Vilken magnifikt hetro-normativ tråd! Vän = flicka, pojkvän=knull/potentiell framtida livskamrat=pojke.
Varför skulle en pojkvän vara där för brudparets skull (i synnerhet om de inte ens känner honom) och en kompis för gästens?Jag förstår inte logiken, om det inte handlar om något slags fruktbarhetsmagi? Jag förstår om etablerade par av gammal hävd ses som en enhet i sociala sammanhang - men att två personers gemensamma sexliv eller brist därpå ska avgöra om de får gå på fest tillsammans känns lite mysko iaf när det inte handlar om en swingers-grej. (Det kanske är mer intressant att gå på bröllop i andra kretsar än mina
)
Fast i det aktuella fallet kanske det handlar om att bruden inte kan bjuda alla sina vänner och TS kamrat är en av dem som hamnat "utanför gästlistan". Det kanske blir konstigt om hon kommer, samtidigt som fler andra vänner inte är bjudna? Orättvisor - upplevda eller riktiga - brukar vara besvärliga i kompisgäng, och ju mindre intensivt umgänget ju mer tenderar de att ställa till. Så det kanske inte alls handlar om pojkvän/vän.
Det handlar inte alls om nåt heteronormativt alls här tycker jag. TS ville ha med en kompis istället för en partner. Bruden tyckte inte att det var ok. Om TS hade haft en partner av samma kön antar jag att denna partner varit välkommen men en kompis (oavsett kön) är inte ok.
Det handlar ju om att par (samkönat eller olik-könat) är en social enhet på ett sätt som ett kompispar (oavsett kompisarnas kön) inte är.