#2 Mentalprovståden

Försökte kolla på mobilen, men där ser det lite annorlunda ut. Ser båda datumen under "tävling" och det står tydligt avbrutet pga rädsla på det första och genomfört på det andra. Men har för mig jag fick upp i alla fall spindeln på den genomförda på datorn, kommer ej ihåg hur det var med protokoll. Hittar inget av dem på mobilen nu.
Orkar inte starta upp datorn ikväll. Kollar i morgon och återkommer.

Ah, jag har bara kollat i mobilen - det kanske är där det felar!
 
Hade jag fått önska något så hade det varit lite mer nyfikenhet utan mitt stöd men annars är jag nöjd :D
Hur tänker du med att varken hon eller syskonen vågade gå ut på avståndsleken? För mig är det en stor brist hos en arbetande hund, eftersom egenskapen att våga sig bort från föraren och arbeta är en stor del i bruksarbetet. Särskilt om hon fegade ur för att figgen pratade?
Skulle säga att hon inte vill leka med leksaken tyder på bristande kamplust med.
Men kul att hon är skottfast och inte har kvarstående rädslor - det är ju grunden i ett trevligt hundliv ☺️
 
Ah, jag har bara kollat i mobilen - det kanske är där det felar!
Blandade ihop hunddata och avelsdata.
Hunddata var samma i både mobil och dator, jag kan se datum och att det första var avbrutet pga rädsla och det andra genomfört.
I avelsdata kan jag se datum, protokoll och spindeldiagram för det sista BPH:t men inget från det första, inte ens datum eller att det är gjort överhuvudtaget. Jag vet inte om det är för att det raderas när man gör ett andra eller om det aldrig fördes in detaljer då det avbröts.
 
Blandade ihop hunddata och avelsdata.
Hunddata var samma i både mobil och dator, jag kan se datum och att det första var avbrutet pga rädsla och det andra genomfört.
I avelsdata kan jag se datum, protokoll och spindeldiagram för det sista BPH:t men inget från det första, inte ens datum eller att det är gjort överhuvudtaget. Jag vet inte om det är för att det raderas när man gör ett andra eller om det aldrig fördes in detaljer då det avbröts.

Intressant!
Jag har bara kollat i avelsdata och får samma resultat där som du får, dvs inget.
Jag har dock sett hundens första diagram, där föraren avbröt, och det är nu ersatt med den senaste som fullföljdes.

Undrar om det är en bugg? Man kanske ska maila dem och fråga. Det är ju ändå en intressant grej att veta, ur avelssynpunkt.
 
Intressant!
Jag har bara kollat i avelsdata och får samma resultat där som du får, dvs inget.
Jag har dock sett hundens första diagram, där föraren avbröt, och det är nu ersatt med den senaste som fullföljdes.

Undrar om det är en bugg? Man kanske ska maila dem och fråga. Det är ju ändå en intressant grej att veta, ur avelssynpunkt.
Ja, märkligt att BPH inte syns men MH gör.
 
Intressant!
Jag har bara kollat i avelsdata och får samma resultat där som du får, dvs inget.
Jag har dock sett hundens första diagram, där föraren avbröt, och det är nu ersatt med den senaste som fullföljdes.

Undrar om det är en bugg? Man kanske ska maila dem och fråga. Det är ju ändå en intressant grej att veta, ur avelssynpunkt.
Säg till om du vill ha min hunds uppgifter på PM så du kan hitta henne som exempel, eller om du bara vill kolla själv.
 
Hur tänker du med att varken hon eller syskonen vågade gå ut på avståndsleken? För mig är det en stor brist hos en arbetande hund, eftersom egenskapen att våga sig bort från föraren och arbeta är en stor del i bruksarbetet. Särskilt om hon fegade ur för att figgen pratade?
Skulle säga att hon inte vill leka med leksaken tyder på bristande kamplust med.
Men kul att hon är skottfast och inte har kvarstående rädslor - det är ju grunden i ett trevligt hundliv ☺️

Jag följde med på dem andra hundarnas MH den dagen och det var inte en enda hund som vågade gå ut på avståndsleken av alla 8 hundar den dagen.
Sen har hon aldrig haft problem med att gå ifrån mig i träning så inte något som bekymrar mig. Sen får du väl anse och tycka vad du vill men hon hängde med figuranten hela tiden men ville inte bita i leksaken. Figuranten lekte senare med vår egen leksak och då gick det utan problem.

Ja jag är riktigt nöjd med hela hennes MH och tror hon kommer bli en super trevlig brukshund :D
 
Jag följde med på dem andra hundarnas MH den dagen och det var inte en enda hund som vågade gå ut på avståndsleken av alla 8 hundar den dagen.
Sen har hon aldrig haft problem med att gå ifrån mig i träning så inte något som bekymrar mig. Sen får du väl anse och tycka vad du vill men hon hängde med figuranten hela tiden men ville inte bita i leksaken. Figuranten lekte senare med vår egen leksak och då gick det utan problem.

Ja jag är riktigt nöjd med hela hennes MH och tror hon kommer bli en super trevlig brukshund :D
Menar du att det va figgens fel att inga hundar gick ut den dagen? För så tolkar jag ditt svar.

Sen kan en hund med brister i sitt MH självklart bli en super trevlig brukshund ändå. Men är man medveten om bristerna är det lättare att jobba med dom. Min yngsta har flera bitar i sitt MH som jag gärna sett varit annorlunda men hon är trots det en galet bra arbetshund. Kanske den bästa jag haft.
 
Allmänna tankar:

MH är ett avelsverktyg, så det finns ingen anledning att försöka försvara de brister som kan synas där - som man brukar säga så åker man hem med samma hund som man kom dit med. Det är lite som skillnaden mellan resultatet på höftledsröntgen och huruvida hunden faktiskt har ont i sina höfter eller ej.
Min hund har t ex inte tillräcklig kamplust för att hon skulle vilja kampa vare sig på MH eller MT, och det är helt klart en brist att ta hänsyn till när man planerar/utvärderar avel. Däremot kampar hon gärna och rejält under träning, vilket gör att det bara är just i avelshänseende den bristande kamplusten är relevant.
 
Jag följde med på dem andra hundarnas MH den dagen och det var inte en enda hund som vågade gå ut på avståndsleken av alla 8 hundar den dagen.
Sen har hon aldrig haft problem med att gå ifrån mig i träning så inte något som bekymrar mig. Sen får du väl anse och tycka vad du vill men hon hängde med figuranten hela tiden men ville inte bita i leksaken. Figuranten lekte senare med vår egen leksak och då gick det utan problem.

Ja jag är riktigt nöjd med hela hennes MH och tror hon kommer bli en super trevlig brukshund :D
Golden Retrivern gick ju ut?
Dessutom kvittar det ju hur många hundar som gick ut - det är ju som att säga att ens hund inte är skotträdd..

Alltså. Så länge du är nöjd med din hund är ju allt bra men man testar ju sakerna på ett visst sätt och med vissa saker av en anledning.
En hund med ordentlig kamplust kommer kampa oavsett vad för äcklig grej man ger dem - så är det bara. Precis som att något brister om hunden inte vågar gå ut på avståndsleken. Sen kan ju kamplusten duga för "hemmabruk" ändå liksom - men som @Dentaku skriver ovan är det ju relevant ur avelssynpunkt/utvärdering.
Men det är inte ett tycka/anse från min sida.
 
Menar du att det va figgens fel att inga hundar gick ut den dagen? För så tolkar jag ditt svar.

Sen kan en hund med brister i sitt MH självklart bli en super trevlig brukshund ändå. Men är man medveten om bristerna är det lättare att jobba med dom. Min yngsta har flera bitar i sitt MH som jag gärna sett varit annorlunda men hon är trots det en galet bra arbetshund. Kanske den bästa jag haft.

Nej absolut inte figgens fel menade mer att Hexa inte var den enda som inte ville springa ut till figgen och att hon/dem inte är några dåliga brukshundar för det. Vet ju om att hon annars inte har några problem att springa ut och leka med okända människor.

Ja så klart! Visste som sagt från början att hon tycker andra hundars saliv, kiss osv är sjukt äckligt och hade en misstanke om att hon inte skulle vilja bita i en leksak som 6 andra hundar bitit i. Detta är något vi jobbar med.

Men är som sagt annars väldigt nöjd med henne och jämför man med rasens medelvärde så ligger hon ganska mitt i prick. Sen om det är bra eller dåligt kan jag inte direkt yttra mig om 😊.
 
Golden Retrivern gick ju ut?
Dessutom kvittar det ju hur många hundar som gick ut - det är ju som att säga att ens hund inte är skotträdd..

Alltså. Så länge du är nöjd med din hund är ju allt bra men man testar ju sakerna på ett visst sätt och med vissa saker av en anledning.
En hund med ordentlig kamplust kommer kampa oavsett vad för äcklig grej man ger dem - så är det bara. Precis som att något brister om hunden inte vågar gå ut på avståndsleken. Sen kan ju kamplusten duga för "hemmabruk" ändå liksom - men som @Dentaku skriver ovan är det ju relevant ur avelssynpunkt/utvärdering.
Men det är inte ett tycka/anse från min sida.
Ser att delar av första stycket föll bort.
"Det är som att säga att ens hund inte är skotträdd bara för att alla andra hundar med reagerade på skotten den dagen"
Ska det såklart stå.
 
Ja så klart! Visste som sagt från början att hon tycker andra hundars saliv, kiss osv är sjukt äckligt och hade en misstanke om att hon inte skulle vilja bita i en leksak som 6 andra hundar bitit i. Detta är något vi jobbar med.

Är det något ni behöver jobba med då? Finns det någon anledning till varför hon behöver kunna bita i föremål som har andra hundars saliv på sig?

Om det är så illa att hon inte ens kan plocka upp något föremål som en annan hund haft i munnen förstår jag, då blir det problem med uppletandet och apporten i brukset. Men de föremålen brukar inte bli särskilt nersölade och situationen är rätt annorlunda mot när hunden ska greppa och kampa med en bitstock. Och jag misstänker att du inte planerar att köra skydd med henne?
Om det inte är på nivån att det räcker att en annan hund haft föremålet i munnen ser jag inte riktigt poängen med att en hund måste lära sig att greppa något som andra hundar slabbat ner.
 
Är det någon som vet om dispensen för att göra MT senare än vid 48 månader kommer förlängas?
Har varit anmäld till fyra olika MT nu under sommaren/hösten och blivit bortlottad från samtliga :( Finns inte något mer att anmäla till innan hon fyller 4 i vår. Så himla tråkigt!
 
Efter att ha läst i tråden blev jag nyfiken på hur det var Doris MH såg ut.

146966C3-1AC2-41B8-BD0F-7742624A51FA.png

Jag fastnade på hennes låga siffror vid intresse, som jag förstår det gäller dom hur mycket kvarvarande intresse hon har efter överraskningen och ljudskramlet.

Vilka siffror vill man se där för en bra bruks- och tävlingshund?

Jag tänker mig att intresse delvis hänger ihop med kvarvarande rädslan och hur rädd hunden blev till att börja med men förstår inte riktigt vilken typ av hund som har stort intresse.


Och ja, hon var och är skotträdd och nu i efterhand kan jag känna att det var onödigt att utsätta henne för den delen, hon visade redan på parkeringen att hon tyckte det var obehagligt när hon hörde att det sköts för andra hundar, men jag tänkte inte så långt då. Å andra sidan är det bra att det framgår att det finns skotträdsla i linjerna, pappan har väldigt många kullar och det är bra att det syns för senare valpköpare.
 
Är det något ni behöver jobba med då? Finns det någon anledning till varför hon behöver kunna bita i föremål som har andra hundars saliv på sig?

Om det är så illa att hon inte ens kan plocka upp något föremål som en annan hund haft i munnen förstår jag, då blir det problem med uppletandet och apporten i brukset. Men de föremålen brukar inte bli särskilt nersölade och situationen är rätt annorlunda mot när hunden ska greppa och kampa med en bitstock. Och jag misstänker att du inte planerar att köra skydd med henne?
Om det inte är på nivån att det räcker att en annan hund haft föremålet i munnen ser jag inte riktigt poängen med att en hund måste lära sig att greppa något som andra hundar slabbat ner.

Vi har bara tränat med våra egna leksaker och så, men har lagt märke till att hon är väldigt "fin i kanten" och inte gillar andra hundars kiss eller avföring. Vägrar leka med andra hundar i vatten och blir lite äcklad om en blöt hund kommer nära henne.

Nu på MH så sprang hon båda gångerna fram till bitstocken när figgen kastade iväg den och tog tag i yttersta kanten andra gången och drog den till mig.
Men ja hon ville inte bita tag i den men var engagerad under hela momentet men ville som sagt inte bita i den. Tanken är ju att köra apport och uppletande så därför skrev jag att det är något vi måste träna på :).
 
Vi har bara tränat med våra egna leksaker och så, men har lagt märke till att hon är väldigt "fin i kanten" och inte gillar andra hundars kiss eller avföring. Vägrar leka med andra hundar i vatten och blir lite äcklad om en blöt hund kommer nära henne.

Nu på MH så sprang hon båda gångerna fram till bitstocken när figgen kastade iväg den och tog tag i yttersta kanten andra gången och drog den till mig.
Men ja hon ville inte bita tag i den men var engagerad under hela momentet men ville som sagt inte bita i den. Tanken är ju att köra apport och uppletande så därför skrev jag att det är något vi måste träna på :).

Det som är relevant är ju hur hon är med föremål som andra hundar haft i munnen. Leker och kampar hon med andra hundar? På land alltså, det är ju sällan man tävlar lydnad och bruks i sjön. :D

Framför allt vad gäller apporten tror jag oavsett att det bästa är att bara träna så att momentet sitter klockrent innan man börjar trassla med sånt hunden har svårt för. Annars är nog risken stor att man får dåligt grepp, tugg och andra bekymmer. Det blir dessutom ett stöd för hunden om den har en tydlig uppgift att göra. Plus förstås att apportbocken aldrig kommer att komma direkt från en annan hund utan att man som ägare har hållit i den innan.
I övrigt gissar jag att det mycket handlar om att dra upp föremålsintresset och inte så mycket om träning. Men jag är bara en glad amatör. :)
 
@border_kelpie som @Dentaku redan skrivit så pratar vi ju om väldigt olika saker - avelsvärde och individens eget värde i sin familj och med sin egen förare. Att du är nöjd med din egen hund är ju underbart, och helt som det ska vara! När det gäller träning och tävling så är ju inte MH på individnivå något bra mått på om hunden är en rolig arbets/tävlingshund eller inte, för verktyget är framtaget för avelsutvärdering på kullnivå, inte individnivå. Däremot är det ju också så att en rolig/trevlig arbets/tävlingshund inte nödvändigtvis är ett bra avelsdjur! Där är ju såna saker som kullens MH-spindel, mentalindex (om det finns) osv mycket bättre mått på vilka egenskaper hunden förväntas nedärva.

Så, på individnivå och i egen träning så behöver bristande kamplust/nyfikenhet på MH inte alls betyda att hunden inte vill leka i träning - och den kan fortfarande vara en väldigt fin hund för tävling, men om hunden inte har någon riktig kamplust/nyfikenhet och är en brukshund så tycker jag personligen att det måste finnas andra egenskaper där hunden är bättre än rasgenomsnittet - kanske till och med mycket bättre - för att det ska motivera att hunden ska gå i avel ändå (nu räknar jag förstås bort hälsa osv utan pratar bara om mentalitetsbiten).
 
Allmänna tankar:

MH är ett avelsverktyg, så det finns ingen anledning att försöka försvara de brister som kan synas där - som man brukar säga så åker man hem med samma hund som man kom dit med. Det är lite som skillnaden mellan resultatet på höftledsröntgen och huruvida hunden faktiskt har ont i sina höfter eller ej.
Min hund har t ex inte tillräcklig kamplust för att hon skulle vilja kampa vare sig på MH eller MT, och det är helt klart en brist att ta hänsyn till när man planerar/utvärderar avel. Däremot kampar hon gärna och rejält under träning, vilket gör att det bara är just i avelshänseende den bristande kamplusten är relevant.
Ja, detta är något som jag har tänkt på en del, att MH är ett avelsverktyg... Tistla och hennes 8 syskon har alla gått sina MH nu och det är så intressant att se skillnaderna och likheterna mellan dom. Särskilt när man ser på genomsnittet av alla MH:n för att se egenskaper på ett mer generellt plan.
Här är Tistlas MH och kullens medelvärde
MH.jpg
 
Ja, detta är något som jag har tänkt på en del, att MH är ett avelsverktyg... Tistla och hennes 8 syskon har alla gått sina MH nu och det är så intressant att se skillnaderna och likheterna mellan dom. Särskilt när man ser på genomsnittet av alla MH:n för att se egenskaper på ett mer generellt plan.
Här är Tistlas MH och kullens medelvärde
Visa bifogad fil 103053
Kan man se kullens medelvärde även för BPH? Hur, i så fall?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 999
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 139
Senast: ako
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 367
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp