12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan inte gå bra jämt..
Tror han (som vanligt) börjar bli trött av pälssättningen för så fort jag krävde minsta lilla grejen av honom idag så försökte han knö på mig med innerbogen och korrigerade jag så drog han utåt istället. Till slut blev jag arg och då blev han ledsen, suck. Hårfin gräns mellan bufflig ponny och lättkänkt tonåring just nu :meh:
Ska låta honom vila till söndag nu så får vi se om han är på bättre humör då.
 
Längesedan jag skrev i denna tråden... Vi har tagit det ganska lugnt i stort sett hela sommaren och hösten. Men nu har vi kommit igång lite mer med ridningen. Igår åkte vi iväg och hoppade lite terränghinder för första gången. Jättekul tyckte ponnyn som helst hade velat fortsätta en stund till om han hade fått bestämma. Han kändes helt trygg att sitta på, så hade han bara varit lite större så hade han varit helt perfekt.

 
Längesedan jag skrev i denna tråden... Vi har tagit det ganska lugnt i stort sett hela sommaren och hösten. Men nu har vi kommit igång lite mer med ridningen. Igår åkte vi iväg och hoppade lite terränghinder för första gången. Jättekul tyckte ponnyn som helst hade velat fortsätta en stund till om han hade fått bestämma. Han kändes helt trygg att sitta på, så hade han bara varit lite större så hade han varit helt perfekt.



Åh så söt! :love: Tror jag missat att läsa om er, vad var det för ponny?
 
Musse är en riktig fjant ibland. Idag var han som vanligt igen men vi tog det lugnt och gick promenad bara när barnet+hunden ändå behövde rastas. Testade några av de saker han protesterade mot sist och nu svarade han helt korrekt direkt. Fjanthäst som sagt. Han är kul att ha med på promenad dock, hade han inte varit hingst hade jag lätt släppt honom lös för han hänger bara med ändå.

Här tog vi en liten paus vid ett omkullfallet träd när det ändå var några traktorer som skulle köra förbi.
0c482e40-369b-434a-8a71-9bd84d3fdb58_zpsw7pd1gds.jpg
 
Lona har fått fortsatt vila, klanthäst sparkade sig själv när hon röjde runt i ridhuset så hon är nu sydd och ska stå på box i en vecka, som tur var blev det bara hud som skalperades. Ska ringa veterinär imorgon men vad händer efter en veckas boxvila, kan ju inte släppa ut henne i hagen hon kommer ju röja järnet och då kommer det ju spricka upp igen :confused:
 
Mamma försökte filma några klipp från dagens pass med Frans. Det är andra gången han är på hoppbanan och tredje dagen i rad av ridning. Lite trött men väldigt lydig! Andra gången han går över bom med ryttare också!

 
jättekul att se alla fina 3 åringar. Själv har jag bestämt mig för att sälja min så jag kommer inte att göra några fler inlägg här men kommer säkert att fortsätta följa den:)
 
Vi har haft en liten down-period ett par veckor där han inte velat gå fram fullt ut och även varit krabbig i munnen vilket jag tror beror på styngflugor. Han kollades ju i munnen i juli och vi har helt vansinnigt mycket styngflugor här.

Idag var han dock riktigt fin i skogen, så pigg och fin. Får verkligen akta mig för att be om för mycket för han bara ger och ger och ger. Rider hellre med lite mer ekonomiska gångarter så här till vardags, tror det är bättre för hållbarheten. Planen är att rida i 4 veckor till sedan blir det vintervila. Då har han varit igång sedan månadsskiftet juli/augusti. Sista tiden nu ligger fokus på att hitta tillbaka till den stabila bjudningen, rida lite enkla svängar på banan och rida över bommar.

Bilder från ett pass i september nån gång











 
För Cash del är det nu vintervila. Jag körde hem honom i fredags och det var på tiden. Han överanstränger sig gärna och har jobbat super hårt sedan vi flyttade ner till Skåne. Så det är toppen! Super nöjd med hans framsteg, så nästa gång han kommer hit blir det lite inhoppning troligtvis :)

Jag tänkte också på det, ser att några sitter ner i galoppen på sina 3åringar och jag undrar hur andra tänker kring detta? Fick ganska så mkt pisk här på buke när jag satt ner i galoppen på min 4åring när jag hade honom och sitter alltså numer absolut inte på min 3åring bara därför. Vill gärna höra vad ni här tycker? När ska man börja sitta i galoppen på sin unghäst? :)


Cayenne tar flytten bra, skriker lite efter de andra när de går ut men är förövrigt lugn som en ko. Bara att ställa upp i gången å borsta så sover han, jag tror han mer eller mindre väntat på att få uppmärksamheten och nu när han får den är allt frid och fröjd! Så nu blir det fortsatt inridning, med longering/tömkörning/löshoppning/promenader som igångsättning ca 1mån och sedan så ska han vara igång i vinter med ridningen ca 3mån till. Med passande veckovilor emellan såklart. Detta är ju för att han ligger efter en del och inte gjort något ordentligt hittills :)
 
För Cash del är det nu vintervila. Jag körde hem honom i fredags och det var på tiden. Han överanstränger sig gärna och har jobbat super hårt sedan vi flyttade ner till Skåne. Så det är toppen! Super nöjd med hans framsteg, så nästa gång han kommer hit blir det lite inhoppning troligtvis :)

Jag tänkte också på det, ser att några sitter ner i galoppen på sina 3åringar och jag undrar hur andra tänker kring detta? Fick ganska så mkt pisk här på buke när jag satt ner i galoppen på min 4åring när jag hade honom och sitter alltså numer absolut inte på min 3åring bara därför. Vill gärna höra vad ni här tycker? När ska man börja sitta i galoppen på sin unghäst? :)


Cayenne tar flytten bra, skriker lite efter de andra när de går ut men är förövrigt lugn som en ko. Bara att ställa upp i gången å borsta så sover han, jag tror han mer eller mindre väntat på att få uppmärksamheten och nu när han får den är allt frid och fröjd! Så nu blir det fortsatt inridning, med longering/tömkörning/löshoppning/promenader som igångsättning ca 1mån och sedan så ska han vara igång i vinter med ridningen ca 3mån till. Med passande veckovilor emellan såklart. Detta är ju för att han ligger efter en del och inte gjort något ordentligt hittills :)

Jag har också noterat att en del sitter på sina 3åringar, satte mig ner på Lona och hon tvärstanna haha så jag tror man ska sätta sig ner när hästen är mogen för det och har bra med ryggmuskler i små omgångar. Som när jag red för en instruktör för någon månad sen, hon sa att jag kunde stå upp och sätta mig ner lite försiktigt i en sväng bara för att hon ska vänja sig och det tyckte jag lät bra.
 
Jag har också noterat att en del sitter på sina 3åringar, satte mig ner på Lona och hon tvärstanna haha så jag tror man ska sätta sig ner när hästen är mogen för det och har bra med ryggmuskler i små omgångar. Som när jag red för en instruktör för någon månad sen, hon sa att jag kunde stå upp och sätta mig ner lite försiktigt i en sväng bara för att hon ska vänja sig och det tyckte jag lät bra.


Ja men precis, tränade för en typ dressyrdommare med Cash för ett tag sen och då fick jag inte stå upp. Cash stannar inte men han reagerade genom att dra upp huvudet och sänkte ryggen, ändå så tyckte hon att jag skulle fortsätta galoppera om och om igen sittande, fast han inte var avslappnad med det på långavägar.. Kändes hemskt och får tuffa till mig lite tror jag så att jag kan säga nej. Provade att rida honom sittande i galoppen efter att han avslappnat gick i form ståendes, då gick det super och han behöll form + bjudning bra. Då känns de ju mer ok, men det blev ju inga långa stunder :)
 
För Cash del är det nu vintervila. Jag körde hem honom i fredags och det var på tiden. Han överanstränger sig gärna och har jobbat super hårt sedan vi flyttade ner till Skåne. Så det är toppen! Super nöjd med hans framsteg, så nästa gång han kommer hit blir det lite inhoppning troligtvis :)

Jag tänkte också på det, ser att några sitter ner i galoppen på sina 3åringar och jag undrar hur andra tänker kring detta? Fick ganska så mkt pisk här på buke när jag satt ner i galoppen på min 4åring när jag hade honom och sitter alltså numer absolut inte på min 3åring bara därför. Vill gärna höra vad ni här tycker? När ska man börja sitta i galoppen på sin unghäst? :)


Cayenne tar flytten bra, skriker lite efter de andra när de går ut men är förövrigt lugn som en ko. Bara att ställa upp i gången å borsta så sover han, jag tror han mer eller mindre väntat på att få uppmärksamheten och nu när han får den är allt frid och fröjd! Så nu blir det fortsatt inridning, med longering/tömkörning/löshoppning/promenader som igångsättning ca 1mån och sedan så ska han vara igång i vinter med ridningen ca 3mån till. Med passande veckovilor emellan såklart. Detta är ju för att han ligger efter en del och inte gjort något ordentligt hittills :)


Jag har börjat sitta ner på min nu. Har alltid stått upp på honom fram tills för ca 2 veckor sedan just för att avlasta. Men nu har galoppen blivit så mycket mer att han blir faktiskt mer störd om jag ska stå i fältsits. Jag sitter inte som jag gör på en vuxen, är mycket lättare och mjukare i mitt säte. Men har inte en chans att hänga med i fältsits i dressyrsadeln. Galoppen är för stor och kraftfull. Hoppsadeln passade bäst innan medan den ligger betydligt sämre än dressyrsadeln nu. Där av övergången till nedsittning redan nu.
 
Kanon, tack för lite upplysande svar, jag har bara varit för rädd för att överhuvudtaget sitta ner då jag fick så mkt skit och har inte börjat träna för tränare igen för ens nu i år(augusti) så jag har lix inte tänkt på det heller :) Men ja jag tycker absolut att det är lättare att sitta ner i galoppen på Cash också då jag har dressyrsadel till honom nu, men kortare stunder och som du skrev @Waco inte lika tungt som på en vuxen häst :)
 
Jag har börjat sitta ner på min nu. Har alltid stått upp på honom fram tills för ca 2 veckor sedan just för att avlasta. Men nu har galoppen blivit så mycket mer att han blir faktiskt mer störd om jag ska stå i fältsits. Jag sitter inte som jag gör på en vuxen, är mycket lättare och mjukare i mitt säte. Men har inte en chans att hänga med i fältsits i dressyrsadeln. Galoppen är för stor och kraftfull. Hoppsadeln passade bäst innan medan den ligger betydligt sämre än dressyrsadeln nu. Där av övergången till nedsittning redan nu.

Kunde inte sagt det bättre själv! Precis så är det för oss också .

Jag har även provat sitta ner i traven, ett par steg här o där, men för det mesta är det lättridning. Och samma här, sitter inte ner som på en äldre häst, lättar faktiskt lite i sitsen även om det knappt syns för ögat :up: men känslan!

btw, nu så har Hollie fått en ny sadel äntligen! Det var dags att byta från inridningssadeln...
 
Har ju tagit det väldigt lugnt med inridningen av min. Skrittat mycket i skogen och lagt in lite trav. Galoppen har vi dock hållt oss ifrån men börjar väl känna att det är på tiden då han är trygg med allt det andra. Men hur har ni gjort vid första galoppen? Några bra tips att tänka lite extra på? Ponnyn i fråga är av naturen ganska lat och har väl inte bästa egna framåtbjudningen :D
 
Har ju tagit det väldigt lugnt med inridningen av min. Skrittat mycket i skogen och lagt in lite trav. Galoppen har vi dock hållt oss ifrån men börjar väl känna att det är på tiden då han är trygg med allt det andra. Men hur har ni gjort vid första galoppen? Några bra tips att tänka lite extra på? Ponnyn i fråga är av naturen ganska lat och har väl inte bästa egna framåtbjudningen :D

Jag har gjort på två sett på olika hästar. En häst tog jag första galoppen ute uppför en backe med draghjälp. Min som jag har nu fick jag äran att ta första galoppen på vid provridningen och det gjorde vi nere i vänstra hörnet där hon släpptes vid löshoppningen, uppfödaren stod där nere och bad om galopp och sen fick hon galoppera långsidan och stannade automatiskt då hon var van att stanna där vid löshoppningen.
 
@sofiaspel Är väl det som du skrev om först som jag tänkt med eftersom han rids så lite på ridbanan då ju framåtbjudningen blir sämre där och han tröttnar fort så har jag nästan enbart ridit ut i skogen och på grusväg. Är uppförsbacke att föredra alltså?
 
@sofiaspel Är väl det som du skrev om först som jag tänkt med eftersom han rids så lite på ridbanan då ju framåtbjudningen blir sämre där och han tröttnar fort så har jag nästan enbart ridit ut i skogen och på grusväg. Är uppförsbacke att föredra alltså?

Ja jag skulle nog testa det om det fanns en backe att rida uppför, då går det bara uppför och dom hinner oftast inte hitta på något annat :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
166
· Visningar
7 633
Senast: Mia_R
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 945
Senast: farin
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 125
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
111 000
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp