Bukefalos 28 år!

1.60 häst hoppa 70cm?

London

Trådstartare
Hej! Nu är det så att på söndag ska jag hoppa banhoppningsträning med en häst som är ca 1.60cm hög. Jag tänkte hoppa 70cm och är riktigt nervös eftersom jag inte hoppat storhäst mer än 1 gång det här åter och det bara typ 50cm. Men jag är inte liksom osäker på mig själv, utan är osäker på om hästen kommer klara det? Klart den kommer över 70cm, men kommer den över det lätt som en plätt? Och måste jag som ryttare ställa mig mer över hästen eller kommer min sits över hindret naturligt? Måste hästen ha ännu mer eftergift över hindret?

Blir lite feg eftersom ingen annan (jag går på ridskola ;)) brukar hoppa den här hästen, vet inte om det är för att dom ser han som en dressyrhäst men.. Hästen har i alla fall bra hoppteknik och blir ganska taggad och liksom inga vägringar så :)
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Det är oftast ingen större skillnad i sprången runt 60-80, det är höjder som man enkelt kan travhoppa utan större ansträngning.
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

70 cm är inte högt för en stor häst :)
Är du van att hoppa ponny? Då kan du tänka att höjdmässigt är det ungefär som 60 för en maxad d-ponny, 50 för en maxad c-ponny eller 40 för en maxad p-ponny. Det kan de typ kliva över i skritt till och med.
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Det beror ju helt på hur hästen hoppar, det har inte så mycket med hästens höjd att göra. Hoppar den med mycket rygg så behöver du kanske vara lite mer följsam, är inte ryggen med så blir de ofta lättare att följa. Har du hoppat hästen förut så vet du ju hur den känns över hinder, det brukar inte vara någon större skillnad i känsla på .50 och 0.70.

Om inte hästen är väldigt oerfaren så borde den inte ha några problem med hinderhöjden.
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Fast va? Min c-ponny lär få ta stora kliv över 50 cm. Det är inte "bara" att kliva över men säger heller inte att dom inte kan. Han hoppade senast innan idag och fick ta ett stort skutt för att komma över 60 cm. Inte har han någon dålig teknik, dock är han inte avlad för hopp och har inte långa ben. Så är kanske därför?
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Min häst är 158 och jag har varit ute på Clear round på 80 cm med henne och hon klarade det galant. Hon har en bra teknik och hon har gått 120 med tidigare ägare :-)
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Jag började fundera över mitt ögonmått och mätte lilleman i stallet :D
Han är precis över c-ponnygränsen, åt kallblodshållet med korta ben.
Från marken till framknä är han ganska precis 40 cm, till magen 65-70. Så 50 kanske är gränsfall, men 40 kan han då kliva över trots att han är närmare 30 än 25 år :)

Sen får de såklart lyfta ordentligt på hovarna, men det jag ville få gram är att TS knappast behöver oroa sig för att det är högt.
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Då är din 6 cm högre än min och det gör säkert sitt :)


Men nej, att hoppa 70 cm med en häst som är 160 cm är ju absolut inga problem!
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Jag skulle säga att det beror helt på hästen, t ex på ridskolan så har vi en 170 häst som är väldigt markbunden och snubblar över hindren medan en d-ponny lätt hoppar över 1 meter.

Så med andra ord testa innan söndag om du inte redan gjort det så har du svaret där. Lycka till. :up:
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Tja, en av världens bästa hopphästar genom tiderna var Jappeloup, 1,58 hög och hälften travare...

Edit: Individuellt guld i OS var det väl?
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Stroller, ponny (1,46?) OS-silver för en ryslig massa år sedan när det var ännu mera stora hinder och mindre teknik/avstånd i banbyggnaden.:bow:
 
Sv: 1.60 häst hoppa 70cm?

Fast va? Min c-ponny lär få ta stora kliv över 50 cm. Det är inte "bara" att kliva över men säger heller inte att dom inte kan. Han hoppade senast innan idag och fick ta ett stort skutt för att komma över 60 cm. Inte har han någon dålig teknik, dock är han inte avlad för hopp och har inte långa ben. Så är kanske därför?

Jag vet! 60cm är inte ett "kliv" för en C-ponny. Min ponny hoppar so högst 85cm och det är som att hoppa över en stor mur! Han jobbar till 110% med ryggen och vill bara hoppa om han gör det perfekt så han tar i som in i helvete i varje språng. 85cm går långt upp på halsen på honom och det är inte lätt att hoppa. Om man jämför en häst på 160 och han som är 132 så behöver man höja hinderna minst 40cm för att det ska bli "samma" höjd. Just nu är han dock väldigt musklad så 60cm är ganska lätt för honom då vi brukar hoppa 75cm barbacka:D
Hästarna i mitt stall de klarar knappt av 70cm för hästarna ser knappt hinderna, me 130 går bättre för dem:crazy: så 70 cm borde gå bra om han har bra hoppteknik.
Skriv Gärna hur det gick:)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 430
Senast: Linda_A
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 482
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan *BABBEL* Hej, nu är det så att jag ska skaffa häst, har aldrig ägt en häst förut, men har ridit i ungefär 10 år. Jag är dock ganska...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: nothalfbad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp