Det här med att köpa häst

PhanIsLife

Trådstartare
*BABBEL* Hej, nu är det så att jag ska skaffa häst, har aldrig ägt en häst förut, men har ridit i ungefär 10 år.
Jag är dock ganska osäker med allt det här.

Mina föräldrar har ingen kunskap gällande hästar alls (Om man inte räknar med att pappa red när vi var ner i Kreta förra året, och alla gånger han hjälpt mig på ridskolan när jag var yngre) xD
Är 15 år, och ska börja jobba på helgerna, (Kommer betala hästen själv) så är inte en bortskämd unge som får vad som helst.
*BABBEL*

Och såhär är det.
Jag vill så gärna ha en storhäst, för jag håller fortfarande på att växa, och är 167 cm, vill inte köpa någon D-ponny som jag kommer växa ur, utan vill kunna ha hästen så länge som möjligt. Dessutom tycker jag stora hästar är så mycket roligare, de är liksom så maffiga att rida.

Men jag har bara ridit storhäst några fåtal gånger förut, och det var något år sedan. (Slutade rida på ridskola för två år sedan, och nu har jag haft en häst på halvfoder i några månader), dessutom var den hästen bara runt 155 cm, så det var inte direkt någon skillnad från D-ponnys.

Är ganska osäker just nu i ridningen, har inte hoppat på säkert ett år eller mer, och vill liksom köpa en häst som jag kommer kunna tävla med, ifall jag skulle vilja det.

Dock, det jobbiga då, är ju att om jag ska åka och provrida en häst, som kan hoppa högt och har potential osv, då känns det som att de kommer ställa fram ett hinder som är typ 1.30 och så kommer jag fega ur, allt kommer skita sig, och ägaren kommer inte låta mig köpa hästen. Är liksom så otroligt blyg, jobbigt blyg (xP).

Det jag vill komma fram till är:

Ska jag skaffa en ponny, eller ska jag skaffa en storhäst?

Borde jag skaffa en häst som är riktad mer till "hobbyryttare"?


Tack för all hjälp jag kan få ^^
 
Du får nog börja med att reda ut vilken prislapp som hästen kan ha. Jag vet ju inte alls hur mycket pengar du har att köpa häst för men det är väldigt avgörande för vad för häst du kan köpa.
En stor häst som är färdig att börja tävla i 130-klasser ligger på minst 100 000, troligen betydligt mer m den är lättriden. En vanlig "hobbyhäst" kan du beroende på ålder få från ca 30 000 och uppåt. Men man måste komma ihåg att billiga hästar är billiga av en anledning. Ofta kan det finnas skador eller olater som gör att det blir en lägre prislapp.
 
Vill till ovanstående inlägg foga att det är ett absolut måste med träningar, om du är så pass osäker ryttare som du beskriver. Inte för att du inte vill hoppa högt, utan för att alla ryttare på den nivå man befinner sig - från skogsmulle till elit - behöver träna för att utvecklas med sin häst.
 
Oj, var kanske inte så tydlig, menade "osäker" som i att jag tycker det kan vara lite läskigt när hästen bockar eller ifall man inte har någon kontroll.

Men har inga som helst problem med själva "ridningen", så som att få hästen i form, och vara lugn och så vidare :) Och har just nu som sagt en häst på halvfoder som jag tar privatlektioner på ibland xP
 
1, köp storhäst om du vill, det spelar ingen större roll.
2, var ärlig när du ringer på annonsen och säg att du är lite osäker och behöver ha en häst som inte påverkas utav det. Då kan du ta provridningen precis i din egna takt.
3. en frisk häst utan skador eller sjukdomar som är grundutbildad kommer du alltid kunna tävla 1m-110 på. Så försök att hitta en snäll och shysst häst som kan hjälpa dig att utveckla din ridning och ev. kunna tävla på sikt. Det kommer att ta många år innan 110 känns för enkelt och då kanske du kan ta samma häst till 120 också, med lite tur.
4, träna, träna, träna minst en gång i veckan för instruktör. :)
 
Med tanke på din längd så tycker jag inte att det är något problem om du vill ha stor häst. Det måste ju inte vara en 1.70 häst, 1.55-1.65 räcker gott och väl. Det viktiga är att det är en välriden häst med bra temperament som är lätt att hantera. Att inte hoppa 130 på provridning är absolut inte konstigt, snarare tvivlar jag på att ngn slänger upp ett 130 hinder och låter ngn okänd ryttare hoppa. Det viktigaste är att du är ärlig med vad du kan och vad du söker. Var inte rädd för en lite äldre häst 15+ ofta är de lite billigare och de har ändå många härliga år kvar. Se till att ha hjälp (kanske din ridlärare på ridskolan) som kan hjälpa dig, ställa rätt frågor och som vet vilka fällor man ska se upp med. Även när hästen är inköpt så är det viktigt att du hjälp och stöttning, räkna in ridlektion varje vecka i budgeten om du ska ha glädje av din häst. Det är mycket man ska kunna och veta så kunnig hjälp är det allra viktigaste när man skaffar sin första häst. Fundera på om du har koll på hur man räknar en foderstat, hur du ska hitta lämplig sadel, om du kan passa in utrustning, har koll på basic skötsel och kan avgöra om hästen är i behov av veterinär och om du kan sköta sår osv, har du koll på hovslagare som du kan anlita, var ska du ha hästen uppstallad med mera.... Som sagt inte helt enkelt och mycket att tänka på. Lycka till med ditt hästköp!!!!
 
Jag tänker så att eftersom du bara är 15 behöver du nog ändå ha dina föräldrar med dig på nåt vis. Det är lite en ansvarsfråga då du inte får stå på avtal själv exempelvis, tänker på var du ska ha hästen osv.

Typ av häst är också en kostnadsfråga. Är det din första häst så välj en som kan "mer" än dig. Och se till att ha kunniga människor runt dig.

Det kommer då och då en del trådar i den här stilen, och jag minns själv hur det har i sin ålder. Men det är tufft nog att vara hästägare som vuxen. Så har du inte kunniga föräldrar så se till att det finns andra i din närhet som kan ställa upp. Det handlar om att kunna transportera hästen vid behov och mycket mer.

Ha du allt det fixat, go for it! Då är det bara pengarna som sätter gränserna.
Men det är alltid dyrare och tuffare än man tror.
Jag har själv fått lära mig det den hårda vägen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 863
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 889
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 463
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp