Bukefalos 28 år!

17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Det finns ju en anledning till varför hjälm rekommenderas vid ridning och körning :crazy:
Stackars :(
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Tragiskt.

Tänker inte moralpredika, alla gör som de vill, men man bör nog tänka efter en eller två gånger innan man tar av sig hjälmen.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jag fattar inte varför det ska vara så bråttom av med hjälmen!
Om man tittar på alla utländska ryttare på stora tävlingar, världscupen.
De hinner knappt gå i mål inna de sliter av sig hjälmen.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Var på en föreläsning om ryttarsäkerhet igår inför en stor tävling vi ska ha i klubben.Där sa föreläsaren just att i Sverige är tjejer/kvinnor oerhört mycket mer säkerhetsmedvetna än män.Typ alla kvinnor/tjejer använder hjälm när de rider,cyklar eller kör moped .De som slarvar är killar/män.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Har alltid haft för mig att det är lag på att ha hjälm när man rider...???

Eller...??
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jag fattar inte varför det ska vara så bråttom av med hjälmen!
Om man tittar på alla utländska ryttare på stora tävlingar, världscupen.
De hinner knappt gå i mål inna de sliter av sig hjälmen.

Nej det är löjligt..
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

På ridskolor är det alltid -vad jag vet- tvång på både ridhjälm och lämpliga skor med klack.
Men på privata anläggningar är det upp till var och en, såvida det inte finns andra säkerhetsregler som är lokala för stället.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Har alltid haft för mig att det är lag på att ha hjälm när man rider...???

Eller...??

Nej det finns ingen lag om hjälmtvång.

Lite kl.
Men ibland funderar jag på om det skulle bli någon skillnad?
De flesta rider ju trots allt med hjälm, kanske för att ryttare vet att de har något att skydda?!
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Har aldrig funnits någon lag på att man måste ha hjälm vid ridning.
Har inte heller sett något försäkringsbolag ha krav på det heller.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

På ridskolan där jag har lektioner är det inget hjälmtvång. Men vad jag vet så är det hjälmtvång på ridskolor som är anslutna till Ridsportförbundet, tex med förbundets kvalitetsskyltar eller att ridskolan drivs av en förening som är ansluten till förbundet.

På ridskolan där jag har lektioner så måste eleverna ha hjälm, det har fö aldrig varit någon diskussion där någon elev inte velat ha hjälm. Däremot så rider stallägarna och personalen utan hjälm ibland, så hjälmtvång finns inte.

Rent allmänt så har även jag ibland tagit av hjälmen när jag suttit på hästen. Rider alltid med hjälm, men ett fåtal gånger har jag tagit av hjälmen och rättat till håret när det "smitit" ur uppsättningen och åkt rätt in i örat (kittlar hemskt) eller åker fram i ansiktet och irriterar och kittlas.
Förr kunde jag när jag hade lektioner på ridskolan sitta upp och visa "lugna saker" tex en framdelsvändning sitta upp utan hjälm. Jag har stor skalle, elevens hjälm passade aldrig, och att gå ifrån lektionen för att hämta en hjälm gjorde jag inte.
Numera skulle jag inte ens sitta upp på det viset utan hjälm, känner mig naken utan den, dessutom är hjälmarna med ventilation numera så bekväma!
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Ryttare på elitnivå borde verkligen föregå med gott exempel här. Det är inte sällan man ser hemma hos reportage där det ofta rider utan hjälm.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

...hjälm vid ridning.
Har inte heller sett något försäkringsbolag ha krav på det heller.

Det var faktiskt konstigt. Det är ju en självklarhet att man t.ex. måste ha låst cykeln för att få ut på försäkringen. (eller ah, så brukar man säga iaf).
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Ryttare på elitnivå borde verkligen föregå med gott exempel här. Det är inte sällan man ser hemma hos reportage där det ofta rider utan hjälm.

ne men eller hur de är helt sjukt.

Jag hade min häst i ett rellativt stort kollektivstall ca 15 hästar där vi hade ett par tjejer som gärna red utan hjälm när de var varmt osv för annars fick dom ont i huvudet.
Försökte införa hjälmtvång hos oss men utan resultat, blev helt nedröstad.
Vilket ja annars hade tyckt vart bra då dessa tjejer var förebilder för våra yngre ryttare i stallet....barn gör inte som vi säger barn gör som...
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jag tror dom skulle få ondare i huvet om de ramlade av o slog i...:cool:
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Som sagt, finns en anledning till varför man bör ha hjälm när man rider... Jag FÖRSTÅR verkligen inte varför man sätter sig upp och rider utan hjälm??!!?! Totalt obegripligt. Jag säger inte att man är helt dum i huvudet om man inte har hjälm, men för egen del skulle jag aldrig komma på tanken. ALDRIG.

Jo, möjligtvis under dödshot.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jag fattar inte varför det ska vara så bråttom av med hjälmen!
Om man tittar på alla utländska ryttare på stora tävlingar, världscupen.
De hinner knappt gå i mål inna de sliter av sig hjälmen.

Ja, det ser oerhört trist ut. Och alla gräsrötterna som följer efter.
För att inte tala om den stora andelen av AR och frihetsdressyrare som i lägger ut miljontals "konstnärliga" foton :grin:
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

KL
verkligen tragiskt för flickan och hennes familj:cry:
Tyvärr tror jag inte att tex eliten kommer börja använda hjälm oavsett vad som händer jag menar ta Meredith hon har ramlat av och brutit ben och annat ändå fortsätter hon att rida utan hjälm, frågan är väl varför man vill rida utan hjälm? Sedan tyckte jag det var sorgligt att se på scandinavium när de äldre stora ryttarna red fram utan hjälm då gjorde nästan alla unga young riders det också, synd att dom äldre inte tänker ett steg längre att dom faktiskt är förebilder, jag tycker allvarligt talat att det borde åtminstone vara hjälmtvång på tävlingar.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Vet iaf bara att försäkringsbolagen inte är speciellt imponerade om man rider utan hjälm. Skoj att bli en grönsak och annhöriga inte får ut ersättning för man själv är kokad nog att rida utan hjälm.
Måste kännas fint när annhöriga vill göra allt för en men försäkringsbolaget ger kalla handen och de annhöriga tvingas sälja allt. Nej fy, de vill inte jag ha på mitt samvete...
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Att det ska vara låst för att få ut på försäkringar, det vet jag att det är så. Dock vet jag inte när det gäller cyklar, har aldrig haft någon cykel försäkrad.
Men jag minns när det stals foder från ridskolan. Stölderna var ersättningsbara, men det var många frågor om det varit låst och vilka lås som använts.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 536
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp