Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Det lät hemskt. Bra att man vet att det kan hända.:) Har verkat min en gång.

KL

Min fick troligen ett ormbett för en vecka sedan. Svullnade upp ordentligt från ganascherna och ner över hela halsen. Hög feber. Veterinären trodde först det kunde vara kvarka men nu är hon "frisk" igen och har inte fått någon snuva eller liknande.
Var jobbigt ett tag då hon inte ville dia utan blev sondmatad och fick dropp. Fick spruta henne med Finadyn och penicillin. Skönt att det är över.:D
 
Sv: 11-orna

Nu minns inte jag riktgit hur gammal din fölunge är. Men min är lite mer än 4 måander och har fått fötterna övergångna minst 4-5 ggr. Är lite i överkant (?) men de växer så mkt när dem är små.

Det jag skulle göa i din sits är att raspa bort den andra "näbben". Så att hävstångseffekten inte blir så stor på den jämfört med den hoven där det lossnat. En häst som bara står och går på gräs (isch) ska klara sig utan hovvägg i tån ett par dar innan den växer ut igen, bättre att ta bort det extra än att tvinga hoven att flyta ut i tån.
Hoppas han inte börjar ömma.
 
Sv: 11-orna

Han är 4 månader och första och andra gången hovis var ute så behövdes det inte raspas något alls (hovis lyfte på hans hovar och "låsades raspa" typ bara ur hanteringssyfte). Nu tredje gången raspades han lite men han var fortfarande inte alls lång i tån (måste tillägga att min hovis är hovslagaremästare och ingen klåpare så jag litar till 100 % på det han säger).

Varför Isch på gräs?

Jag hoppas också att han inte börjar ömma men han borde ju varit mer öm idag än igår om det skulle gått åt fel håll?
 
Senast ändrad:
Sv: 11-orna

kl
Idag tog jag lite nya kort på busfia!!
Bildbomb!!

ziw3k3.jpg


2rr5pqo.jpg


vs1hr6.jpg


fdayko.jpg


ou3a4j.jpg
 
Sv: 11-orna

Hahah, man förstår att hon var rejält högt när man börjar leta efter hennes skugga på bilden... Man hittar den inte inom fotots ramar :D.
Snygg fölunge och vilken bamse hon är (på höjden)! Flott på bilden bredvid sin mamma! :)
 
Sv: 11-orna

Yahooooo! :D Vilka härliga bilder, jättefin fölis! :laugh:


KL
Min grabb blev tre månader igår! :bump: Ska försöka mäta honom och fixa lite kort idag hade jag tänkt, hade väldigt mycket att göra igår.
Mina hästar har fått börja komma in varje natt nu, vilket är mycket uppskattat av allihopa, alla ser ut som gula dunbollar när man kommer på morgonen, och det är alltid minst en som tittar upp helt yrvaket och blinkar mot ljuset! :D Koronn smakar mer och mer av mammas mat, men det är bara intressant en stund, sen måste man tugga på vattenhinken eller vattenkoppen eller gallret eller... :grin:

Eftersom att de går in och ut själva från hagen via en liten sluss så tränar vi varje kväll på att ta på och av grimman i boxen, vilket fungerar jättebra nu! Han är inte alls lika bökig och "huvudskygg" som han var innan. Fortfarande löjlig när man kommer över nacken, men mycket mycket bättre än förut. Blir dessutom mer och mer social, han var ju en övergosig knähäst förut, men sen han gick själv med mamma i hagen utan kompisar blev han nästan skygg och mer vild än tam. Nu är det betydligt bättre! Bevisar tydligt fölens behov av andra lekkamrater än morsan... :grin:
Koronn sitter för övrigt ihop med storebror och gör allt som han gör, morsan är bara mjölkbar. :D
 
Sv: 11-orna

Här var det halabaloo i hagen idag sen jag hade skrivit, och ääääntliiiigen fick jag det på bild!!! Men ingen bildkvalitet över huvud taget... Suck!

Koronn Mr Jack
Tre månader igår alltså, ska mäta honom ikväll!

32728917.jpg


32728918.jpg


32728920.jpg


32728922.jpg


32728923.jpg


32728924.jpg


32728925.jpg


Såhär glad är mamma häst när liten vill busa, undra på att han älskar storebror...
32728926.jpg


Han blir så mörk min lilla kille!
 
Sv: 11-orna

Så fin!! :laugh:

Såg att fölis hade "busig" på grimman, jag har redan börjat tänka i de banorna jag också! Alltså att när fölis växt ur fölgrimman och det ska bli ponnygrimma så blir det en "busig", "huligan" eller något annat gullegull! :D Och sambon kommer göra det som står i tidningar när kändisar blir upprörda, han RASAR över att jag köper en sådana grimmor! :angel:

Min fölis har väldigt nätt huvud, precis som sin mamma, så han kommer kunna ha en ponnygrimma läääänge! :angel:
 
Sv: 11-orna

Vad fina de är! :laugh:

Storebror skriver du, är han alltså ett år äldre? Jag som är ny när det gäller avel har funderingar på om hingstungar som det skiljer ett år på har fullgod glädje av varandra?

Mamma häst var visst inte så där jättesugen på att leka! :D
 
Sv: 11-orna

*KL*

Jag är sååå.. fnissig.. mitt föl är sååå liten :D Har en som är på besök. En månad äldre och ser ju bauta ut bredvid haha.. en annan som har halvblod kikade på min och tyckte hon såg så liten ut med.. kanske ska avla minishettisar istället :p
 
Sv: 11-orna

Vad fina de är! :laugh:

Storebror skriver du, är han alltså ett år äldre? Jag som är ny när det gäller avel har funderingar på om hingstungar som det skiljer ett år på har fullgod glädje av varandra?

Mamma häst var visst inte så där jättesugen på att leka! :D


Ja storebror är ett år äldre! :laugh: Vallack sen bara ett par veckor tillbaka, och de har börjat leka riktigt ordentligt nu! 10:an sträckte sig när de busade alldeles precis efter att vi hade släppt ihop dem så han har varit halt och "tråkig" ett tag. Men nu när han är okej igen så är det full fart i hagen! :laugh: 10an och min 08a lekte helt suuuper förra vintern också när Koronn fortfarande låg i magen, så han kanske lärde sig då... ;)
 
Sv: 11-orna

Jag håller med dig, vad mörk den lille blivit!!! Han är jättefin!!:love: kl. Tog lite bilder på min som är 5 månader, idag var han busig så kedja på.. men han är smart och lär sig väldigt fort. Hovis var där och verkade honom och efter tog jag och lilleman en mini promenad runt stallet. Mamma häst passade på att SOVA medans vi var borta..:D:crazy: Zolero (Zuidenwind-Sack-Flamingo)
299643_10150299384871344_563156343_8016483_1960378146_n.jpg
299643_10150299384896344_563156343_8016485_2001201451_n.jpg
299643_10150299384901344_563156343_8016486_732736785_n.jpg
 
Sv: 11-orna

Vilken utstrålning din har! :love:


KL
Har nu äntligen mätt min kille! 3 månader + en dag är han 121 i manken och 123 över korset! :laugh:
Ikväll gick det SUPER att få på grimman, ut i gången för första gången utan mamma också utan direkta problem. Pojkvännen hjälpte mig så jag knuffade lite bakom rumpan och han drog lite lätt i grimskaftet. Han fattade direkt att det var ju mycket lättare att gå framåt för tryck än att bråka... :grin: Han testar vaaarje gång!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 253
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Alexandra_W
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 546
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp