12:orna del 6

hej hej! Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera. Är det någon kvar i tråden som fanns här från start?
Min uppfödning Hollie e.Highcruiser Deltog i breeders för femåringar i måndags tillsammans med sin ryttare och utbildare! Jag har själv varken råd eller tid att hålla underhålla en tävlingshäst just nu, men visst saknar jag henne! :heart
Det gick väl lite som väntat eftersom hon behöver bli starkare och mer i ramen, men fin är hon.
Hon skötte sig jättebra trots en lös häst på framridningen precis innan deras tur att starta och trots att körhästarna utanför var hästätande tigrar.. :nailbiting: lika för alla, men hon blev lite spänd och därav kort.

Filmen för er som vill se :)

22089562_10155008915441344_1065452146843959811_n.jpg
Jag är också kvar! :D
Hon är så flott, grattis! :)
 
Jag är så dålig på att uppdatera, även om jag tänker på det flera gånger i veckan. Nåväl, jag gör det nu iallafall!

Vi jobbar på, tränar ca 2 gånger i veckan varav en lektion är dressyr och en hopp. Det passar oss väldigt bra just nu, jag behöver verkligen hjälpen från min tränare nu när vi har höjt kraven lite.
Han är riktigt fin och bjuder på sån trevlig känsla när jag rider ordentligt och korrekt. Jag ska försöka fortsätta att åka till min tränare några gånger per månad för att träna på att rida i andra miljöer:)


22308963_10155858466803278_9162439265499344165_n.jpg

22228249_10155858466833278_6081178568157849177_n.jpg

22282061_10155858466838278_5932047516439632558_n.jpg
 
Vi har varit på återbesök på kliniken (patellaupphakning/ luxation) och fick tummen upp av både vet och kiro.
Lilla fröken har svarat fint på ridningen och var liksidigt musklad, ren på böjprov, mjuk och fin i kroppen för övrigt och upplevdes stabilare bak.
Vi fortsätter med stärkande ridning och åter igen till kliniken om 4 månader.
Kändes såå skönt!!
 
Vi har varit på återbesök på kliniken (patellaupphakning/ luxation) och fick tummen upp av både vet och kiro.
Lilla fröken har svarat fint på ridningen och var liksidigt musklad, ren på böjprov, mjuk och fin i kroppen för övrigt och upplevdes stabilare bak.
Vi fortsätter med stärkande ridning och åter igen till kliniken om 4 månader.
Kändes såå skönt!!
Vad roligt för er, grattis!
Det är alltid skönt att få ett positivt resultat av träningen. :-)
 
Vad härligt att det verkar gå bra för alla!

Vi har haft en dålig period där vi fick bakslag i bjudningen och då faller det mesta, jag började tvivla på att jag kunde rida överhuvudtaget osv. Fick backa tillbaka och bara försöka hitta glädje, bjudning och självförtroende igen. Idag var vi iväg och tränade och nu släppte det verkligen! Så glad att hitta lite känsla igen :love: Hade hästskötare med som filmade, får se om vi vågar visa :nailbiting:
 
Vi har haft lite otur då lilla hästen blev sparkad och benet svullnade upp. Som tur var gick det bra och läkte fint, men det blev en veckas vila och helgalen häst. Nu är vi igång igen och jag har tom lyckats hitta en frivillig hoppryttare som kommer hoppa honom en gång i veckan :love:

I dressyren jobbar vi vidare med att stärka oss. Vi har bytt sadel och varit på sits/ryttarfittness-kurs, så just nu är det öva, öva, öva som gäller. Funderar lite på hur vi ska göra med vintervila, hur tänker ni andra? Ger ni vila? Hur länge och när placerar ni den?

Hade tänkt att ta två veckors vila i december, men nu har vi ju just kommit igång igen efter vår ofrivilliga vila och det är ju så roligt att träna. Men vill inte lägga vilan försent på vintern då det tar ett tag att komma igång och jag tänkt att vi ska ut på lite tävlingar till våren.
 
Vi har haft lite otur då lilla hästen blev sparkad och benet svullnade upp. Som tur var gick det bra och läkte fint, men det blev en veckas vila och helgalen häst. Nu är vi igång igen och jag har tom lyckats hitta en frivillig hoppryttare som kommer hoppa honom en gång i veckan :love:

I dressyren jobbar vi vidare med att stärka oss. Vi har bytt sadel och varit på sits/ryttarfittness-kurs, så just nu är det öva, öva, öva som gäller. Funderar lite på hur vi ska göra med vintervila, hur tänker ni andra? Ger ni vila? Hur länge och när placerar ni den?

Hade tänkt att ta två veckors vila i december, men nu har vi ju just kommit igång igen efter vår ofrivilliga vila och det är ju så roligt att träna. Men vill inte lägga vilan försent på vintern då det tar ett tag att komma igång och jag tänkt att vi ska ut på lite tävlingar till våren.

Vi har ändrat planer lite eftersom Cayenne gick med i utbildningen på skolan. Troligtvis går han nästa block också, vilket gör att hans vila flyttas till slutet på Mars. Där emot ska han få vila under Jul/nyår men det blir bara 1,5v ungefär. Sedan i Mars får han 2-3v eller så är tanken :)
 
Och min knäppa lilla "projekthäst" börjar bli riktigt normal!
Hon är verkligen rätt fantastisk denna lilla häst. Jag har meddelat ägaren att det är tveksamt om hon får åka hem igen, jag gillar henne alldeles för mycket.

Vi jobbar på i lite halvfart dock, hösten är inte alls rolig här just nu. Hon rids ca 4 dagar i veckan och hon är så fin nu. Hon har blivit väldigt mycket rakare och går numera att rida "likadant" i båda varven. Jag behöver inte längre jobba med att ha henne på spåret. I veckan hade vi dessutom en liten "aha-upplevelse" i galoppen. Hon har rätt långa bakben som hon haft svårt att vinkla om i och sätta sig. Men i veckan så var det som att poletten verkligen trillade ner, hon vinklade om, satte sig och helt plötsligt hade vi lite samling också! Så roligt med dessa unga hästar!

Vi har till och med kunnat hoppa lite nu, utan fullständig panik och med hyfsad kontroll faktiskt. Det är lovande för framtiden i alla fall.

Men det roligaste av allt är i alla fall att hon blivit så trygg i sig själv och i all hantering. Hon krubbiter inte längre, hon vandrar inte i hagen och hon har blivit kontaktsökande. Hon gnäggar när man kommer med mat, hon kommer fram i hagen. Att hon nu dessutom kan gå med annan häst är fantastiskt, att det är min andra är än mer fantastiskt. (Min egna har inte kunnat gå med andra eftersom hon sparkas, och träffar, oftast illa) De går nos vid nos och betar tillsammans. Så fint!

 
Och min knäppa lilla "projekthäst" börjar bli riktigt normal!
Hon är verkligen rätt fantastisk denna lilla häst. Jag har meddelat ägaren att det är tveksamt om hon får åka hem igen, jag gillar henne alldeles för mycket.

Vi jobbar på i lite halvfart dock, hösten är inte alls rolig här just nu. Hon rids ca 4 dagar i veckan och hon är så fin nu. Hon har blivit väldigt mycket rakare och går numera att rida "likadant" i båda varven. Jag behöver inte längre jobba med att ha henne på spåret. I veckan hade vi dessutom en liten "aha-upplevelse" i galoppen. Hon har rätt långa bakben som hon haft svårt att vinkla om i och sätta sig. Men i veckan så var det som att poletten verkligen trillade ner, hon vinklade om, satte sig och helt plötsligt hade vi lite samling också! Så roligt med dessa unga hästar!

Vi har till och med kunnat hoppa lite nu, utan fullständig panik och med hyfsad kontroll faktiskt. Det är lovande för framtiden i alla fall.

Men det roligaste av allt är i alla fall att hon blivit så trygg i sig själv och i all hantering. Hon krubbiter inte längre, hon vandrar inte i hagen och hon har blivit kontaktsökande. Hon gnäggar när man kommer med mat, hon kommer fram i hagen. Att hon nu dessutom kan gå med annan häst är fantastiskt, att det är min andra är än mer fantastiskt. (Min egna har inte kunnat gå med andra eftersom hon sparkas, och träffar, oftast illa) De går nos vid nos och betar tillsammans. Så fint!


Kul att höra att det går så bra för er! Med tålamod tror jag allt går! :D

Jag och Cayenne har haft en flygande start i remontblocket ihop, efter två och en halv vecka fick vi vårt första bakslag förra veckan. Jag är trotts allt ganska osäker i min hoppning så det var väl på nedräkning. Efter 3st avramlingar fick vi hjälp av en modig klasskompis och efter det kunde även jag hoppa hela banan. Så idag hoppade vi inomhusterräng för Janne för första gången och det gick så J*VLA bra :D Förhoppningsvis blir jag lite modigare efter detta (Y)
 
Nu är det bara en dryg dag kvar tills våra hästar räknas som 6-åringar :nailbiting: Hur summerar ni året och vad har ni för planer för nästa år?

Året började rätt jobbigt för oss, då hästen under vintern var mer vild än tam och ridbanan mest liknade en frusen puckelpist. Men vi tog oss igenom vintern med livet i behåll och jag beslutade att flytta till stall med ridhus. Vi fick tyvärr flytta en gång till innan vi hamnade rätt, men nu trivs vi kanon. Trots vinter så kan jag nu rida utan att hänga löst varje gång.

Ridmässigt har fokus legat på grundridning och jag har jobbat med sitsen. Nu under hösten har vi fått börjat med lite LA-rörelser/övningar. Äntligen har jag hittat en hoppryttare till hästen och de har både hoppat hemma och varit iväg på hoppträning. Båda verkar tycka det är kul och de är lika okomplicerade båda två. Hästen hoppar allt hon styr på.

Nu har vi ett lite kortare jullov och sen kör vi igång igen. Troligtvis blir det någon mer kortare vila under början på året. Men fokus är att stärka honom under vintern, fortsätta jobba på sitsen och hoppryttaren ska fortsätta hoppa honom. Sen till våren hoppas jag vi kan vara redo för någon dressyrtävling och får se om de vågar sig på någon hopptävling med.
 
Gott nytt år!

Jag kan passa på att summera det snart halvåret jag haft Shine.

När jag började med henne i slutet av Juli satt jag upp på en rätt osäker häst. Hon reste sig på bakbenen, snurrade och drog om vi mötte något hon blev rädd för. Hon var svag och väldigt oliksidig, i höger varv kunde hon exempelvis inte följa fyrkanten. Hon gick helst inte över en bom frivillig. Däremot gav hon otrolig känsla redan här, när hon slappnade av så var det verkligen fantastiskt.

I höst nu har jag mest jobbat med att hon ska börja lita på mig. Hon har fått hjälp av equiterapeut för att bli lite rakare och vi har mest lullat runt både på ridbanan och i skogen. Hon har äntligen börjat lägga på sig lite överlinje och hon är numera rätt lik i båda varven, något svagare i vänster i stället. Hmpf, hur rider jag egentligen?! Vi har dessutom kunnat börja rida an lite så smått på hinder. Hon går över bommar utan att drabbas av panik även om det går lite väl fort stundtals.

Sen i mitten av november har hon gått på lite halvfart och först nu har vi börjat komma igång igen. Och det är mycket kvar innan vi vågar oss ut på tävling eller så. Men nog har det hänt saker detta halvår.

Målet nu i vår är bara att fortsätta bygga förtroende. Hon måste dessutom bli starkare för att börja orka samla sig mer. Jag måste bli bättre på att sätta tydligare mål för varje ridpass, om det så bara är att göra en bra övergång eller om det är större mål. Bättre planering från min sida helt enkelt. Annars vill jag bara att vi ska fortsätta ha roligt och utvecklas.
 
Hur går det för er med era dina hästar? Vad har ni för planer för våren/sommaren? :)
Vi debuterade för säsongen igår på en p&j, Chilli var väldigt spänd i början, men slappnade av efter ett tag och hoppade då fint. Jag är jättenöjd! :love:
Planen är att han ska få komma ut och tävla lite lättare klasser under våren för att få erfarenhet, men först väntar två veckor med jogging så han får smälta det han har lärt sig. Bildbombar med lite blandade bilder från hösten/vintern. :)
29386465_10156340798993278_6167112601256121166_n.jpg

29433257_10156340798988278_4082783764895719723_n.jpg

29433082_10156340798998278_5701312277161638756_n.jpg
29356064_10156340799178278_7027514019687322791_n.jpg
29432701_10156340799153278_8722625810544374682_n.jpg

29356972_10156340799158278_6764400869316057704_n.jpg
 
Cayenne har fått åka hem nu, då jag snart flyttar söder ut inför min praktik. Han kommer vila i två veckor och sedan följa med till ridskolan jag ska praktisera på. Där kommer vi sätta igång och så småningom komma ut på både hopp och dressyr tävlingar. Han utvecklas fantastiskt mycket och börjar bli så där fruktansvärt underbart ridbar nu. Hans gång kommer fram mer och mer, vi hoppar fortfarande inte speciellt högt då han snarare har lite problem med att lyssna på piloten. Det går upp och ner det där. Spamar också tråden med lite bilder som är från examen, tyvärr har han fallit ur lite sen flytten från skolan så vi jobbar också på att få tillbaka hullet. Sakta men säkert :D

Kan också säga att jag mätte honom när han flyttade hem i helgen, varpå han numer är hela 171cm hög!!!!... För er som inte vet så var han 159cm på sin 3års dag, trodde aldrig han skulle bli över 165cm! :D

_DSC4787_zpsmb080ahm.jpg

_DSC4900_zpsa1xvkxfm.jpg

_DSC4916_zpslrar4vsc.jpg

_DSC4898_zpsux7idymk.jpg

_DSC4910_zpsfyowwddx.jpg
 
Cayenne har fått åka hem nu, då jag snart flyttar söder ut inför min praktik. Han kommer vila i två veckor och sedan följa med till ridskolan jag ska praktisera på. Där kommer vi sätta igång och så småningom komma ut på både hopp och dressyr tävlingar. Han utvecklas fantastiskt mycket och börjar bli så där fruktansvärt underbart ridbar nu. Hans gång kommer fram mer och mer, vi hoppar fortfarande inte speciellt högt då han snarare har lite problem med att lyssna på piloten. Det går upp och ner det där. Spamar också tråden med lite bilder som är från examen, tyvärr har han fallit ur lite sen flytten från skolan så vi jobbar också på att få tillbaka hullet. Sakta men säkert :D

Kan också säga att jag mätte honom när han flyttade hem i helgen, varpå han numer är hela 171cm hög!!!!... För er som inte vet så var han 159cm på sin 3års dag, trodde aldrig han skulle bli över 165cm! :D

_DSC4787_zpsmb080ahm.jpg

_DSC4900_zpsa1xvkxfm.jpg

_DSC4916_zpslrar4vsc.jpg

_DSC4898_zpsux7idymk.jpg

_DSC4910_zpsfyowwddx.jpg
171?! Det var inte dåligt.. jag nöjer mig med Chilli som är 160..:D
 
Här jobbar vi på, har blivit mycket skritt i vinter och det har gett resultat. Red på ett fyrkantsspår för första gången på 1,5 månad i söndags och skritten och ridningen ute rakt fram har nog gett en del resultat. Hon var "helt" jämn och bar sig fint i alla gångarter. Hon går att svänga ordentligt utan att hon tappar balansen och hon är helt enkelt bara så fantastisk! Vi var på ett helt nytt ställe för första gången sen hon kom till mig och hon var helt trygg. Fick fina kommentarer om henne på stället också "käck liten häst" "söt som socker" "riktig flick-häst-passar dig perfekt" Så roligt att höra. När jag dessutom nämnde att hon för drygt ett halvår sedan skulle kunnat dömas ut för "lynnes fel" blev de lite chockade.

Hon har verkligen börjat förstå vad skänkel betyder, lite väl bra kanske då det går lite väl fort ibland. Men så länge hon tycker det är kul att bli riden så vill och kan jag inte bli sur på henne. Jag har dock börjat våga ställa lite högre krav på henne nu, hon känns redo. Numera räknar jag med att få resultat när jag ber om något, ber jag om en övergång ska den ske där och då inte några meter senare. Och hon tar det så bra att kraven blir högre. Hennes arbetsvilja är så fin!

Nu ska vi börja hoppa lite smått igen, det har legat på is sen i december, men nu tror jag att hon är redo för lite mer även där.

Fina fina tjejen!
 
171?! Det var inte dåligt.. jag nöjer mig med Chilli som är 160..:D

Haha jag vart helt chockad då jag mätte honom i Juli senast och då var han definitivt bara 168 xD Men jag är ju 170cm själv så det är ändå helt okej att han blev stor! Lilla Chilli ser super fin ut förresten! :D
 
Även vi tränar på. Hade en lite ofrivillig vintervila när jag blev däckad av influensan i två veckor, men nu är vi igång igen och han känns starkare och väldigt arbetsvillig. Vid årsskiftet hade han en växtperiod, mätte honom till 166 cm. Nu tycker jag det räcker, han behöver inte växa mer.

Planen för våren är lite programridning och att komma ut på någon tävling :nailbiting: Vi kommer ta upp hoppningen igen och om det funkar bra och passar så kanske det blir någon p&j också.

Testar lägga upp bild från efter dagens ridpass, får se om det lyckas...
2DEAC491-7654-4334-9073-3B8C12C65424.jpeg
 
Jag tycker min lilla har växt.... men mätpinnen visar fortfarande 163 cm och det känns som hon stått still där ett tag. Antar att det blir hennes slutliga höjd. Däremot tycker jag att hon vuxit i sig mer, är rund, fin och "biffigare" än tidigare.
Rider fortfarande stärkande grundarbete men har lagt in mer bommar och lite hoppning. Det tycker vi båda är jättekul :)
Imorgon är det återbesök/ kontroll på kliniken igen (partella och luxation)
Blir spännande att höra vad de tycker om henne nu..
Här är en bild från sist vi var på kliniken:
20171005_094558.jpg
 
Jag tycker min lilla har växt.... men mätpinnen visar fortfarande 163 cm och det känns som hon stått still där ett tag. Antar att det blir hennes slutliga höjd. Däremot tycker jag att hon vuxit i sig mer, är rund, fin och "biffigare" än tidigare.
Rider fortfarande stärkande grundarbete men har lagt in mer bommar och lite hoppning. Det tycker vi båda är jättekul :)
Imorgon är det återbesök/ kontroll på kliniken igen (partella och luxation)
Blir spännande att höra vad de tycker om henne nu..
Här är en bild från sist vi var på kliniken:
Visa bifogad fil 12707
Snygg modell på henne! Håller tummarna för att det går bra på kliniken imorgon. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp