113 13 - kunde du det?

Jaha, då kanske jag har tänkt att det ljuder varje månad men det egentligen är var tredje. Det låter troligt att den här informationen med test av flyglarm varje månad är ouppdaterad information från mina föräldrar/släktingar :)

Så för att hålla koll på VMA:s utan ljudsignal, ska man hålla koll på krisinformation.se alt appen?
Tex kokning av dricksvatten är ett VMA (eller ett informationsmeddelande för oss som skickar ut det men för gemene man ute i stugorna kvittar det för det enda skillnaden det är prioritering i radion). Då går ju vanligtvis inte tyfonerna igång. Skulle det däremot vara gift i vattnet hade jag nog proppsat på tyfonerna också. Så de meddelanden du ser på tv och hör i radio är också VMA. Appen krisinformation.se är bra, har du notiser på så ser du meddelandet där. Jag skulle också säga att du ska ha koll på din kommuns hemsida eftersom det är där vanligtvis informationen kommer ifrån.
 
Numer uppfattas det väl mest något oväsen när de testar de där lurarna.

Kommer ihåg min upp uppväxt på sjuttio och en bit in på åttiotalet, då stannade samhället upp. Dagisfröknarna talade om för oss barn vad som skulle göras, att man skulle hålla reda på var skyddsrum fanns där man var. Så skulle det lyssnas på radion, "idag testas..". Det var som att kalla kriget var en religon och den där signalen kallade till bön. Sen försvann alltihopa bara, är som att den där signalen är en rest om en svunnen tid - även om funktionen är aldrig så aktuell idag egentligen.
 
Aldrig hört talas om numret. Hemsidan har jag ett vagt minne av att ha kollat när den stora branden i Västmanland var, men inte säker.
 
Jag kände inte till att man skulle ringa det numret men jag tror inte jag skulle ha kommit på att ringa nåt nummer alls det brukar ju finnas andra sätt att ta reda på vad som händer
 
Nej, visste inte om det.

Vet att telefonen brukar lämna såna där VMA via typ sr appen eller nått, men tja. Har läst rubriken, sett att det inte är där jag är och raderat det :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp