11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Fin kille med härliga tecken!!:d

Men usch för halta hästar och ännu mer för halta föl.. håller tummar för er att det inte är något allvarligt!
 
Sv: 11-orna version 2.0

KL

Min Celia har blivit randig. Först trodde jag att hon skulle få sin mammas mörkbruna färg men när hon tappade fölpälsen var hon normalbrun. Nu ser man på huvudet och bogen att hon håller på att bli mörk. Det ska bli spännande att se om hela hon blir mörkbrun eller om hon blivit en zebra;)

DSC00157.jpg
 
Sv: 11-orna version 2.0

Vad sköööönt att det var en hovböld ändå!:bow: Finns ju betydligt värre saker de små kan råka ut för:( så förstår din oro.

Visst är fuxen som är med på bilden lillkillens bror efter Highcruiser? Han ser fin ut! Inte tung i kroppen. Mitt sto väntar ju som sagt en HC bebbe 2012!:love: Därav min nyfikenhet..


Ooh ja! Jag trodde benet var av när jag såg honom... :crazy: Usch och fy! Nu skuttar han runt i hagen som ingenting! Även om han fortfarande är lite halt. Hur länge brukar det dröja innan en hovböld "läkts ut"?

Och ja men visst är det denna lilla rödtott som är e. Highcruiser. :D Han är väldigt lätt i kroppen! Tycker ändå han ser krallig ut på bilderna man får av honom... :grin: De har ju en väldigt ädel mamma alla bröderna, men Kaptenen är nog den lättaste modellen av dem! Sen att han är en supergosig sitta-i-knä-på-matte-häst gör ingenting alls! :D Alla mina hästar verkar bli så! :p
 
Sv: 11-orna version 2.0

Om jag har förstått rätt så kan det vara svårt att få ut allt skit när de spricker uppe vid kronranden och att man kanske
måste karva i alla fall. Det fick jag höra när min hade en liten böld som vi lyckades få bort genom att skära upp strålen lite.
Men jag är ingen expert!
 
Sv: 11-orna version 2.0

Tack för svar, expert eller ej! ;) Ska kontakta vet iaf angående vaccinationer så kan ju höra med henne då. :)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Låter lovande med lättheten även om ditt sto är ädelt, som sagt så har du ju förmånen att kunna jämföra med övriga syskon efter samma möderne:)

Vi har ju en (hade två) HC avkommor i vårt stall, den äldsta är inte så lätt i typen som jag trodde han skulle bli (09) men snygg och rör sig härligt. 10an såg ut att bli väldigt ädel och otroligt snygg! Båda efter samma möderne.

kl.
Min prins som är lite över 6 månader mättes idag till 135 cm hög! Hur stora är era nu?
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jag mätte Celia idag, hon blir 5 månader om en vecka och är 133 cm.

Hon har växt väldigt på sistone, på fölvisningen tyckte de hon var liten.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Camaro M ungen här, på exakt 6 månader är snart maxad c-ponny! dvs han börjar krypa upp mot 140 cm.
Han är enorm och växer som ogräs. :eek:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Det är ingenting mot Bellagio ungen i vårt stall, 5 mån och 141 cm hög!!:angel: Alltså hela 6 cm högre än min som är en hel månad äldre. Och då är det ändå min som har den stora morsan:D
 
Sv: 11-orna version 2.0

kl

Hur gör ni vid avvänjning?

Jag har lite begränsade möjligheter och vet inte hur jag ska göra...
Jag hyr in mina hästar. Jag har Z+CC i en fölbox och Lina i boxen bredvid.
Det kanske blir en box ledig, men den är i en annan stalldel. Jag funderar på att isf flytta Lina dit, och låta CC ta Linas box. Börja med att sära på dem vid intag och flytta ihop dem igen till nattfodringen? Sedan får han vara inne själv på nätterna och gå med morsan på dagen...

Men om inte boxen blir ledig funderar jag på om han ska gå i hagen bredvid morsan på dagen och dela box på natten. Problemet är att stallägaren prompt vill att de ska gå i vinterhagarna, och det finns inte så många sådana, det är bestämt i förväg i vilken hage vilka hästar ska gå osv, och det går inte att kompromissa med. Så isf får han gå med två andra ston, om det ens går att övertala henne att låta honom göra det. De har gått bredvid varandra så det borde gå, men jag vet inte. Han har gått igenom staket förut...

Jag vet inte hur jag ska göra! Hur hade ni gjort? Det här är ingen kul situation... Men det positiva är att jag vet exakt hur jag inte vill ha det på min gård sen...
 
Sv: 11-orna version 2.0

Hmm det lät som en lite klämd sits... Jag har ju (äntligen!) mina hemma på egen gård. Men med de tidigare fölen har det också varit enkelt iom att jag hyrt ett helt stall på fyra boxar. Mina har fått börja gå in i egen box nattetid vid ca 4 månaders ålder (i boxen bredvid mamman) också har de gått tillsammans ute på dagarna.
I år är det lika, Koronn har stått i egen box nu tre nätter i rad mitt emellan mamma och storebror - funkar kanon! Sen när han är 5,5 månader tas mamman bort :cry: så då är det finito... Efter det kommer en äldre nordsvensk vallack hit och är lekfarbror/uppfostrare.

Men ja, om den där andra boxen blir ledig låter ju det som den bästa lösningen! Att du flyttar Lina till den och låter dem stå bredvid varandra på natten. Men annars blev det ju knepigt... Jag vet att mitt sto aldrig skulle låta sitt föl gå hos andra hästar med nån tråd emellan, hon skulle bli stortokig! Är det möjligt att flytta stoet och låta fölet gå kvar med dem som han redan känner sen innan?
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jag står också inackorderad och har skickat iväg mina till andra ställen. Just nu bor min åring i Borlänge medan hennes mamma och årsfölet liksom jag bor norr om Stockholm. Tidigare har jag haft andra på lösdrift på olika ställen i mina hemtrakter.

De har stått i egen box på nätterna en tid innan de åkt iväg.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Problemet är att stallgägaren inte vill släppa ihop mitt sto med några andra hästar än mina, för hon är så hög i rang och stallägaren är rädd att hon ska sparka någon... Så henne kan jag inte flytta, annars hade ju CC och Lina kunnat gå ihop... men som sagt, han går igenom linorna. Har funderat på om man ska flytta någon häst, men Lina tävlas och behöver ridas varje dag, så isf får man flytta bara Z och fölet... Funderar på att höra med hon som ska köpa honom om hon har möjlighet att ta dem båda och skija dem hos sig...
 
Sv: 11-orna version 2.0

Kanske en dum fråga. Men om det inte går att ha CC och Z i olika boxar/hagar pga platsbrist, går det då inte sätta CC och Lina i samma box (det vill ju säga att dom går så pass bra ihop att dom klara detta)?
 
Sv: 11-orna version 2.0

Satt dem i olika boxar över natten. Innan dess har jag någon gång tagit ut mamman ur hagen utan fölet eller tvärtom.

Sen har jag helt enkelt kört iväg fölet och lämnat mamma kvar hemma.

Mitt skräckscenario är det jag såg på en ponnyutställning för flera år sen; sto och avkomma som var minst tre år kunde inte vara utan varandra, när den ena var inne i utställningsringen stod den andra utanför och skrek och vice versa. Därför slickar jag bort fölen så banden bryts.

Mitt sto har skrikit en dag som längst. Den hon skrek minst efter var den hon var mest mammig mot men den var också äldst när den vänjdes av, tio månader mot att de andra har varit åtta månader.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Vet inte, kan man göra så?? Boxen är gigantisk, typ 5X5m... Har aldrig hört talas om att någon gjort så men det kanske går?

Görel:

Det är så min plan oxå varit, att dela dem på natten, sen ska CC till hon som ska köpa honom, och gör hon inte det blir det lösdrift någonstans så de kommer ifrån varandra. Men det är ju nu innan som det är lite bekymmer... Han är ju själv, alternativt med Lina, medan jag rider Zamona och det går kanonbra! Har även ute honom ibland och går med honom, då blir Z mer orolig, men det funkar det med. Men nu är han ju över 4 månader och de behöver börja va ifrån varandra lite längre tid än den timmen jag rider :)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Min går fortfarande med sin mamma, de delar fölboxen och hage.
Han kommer snart att få en egen box men det får gå tillsammans i hagen lite längre. När den yngre fölisen ska skiljas från sin mamma kommer ungarna får gå ihop i hagen och dela stoooor utebox som är gjort för flera hästar tills de skickas på hingstbete nästa år:) kl. Zolero har nu lärt sig att stå uppbunden i gången och jag blev mäkta imponerad av honom.. erkänner att jag hade förväntat mig en annan reaktion:angel: men han har tagit det jättebra!

Duktig kille!:love:
301534_10150338424041344_563156343_8232209_1751856529_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 377
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp