09:orna del 3

Hur går det för er alla ? varit tyst i tråden ett bra tag :angel:

Även från Java har det varit tyst sedan länge. okt/nov -16 upptäckte vi en hålvägg. Fick klippa upp ganska mycket och ställa av ridningen pga belastningen på hoven. När vi väl skulle få sätta igång ca 5 månader efter han jag rida två gånger. Upptäcker en spricka i hoven där det var uppklippt. Ställer av igen för att inte belasta sprickan vidare. Får efter nån vecka ett akut fång anfall. Varade tack och lov bara i nån dag då vet var snabbt på plats. Läka efter det.. Sen på hösten -17 började vi smyga igång. Kändes hur bra som helst. hon verkligen tyckte det var kul att få börja jobba igen. började träna igen . Hade planerat tävla nu till helgen. Hon kändes så himla fin, Och så för en vecka sen får hon en spark.!! Under bakknäet. Hur mycket otur kan man ha :cry: Röntgen visade en ylllepylle liten skåra/spricka i benet. Inget de opererar. Hon ska röntgas igen om ca två veckor när svullnaden gått ner mer. Det har den som tur är. Inte alls lika öm. Går mycket bättre. Var rädd för att fråga vet om framtiden. Men det verkade inte som att den skulle drabbas något av detta. Kände att jag kunde pusta ut lite iaf. Så ja. Här är vi :laugh: tränarna har lovordat henne innan skadan nu iaf, hon kommer ha lätt för pirutterna när styrkan är tillbaka. Kan säkert gå Msv a/psg till hösten. Men nu får vi ju se hur lång tid detta kommer ta. Och jag håller tummarna för att allt löper på fint också:love:

Foto från träning i december.
mobiluppladdning_5a5b7960ddf2b31f0cb38fd0.jpg
 
Jag vet inte om jag pratat om min i tråden, men hon skadar sig varje år genom att leka i hagen och får vila ett par månader. :meh:

Men i helgen gör vi säsongsdebut med två stycken 100cm. Sen gör vi om samma sak nästa helg :D:D
 
Hur går det för er alla ? varit tyst i tråden ett bra tag :angel:

Även från Java har det varit tyst sedan länge. okt/nov -16 upptäckte vi en hålvägg. Fick klippa upp ganska mycket och ställa av ridningen pga belastningen på hoven. När vi väl skulle få sätta igång ca 5 månader efter han jag rida två gånger. Upptäcker en spricka i hoven där det var uppklippt. Ställer av igen för att inte belasta sprickan vidare. Får efter nån vecka ett akut fång anfall. Varade tack och lov bara i nån dag då vet var snabbt på plats. Läka efter det.. Sen på hösten -17 började vi smyga igång. Kändes hur bra som helst. hon verkligen tyckte det var kul att få börja jobba igen. började träna igen . Hade planerat tävla nu till helgen. Hon kändes så himla fin, Och så för en vecka sen får hon en spark.!! Under bakknäet. Hur mycket otur kan man ha :cry: Röntgen visade en ylllepylle liten skåra/spricka i benet. Inget de opererar. Hon ska röntgas igen om ca två veckor när svullnaden gått ner mer. Det har den som tur är. Inte alls lika öm. Går mycket bättre. Var rädd för att fråga vet om framtiden. Men det verkade inte som att den skulle drabbas något av detta. Kände att jag kunde pusta ut lite iaf. Så ja. Här är vi :laugh: tränarna har lovordat henne innan skadan nu iaf, hon kommer ha lätt för pirutterna när styrkan är tillbaka. Kan säkert gå Msv a/psg till hösten. Men nu får vi ju se hur lång tid detta kommer ta. Och jag håller tummarna för att allt löper på fint också:love:

Foto från träning i december.
mobiluppladdning_5a5b7960ddf2b31f0cb38fd0.jpg

Nej, vad tråkigt med en skadad häst. Men nu borde ni ju ha haft tillräckligt med otur och borde kunna få ha lite mer roligt nu under 2018, tycker jag! Java ser då superfin ut! Jag håller en tumme!

Den lilla araben Galishimo har lyckligtvis varit fri från allvarliga skador så vi har kört på. Jag såg här i tråden att jag började transportträna honom för precis ett år sedan, och vi är ute minst varannan helg nu. Antingen åker vi till ridhuset eller så åker jag till någon kompis på uteritt. Han är fortfarande inte plättlätt att rida och skyggar ganska kraftigt för diverse... :D

Han går ju på lösdrift och får behålla vinterpälsen helt och hållet, så han ser ut som ett litet roligt pittoreskt inslag, bland alla höga eleganta rakade hästar i ridhuset. :cool:

IMG_5825%2B%25282%2529.jpg


Vi har börjat träna lite dressyr igen men ligger ju inte på någon särskilt hög nivå. Vi har i alla fall börjat med travslutor. Som inte alltid riktigt liknar travslutor ännu. ;) Men det är på gång! Jag har en riktigt bra tränare som kommer en gång i månaden men jag tar gärna emot allmänna tips på vad jag ska tänka på! :)

IMG_5436.JPG


I övrigt så tricktränar jag honom ibland, och han kan kliva upp på saker och stegra.

namnl%25C3%25B6s3.jpg
 
Nej, vad tråkigt med en skadad häst. Men nu borde ni ju ha haft tillräckligt med otur och borde kunna få ha lite mer roligt nu under 2018, tycker jag! Java ser då superfin ut! Jag håller en tumme!

Den lilla araben Galishimo har lyckligtvis varit fri från allvarliga skador så vi har kört på. Jag såg här i tråden att jag började transportträna honom för precis ett år sedan, och vi är ute minst varannan helg nu. Antingen åker vi till ridhuset eller så åker jag till någon kompis på uteritt. Han är fortfarande inte plättlätt att rida och skyggar ganska kraftigt för diverse... :D

Han går ju på lösdrift och får behålla vinterpälsen helt och hållet, så han ser ut som ett litet roligt pittoreskt inslag, bland alla höga eleganta rakade hästar i ridhuset. :cool:

IMG_5825%2B%25282%2529.jpg


Vi har börjat träna lite dressyr igen men ligger ju inte på någon särskilt hög nivå. Vi har i alla fall börjat med travslutor. Som inte alltid riktigt liknar travslutor ännu. ;) Men det är på gång! Jag har en riktigt bra tränare som kommer en gång i månaden men jag tar gärna emot allmänna tips på vad jag ska tänka på! :)

IMG_5436.JPG


I övrigt så tricktränar jag honom ibland, och han kan kliva upp på saker och stegra.

namnl%25C3%25B6s3.jpg

Så tjusig :D

Ja det har varit riktigt tråkigt detta. Men vi ska boka tid för återbesök så det blir väl antingen nästa vecka eller veckan därpå. Hoppas på bra besked. Nu rör hon sig normalt och är inte alls så öm längre. Tack och lov.
 
oj va fint :D

Återbesök nu på torsdag. Håller tummarna.

Jag håller alla tummar jag har! Det bådar ju ändå gott om hon är mindre svullen och verkar ha mindre ont!

Här i Västerbotten är det kanonväder och jag har börjat träna lite sidoförflyttningar på den framskottade, provisoriska ridbanan. :p Vi är med andra ord lååångt från någon MSV dressyr ;)Galishimo kämpar på bra i alla fall!

19.jpg
 
Återbesöket gick som en dans. Först fick vi springa. Såg hur bra som helst ut. Sedan klämde och kände han på området. Inte en reaktion. Nya plåtar. Såg dock nästan lika ut. Det som kommer hända med området är att det kommer bildas som ett "överben" där skadan är. Vi får dock sätta igång försiktigt med uppsikt givetvis. Vi behövde inte komma tillbaka om inte vi märkte att något var fel.Så det känns så skönt. Skrittade idag i ca 15 minuter. hon va PIGG :laugh:
 
Återbesöket gick som en dans. Först fick vi springa. Såg hur bra som helst ut. Sedan klämde och kände han på området. Inte en reaktion. Nya plåtar. Såg dock nästan lika ut. Det som kommer hända med området är att det kommer bildas som ett "överben" där skadan är. Vi får dock sätta igång försiktigt med uppsikt givetvis. Vi behövde inte komma tillbaka om inte vi märkte att något var fel.Så det känns så skönt. Skrittade idag i ca 15 minuter. hon va PIGG :laugh:

Grattis! Så bra att det flyter på! Det är så skönt när man får beskedet att man kan börja rida igen. :heart
 
Hur gick återbesöket? @Anyo
Fin han ser ut @Oh_really :)
Felix är på väg mot sin första start i ft. Med inhyrd ryttare dock :)
https://www.facebook.com/kim.stahl.71/posts/10155150955771555

Gud vad roligt det där såg ut!! :o Lite avundsjuk blir jag! Både på klimatet och hur lugnt hästen tar sig an alla hinder...

Jag och Galishimo åkte ensamma 2,5 mil i blankis och snömodd (sämsta kombinationen) för att ta oss på dressyrkurs i helgen. Fick senare höra om TRE transportekipage som kört fast den här helgen, väglaget var INTE roligt. Jag klarade dock att köra och låg och puttrade på 40 km/h emellanåt...

Jag fick dock bra feedback av tränaren och fler uppgifter. Bland annat är ju min häst känslig och skyggar lätt, och jag har tränat in en riktigt lugn och trygg "fegisgalopp" på honom i ridhuset. Nu fick jag i hemläxa att peppa upp den och plocka fram lite mer sprutt igen... Galishimo blir ju löjligt lätt att peppa, men själv blir det lite läskigt att kliva ur komfortzonen...

Den här bilden togs igår, kolla skillnaden i väder...

DSC_1398.JPG
 
32349914_10155707386399426_2311247804648914944_n[1].jpg

Här är det träning på gång! Får se om vi kan ta oss iväg på någon pay and jump nu i sommar. Dottern börjar ju bli lite lång men det är ju nu hon klarar av sin lilla ponny, så de får kämpa tillsammans ett tag till tycker jag. Dingla är i bra form rent kroppsligt så hon klarar även av bete i små mängder vilket ju är jätteroligt! Hon hade fång för 2 år sedan och är såklart känslig för gräs efter det så man får verkligen balansera med betet. Så glad att vi inte sålde henne, hon hade ju en period i höstas när hon hade sadeltvång men det har hon inte visat något av på länge.
 
Snyggt @sassiball ! :)

Den här helgen blev det mindre ridning för mig och mer transportfix... jag målade om min gamla cheval liberte så nu ser den som ny ut! :)

32336804_10215674988777986_6562934337250000896_n.jpg


32325617_10215674988657983_1253449474777284608_n.jpg


Det här var den tråkiga förebilden och här kommer slutresultatet efter helgens prövningar!

32475786_10215674544646883_7110954554853687296_n.jpg


och nu matchar den även bilen lite lätt... :p

32336912_10215674991058043_6302347448652136448_n.jpg


Vi kämpar på i ridhuset som vanligt, med en liten paus nu tills jag får den nybeställda registreringsplåten till transporten...

5.jpg
 
Nu är Java på banan igen. Efter alla omständigheter. Vi åkte till hemma klubben i torsdags och red en B:5 . Hon blev dock trött väldigt snabbt kände jag. Så inne på banan var det inte så mycket energi kvar. Trors en ganska kort framridning. Men hon kämpade. Som hon kämpade. Vi låg på 66% fram till bytena. Vi satte tyvärr bara två. Jag han inte riktigt med att rak rikta henne . Sen är hon snabb i sina tvistar när det kommer till bytena. När vi kommer rätt så gör hon så himla fina stora och luftiga byten. Men det är jobbigt också :D Men jag var så himla nöjd med henne. Hon gjorde allt hon skulle, sprang inte ifrån mig och tog egna initiativ. Hon bara var med liksom. så stolt. Nu ska vi börja träna ordentligt för vår tränare. Jag har inte hunnit ta med henne ännu då den andra vi har ska gå int kur så då har tränings tiderna tyvärr prioriterats för honom och hon kommit lite i skymundan och bara tränats hemma.

mobiluppladdning_5afdce07e087c3694fa954d7.jpg
 
Snyggt @sassiball ! :)

Den här helgen blev det mindre ridning för mig och mer transportfix... jag målade om min gamla cheval liberte så nu ser den som ny ut! :)

32336804_10215674988777986_6562934337250000896_n.jpg


32325617_10215674988657983_1253449474777284608_n.jpg


Det här var den tråkiga förebilden och här kommer slutresultatet efter helgens prövningar!

32475786_10215674544646883_7110954554853687296_n.jpg


och nu matchar den även bilen lite lätt... :p

32336912_10215674991058043_6302347448652136448_n.jpg


Vi kämpar på i ridhuset som vanligt, med en liten paus nu tills jag får den nybeställda registreringsplåten till transporten...

5.jpg
wow va tjusigt :D
 
Snyggt @sassiball ! :)

Den här helgen blev det mindre ridning för mig och mer transportfix... jag målade om min gamla cheval liberte så nu ser den som ny ut! :)

32336804_10215674988777986_6562934337250000896_n.jpg


32325617_10215674988657983_1253449474777284608_n.jpg


Det här var den tråkiga förebilden och här kommer slutresultatet efter helgens prövningar!

32475786_10215674544646883_7110954554853687296_n.jpg


och nu matchar den även bilen lite lätt... :p

32336912_10215674991058043_6302347448652136448_n.jpg


Vi kämpar på i ridhuset som vanligt, med en liten paus nu tills jag får den nybeställda registreringsplåten till transporten...

5.jpg
Wow! Snyggt! Hur har du gjort, vad för färg har du använt? :)
 
34421602_10155754962659426_2437171525598576640_n[1].jpg

Lite hoppning idag :) Sen avslutade vi med en liten uteritt. Vissa dagar flyter allt på perfekt med Dingla. Idag var en sådan dag. Igår var det något läskigt i ridbanans ena hörn så vi hoppade inte, utan det blev en lugnare uteritt istället. Eftersom jag inte var med till häst utan joggade med så det fick bli i sakta mak.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 296
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp