11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

KL
Igår morse åkte jag hemifrån kl 07, hästarna pigga och glada och helt utan problem. Kom hem ikväll och hittade en fölunge hoppandes på tre ben... :cry: Inte en susning vad som kan ha hänt... Han hoppar verkligen, vill inte alls gå på benet (vänster fram). Sambon säger att allt verkat normalt vid insläpp igår kväll, men att han inte gick helt normalt i morse. Som han beskriver det har hästen kommit in hel och gått ut halt, men inte lika halt som nu, nu stödjer han inte på benet - vilket man definitivt skulle sett, hästkunnig eller ej.

Ringde vet som sade att de ändå inte kan göra nånting såhär sent utan att vi ska avvakta tills imorrn. VARFÖR händer alltid sånt här dels när man jobbar och inte har stenkoll, och dessutom en fredag kväll utan jouröppna kliniker inom 50 mils enkelt väg!? Vet sa att det kanske kunde röra sig om en hovböld, för benet verkar inte vara av, han stödjer på det - om än mycket ovilligt - om jag lyfter det motsatta. Jag tyckte dessutom att senan var "svampig" och varm mitt på.

Men var sjutton kan han ha gjort i boxen som sedan blir värre under dagen!? Hovböld? Alltså jag har ingen som helst erfarenhet av sånt... Kan mamma häst ha klivit på honom och träffat så dumt? Vad kan man öht GÖRA för att få det bra om mamma häst klivit på honom och skadat ligament och senor!?

:cry: :cry: :cry:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Är han svullen i benet? Puls? Varm i hoven?

Årets fölunge kom hoppandes på tre ben en dag och var blockhalt - Hovböld! Vi lade bara ett jodopaxomslag.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Hoven är inte varm, däremot utsidan av knät, utsidan ovanför kotan, mitt på senan (som även är svullen och "svampig" just på mitten) och på utsidan av kronan. Lite förhöjd puls, 38,4 i temp. Blir kanske till å ringa hovis imorrn så får hon komma och kolla och klämma med en tång.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Usch och fy vad tråkigt. :(

Ett av fölen hos oss var vid utsläpp en morgon helt blockhalt. Vägrade stödja på benet på hårt underlag. Vid insläpp kvällen innan var han ohalt. Vet minstänkte hovböld, men eftersom vi har klinik 20 min från stallet kördes han dit. Hovbensfraktur konstaterades på röntgen så nu står han gipsad på boxvila i 6 veckor. Unge herrn sköter sig fantastiskt bra! Tydligen relativt god prognos trots allt.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Usch, vad trist!!! Hoppas det går mot det bättre.

Själv sitter jag med lite panik. Hämtade hem min fölis från djursjukhuset igår, mycket bättre och pigg. Men han får inte gå ute i starkt solljus och det verkade bli en molnig dag... Nu börjar solen sticka fram och min sambo är 8 mil bort med bilen så jag sitter här och kan inte ta in bebisen (stallet är 2 mil bort utan bussförbindelse). Håller på att ringa runt till stallkompisarna som alla verkar vara på annat, typiskt!!
 
Sv: 11-orna version 2.0

Min fölis får komma in nu, skönt. Tur att han är lätthanterad så jag i stort sett kan be "vem som helst" ta in honom...
 
Sv: 11-orna version 2.0

Ojdå! Vilken jobbig sits! Jag har ju äntligen stallet på gården så jag kan ju i regel ha 100% koll på hästarna, men just den här gången (självklart...) jobbade jag lite dubbelt så jag jobbade i 30 timmar och sen skulle vi hjälpa en kompis och flytta, så jag kom inte hem förrän 22 på kvällen, och hittade honom så... SUCK!

Idag på morgonen låg stackars liten ner, men tog sig ändå upp för egen maskin, han stödjer på benet vääääldigt försiktigt om han ska flytta sig men tar det väääääldigt piano. Han och de andra fick stå inne idag i väntan på hovis som tyckte det lät som en "klassisk hovböld", så jag hoppas verkligen på det...
Han sköter sig iaf som den fantastiskt bebis han är och låter mig göra vad jag vill med honom. Mamma fick stå på gången och han stod uppbunden bredvid henne medan jag mockade, vilket han tog med sans. Duktig bebis! Han har blivit lite tjock i motsatta benet, överbelastat såklart... Stackars plutt! :cry: Hoppas ändå att jag får tag i specielisthovisen så han kan komma nån gång! Min vanliga hovis vill helst inte karva i så små fötter, vilket jag helt och fullt förstår! :grin:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Skönt att höra att även det kan vara god prognos... Men inte ett dugg roligt när man väl sitter i "skiten"... Hoppas det blir bra för alla våra bebisar!
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jag har alltid haft hästarna hemma, men nu är vi installade sedan augusti, som tur är med goa stallkompisar och stallägare som ställer upp. I vanliga fall har jag ju bilen och kan sticka ut, men så är sambon på efterlängtad kurs och tog bilen, självklart. Var likadant när fölis skulle till djursjukhuset, sambon hade för en gångs skull tagit bilen över dagen, men en kompis ställde upp, guld värda:)

Hoppas att det "bara" är en hovböld, man är så hjälplös...
 
Sv: 11-orna version 2.0

KL
Idag mår min kille myyyyycket bättre! Han spenderade gårdagen inomhus i egen box för första gången! Mamma häst blir så stressad av att inte få vara ute så hon bara sprang runt runt i boxen och liten fick inte ligga ner och vila nånting. Så till slut gjorde jag slag i saken och särade helt enkelt på dem! Det gick super, det första Koronn gjorde var att rulla typ fjorton gånger, sen sov han! :D Igår kväll fick han dock gå tillbaka till Kandi för natten. Hungrig bebis, mamma med sprängfyllt juver - lika glada båda två!

I morse stod han mycket mycket bättre på benet! Han fick flytta över till egen box igen och då såg jag att det runnit var på hoven, slutsats: det var en hovböld, nu har den brustit! :laugh: Det rinner från kronranden, gult och äckligt! Har aldrig sett en hovböld förut...
I samråd med min ordinarie hovis fick alla tre gå ut, lillen gjorde då en hel serie bocksprång och galopperade flera varv runt hagen, vilket han upprepat flera gånger under dagen! :D Så jag tror inte han har direkt ont längre! :bump: Åååååh vad lättad jag blev! :love:

Ikväll får han komma in och bo i egen box över natten och från och med nu! Fyra månader gammal idag! :laugh:

Lycklig matte! :bump: :bump:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Åh vad skönt att det bara var en hovböld och att han är bättre nu. Man blir je helt utom sig av förtvivlan när de är så där halta. Min mamma häst har haft ett antal hovbölder och det är jätte jobbigt innan man vet att det är det och får den fixad.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Bjuder på lite snygga bilder på min busunge bara för att jag är så glad! Och för att han ju faktiskt blir fyra månader idag! :laugh:
Blev sjukt mörka bilder, vet ej varför... Min kamera var väl (som vanligt) på dåligt humör... :grin:

32780603.jpg


32780604.jpg


32780607.jpg


:bump:
 
Sv: 11-orna version 2.0

*KL*

Tråkigt med sjuklingar :( Sånt är inte kul.. min fis ser lite bättre ut nu tack och lov.

flock2-940x624.jpg


Bild på mina två sjuklingar, fotat innan helvetet bröt ut hemma och alla blev skadade :( Så söt bild.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Aww så fina! :love: Hoppas det löser sig för allihopa här inne! Inte kul med trasiga pållar... :(


KL
Ikväll gick Koronn in i sen egen box för första gången inför en hel natt! Man ska ju fira som fyramånaders... ;) Sen fick han ett jodopaxomslag runt foten också, vet inte alls om jag fick till det som det ska, har faktiskt aldrig lagt ett sånt förut - och foten är ju så liiiiteeen! :o Men jaja, plockar han av sig det har han ju iaf haft det en stund då... Det har runnit mycket hela dagen, inte undra på att det gjorde ont på honom! Men nu var han faktiskt ännu mindre halt, så vi hoppas på en stadig uppåtkurva! :laugh:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Visst är de:love: (opartisk som fan ;) *host*)

Verkar gå åt rätt håll för oss *peppar peppar*. Nessis öga är inte svullet och rinner knappt alls :)!
Och stora damen äter och verkar trivas med vara hemma igen så känns skönt kunna ha ett öga på dem.
(och börjar fan lära mig alla mediciner alla ska ha :D)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Vad skönt att det "bara" var en hovböld och att han mår bättre!

*KL*

Igår stod jag i stallet och sa att det är så skönt att Abbe börjar ta sig och verkar vara frisk och kry nu innan vintern kommer och mamman åker. Skulle jag tydligen inte sagt för när vi tog en promenad och lillfisen tog några travsteg var han halt. Han är ren i skritten men ganska rejält stel/halt i traven. Jag hoppas att det bara är en sträckning för de hade livat runt rejält i hagen vid utsläppet och det är ganska halt i det blöta gräset. Ingen puls, svullnad eller värme någonstans som jag kunde känna så vi avvaktar till idag och hoppas att han slipper ytterligare en vända på klinik. *suck*

På tisdag är Abbe 6 månader gammal, inte klokt vad tiden går.
d614757e.jpg
 
Sv: 11-orna version 2.0

32780607.jpg


Vad sköööönt att det var en hovböld ändå!:bow: Finns ju betydligt värre saker de små kan råka ut för:( så förstår din oro.

Visst är fuxen som är med på bilden lillkillens bror efter Highcruiser? Han ser fin ut! Inte tung i kroppen. Mitt sto väntar ju som sagt en HC bebbe 2012!:love: Därav min nyfikenhet..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 377
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp