10-årig kanin börjar bli gammal...

S

Sirisiri

För 2,5 år sedan tog vi hand om Emil eftersom mina kusiner inte orkade ta hand om honom. Det är världens absolut snällaste och klokaste kanin jag nånsin träffat, men nu börjar han bli gammal alltså...

Han är fortfarande pigg och glad och äter sin mat med stor aptit, men kroppen hänger inte med. Han har alltid varit smal, men nu är det bara skinn och ben kvar. Tror att njurarna pajat, för han dricker otroliga mängder vatten.

Igår när jag kom ut till honom blev han som vanligt jätteglad, men han är så stel att han kryper dom första stegen, skuttar inte längre. Dessutom höll han på att ramla omkull...

Det är så fruktansvärt hemskt att se... Det bästa vore nog ändå att man tog bort honom innan han börjar lida av sina krämpor. Så länge han äter och blir glad när matte kommer tror jag inte att han mår dåligt. Men hur snällt är det att åka till veterinären med en övergammal kanin. Det är ju inte ens säkert att han klarar bilresan... Snacka om stress under sin sista timme isåfall...

Det här är det absolut värsta med att ha djur... Jag mår så dåligt av det... Min lilla gerbil Piff dog i somras. Hon var jättedålig i ca en vecka innan hon äntligen fick somna. Man känner sig så maktlös... Hennes kompis Puff dog förra påsken, men hon var bara dålig i en dag. Men det är dom ända djur jag haft som har självdött. Vet inte om jag fixar det med Emil... Hur skulle ni andra ha gjort?
 
Känner igen det där...
Sjäv har jag en 11-åring kanin som det nog är dags att räkna dagarna för...
Hon är iofs. mkt pigg och äter bra (som din), men är stel och tunn.
Jag har bestämt mig för att så länge jag inte märker att hon mår dåligt av hennes "krämpor" kommer jag inte att göra något. Hon leker fortfarande med sina kompisar men självklart inte i samma utsträckning som förr, men leker gör hon.
Så jag antar att du förstår min åsikt...


Lycka till med din kanin
 
Ja, man tar ju inte död på gamla människor, så det enda man kan göra är nog att bara låta honom ha det bra.
 
Jag tog bort min 9-åriga Gandalf i maj, och han var jättepigg och åt och skuttade, men han hade problem med tänderna som hade hållit på i ett halvår, och det gick helt enkelt inte att få det helt bra.

Upptäckte först att han hade en böld på hakan, for till veterinären och man sövde honom och konstaterade att kindtänderna vikt sig utåt och skavt hål i kinden, därav bölde. MÅste ha gjort jätteont, men han åt bra hela tiden tros det. Tänderna klipptes och de två värsta drogs ut, bölden tömdes och vi for hem bra mycket fattigare. Återbesök på återbesök, även om tänderna blev bra och bölden läkte så fanns inflammationen kvar vid tandrötterna i underkäken, och behandlandet skulle aldrig kunna sluta, så då tog jag bort honom innan han blev jätterisig. Kändes inte alls kul, men jag ville inta att han skulle bli bara sämre och sämre. Och det går jättebra hos veterinären, väldigt snabbt och inte alls otäckt, de bara somnar och man får sitta med dem hela tiden.

Har haft jättemånga djur genom åren och tagit bort ganska många gamlingar också. Brukar försöka tänka att när deras liv består mer av lidande än lycka, då är det definitivt dags, även om den kanske har sina ljusa stunder också. Jag har väldigt svårt att ta bort dem för tidigt, men det är ju ansvaret man har att se till att de får ett bra slut, och det gäller ju även den sista tiden som är en del av slutet av livet. Så även om din kanin blir jätteglad att du kommer och äter, tänk på att han kan ha en hel del lidande också, och försök uppskatta hur stor del av hans liv som är glädje.

Lycka till!
 
Tja!

Oj.... trodde inte de kunde bli så gamla. :o
Jag skulle låta han få fortsätta men va uppmärksam på förändring o ta reda på kanske genom o ringa o tala med veterinär om de e ngt spec man bör tänka på ang foder o skötsel, kankse få en distriktsveterinär o komma förbi o titta på honom för o va säker.

De e ju vårat ansvar som djurägare att ta hand om dem o se till att tänka på deras bästa även då de e jobbigt för oss o ta det slutgiltiga belutet ang o ge den sista vilan... :cry:

Lycka till o jag hoppas på det bästa åt dig! /C :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 631
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 496
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 006
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp