Bukefalos 28 år!

10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Lasttränade faktist i förrgår,lite åsna först,men går in sen och står där tills jag ber han backa ut igen. Dock så skulle vi behöva träna/åka mer än vad vi gör för att det ska gå klockrent...
 
Sv: 10:orna del 6

Va duktigt!

Hur tränar ni egentligen på att skicka in dem?

Min 10a gillar inte lastbilen så där har jag lite att bita i, hon förstår inte vitsen med att gå in och sen ställa sig på sidan o stå kvar när där kommer en läskig mellanvägg bakifrån. :(

Det var faktiskt lättare att träna på vanlig trailer.
 
Sv: 10:orna del 6

Stå brevid,visa vilket håll han ska gå,sen skicka fram han,precis som vi tränar utan trailer. ;) Nu var dte dock ett tag sen så vi fick ha muta med den "gröna hinken",då gick det snabbt in! ;):D Vill inte nöta för mycket,utan vi provar utan lockbete först,går han inte in så tar vi fram det,går han in utan så får han givetvis belöningen endå,men jag vill inte behöva locka han med hinken igentligen,blir jobbigt ifall vi ska iväg själva nån gång,så jag VILL sta utanför,skicka in,stänga,gå fram och ge godis,men nu var han lite åsna som sagt och vill inte bråka på han allt för mycket,tycker det är bättre att komma fram dit vi ska utan stress och bråk på relativt kort stund,än att vi ska bli upprörda.

Har slarvat mycket med att träna nu när vi inte haft någon ridbana,finns ju så mycket man kan lägga fram och skicka dom över/under/igenom,med precis samma princip som lastning.
 
Sv: 10:orna del 6

Hmmm.. jag får klura på hur jag gör det när det är ett moment till dvs inte bara gå in för då är ju rumpan utanför lastbilen:D utan de måste ju svänga runt o klämma in rumpan också..
 
Sv: 10:orna del 6

Uppdatering från dagens lastträning, (utdrag från bloggen)

Lasttraning.jpg


43264_1389265193.jpg


29994_1389265216.jpg


Idag var Prick jätteduktig! Har fått lite mer bukt på problemet och kommit underfund med vad det är som gör henne rädd osv.
Hon gick rakt på alla gånger idag också och så hade jag bundit upp en påse med morgonmat och en hink med lite lusern.

I början fick hon inte någon ro alls att äta utan stod inne som längst en halv minut (som hon stod som längst igår) problemet är att hon lyssnar på allt som är utanför och så när hon rör sig i transporten så sviktar det lite då den är lite ostadig (enaxlat) och det tycker hon är otäckt. Hon är extremt känslig för ljud utanför eller i transporten, dock kan jag prata, hosta och harkla mig utan att hon bryr sig...
Hon fortsatte att äta ifall jag stod och klappade och pratade med henne för då hörde hon mig och slappnade av. Jag bad henne att backa några steg och gå fram igen så hon skulle lära sig att det inte är farligt trots det gungar lite när hon går fram och tillbaka. Detta var verkligen effektivt för när vi slutade idag så hade hon tillslut stått i ca 10 minuter och ätit upp all hö där inne.

Jag ska fortsätta med detta i morgon också och kanske be någon stå utanför i helgen och prata så hon vänjer sig att någon är bakom också utan att de är farligt, t.ex. klappa på rumpan o.s.v.

Det känns så himla mycket bättre nu! Jag ska försöka jobba med vår kommunikation så hon litar på mig när vi gör saker ihop så som att åka iväg på en träning eller så. :D
 
Sv: 10:orna del 6

Lite allmänt ang lastningen!
Min lilla har ju bara åkt/gått på transporten en gång och det var när vi hämtade hem honom. Han gick bara rakt på denna gången men har en vag aning om att det inte kommer bli lika lätt nästa gång! Väl i transporten var han orolig och spänd, så när vi kom hem var han helt sjöblöt!


Kl.
Lillprinsen har vilat helt i två dagar nu, han har tagit allt så otroligt bra att det känns som en minivila var bra att ta! På en vecka har han kommit så långt att jag rider i trav och galopp, i longerlina.
Ikväll ska jag åka ut och ta honom lite mer från marken, följa tygeln (alltså svänga) och stanna för att förhoppningsvis kunna rida honom i helgen igen.
Fina fina liten!
 
Sv: 10:orna del 6

Åh vad kul att det gick så bra! :) Hon är så söt. :love: Reagerar hon nåt på skydden? Jag har inte provat ta på Kaptenen, han har åkt med senskydd, strykkappor o h boots runt om när han varit vinterskodd. Annars åker han naken på benen.

Michis: Vad härligt att det gått så bra för er! Han låter som ett riktigt fynd!


Kl
Idag har jag varit ute och ridit! :) Hoppade upp direkt utanför stallet idag vilket gick jättebra. Han var jättepigg och glad! Gjorde mycket övergångar skritt - trav i början. Han släppte efter ganska fort idag jämfört med tidigare och han blir så himla fin att sitta på då! :love: Red en bit längs en mindre väg när det är skoterled i vanliga fall och han tittar ju på allt med klotögon, stubbar, pinnar, små hål som är vattenfyllda osv osv. Tur ponnyn är väldigt tittig också, jag har fått bra träning i tvärnitar och sidoskutt. :p
Vi red på i trav mest hela tiden, tog två galopper också och han galopperar så snällt men tittar ju som sagt på allt som finns så jag inväntar ridsällskap till lite längre galopper. ;)

Jag ledde honom sista 15 min, han var både svettig och andfådd när jag hoppade av. Tröttmössa när vi kom hem. Totalt var vi ute en timme. :) Han var så avslappnad och fin mycket längre bit idag än tidigare. Det är så roligt att sitta på när han kommer dit. :love:
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

här fortsätter det att ösa ner regn, allt är blött, blött, lerigt och trist och ännu mer blött.
Försöker trotsa vädret och ge mig ut men det är fan inge kul alls just nu. Har ju tillgång till ridhus på granngården, men vill inte harva runt där vareviga dag heller.
Så prinsens vintervila får bli några dagar till. Vi passar på att pyssla och mysa istället.
De som säger sig kunna nått om väder säger att det kommer snö och kyla i helgen och jag hoppas fan dom har rätt.:cautious:
 
Sv: 10:orna del 6

Här är det också bara lera, grått och blött.
Snön behöver inte dyka upp, men jag vill gärna ha minusgrader så man slipper lera upp till knäna på hästarna ...

Kl.
Var precis i stallet och jobbade snarpur lite från marken. Tränade på att svänga och stanna, han har haft lite svårt att acceptera att det är jag som ska bestämma riktningen ;)
Efter 10 min promenerande så föll polletten ner och han gjorde en PERFEKT halt. Massa pussar, morötter och mys senare så fick han gå in i boxen :)
Han har ÄNTLIGEN börjat intressera sig för maten igen, kompisarna är inte lika stressande och han har ro att äta upp både hö och kraftfoder.

Tinna ska vila fram till april.

Lillprinsens dagsform!
(Manken är typ 1 dm högre än ryggen :p )
 
Sv: 10:orna del 6

Jag tycker det är jätteskönt med det milda vädret..mjuka grusvägar är ju kalas..inte kul om det fryser på utan snö.

Jag har tömkört min lille i skogen en del..väldigt bra då jag blir av med en massa julfett.. min lille är väldigt framåt så det gäller för mig att pinna på!

Han är väldigt enkel på alla vis även med lastning osv vilket är väldigt skönt då jag ofta är själv.
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har också varit fundersam över ifall jag ska ha dem eller inte men i och med hennes bisarra utbrott första gången (då jag trodde vi skulle kunna åka iväg och träna) så insåg jag att skydd upp till knäna är ett måste på min dam. Hon bryr sig inte ett dugg om skydden, kliver några höga kliv vid "start" från stallgången bara.
Kan vara bra å öva med dem samtidigt också tror jag :)

Kul att det går bra å rida!!
Min donna har vilat i ca 5,5 vecka nu och var supersnäll att sätta igång (konstigt tyckte jag) och någon dag efter låg jag i backen för första gången på typ 100 år! Tjoo flöjt så hon bockade och jag flög som en vante!

Nu har hon tappat en sko så jag passar på att lasttränar varje dag sen blir det runt om skoning på måndag för första gången och så ridträning igen :D
 
Sv: 10:orna del 6

knapp

Eftersom hela åert 2013 var en enda stor och lång tid av skador så har jag inte uppdatart utan bara läs i tråden.
Men peppar peppar. 2014 är mitt år!

Fio (Fiorelli och inte medlemen) satts igång och jag rider nu ngt varv i skritt och trav. Så fort han är reglerbar och styrbar blir det att börja rida ut med sällskap.

Han fick bakskor i tisdags och ser lite ståtligare ut faktiskt.
Eller så jämnför jag med förra veckan när han va i en dvala, blir trött av att växa.

Han är ranglig, trött och vissa dagar lite ojämn... men det ska nog ge sig.
 
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt att höra ifrån dig här i tråden, jag kommer ihåg Fiorelli, det är väl Victovies uppfödning?

Alltså jag lägger nog för mycket tid här på buke känner jag nu. :crazy:



Hoppas det inte varit några allvarliga åkommor och självklart blir 2014 erat och vårt år !!

Du har inga bilder på honom? vem är han efter, det har jag visst glömt.
 
Sv: 10:orna del 6

Fiorelli
Bocelli-Tip-Top Maraton

Det är mkt riktigt Victovies familj som fött up honom. Hans mor är deras fantastiska Frida.

Fram tills sommaren 2012 så mådde han bra.
När jag tog hem honom från betet i sptember 2012 va han liten och tunn. OCh full med älgloppor (plckade av honom drygt 30st i 0,7-1cm i sorlek):yuck:
Under hösten jobbades han lite för hand men fokus låg på att han skulle växa lite till innan inridning, då han var väldigt liten och jag absolut inte ville rida in en så tunn liten häst.
På senhösten kom muggen och blev snart rasp med riktigt fula djupa sår.
Januari 2013
påbörjades inridningen och gick mkt smidigt, han var hos en av sveriges bästa hopptyttare.
Mars 2013
avslutades inridningen och vi hade fortafarende inte löst problemet med att han inte växte, varken på höjden bredden eller hovarna. HAn fick hela tiden mängder med mat!
Jag var såklart orolig hela tiden men alla i min omgivning sa hela tiden att allt var normalt.
Maj 2013
fick jag äntligen veterinär att undersöka och konstaterade magsår.
GAstrogard kostnaderan ruinerade mig...
Under denna tid så såg man verkligen hur hälsan kommer innifrån. Pälsen va ful och raggig. Utslag som avlöste varandra. Torrexem. Vätskande sår. Pälsavfall. Allergier mot knott. Allergier mot mygg. Mjäll...
Juli 2013
Friskförklarad och gick på dagbete. Väl inpackad för att skyddas mot insekterna.
7 August 2013
Kommer in från hagen med stort sår på höger bakben, framsida under kotan. ca 7cm långt och 3cm djupt.
2 operationer (sövd), gipsad 3 veckor och boxvila 2 månder senare...
5 Oktober 2013
Kommer äntligen hem och får börja stå i sjukpaddock
I slutete på måanden börjar vi promenera
Sjukgymnastik då han inte är jämn i kroppen. Går med ojämn steglängd på operarade benet och en muskelskada upptäks i bogmuskelatueren på vänster sida.
November 2013
Promenader, tömkör och hage
December 2013
Sakta igångsättning. Hoppar små sockerbitshinder. Tömkörs och arbetar i alla gångarbeter
Januari 2014
Ätligen börjat sitta på honom. Blir ledd några varv i ridhuset. Joggar lite.
Rör sig bättre ju mer han använder kroppen!
 
Sv: 10:orna del 6

Oj ett sådant jobbigt år för er :(

Förstår att det måste ta på krafterna. Det var ju väl att ni hittade magsåret så att han kunde få hjälp.

Hur stor är han idag?
 
Sv: 10:orna del 6

Usch vilket tufft år ni haft!
Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll nu!

Kl.
Idag har bebisen fått jobba i lina i ridhuset, samtidigt som två kompisar red runt på två andra hästar. Vill börja träna redan nu på att han ska ha fokus på mig även om det finns andra hästar runt omkring. I början var han JÄTTEPIGG och busig, studsade, hoppade och pratade en del. Efter att han sprungit av sig överskottsenergin blev han fantastisk! Full fokus och han rör sig som en dröm!
Sen blev han snabbt trött så då promenerade vi runt, vilket han gjorde utan problem trots dom andra hästarna som var omkring honom.
Han avslutade kvällen med en mysig rullning i ridhussanden ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Fy tusan vad jobbigt! Håller tummarna att allt ska fortsätta gå åt rätt håll nu. Har han kommit igång o växa nu? Hur stor är han?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 554
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 867
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 031
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 727
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp