Bukefalos 28 år!

1-årsplan, 5-årsplan?

Underbart initiativ att ta upp den här tråden igen!!! :bow:

Jag måste säga att jag lyckats rätt bra med mina mål. 1,5, år av utbildningen är förhoppningsvis avbockade på onsdag då höstterminens sista tenta ligger. Psyket är bra mycket bättre den här vintern än vad det var förra och jag är glad ridskoleryttare igen sen ett halvår tillbaka :D

Sen kan jag redan nu stryka punkt tre på femårs planeringen då det tog slut med pojkvännnen i september. Får väl modifiera den till "flytta ihop med kommande pojkvän" istället :angel:

Sv: 1-årsplan, 5-årsplan?

1 år:
- Ha klarat första 1,5 åren på min utbildning
- Jobbat mig igenom en del psykiska besvär
- Ha tagit upp hästarna igen

5 år
- Är legitimerad logoped sen 1,5 år tillbaka.
- Söker/Har hittat master/doktorandplats helst i utlandet men troligen i Sverige
- Håller det med pojkvännen så långt så hoppas jag att vi lyckats flytta närmare varandra, helst ihop.
- Trivs med livet och känner mig nöjd med mig själv
- Ha ett aktivt hästliv
 
Senast ändrad:
Sv: 1-årsplan, 5-årsplan?

Om 1 år: precis avklarad VFU (som jag förhoppningsvis får ut något vettigt av), förbereder mig för fullt för C-uppsats. Bor kvar i min älskade lilla lägenhet, kanske har jag lyckats övertala karln att även han ska skriva sig på samma adress och flytta in med resten av sina pinaler. Kommit tillbaka helt och hållet efter höstens hjärnskakning när det gäller både fysisk och mental kondition.

Nu hade jag ju kanske inte världens mest avancerade 1-årsplan :angel:
VFUn är slut om bra precis en vecka, dock har jag inte fått ut fullt så mycket av den som jag önskat..
Cuppsatsen har jag fortfarande lite halvpanik att komma på vad jag vill skriva om, men den kommer ju komma varesig jag vill eller inte.
Min älskade, men alldeles för trånga, lägenhet bor jag fortfarande kvar i. Kom ganska snart fram till att min deltidssambo inte får säga upp sin lägenhet och flytta in med sina grejer pga platsbristen, utan vi letar istället ett större place där båda får plats. Så, i nuläget bor han här, men hans postlåda och pinaler bor fortfarande kvar i hans lägenhet
 
1-årsplan;

* Annat boende (förhoppningsvis egen etta)
* Bor kvar i samma stad som jag gör nu
* Går kvar på min utbildning

5-årsplan:

* Precis tagit examen från min utbildning (om jag läser allt i ett svep)
.... och något annat vet jag inte :D

Min plan var ju inte sådär väldigt avancerad men jag har lyckats hålla mig kvar på utbildningen och jag bor i samma stad så det är ju alltid nåt! Har dock inget eget boende, faktiskt mindre eget än när jag skrev inlägget. Då hade jag en liten etta i andra hand medan jag nu bor i en större tvåa med en kompis.

Detta års plan blir verkligen eget boende!
 
1-årsplan
- minska andelen timmar som prokastineras bort
åh det här är mitt eviga problem!! kanske blivit lite lite bättre
- sluta snusa
oui! festsnusar lite ibland dock
- skaffa sparplan och innan dess lite kunskap om sånt
haha nä, fortfarande studentekonomi på marginalerna
- godare viner oftare
- börja forska
- åka till något land med vackra föremål och vyer
- fortsätta min karriär som duktig tjej som ligger i fas med skolan
kan inte sägas ha gjort något av detta

5-årsplan
- flytta tillbaka till Stockholm efter examen
- ha en häst igen eller gå upp i ett jobb (ev. läkare utan gränser-ish) fullständigt
- försöka lära mig att bo själv på ett sätt jag trivs med haha, har ej lyckats med det men tror att det vore en nyttig erfarenhet[/QUOTE]
 
Sv: 1-årsplan, 5-årsplan?

1 år
- lära mig baka tårta
- läsa lite fler högskolepoäng i väntan på att jag kan hoppa på min utbildning igen
- ha renoverat klart lägenheten
- ha läst en massa bra böcker

Bakar numera god moussetårta. Halvvägs genom ett års webbdesignpaket. Har åtminstone tapetserat klart lägenheten (minns inte riktigt vad annat som jag tycker borde ändras). Har läst någonstans runt 10 000 sidor skönlitterärt (och skrivit dryga 1500 själv), vilket ändå får ses som ett acceptabelt resultat :D
 
Sv: 1-årsplan, 5-årsplan?

Om ett år:
- Fått något form av jobb, sommarjobb, föräldravik, vad som helst som kan ge lite arbetslivserfarenhet inom just mitt utbildningsområde känns som högsta potten just nu.
- Börjat träna aktivt med ponnyn och förhoppningsvis börjat nosa på tävlingslivet igen.
- Flyttat hemifrån.
- Bytt till en bil som är yngre än jag. Inget ont om den jag har, men just att ha en bil från rätt sida 80-talet hade känts... som om jag hänger med i tiden.

Av ovanstående punkter kom jag så långt som att jag fick ett sommarjobb, dock inte inom den bransch jag är utbildad inom, men jag jobbade helger under halva maj och sen juni, juli och augusti i alla fall. Ponnyn har väl kommit igång ganska hyfsat också, hon har lite halvt om halvt vintervila just for the moment, men var igång riktigt bra innan dess. Tävlingsmässigt var vi med på en sommarpremiering och så deltog vi i kvalitetsbedömningen för fyraåriga ponnyer i höstas, så just "nosa på tävlingslivet" lyckades vi väl med.

Men på grund av att jag failade på punkten med att få ett något mer stadigvarande jobb, och därmed fortfarande har en risig inkomst, så blev det fail på de andra två punkterna. Kan i princip återanvända hela listan för det här kommande året, även om punkt två i så fall är den som är mest "i fas".
 
1 - årsplan:
-Är färdigutbildad och har ett jobb jag trivs med. - Check! Förhoppningsvis kommer mitt vikariat övergå till heltid.
-Börjat gå på gym minst en gång i veckan. - Kommer nog aldrig att hända.
-Flyttat till ett annat område. - Renoverade lägenheten istället.
-Tagit en välbehövlig semester. - Vad är semester?
-Skaffat ett par Ray Ban Aviator. - Check. Har hunnit med och använda dem en gång. :p

5 - årsplan:
-Bor i en lägenhet som vi verkligen trivs i. - Check. Allt som behövdes var en totalrenovering av den nuvarande.
-Betalat av mitt studielån. - Har inte ens börjat, men har fortfarande tid på mig. ;)
-Köpt drömbilen. - Check, men samtidigt inte.
-Varit utomlands åtminstone en gång, helst två. - Se tidigare kommentar om semester.
-Börja planera att skaffa barn/bröllop. - Tveksamt om något av detta någonsin kommer att hända.
-Varit på minst en konsert. - Check, eller ja. Ska på Metallica i augusti.
-Besökt Göteborg och Ullared igen. - Samma som ovan. Metallica spelar på Ullevi så då blir det en weekend i Gbg, och ett stopp på Ullared.

En ny plan ser ut ungefär så här:
1- års plan:
- Norpa åt mig en fast anställning på minst 75 %.
- Ta ett slutgiltig beslut om tatuering nr 2, är jag 1000 % säker? Om ja; tatuera mig.
- Påbörja ny medicinering.
- Ha en liten semester i sommar, utöver resan till Göteborg.

5 - årsplan:
- Börjat betala av mitt studielån.
- Varit utomlands minst en gång, helst två.
- Börjat studera till Vårdadministratör eller dylikt, och tagit examen. Har förslitningar i axlarna som inte tillåter att jag arbetar med omvårdnad till den dag jag går i pension, och är löjligt förtjust i administrativt arbete så det bekommer mig inte. :D
 
Förra årets lista
1 år
*Läsa färdig mitt slutbetyg - Klart
*Njuta av min föräldraledighet och utnyttja den till att skaffa mig en utbreddad vänskapskrets. Har inte funnits tid innan - Tiden fanns inte direkt i den uträckning som jag velat men klart
5 år
*Ha avslutat påbyggnadsutbildning, antingen specialutbildad undersköterska psykiatri, behandlingsassistent eller behandlingspedagog. Exakt vad är ännu inte bestämt - Bestämt utbildning
*Att bo i hus med sambon och familjen -Påbörjat buffert till kontantinsatsen
*Gärna ha hund, vilket funkar om vi bor i hus (hundgård inskaffas) - Vi ska iofs prova på livet som hundägare 1 vecka i sommar
*Kanske en knort till på gång - Vi får se, just nu finns det planer på många saker


Nya listan
1 år
*Att vi sålt sambons hus
*utökat vår buffert radikalt
*hemlig plan*
5 års planen
*Gått färdigt utbildningen som jag tänkt söka till hösten 2016
*Att bo i hus med sambon och familjen
*Gärna ha hund, vilket funkar om vi bor i hus (hundgård inskaffas)
 
Rolig tråd!

1-årsplanen
  • Komma på ett riktigt bra ämne att skriva C-uppsats på
  • Börja dra i kontakter för att fixa en riktigt vass trainee-plats efter examen
  • Bättre fysik, hejdå ont rygg!
  • Bättre ekonomi, ha ett "fast" extrajobb som drygar ut studentplånboken.
  • Ha besökt en vän i USA, minst 1 gång
  • Bytt lägenhet som ligger mer centralt
5-årsplanen
  • Fast jobb på ett stort privatägt företag. Fortsätta bygga karriären med sikte på HR-director.
  • Bott utomlands minst 12 månader.
  • Införskaffat mig en pojkvän/sambo.
  • Inga barn, de får vänta tills jag är iallafall 28.
  • Lägenhet i Göteborg, minst 2:a. Alternativt hus i Uddevalla.
  • Hund! En Scottish Deerhound som ska heta Arthur :love:
  • Minst 1 häst med inriktning på hoppning.
  • Sluta snusa
Ja, det var väl det! :D
 
Åh jag ångrar att jag inte skrev i den här tråden förra året! Nåja - bättre sent än aldrig:

Om ett år (när jag blivit 24 år gammal) ska jag ha...

- Tagit examen med resultat som ger mig åtminstone en 2.1.
- Förhoppningsvis ha hittat ett jobb som är tillräckligt bra för att jag ska kunna stanna i Glasgow i åtminstone ett par år till.
- Och om jag inte hittar något bra jobb är planen att stanna året ut och få så många timmar som möjligt på mitt deltidsjobb istället. För jag ska prova att bo här ett tag även efter examen, så det så!
- Lämnat min nuvarande lägenhet i augusti och skaffat mig ett eget boende, gärna i området Merchant City.
- Fortsatt att träna och njuta av träningen lika mycket som jag gör nu.
- Dragit ner lite på godsaker och gjort dem till mer av en lyx än tidigare
- Varit och hälsat på min bror som flyttar till Dubai om två veckor - firar gärna nyår där!
- Ha tagit mig i kragen och uppsökt en kiropraktor som kan knäcka loss min rygg och nacke.

Om 5 år (när jag blivit 28 år gammal) vill jag...

- Ha ett stadigt boende antingen i Storbritannien eller i Sverige.
- Ha ett bra jobb som jag trivs med, som utvecklar mig och passar mig.
- Ha ett stadigt förhållande med en man som gör mig glad.
- Fortsätta träna aktivt och ofta.
- Fortsätta ta mig tiden att läsa intressanta böcker och lära mig nya saker.
- Ha besökt minst två nya länder.
- Ha fortsatt fin kontakt med min familj och mina vänner på olika håll i världen.
 
Om 1 år:
* Klarat matte 2b kursen
* Ökat mitt HP för att komma ett steg närmare min drömutbildning
* Skrivit klart boken jag skriver på
* Kommit igång aktivt med drag med hundarna

Om 5 år:

* Fått min bok utgiven ( man måste ju drömma stort iallafall:D)
* Jag och sambon lever fortfarande lyckliga tillsammans och äntligen fått tummen ur och flyttat till Cambridge
* Lyckats ta mig in på min drömutbildning
* Blivit av med min hypokondri som förstör mitt mående så mycket idag
 
Detta är kanske mer drömmen än planen med think big är kanske lite av mitt motto;

1 år (28 år)

* Jobbar som personalchef
* Sparat mycket pengar för framtida husköp
* Sprungit midnattsloppet igen och några fler lopp
* Tävlat med framgång med ena hästen och fått den betäckt, sålt den andra till ett bra hem
* Förlovad
* Hälsat på vänner i USA med min sambo

5 år (33)

* Bra jobb - hög lön :D
* Två barn, tredje på väg
* Gift
* Hästen har en fin avkomma
* Stort hus på landet
* Njuter av att göra småbarnsgrejer så som att åka på charter med bamseklubb, gå på kolmården, hålla barnkalas. Tycker sånt verkar så mysigt :)
 
Ett år:
- Förlovad
- Min verksamhet påbörjas
- Börja rita på hus/stall
- Tävla i rallylydnad
- Åtminstone uppnå SM-kvalspoäng

Fem år:

- Gårdsägare
- Mamma till åtminstone 1 tvåbenig knodd. :love:
- Ägare till ett svart sto.
- Egen företagare
- Gift
- Deltagit på SM
 
Ett år
- Börjat spåna på förlovning
- Hund
- Börjat vidareutbilda mig inom min tjänst (seminutbildning)
- Hästen är såld (hoppas jag inte tar ett år dock)

Fem år
- Barn nummer två hoppas jag är i ugnen och bakas då
- Köpt ett hus som passar oss båda
- Pratar om giftemål
- Har en förmanstjänst
- Tävlat fler Obstaclerace
 
Missade förra året, så hoppar in nu:
Ett år
- Tagit examen
- Börja jobba
- Flytta ihop med min pojkvän
- Träningstävla med hästen

Fem år
- Ha egen gård
- Fortfarande tillsammans med min pojkvän/sambo
- Tränar MSV: B-rörelser med hästen
- Jobba inom foderindustrin
- Äga min drömbil
 
Ett år (då är jag 27 år)
- Examen
- Börjat jobba som agronom
- (lite drygt ett år men 2016) bröllop
- Ponnyn inkörd och trygg i körningen
- Tränat lite fälttävlan

Fem år (då är jag 31 år)
- Minst ett barn
- En till häst
- Hus eller gård
- Äger en galopphäst (eller en större bit av en galopphäst, haha) i träning
- Har tagit fälttävlanskortet
 
Ny plan/önskan kommer här! :)

Ett år
- Gift med sambon (planerat till augusti)
- Ha klarat mig igenom mina tre första år på utbildningen inkl. kandidatarbete som jag kan vara nöjd med
- Utvecklat min ridning på medryttarhästen och kanske t.om. startat någon pay&jump eller liknande
- Bli mer pluggeffektiv

Fem år
- Har tagit examen och jobbar med något relaterat till min utbildning
- Har köpt huset vi bor i eller ett annat tillsammans med mannen
- Har barn eller är gravid
- Har vandrat i svenska fjällen
- Börjar planera för en egen häst
 
Ett år (är då 27 år)
* Inridningen påbörjad på min unghäst
* Lösdrift till hästarna byggd
* Gjort mer på renoveringen inne i huset
* Satt igång mig och hästen igen efter den här graviditeten och eventuellt startat en tävling
* Fått ännu en frisk och glad unge (beräknad om 1,5 månad)

Fem år (är då 31 år)
* Utbildat unghästen till en trevlig familje-, tränings- och eventuellt tävlingkompis
* Lärt dottern rida
* Renoverat det mesta inne i huset
* Byggt maskinhall
* Fortsatt träning och tävling med hästen så gott vi kunnat
* Vidareutbildat mig på något plan

Inga större mål då jag redan är gift, har en dotter, unge nr 2 på väg, äger mina drömhästar, äger ett fantastiskt hus med en liten gård och har ett superbra jobb!
 
Ett år
  • Tagit examen
  • Fått ordning på mitt mående, minskat på stressnivån
  • Bostadssparat så mycket det bara går
  • Skaffat ny valp bara den rätta kullen dyker upp (annars väntar jag)
  • Hållit igång min halvpensionär till häst åtminstone 3-4 dar per vecka
Fem år
  • Köpt den perfekta gården tillsammans med maken
  • Har ett jobb som matchar min utbildning och som jag trivs med
  • Köpt en till häst eller två och har dem uppstallade hemma, förhoppningsvis hänger gamlingen (då 24 år gammal) fortfarande med också
  • Tränat och tävlat med hundarna
  • Har/Planerar bebis
 
Ny plan:

Ett år
*Tagit mig igenom 2/3 av utbildningen
*Fortsatt träna 2-3 dagar i veckan under de perioder jag har tillgång till ett gym och på så sätt förhoppningsvis få lite ordning på ryggskadan.
*Börjat forska
*Skrivit klart story nr 1
*Utvecklats i mitt skrivande
*Fått ännu bättre självförtroende både privat och professionellt
*Arrangerat lite smågrejer på stallet
*Fått tag på den där dressyrsadeln ...
*Rest till något riktigt awesome ställe
*Sommarjobbat inom något som har med mitt blivande yrke att göra
*Läst en bok vardera på franska, tjeckiska och eventuellt tyska
*Läst några HP inom något skojigt ämne som inte har något med mitt program att göra, typ historia
*Fått undan allt skräp från lägenheten

Fem år
*Vara på andra halvan av AT
*Träffat någon lämplig man att trivas med
*Fått ihop iaf sexsiffrigt på hästkontot och börjat titta så smått efter stor häst
*Skrivit en hel massa och blivit duktig på det
*Kommit på vad jag vill vidareutbilda mig till

Jag är 21 :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 498
Senast: AI62
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
677
Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
470
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp