2 foderfrågor!

Iris71

Trådstartare
Först tänkte jag fråga var, hur och när man kan lämna in hö för analys och vad kostar det?

Sen undrar jag hur jag räknar åtgång med hösilage. Vi ska nämligen ta både hösilage och hö i år. Jag har räknat ut att det kommer att gå åt ca 16 ton hö i vinter. Hur mycket hösilage är det? (17 oxå vad dålig jag är på att förklara). Jag menar hur räknar jag med hösilage.
 
Sv: 2 foderfrågor!

Menar du hur mycket ts hösilage motsvarar jämfört med hö?

Omöjligt att säga innan det är packat, det beror ju på hur länge man torkar det på fältet.

Men det kanske inte var det du menade?
 
Sv: 2 foderfrågor!

TS??? Oj, jag är nog väldigt okunnig i detta ämne :eek: Vill du vara snäll och förklara??:bow:

Nej, jag menar om det går åt 16 ton hö, hur mycker hösilage måste jag ha för att det ska motsvara den hömängden? Eller om jag har 7 ton hö, hur mycket hösilage måste jag ha då???

Nu fick jag till det va?? ;)
 
Sv: 2 foderfrågor!

I vårat stall brukar vi räkna med det dubbla ungefär.
 
Sv: 2 foderfrågor!

Ts är torrsubstans. Mängden torr vara, d v s hösilaget som det är minus vattnet.

Hö har en torrsubstans (ts) på 84 %, silage ligger på mellan 30-70 % ts vanligen (det torrare kallas ofta hösilage, men alltihop är egentligen ensilage).

Det är ju svårt att säga hur mycket silage som motsvarar höet, eftersom vi inte vet hur mycket vatten det blir i hösilaget förrän det är plastat, klart och analyserat.
 
Sv: 2 foderfrågor!

Aha! Nu förstår jag!! Vad bra, tack så mycket! :bow: Hm... då vet jag ju inte hur mycket jag behöver.......

Det dubbla ungefär sa nån....... Alltså i så fall skulle jag behöva 28 ton hösilge. Hur mycket väger en stor bal ungefär? Jisses, vad mycket! Men jag har fått för mig att hösilage är kraftigare än hö. Stämmer det?
 
Sv: 2 foderfrågor!

www.analycen.se

Vad det kostar beror på vilken typ av analyc du ska göra.

Jag har för mig att det kosta ca 450:- för att få reda på energi, protein, Ca, P, Mg.
Men detta ska stå på sidan jag länkade till.
 
Sv: 2 foderfrågor!

För ca 3år sedan när jag analyserade ensilage hos Analycen, kostade det ca 700:-. Tror knappast det är så billigt som 450:-. ensilage är dyrare att analysera än vanligt hö.
 
Sv: 2 foderfrågor!

Det enda som skiljer hö från silage är ts-halten och konserveringsmetoden. Hö konserveras genom att man torkar det, hösilage (alltså torrt ensilage) konserveras genom att man förpackar det lufttätt. Ensilage konserveras genom den process som det blötare materialet bidrar till att skapa efter att balen plastas (mycket enkelt uttryckt).

Ett silage är inte automatiskt mer näringsrikt, det beror på vallens sammansättning, gödning, när i växtutvecklingen man skördar för att nämna några parametrar.

Jag har haft hö som varit kraftigare än allt det silage som jag varit med och producerat under 7 år.
 
Sv: 2 foderfrågor!

För att utveckla lite; eftersom ni tar vallen själva (har ni egna maskiner, annars är ni helt i händerna på maskinstationen) tycker jag att ni gör bäst i att låta vädret styra när ni balar och plastar.

Hö måste ju in medan det är hyfsat väder, silaget ska helst inte få något regn, men kan tas in tidigare.

Satsa på att få in bra hygiensk kvalité (vänd inte i silaget, se till att hålla hög stubb så det inte kommer jord i det, botulismrisken ökar markant med jord i balarna). När vädret tillåter, bala och plasta. Lagra på säkert sätt (både möss, sorkar, råttor och fåglar ÄLSKAR balarna med silage!). Hantera balarna så få gånger som möjligt och se till att det är tillräckligt med plast på dem. För torrt material sent taget (hårdare stjälkar) riskerar att sticka hål på plasten.

Ja, det är mycket att tänka på, lycka till! :D
 
Sv: 2 foderfrågor!

Hö tar vi in själva dock ej silagen! Alldeles för dyra maskiner att investera i ett lite hobbyjordbruk. Kanske blir det bara hö?? Vi får se, ska ringa och prata med plastgubbarna......

Är det nån skillnad på hösilag och ensilage förutom blötheten? Är det ena bättre till häst respektive får?
 
Sv: 2 foderfrågor!

Får kan jag inte svara på, det närmsta jag kommer i de områdena är fårskallar...

Jag föredrar själv runt 60 % ts, men det är ju en smakfråga. Hos hästen. Vissa hästar tycker inte om blött, andra tycker inte om torrt. Eller som en av mina tidigare hästar, han åt det mesta - FÖRSTA VECKAN. Sedan fick vi slänga/sälja/ge bort...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 323
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp