Bukefalos 28 år!

17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Det var faktiskt konstigt. Det är ju en självklarhet att man t.ex. måste ha låst cykeln för att få ut på försäkringen. (eller ah, så brukar man säga iaf).

Är ju en helt annan form av händelse.
Stöld vs dödsfall är inte direkt jämförbart.

Däremot ramla och slå huvudet mot en sten när man är ute och motionsspringer, är väl mer jämförbart, risken finns ju även där, även om den kanske är större när man rider. 2 olyckor med samma utgång, sen att man tycker att användadet av hjälm borde vara en självklarhet har inte riktigt med försäkringen att göra....
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Vadå hjälm??????
Ingen ska rida en häst som bockar. Det är den bästa skadeförebyggaren.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Det finns fall då personer i bil i samband med olyckor slungats ut och på det sättet klarat livhanken. Eftersom dom inte hade bilbälte!

Så det mesta går att "bevisa" genom exempel.

Håller med Redhorsefarm i att det finns mycket annat att titta på för att höja säkerhet och förebygga olyckor. Vilket är egentligen bäst? Att ha en hjälm när olyckan sker... eller att olyckan INTE sker?

Mitt lilla inlägg mot hjälmmaffian. ;)

LIA
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Hur kan man ens komma på tanken att inte ha hjälmtvång på en ridskola? :crazy: På privata anläggningar får man väl göra hur man vill men det borde vra självklart att även instruktörer och ev. privatryttare som rider på en ridskola använder hjälm. Vad är man annars för föredöme? Barn gör inte som man säger, utan som man gör.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Håller med dig till viss del.

Jag röstar på hjälm + mer säker häst :D Fast det kanske var så du menade iof :S
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Hjälmmaffia :grin:. Vad larvigt.

Jag tillhör verkligen ingen maffia för att jag tycker det är trist att betala för att andras hjärnor rinner ut i paddocken för att de *valfritt*:
- inte vill ha svettigt/platt hår
- tycker hjälm är för amatörer/töntar/ryttare utan kontroll
- tillhör något speciellt släkte som är så fria och härliga i sinnet och får eksem av regel-Sverige.

Tristast är att ni är urkassa förebilder för yngre.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jo, du är en representativ representant för hjälmmaffian. :)

En lång lista blev det, om allt jag tycker är trist att betala för, skulle räknas upp här. Är det ett argument för att tvinga på folk ens egen åsikt?
På vad sätt är jag en urkass förebild?

Antar du använder hjälm och broddade skor när du går ute på vintern? Det gör du väl, va?

LIA
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jag tillhör verkligen ingen maffia för att jag tycker det är trist att betala för att andras hjärnor rinner ut i paddocken för att de *valfritt*:
- inte vill ha svettigt/platt hår
- tycker hjälm är för amatörer/töntar/ryttare utan kontroll
- tillhör något speciellt släkte som är så fria och härliga i sinnet och får eksem av regel-Sverige.

Tristast är att ni är urkassa förebilder för yngre.
Jag erkänner att jag rider utan hjälm ibland. Det är oerhört korkat. Och jag håller verkligen med dig om att pengar kan läggas på bättre saker än människor som är nonchalanta. Men det gäller allting och inte bara ridning med eller utan hjälm!

Det gäller alla extremsporter tycker jag. Jag tycker att personer som hoppar bungy-jump, hoppar fallskärm etc ska få betala sina sjukhuskostnader själva.

Och den som kommer med argumentet att man bara skadar sig själv har så otroligt fel. Man skadar inte bara sig själv, man skadar och sårar sina nära och kära som får vara med i katastrofen, men skadar samhället ekonomiskt etc.

De flesta av oss rider med senskydd på hästen eftersom det är en så billig försäkring. Konstigt att vi inte agerar likadant när det gäller oss själva. En sena läker mycket enklare än vad en hjärna eller spräckt skalle gör!!
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jo, du är en representativ representant för hjälmmaffian. :)

En lång lista blev det, om allt jag tycker är trist att betala för, skulle räknas upp här. Är det ett argument för att tvinga på folk ens egen åsikt?

När blev att uttrycka sin åsikt att "tvinga på andra sin åsikt". Samma gamla försvar om maffior och tvinga på åsikter. Stackars :cry:

Det är mkt jag gärna betalar för som handlar om folks misstag, men oftast handlar det ju inte om misstag utan om att det är så fritt och skönt att vara utan hjälm. Jag betalar mkt hellre för att folk äter för mkt, knarkar, röker, går utan broddar, snubblar på en sten och kostar pengar då det handlar om antingen rena misstag eller att det är andra drivkrafter inblandade än vid valet hjälm/ickehjälm. Men det är ju jag det, om inte det framgått.

Givetvis anser jag att den som ramlat av och skadat sitt nakna huvud ska ha vård - jag tycker det är trist att vara med och finansiera det bara. Särskilt pga av de attityder som alltid ploppar upp för att man gärna skulle se att tex försäkringsbolagen såg över sina villkor. Sedan står det dig fritt att skriva din långa lista om vad som är trist för dig att finansiera men jag ser inte hur det blir ett argument mot "hjälmmaffian".

På vad sätt är jag en urkass förebild?
Jag tror det har skrivits flera ggr i tråden. Ickebärandet i komb med att kalla andra för maffia.


Antar du använder hjälm och broddade skor när du går ute på vintern? Det gör du väl, va?
Och jag har munskydd när jag går ut också.
Och vitlök och krucifix. Som man frågar får man svar.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Har själv ridit några enstaka gånger utan hjälm, vilket jag skäms för. Idiotiskt att propagera mot hjälm. Och vad beträffar folk som slungats ut ur bilen och klarat sig pga av detta så är det faktiskt ovanligt. Båda mina svärföräldrar hade antagligen överlevt sin bilolycka om det varit lag på bilbälte på den tiden. Och de två töserna som krockade i helgen verkar heller inte ha haft några bilbälten(är inte helt säker) eftersom de slungades ut. Den ena dog och den andra skadades mycket svårt.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Du missuppfattar det jag skrev om bilbälten! Läs igen!!

Vem har propagerat mot hjälm? Svar på det, tack!

LIA
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

När blev att uttrycka sin åsikt att "tvinga på andra sin åsikt". Samma gamla försvar om maffior och tvinga på åsikter. Stackars
För att ni i hjälmmaffian inte stannar vid att uttrycka en åsikt! Ni överglänser varandra i att idiotförklara alla som av någon anledning väljer att inte använda hjälm och anser det viktigt att registrera vilken som rider med resp utan hjälm i olika reportage etc. ALLA ska tvingas att ha hjälm, oavsett!! Om inte det är att vilja tvinga på andra sin åsikt, då vet inte jag ...

Det är mkt jag gärna betalar för som handlar om folks misstag, men oftast handlar det ju inte om misstag utan om att det är så fritt och skönt att vara utan hjälm.
Jag betalar mkt hellre för att folk äter för mkt, knarkar, röker, går utan broddar,
Ja, se det var riktigt avslöjande. Att rida utan hjälm är alltså i din värld mycket värre och mer korkat än att knarka mm. Jisses! :eek:

Sedan står det dig fritt att skriva din långa lista om vad som är trist för dig att finansiera men jag ser inte hur det blir ett argument mot "hjälmmaffian".
Jag fick hjälp av Ramona med ett par exempel och det kan räcka med dom. Skillnaden mellan dom och ridning är att man i sin hästverksamhet kan och borde lägga ner tillräcklig tid och intresse på att minimera riskerna vid källan, dvs hästen. I stället för att stirra sig blinda på några skydd. I "risksporterna" gör man vad man kan för att närma sig katastrofen så mycket som möjligt utan att den händer. Kan du se skillnaden?


På vad sätt är jag en urkass förebild?

Jag tror det har skrivits flera ggr i tråden. Ickebärandet i komb med att kalla andra för maffia.
Vad vet du om hur jag är klädd när jag rider eller kör?
Att ni kallas för hjälmmaffia beror inte på att ni bär hjälm. Tror du det har du inte fattat något.

Antar du använder hjälm och broddade skor när du går ute på vintern? Det gör du väl, va?

Och jag har munskydd när jag går ut också.
Och vitlök och krucifix. Som man frågar får man svar.
Det är här logiken, förlåt- bristen på logik ska det vara, kommer in. Jag har inga siffror, men skulle tro att olyckor som kräver sjukhusvistelse p g av halkolyckor på vintern är lika vanliga som dito ridolyckor. Varför är du så angelägen om att alla ska rida med hjälm men struntar i din egen säkerhet på vintern??? :confused: Varför är du och andra i hjälmmaffian så fixerade vid just hjälmen?

Respektera människors rätt att själva bestämma över sina göranden och låtanden så länge dom inte skadar andra och annat.

LIA
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Ja, se det var riktigt avslöjande. Att rida utan hjälm är alltså i din värld mycket värre och mer korkat än att knarka mm. Jisses!
Ja, jisses du klippte snabbt bort det där om andra drivkrafter än att "känner för/känner inte för" spelar in vid ovanstående. Jag tror du behöver läsa på lite om beroendesjukdomar och ätstörda. Fast det kanske betecknas som ett beroendetillstånd numera att alltid ha fritt blås runt öronen.

Jag uttrycker liksom du en åsikt och det är väl knappast mer idiotförklarande att visa lite eller ingen förståelse för att man inte använder väl utvecklad och utprövad skyddsutrustning än att inte begripa sig på varför man öht vågar sig utanför dörren utan hjälm, om man rider med just hjälm.

Kan man tvinga på folk åsikter på ett forum? Det var nyheter för mig.

Vi är aktiva i en sport för alla åldrar - klart att det har en stor betydelse för hur ungdomar agerar om stjärnorna (och äldre i stallet) struntar i hjälmen så fort de inte måste ha den.

Varför jag är så intresserad av just hjälmen? Jag trodde i min enfald att det var det tråden handlade om.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

pengar kan läggas på bättre saker än människor som är nonchalanta. Men det gäller allting och inte bara ridning med eller utan hjälm!
Visst finns det fler saker. Som med allt annat som diskuteras så finns det alltid fler saker.

Det är just nonchalansen och medföljande attityder som får mig att reagera. Speciellt eftersom det får konsekvenser för hållningarna och därmed praxis hos barn och ungdomar. Det behöver ju inte vara just den vuxne som ramlar av och skadar sig, utan småungarna som tittar på efter lektionstid när ridläraren plockar fram sina egna tävlingshästar och tränar "riktig ridning" utan hjälm.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Att kalla folk som propagerar för hjälmanvändning hjälmmaffia är i mina ögon att propagera mot hjälm.
PL
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Nu har jag läst igen. Jag har inte missuppfattat någonting. I så fall är det du som har uttryckt dig fel.
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Vadå hjälm??????
Ingen ska rida en häst som bockar. Det är den bästa skadeförebyggaren.
Har du aldrig ramlat av en häst???
Jag vet att du är världens bästa hästkarl men har du blivit det utan att ramla av eller någonsin sätta dig på en osäker häst?
PL
 
Sv: 17-åring tog av sig hjälmen - föll av och dog

Jätte tragiskt..Men som det gammla ordspråket säger.

Tom lada, behöver inget tak

Och det säger väl igentligen allt om vad jag tycker om folk som rider utan hjälm.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 536
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp