1-årig hingst

Sv: 1-årig hingst

Är lite nyfiken på var går gränsen för avel som är okey ?

Samma Ras ? Godkänd hingst med inte visat sto ? Eller kan man blanda olika raser ?

Mvh Mia

Först måste man skilja på avel och fölproduktion. För avel krävs att man har ett mål att uppnå från början och väljer individer som kan uppnå detta. I hästproduktion tar man vad man haver så att säga bara det blir ett föl.

Om man ska korsa eller inte beror på målet. Men att använda t ex shettland tillsammans med någon långbent hög ras för att få fram något mitt emellan, då har man inte rätt kunskaper för avel.
All avel är ett lotteri och även helsyskon kan bli väldigt olika. Så för att uppnå sitt mål bör de individer man använder ha så mycket som möjligt av de egenskaper man vill ha i avkomman. Alltså både sto och hingst bör har samma starka sidor de man vill föra vidare till avkomman. De bör däremot inte ha samma svagheter. Utan om den ena har den ska inte den anda ha det. Detta uppnår man med individer som är lika. Olika raser kan ju vara väldigt lika andra är det inte. Därför är icke rasren avel med shettland inte att rekommendera. Den lilla trevliga hästen har inte mycket gemensamt med andra raser och kan ställa till det ordenligt om man ändå blandar.

Har själv sett allt från mycket trevliga korsningar (de som drog högvinsten i lotteriet) men ändå fler nitlotter (precis som i alla andra lotterier är de många fler än vinsterna). Nitlotter med stora kroppar och korta ben, shettis storlek på ponnyn med halvblods storlek på huvudet, tunga kroppar med klena ben o s v.
 
Sv: 1-årig hingst

Jag håller med dig i det du skriver .

Funderar dock vad man har som mål med aveln som hingshållare om man erbjuder sin shetlandshings även till andra ponnys ?

Förekommer ju faktiskt att även Godkända hingstar betäcker travston ,korsningar, nordsvenskar osv ?

Gillar inte det som skrevs av TS ,kan dock tycka att det är intressant att diskutera var gränserna går i *buskaveln *

Mvh Mia
 
Sv: 1-årig hingst

Eftersom jag har en shettishingst på station i år som ägarna vill ha till förfogande även för andra raser så känner jag att jag måste svara, även om jag inte har ett direkt svar på vad ägarna har för mål med sin avel. (Det får ni fråga dem om.) Jag har personligen inget intresse att avla med andra raser, alltså att korsa raser, men om ägarna vill det så är det upp till dem eftersom det är deras hingst. Det finns massor med shetlandskorsningar (med t.ex. russ) som lyckats väldigt bra på tävlingsbanorna, så om man vill ha en sån korsning så är det väl bara att göra en korsningsparning och hoppas att det blir bra. Men det finns naturligtvis inga ganantier för att det blir bra, och det hoppas jag att alla som korsningsavlar är medvetna om. (Även om troligen väldigt få tänker så långt.)
 
Sv: 1-årig hingst

Funderar dock vad man har som mål med aveln som hingshållare om man erbjuder sin shetlandshings även till andra ponnys ?
Det är väl ett ganska typiskt exempel på att inte ha något avelsmål. Det handlar om att få så många ston som möjligt d v s pengar. Inte avel eller föra rasen framåt eller avla fram en ny ras det handlar om att få in pengar på hingsten.
Så dessa hingstägares mål har inte med avel att göra utan med inkomster. Vilket kan straffa si i det långa loppet om hingsten får många dåliga avkommor, då kommer ju också efterfrågan att minska.
 
Sv: 1-årig hingst

Etrersom vi kommit in lite på Avelsmål och diskussionen om detta och vi haft en diskussion om B***k C***e där du skrev att många ston B och C ponnysar seminerades med honom och varför man gjorde det ?

Är lite nyfiken på vad då detta avelsmål skulle var för hade någon skrivit att jag vill betäcka mitt B ponnysto med en 165 hingst hade alla skrikit på Buke att det inte är lämpligt ?

Ideer ?

Mvh Mia
 
Sv: 1-årig hingst

Det är just det jag inte har någon som helst aning om där av frågan i den andra tråden.
Hade det varit en hingst eller stam som visat sig passa för ridponnyavel, då hade jag förstått. Men som det är nu kan jag inte ens gissa orsaken.
 
Sv: 1-årig hingst

Okey:)

Men då vet man inte vad det ligger för sanning i det ?

Nu är jag under *upplärning *;) men jag är inte riktigt med på vad sätt han skulle stammässigt / kompletera ett B ponny sto ?

Låter lite konstigt om man ska försöka kompletera och förstärka förtjänster och svagheter ?

Kan förstå om han var *känd för att ge litet ? Men ett B ponny sto låter sjukt i mina öron :crazy:

Vi får se om någon annan kan svara ?


Mvh Mia
 
Sv: 1-årig hingst

Tycker man kan hålla sig till att korsa de raser som kan förbättra varandra såsom fullblod + halvblod osv! B-ponnysar och 170cm hästar är bara fel!
 
Sv: 1-årig hingst

Okey:)

Men då vet man inte vad det ligger för sanning i det ?

Nu är jag under *upplärning *;) men jag är inte riktigt med på vad sätt han skulle stammässigt / kompletera ett B ponny sto ?

Låter lite konstigt om man ska försöka kompletera och förstärka förtjänster och svagheter ?

Kan förstå om han var *känd för att ge litet ? Men ett B ponny sto låter sjukt i mina öron :crazy:

Vi får se om någon annan kan svara ?


Mvh Mia


Kanske för att de tror att de skall få en grym C-Dponny med världens gång?! :grin:
 
Sv: 1-årig hingst

Nu kom jag just på att en bekant till mig skulle sätta Briar på sitt D-ponny sto. Detta tog sig dock inte, låter inte heller speciellt smart! :confused:
 
Sv: 1-årig hingst

Nu kom jag just på att en bekant till mig skulle sätta Briar på sitt D-ponny sto. Detta tog sig dock inte, låter inte heller speciellt smart! :confused:

I just det fallet där det finns facit på vad hingsten lämnar, så hade helt klart varit ett realistiskt mål att få fram en lite mindre stor häst. Så de känns inte så konstigt utan kanske riktigt genom tänkt hingstval.
 
Sv: 1-årig hingst

Han är stor i sig själv och har i BLUP index plus på mankhöjd, vilket innebär att han höjer mankhöjden =stora avkommor...

Knappast lämpligt på ett mindre sto.
 
Sv: 1-årig hingst

Nä, vill ha en hingst hemmifrån, slippa allt det klyddiga med transporter. Det är ju inte säkert att det blir något, men vi kan ju hoppas.. Dessutom e de ju kul att kunna följa pappan sen när fölet är äldre..

Hur tror ni att denna unghingst blir att hantera i framtiden?
Om han får härja vilt i hagen med ston, och betäcka o kontrollerat.
Om ni inte tänker så, ni kan i allafall tänka på hur denna unghingst kommer att se ut med den stress och fysiska belastning som detta kommer att bli.
 
Sv: 1-årig hingst

Han är stor i sig själv och har i BLUP index plus på mankhöjd, vilket innebär att han höjer mankhöjden =stora avkommor...

Knappast lämpligt på ett mindre sto.

Tvärt om han är mindre lämplig till stora ston, då fölen riskar att bli för stora som vuxna. Så rekommendationen för honom från avelsföreningen är att han ska användas till storleksmässigt mindre ston.

Normalt sätt så anpassar sig fölet efter livmodern på stoet. Den stora storleken kommer först när det kommit ut och kan börja växa utan begränsningar. Det som kan ställa till det är när man använder raser som kan ha svåra fölningar med även rasrena föl. Ett exempel är just shettisarna som är som ras sätt överrepresenterade för förlossningskomplikationer. Det är helt oavsett hingst som dessa uppstår.
 
Sv: 1-årig hingst

Jag tror knappast att ASVH hade ponnyston i åtanke.

Och det där med att anpassa sig i livmodern kan man ju alltid hoppas på. Synd om det nu inte skulle bli så, då har man problem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 114
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 307
Senast: nexxa
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Lutten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp