kommer en man fran kassan brevid springade och börjar hjälpa till att lägga upp hennes varor pa bandet. Senare hör jag hur han besvärar sig för kassörskan om hur alla bara tittade pa och nu för tiden hjälper ingen varandra och hur hemskt samhället är pa väg att bli.
Jag blev ganska ledsen av att höra det, jag erbjöd ju henne min hjälp och ngr dagar tidigare betalade jag för en hemlös som handlade samtidigt som mig. Känns lite trakigt da att höra fran den här mannen att jag bara tittade pa.
En paminnelse att inte dömma om man inte har hört/sett allt.

Hur slutade det?
Det är alltid en balansgang med att njuta av kunna göra ngt under tiden barnen är upptagna med ngt annat även om det innebär en stor risk för att det som barnen är upptagna med inte alltid är det lämpligaste.
Det gick bra, inget i kras :rofl:
Och ja det är en balansgång, men hade antagligen blivit mera bråk att be honom sluta..

Usch, hatar att lämna på föris när sonen blir ledsen. Han skulle bara veta hur mycket skoj vi har planerat i eftermiddag.
Jag har tvärtom. Hatar att hämta. Sonen försvinner i raketfart glatt springande in på avdelningen och har inte tid att ens säga hejdå. Hämtar alltid vilt gråtande barn i med tvång buren i bananposition för att han inte vill hem. Känner mig som en fantastisk förälder... Verkligen :bag:

Igar var jag med om en situation som kändes väldigt "obekväm". Var och handlade och samtidigt handlade en mamma med en liten bebis (bara ngr veckor gammal) som mitt i handligen inte längre var sa nöjt och började skrika. Fragade mamman om jag kunde hjälpa henne med ngt men hon avböjde. Vi kom sen ungefär samtidigt till kassan och jag lät henne saklart ga först och fragde igen om hon behövde hjälp. Hon började packa upp sina varor pa bandet och det var inte helt enkelt med en skrikande bebis pa armen men jag ville inte vara paträngande eftersom hon tackat nej till hjälp. Da kommer en man fran kassan brevid springade och börjar hjälpa till att lägga upp hennes varor pa bandet. Senare hör jag hur han besvärar sig för kassörskan om hur alla bara tittade pa och nu för tiden hjälper ingen varandra och hur hemskt samhället är pa väg att bli.
Jag blev ganska ledsen av att höra det, jag erbjöd ju henne min hjälp och ngr dagar tidigare betalade jag för en hemlös som handlade samtidigt som mig. Känns lite trakigt da att höra fran den här mannen att jag bara tittade pa.
En paminnelse att inte dömma om man inte har hört/sett allt.

Bli inte ledsen. Det är lätt att säga såklart och svårare att styra över, men i ditt fall hade jag nog bara rullat med ögonen mentalt och tänkt att man behöver ju inte heller barka in och sen måla upp sig själv som en vit riddare mot en person som kanske inte alls ville bli störd. Lyhördhet är en dygd, särskilt runt nyblivna mammor.

När livet är som mest jobbigt och hektiskt och kaosigt och man känner att man bara vill bort, få andas en stund.
Så läser jag detta och känner att det är ett sånt privilegium att få vara en del av barns liv och dela allt det här du beskriver med dom. :heart

Det är ett privilegium bortom allt förstånd. Sen kanske man inte känner så alla dagar, men jag tränar på att ge förutsättningar för den känslan att infinna sig så ofta det går.

Under påklädning i morse. Båda killarna klär själva av sig pyjamas och blöja, och insisterar alltid på att själva gå till badrummet med nattblöjan och slänga den i blöjhinken. Lillebror studsar iväg mot badrummet, stänger dörren, jag hör hur han lägger blöjan i hinken och omedelbart efteråt hör jag vattenkranen i handfatet porla. Jag tänker att det gick väldigt fort. Öppnar badrumsdörren och där står världens utan konkurrens gladaste 2,5-åring mitt i en osannolikt stor pöl och säger "Det är kiss! 😃"

Jag berömde glatt och svarade "Jaa, det är verkligen kiss! Nu ska vi bara skölja av dina fötter litet. Och nästa gång det kommer kiss så kan vi prova i pottan eller toaletten." Pojken: "Jaa... pottan. Toaletten. Mmm." Det går inte att inte älska dem. 🥰

Jobbade sent kväll och var taggad för att nu va ledig i 4 dagar med massa skoj inplanerat. När jag precis somnat hör jag ett barn ropa ifrån toaletten, där står han helt nerspydd. En personal på fsk sa i onsdags att hon suttit uppe halva natten magsjuka barn hemma, så nu vet jag vad jag gör på mina lediga dagar. 🙃

Letar skaloverall, tänkte begagnat. Men oj vilka priser en del vill ha! Från 100 kr och uppåt (+frakt) för trasiga overaller O_o nog för att det är dyrt att köpa nytt, men jag vill inte betala så mycket för något trasigt..
Får leta vidare.

Letar skaloverall, tänkte begagnat. Men oj vilka priser en del vill ha! Från 100 kr och uppåt (+frakt) för trasiga overaller O_o nog för att det är dyrt att köpa nytt, men jag vill inte betala så mycket för något trasigt..
Får leta vidare.
Jag vet, det är helt sjukt! Man kan hitta många fynd på Vinted, har köpt massa bra och billiga saker där, men man måste gå igenom oändligt med plagg med hål i, ”gott skick, bara ett hål i rumpan”, okej?

Jag vet, det är helt sjukt! Man kan hitta många fynd på Vinted, har köpt massa bra och billiga saker där, men man måste gå igenom oändligt med plagg med hål i, ”gott skick, bara ett hål i rumpan”, okej?
Eller hur! Det är främst vinted jag kollat. "Mycket kvar att ge, bara lite hål här och där". Jo tjena.. Eller så vill de ha nära nog nypris för ett otvättat och välanvänt plagg.
Jag lyckades hitta en till slut, billig (under 100 kr med frakt) och lite trasig men lätt att laga. Hoppas bara det inte var mer än det bilderna visar..

Jag vill köpa begagnat så långt som möjligt, men inte till vilket pris som helst.

Får leta vidare.
Vad letar du efter för storlek? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 210
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 449
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 246
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31