12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte också på det, ser att några sitter ner i galoppen på sina 3åringar och jag undrar hur andra tänker kring detta? Fick ganska så mkt pisk här på buke när jag satt ner i galoppen på min 4åring när jag hade honom och sitter alltså numer absolut inte på min 3åring bara därför. Vill gärna höra vad ni här tycker? När ska man börja sitta i galoppen på sin unghäst? :)

Jag har gjort så som andra skrivit här -jag har varierat mellan att stå och sitta. Men när jag suttit i galoppen så har jag haft en "lättare" sits. Man rider ju inte galoppen, utan jag har suttit och bara haft kontakt med sadeln -inte suttit djupt. Har aldrig fått någon reaktion från hästen när jag gjort så.
 
Jag och Musse peppar inför Halloween ;)

FB_IMG_1445887592557_zpsnm1lo6su.jpg
 
Vips från en dag till en annan så uppfylldes alla tre målen
-Hitta tillbaka till den fina bjudningen
-Rida lite enkla vägar på ett ok sätt
-Rida över bommar







Han är faktiskt klippt på halsen på dom här bilderna även om det inte syns :p

Den här veckan har jag plockat fram dressyrsadeln. Tidigare har han bockat så det står härliga till med den, men nu testade jag att lägga padd under och då gick det bra så idag har jag ridit lite med den :up: Han verkar gilla den bättre än hoppsadeln och rör sig mer vilket gav piloten problem att sitta kvar och hänga med :angel:




 
@sofiaspel Är väl det som du skrev om först som jag tänkt med eftersom han rids så lite på ridbanan då ju framåtbjudningen blir sämre där och han tröttnar fort så har jag nästan enbart ridit ut i skogen och på grusväg. Är uppförsbacke att föredra alltså?

Jag galopperade på Murre första gången på en uteritt när vi hade vänt och var på väg hemåt = lite draghjälp av det :D Red först den gången eftersom den jag red ut med hade ponny, annars brukar vi vara bakom en annan snäll och trygg häst som galopperar på friskt men inte fort ;)

Murre har vilat någon vecka här och där men nu har jag ridit två dagar och det känns fin-fint. Kör på barbackasadeln så mest skritt och lite trav. Där rider jag inte lätt men blir ju ändå inte riktigt som nedsättning i vanlig sadel. Min sits känns lite sådär, tror jag är sned. Annars har det gått väldigt bra för jag har ridit bra ;) Enkelt det här med hästar :cautious:
Nu blir det vila i helgen för jag reser bort och sen i början av nästa vecka har vi vår första träning för tränare :bump:
 
Lona fick nya skor i tisdags och så tog jag stygnen, såret läker bra, har ridabstinens! Ska byta bandage idag och kolla hur det ser ut, kanske kan skritta lite i ridhuset bara för att :love:
 
Evolution post: 17198064 skrev:
Vips från en dag till en annan så uppfylldes alla tre målen
-Hitta tillbaka till den fina bjudningen
-Rida lite enkla vägar på ett ok sätt
-Rida över bommar







Han är faktiskt klippt på halsen på dom här bilderna även om det inte syns :p

Den här veckan har jag plockat fram dressyrsadeln. Tidigare har han bockat så det står härliga till med den, men nu testade jag att lägga padd under och då gick det bra så idag har jag ridit lite med den :up: Han verkar gilla den bättre än hoppsadeln och rör sig mer vilket gav piloten problem att sitta kvar och hänga med :angel:




Han är så himla fin!
 
Min lilleman fick gå på tömkörningskurs för Bo Jenå här i dagarna, och skötte sig bra! Första passet (två pass fördelade på två dagar) var lite jobbigt för honom med mycket nytt. Andra passet var han jättefin, men han kom av sig när det kom ytterligare ekipage som skulle rida fram inför sin uppsuttna träning. Det var svårt för honom att fokusera på sig själv när det blev mer liv och rörelse i ridhuset. Överlag är det stor tumme upp för hans insats!
 

Så här långt har vi kommit med Indras hoppning. Vilat en månad och ska hoppa en gång i veckan för att sedan stå dec-feb, då vi börjar igen. Ska bli riktigt roligt att få komma iväg på pay and jump och unghäst klasser till våren

Superduktiga! Vi skulle nog inte ens klara dom ridvägarna i galopp UTAN hinder :p
 

Så här långt har vi kommit med Indras hoppning. Vilat en månad och ska hoppa en gång i veckan för att sedan stå dec-feb, då vi börjar igen. Ska bli riktigt roligt att få komma iväg på pay and jump och unghäst klasser till våren
Åh vad duktiga ni är! nu ska jag och Lona sätta igång å träna hoppning vi med :D
 
Haha shit vad kul att ni kommit igång så bra med hoppningen! :D

Jag och Cayenne har lång väg kvar, men vi är i alla fall under igångsättning. Vi har hunnit testa ett Spenger ultra soft bett, men de skrek han usch och fy åt så ska testa det på Cash till våren annars säljer jag det. Han gillar helt enkelt sitt vanliga tredelade bett bättre. Vi har idag travat uppsuttet några gånger på lina och det gick bra :)

Just nu jobbar vi nästan hela veckor, mån-tor och vila fre-sön. Inte speciellt mkt uppsutten ridning ännu utan vi tar det i lagom takt. När han sedan är ridbar utan hjälp i alla tre gångarter börjar vår träning för tränare. Ska bli spännande med Cayenne. Han ska även löshoppas under jullovet någon gång, kul å se om han kan hoppa något ;)
 
Jag har äntligen ridit Diva, lite vingligt var det, alldeles ny dressyrsadel så bara det är ju alltid lite ostabilt. Men det blev lite trav och lite galopp. Jag har tömkört henne ett par gånger sedan Breeders och så åkte vi till min tränare i fredags, först tömkörde tränaren och red henne lite, sen var det min tur. De första gångerna kommer jag åka till min tränare så inget blir fel, har jag lagt 45 000 på utbildning så vill jag ju inte sabba det genom att vara dumdristig. Efter att jag har ridit henne 2-3 gånger till blir det inte mycket mer ridit på henne som treåring, min tränare menar på att hon kan allt en treåring ska kunna och vi behöver inte sitta och rida på henne bara för att, så nu kommer det bli mycket tömkörning. Jag gör ju inte så mycket efter eget huvud utan jag frågar min tränare/unghästutbildare om nästan allt, men det är ju för att jag valt att jag vill ha det så bra det bara går och det fixar jag inte själv. Men det är inte utan att jag blir lite avis på alla fina ridbilder ni lägger upp :)
 
Jag har äntligen ridit Diva, lite vingligt var det, alldeles ny dressyrsadel så bara det är ju alltid lite ostabilt. Men det blev lite trav och lite galopp. Jag har tömkört henne ett par gånger sedan Breeders och så åkte vi till min tränare i fredags, först tömkörde tränaren och red henne lite, sen var det min tur. De första gångerna kommer jag åka till min tränare så inget blir fel, har jag lagt 45 000 på utbildning så vill jag ju inte sabba det genom att vara dumdristig. Efter att jag har ridit henne 2-3 gånger till blir det inte mycket mer ridit på henne som treåring, min tränare menar på att hon kan allt en treåring ska kunna och vi behöver inte sitta och rida på henne bara för att, så nu kommer det bli mycket tömkörning. Jag gör ju inte så mycket efter eget huvud utan jag frågar min tränare/unghästutbildare om nästan allt, men det är ju för att jag valt att jag vill ha det så bra det bara går och det fixar jag inte själv. Men det är inte utan att jag blir lite avis på alla fina ridbilder ni lägger upp :)
jag var hos din tränare idag och lämnade min 6 månader gamla hingstföl.han kommer att bo där tills han är inriden.jag har inte kunskapen att utbilda en unghäst,så det är bäst att lämna över det till någon som kan.
 
Vi har bara ridit ett par ggr sedan sist men arbetat en del från marken där han gör riktigt fina skolor :up: Annars har vi mest gått promenader, delvis pga tidsbrist. Så vi kommer nog jobba en del in i december också. Musse mår ju, som tidigare skrivit, ändå bäst av att inte vila helt.

Lägger in en bild från dagens promenad med :love: Han är så fantastiskt snäll mot barnet, alltid hänsynsfull även när det är andra hästar omkring (fast då håller jag honom givetvis själv).

12195781_1082578661760791_6361824795990691631_n_zpsn1nbexvk.jpg
 
lite tråkig uppdatering här. Gloria har blivit sparkad på insidan av hasen så hon står i sjukhage :( röntgen såg som tur var bra ut men de få mjukdelar som finns där är mos... Men hon verkar rätt nöjd ändå, hon får ju massor med ompyssling :p

Hon var sååå duktig med att både lastas, själva resan och väl på plats. Man blir så jäkla stolt :love:
20151105_140609_563d08e19606ee55f5ef1207.jpg

2015-11-06_133501_563d0725ddf2b34f3e198d9d.jpg
 
Jag är i valet och kvalet om jag ändå ska ta och försöka sitta in/rida in min 12:a. Tanken var ju att hon skulle ridas in i höst men en skada i senfästet satte stopp och nu är hon dräktig. När jag upptäckte skadan tänkte jag att hon skulle få dräktigheten på sig för konvalescens även fast hältan försvann tämligen omgående så fort hon fick på en ringsko. Problemet är att hon är uttråkad till max, hon vill göra mer än att gå i hagen och skrota. Jag har longerat henne ett par väldigt korta pass med sadel, och det går fint, men jag vill inte nöta på henne för mycket då jag inte vill riskera att skadan går upp nu när hon är dräktig. Det är väldigt mycket energi och akrobatiska rörelser ovan mark så skaderisken är rätt överhängande även annars...

Från början var planen att skicka iväg henne för inridning hos nån kunnig, men nu när situationen är som den är så vill jag ha henne hemma och ha koll, då hon dessutom är dräktig vill jag inte utsätta henne för smittorisk. Jag tar gärna emot tips på aktiviteter som man kan göra med en treåring som inte inkluderar longering, löshoppning eller att ha henne lös i paddock (hon hoppade det relativt höga staketet plättlätt när jag försökte nämligen...). Promenader är tanken, men då det går hästar i en hage som vi måste passera som älskar att rejsa järnet just när vi går förbi, försöker jag undvika det just nu iaf, hon förstörde grannens gräsmatta rätt rejält när jag försökte senast. Kort sagt, det är massa energi och mycket huvud, hur får jag henne att bli trött utan att arbeta för mycket med kroppen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
166
· Visningar
7 633
Senast: Mia_R
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 945
Senast: farin
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 125
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
111 000
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp