Bukefalos 28 år!

10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Kl

Kul med flera nya i tråden!

Rozalie har snart vilat sina 6 veckor och matte är taggad att sätta igång igen! Rozzie själv tar vilan med ro och skulle säkert lalla på i sin drömvärld som tjuren ferdinand några veckor till :D ;) Hon är min själ en väldigt bekväm fröken.

Så 4åringar alltså? Jisses...

Bäbis
26856_397706166720_703326720_430243.jpg


4mån
P8202648.jpg


1år
DSC_1542.jpg


1,5år
316299_10150349368868113_2099063680_n.jpg


2år
398226_10150832115718113_893520630_n.jpg


2,5år
DSC_6405.jpg


3år
1098341_10151658765298113_793049853_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Tack!
Han är en klippa, så positiv och ärlig. Vill alltid vara till lags men utan att bli tråkig. Säger ifrån när något inte stämmer men är inte dum.
Han får mig att skratta varje dag.

Haha!!! Låter som jag beskriver min partner, fast på sätt och vis är han ju det :)
 
Sv: 10:orna del 6

Nu ser jag äntligen bilderna som ni alla lagt ut!

Vilken dundersöt pålle du har! :d Såklart att man blir stolt av alla framsteg, det hör ju till!

KrullTroll: Ååååh så fin! :love: Vad coolt du klippt honom också! :p Funderar som sagt på om det måste klippas här också om inte vintern behagar göra antåg snart. Pålle har päls för att klara - 30 och det är bara på nollan hela tiden...

aida: Man kan inte se sig mätt på henne! Hon är så jäkla fin! :love: Kul att i snart ska igång igen! :)


Kl
Idag blir det nog en ridtur för herrn. När ni rider, hur länge är ni ute och hur länge sitter ni på ryggen? Longerar ni eller nåt innan uppsittning?
 
Sv: 10:orna del 6

KrullTroll: Ååååh så fin! :love: Vad coolt du klippt honom också! :p Funderar som sagt på om det måste klippas här också om inte vintern behagar göra antåg snart. Pålle har päls för att klara - 30 och det är bara på nollan hela tiden...


Kl
Idag blir det nog en ridtur för herrn. När ni rider, hur länge är ni ute och hur länge sitter ni på ryggen? Longerar ni eller nåt innan uppsittning?

Tack! Då grabben stod på lösdrift in i dec innan vi flyttade till boxstall så hade han fått en rejäl björnpäls. Men med inställning och 7 plus utomhus så var det en plåga för honom.

Varit ute och ridit idag. Var väl ute i knappa timman. Ingen longering utan sitter upp direkt.
Tidigare i hans inridning logerade eller ledde jag i 10-15 min först. Men inte nu längre. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Förstår att det blev jobbigt för honom, men jag förstår inte hur i hela friden du lyckades göra så fina stjärnor. :p

Tack för svar! :) Rider du i alla gångarter, skrittar du mycket? Leder du honom hem eller sitter du på hela tiden? :)


KL
Idag var jag som sagt ut med min plutt. Jag var duktig och skrev sms till mig själv för att se hur lång tid allt tog. :p

Ut ur stallet: 12.37
Uppsittning: 12.51
Avsittning: 13.25
Hemma: 13.39

Alltså skrittade jag fram och av för hand och red på ganska friskt när jag väl satt på. Han var helt med på noterna det behövdes ingen övertalning när jag bad om högre gångart. :p Det blev ganska många men korta galopper, han tittade så mycket på allt och när det var galopp körde han på grisnit när det var nåt "farligt", typ en sten. ;) I traven sneglade han bara lite åt sidan men fortsatte i samma tempo. Han tog rätt galopp varje gång! Ställde honom mycket utåt och gjorde överdriven skänkel samtidigt som jag sa "gaaa-lopp" - funkar finfint! :) Sista minuterna slappnade han av och kom till arbete i traven och då blir han så härlig att sitta på! :love:

Spänd och tittig som sagt, men glad och framåt. Mötte fem-sex bilar i varierande storlek och hastighet både uppsuttet och vid hand och han skötte sig ypperligt! Svettig blev han också, plutten. Men vi tog en liten omväg hem och gick i hans filosofera-takt så han hann lugna andningen och nästan torka framme på halsen/bringan.

Dock är han så klotrund att själva magen puttar fram mina skänklar så jag sitter som skräp, framför allt när han galopperar och när han blåser upp sig och spänner sig i balanstrav så skjuter han fram mina ben så jag tappar balansen. Sista biten när han jobbar rätt blir det så mycket lättare, men det är ju bara tio procent av turen. :meh: Nästa gång tänker jag aktivera hjärnan mer, mycket övergångar så att han kanske koncentrerar sig lite mer och jobbar rätt lite snabbare.
 
Sv: 10:orna del 6

Stjärnorna är lättare än man tror. Gjorde konturer med klippmaskinen så spetsarna är i samma längs som skärets bredd. Sen bara att "fylla i" genom att raka innanför konturerna :)
Har finjusterat lite med vanlig sax efteråt för att få skarpare kanter.

Idag red jag hela tiden, i alla gångarter. Just idag så tog vi en lufsrunda utan mer krav än att hålla sig i den gångart jag bad om. Han kan bli väldigt "på", speciellt i traven då han hellre rullar över i galopp som han har mycket lättare för.
Men idag så gick det riktigt fint, hade med min hund och då fokuserar han en del på honom istället för att bara springa på.
Avslutade med en lång galopp som belöning då han skötte traven så fint. Han har en himmelsk galopp :love:
Sen skrittade vi sista biten, ca 15-20 min hem så han var så gott som torr när vi kom till stallet.
Avslutade med lite stretching innan han gick ut i hagen igen.
 
Sv: 10:orna del 6

KL*

Nu har min fina fått gå på "vinter" vila.
Avslutade allt med att följa med den vuxna tanthästen på en tur ute på "stora" vägen. (mindre landsväg med ganska lite men tyvärr tung trafik). Mötte några bilar och min fina lilla donna reagerade absolut ingenting. (den andra hästen är trafiksäker till 100%, timmerbilar, traktorer, motorcyklar inget reagerar hon på - så det kändes ur bra att följa med henne ut).

Empa (-10an) är ju ganska sen i sin utbildning. När jag fick hem henne i oktober var hon bara skrittad på.
Nu har vi rört oss i alla gångarter, gas och broms samt svänga fungerar utan problem. Och vi har tagit oss över en liten stock i skogen (här bevisade hon allt vad hon är för en häst, en hoppetossa).

Nu under vilan ska veterinären komma ut och kolla tänderna, dra en vargtand b.la. Sen ska hon igång igen och då ska här stärkas och byggas och utbildas. Och vilken lättlärd häst jag fått mig, aldrig varit med om en så okomplicerad häst med en sådan arbetsvilja. Hon gör det allt för lätt för mig!

Måste bara utrycka min glädje över denna tråden! Så otroligt roligt att läsa om andra och deras väg framåt. Stor inspiration!

Några bilder från en dag här om veckan.

 
Sv: 10:orna del 6

Hej! Igår blev pirayan opererad så nu hoppas vi på att han snabbt blir helt återställd. De hittade ärrvävnad och rester av spermakanalen och annat skräp i hans vänstra sida. Operationen blev ganska uttdragen så de hann snabbt bara titta in på höger sida, men de tror att de fått bort allt nu annars så ska vi på återbesök om tre månader. Pirayan mår relativt bra idag.. givetvis är han trött och har ont men han äter och dricker. han ska stå på box nu itvå veckor och sen ska han skrittas i en månad.
 
Sv: 10:orna del 6

Tänkte kolla med er, är det många av era nyblivna 4åringar som går rätt på transporten eller har ni problem?
Min pålla kastar sig bakåt när hon gått på :crazy: , för gå på kan hon minsann:p
 
Sv: 10:orna del 6

Min går på utan problem, är cool som en filbunke. Dock har vi ett stort problem med hans rädsla för att vara ensam så när han är lastad, bunden och jag går ut så hinner jag inte mer än att stänga skötardörren förrän han har kastat sig över bommen. :nailbiting:
Nr jag går in är han lika cool igen och står mest och studerar mig när jag försöker få loss honom. Och då har han stått med bommen bak vid skapet. Han är smidig min klump
Så våren ska ägnas mycket åt ensamträning för att få bukt med problemet.
Har han sällskap i transporten är han en pärla att transportera
 
Sv: 10:orna del 6

Tänkte kolla med er, är det många av era nyblivna 4åringar som går rätt på transporten eller har ni problem?
Min pålla kastar sig bakåt när hon gått på :crazy: , för gå på kan hon minsann:p

Så här ser det ut när jag lastar en av mina 10: or. Från i somras, tror det är 2:a gången vi tränar på att skickas in, första gången mellanväggen är i. Duktiga Järv, den mer osäkra av grabbarna.
http://s129.photobucket.com/user/Santoxen/media/IMG_0257_zpsfb63a2b6.mp4.html
 
Sv: 10:orna del 6

Så fiiiin! :love: Sjukligt söt som bebis! :D

Kaptenen var jättesnäll att lasta tills han blev två, då kom han på att han var starkare och började vägra. Ett tag funkade det att dra tröja över huvet men han kom på det också och fortsatte växa fast i backen. Han gick på så huvudet var inne, sen stod han helt still men drog huvudet hårt bakåt så den som stod och höll i grimskaftet bara flög ut. :meh: Det var som om han lekte jojo. :meh:

Jag började i somras lastträna och gav honom mat i en krubba längst in, vilket jag fortsatt med varje gång han ska åka - det är alltid lusern i krubban. ;) Men när han skulle hem från betet jävlades han igen så jag trodde jag skulle få spader... Nu i höstas började jag lasta honom med ponnyn (som han är jättekär i) och henne leder man bara på - hon tvekar inte alls. Jag upptäckte att han hellre går in när det är fri väg fram, dvs när han får gå in själv, så hela hösten skickade jag in honom, och då har han faktiskt knallat in på en gång! Tilläggas ska ju då att ponnyn varit med varje gång, och han gör allt som hon gör. ;) Nu är tanken att jag ska börja åka med honom igen och ponnyn kommer fortsätta åka med. Hon är så lättsam så det spelar ingen roll. Jag drar hellre en häst till än att bråka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 288
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 856
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 023
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 719
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp