2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderade över de, fick ju panik när jag insåg hur mkt jag gått upp i vikt och började träna hysteriskt mkt (varje dag) för att gå ner men som du säger så kanske det utlöser mer stress än faktiskt gör positiv skillnad. Hur mkt påverkar stress vikten? eller inte vikten men förbränning?

Har taggat ner nu under två veckor på träningen och bara joggat eller promenerat en massa. Ingen skillnad.. börjar gå upp ännu mer. Dock en positiv grej är att mina hormoner börjar komma lite i fas, undrar nästn om jag har ett överskott på östrogen eller lilknande, har alla symptom. Och jag har sovit bättre vilket är jättevitkigt för mig.

Min plan nu är att sova ordentligt, äta mkt grönt och utesluta socker och mjöl igen och träna men lagom så får vi se vad som händer. Tänker mig denna kost, är de för lite?
frukost - havregrynsgröt och kaffe
lunch - grönsaker (broccoli etc) och kyckling/fisk
middag - grönsaker (broccoli etc)

Min plan nu är att sova ordentligt, äta mkt grönt och utesluta socker och mjöl igen och träna men lagom så får vi se vad som händer. Tänker mig denna kost, är de för lite?

Om du inte siktar på att svälta dig så är det på tok för lite. Nu har jag inte läst allt i tråden så jag ber om ursäkt i förväg, men varför satsar du på sådan kost?

Har taggat ner nu under två veckor på träningen och bara joggat eller promenerat en massa. Ingen skillnad.. börjar gå upp ännu mer. Dock en positiv grej är att mina hormoner börjar komma lite i fas, undrar nästn om jag har ett överskott på östrogen eller lilknande, har alla symptom. Och jag har sovit bättre vilket är jättevitkigt för mig.

Frukosten - okej.
Lunchen - okej. Man behöver inte äta ris/pasta om man inte vill, men då får du ha en större mängd av det andra.
Du glömde ett lättare mellanmål.
Middag - inte okej. Försök efterlika lunchen.
Du glömde ett mellanmål.

Mellanmål kan man bortse ifrån om man har tillräckligt med mat på huvudmåltiderna.
Jag fick en liten klump i halsen av diverse orsaker när du skrev hur du tänker äta. Tänk om och ät mer och räkna kalorier om du behöver lära in hur mycket du kan äta och ändå gå ner. Räknar jag snabbt på kalorierna du tänkt äta om jag går efter mina portioner av diverse matprodukter du nämnt så landar du på ~500-600 kalorier...

Om du inte siktar på att svälta dig så är det på tok för lite. Nu har jag inte läst allt i tråden så jag ber om ursäkt i förväg, men varför satsar du på sådan kost?

Absolut inget att be om ursäkt för, jag tycker själv det är helt galet (samtidgt som jag börjar bli väldigt desperat och kan gå över lik för att komma tillbaka till min normala vikt)..

gick upp 8 kg under 6 veckor bara hux flux. har varit hos läkaren och alla prover är bra, äter jag normalt, som jag ätit tidigare hela mitt liv så går jag upp ännu mer och när jag äter knappt någonting (ca 1300 kcal om dagen) så stannar de av men jag går inte ner.. Har legat på samma vikt i tio år och nu plöttsligt så bara skenar vikten iväg. Mår så otroligt psykiskt dåligt över detta. Allting har dessutom satt sig på låren och vaderna, får inte på mig mina skor längre för fötterna har också blivit tjocka korvar. Kan det vara hormonellt?

Alltså jag lär ju så få äta upp detta på fredag när jag väger mig men jag känner mig smalare på något sätt. Hoppet om att gå ner denna veckan lever alltså igen. :banana:

Har förresten signat upp mig för ett betalabonnemang på Lifesum nu. Har ju kört gratisversionen sedan årsskiftet men har tröttnat på att behöva lägga in ingrediens för ingrediens varenda gång. Mycket av det vi äter återkommer (dessutom gör vi alltid mängder med matlådor) så nu kommer det bli betydligt enklare att logga maten. :bump:

Det kan du omöjligt säga när du inte har någon info alls om mängden mat personen äter.

Absolut inget att be om ursäkt för, jag tycker själv det är helt galet (samtidgt som jag börjar bli väldigt desperat och kan gå över lik för att komma tillbaka till min normala vikt)..

gick upp 8 kg under 6 veckor bara hux flux. har varit hos läkaren och alla prover är bra, äter jag normalt, som jag ätit tidigare hela mitt liv så går jag upp ännu mer och när jag äter knappt någonting (ca 1300 kcal om dagen) så stannar de av men jag går inte ner.. Har legat på samma vikt i tio år och nu plöttsligt så bara skenar vikten iväg. Mår så otroligt psykiskt dåligt över detta. Allting har dessutom satt sig på låren och vaderna, får inte på mig mina skor längre för fötterna har också blivit tjocka korvar. Kan det vara hormonellt?

Om fötterna också svullnat upp så kanske du samlar på dig vätska?

Jag har strandat ordentligt den senaste veckan. Jag hittade igen vagen for en stund sedan:arghh: men tanker lata bli den i ett par dagar till innan jag skarper mig och atergar till ordningen. I morgon ar det namligen middag pa lodgen har dar vi star ... det ar ribs och hela baletten med massor av alkohol for mycket billiga priser tillsammans med en hel mangd trevliga manniskor. :angel:
Men jag kanske ska ta en promenad nu sa jag atminstone har gjort nagot i dag.:p

Låter ju jättemärkligt. Jag hade pushat på vidare utredning.

Här fortsätter vikten sjunka men väldigt sakta. 59,1 igår (totalt -2,6 kilo).
Tränar tre gånger i veckan så tror det är fett och inte muskler jag tappat. Känner att kläderna sitter bättre/lösare.
Skulle vilja ner till 56-57 kilo innan jag är nöjd.

Här går det trögt.. förkylningen ligger fortfarande på efter 4v och jag börjar känna mig less. Vill träna:rage: på matfronten helt ok men inte perfekt eftersom vikten står still.

1 hekto ner sen fredagsvikten så ser ut som det lyckas med +-0 :)
Känner hur måtten på kroppen minskat sista veckorna nu. Ett par byxor som satt precis sista februari sitter numera perfekt.
Har stor förhoppning om att få på mig min vanliga vårjacka och inte behöva köpa en tillfällig :)

Om fötterna också svullnat upp så kanske du samlar på dig vätska?

Ja, jag påpekade det för gyn när jag var där och sa att jag nog har en rubbning hormonellt eftersom det är lite upp och ner med allt det där och är så svullen.. H*n vägrade att ens undersöka mig och menade på att jag hade en vårdepression O_o (vilket jag absolut inte har haha) MEN h*n ville endå ge mig hormoner för att framkalla en mens (fastän jag inte hade en rubbning, så motsägelsefullt). Vet inte riktigt vart jag ska vända mig.. Attans, nu blev detta helt off topic.

Jag får fortsätta med mina grönsaker och äta hormon-rätt mat helt enkelt och hoppas på ett under.:bump:

Jag utgick från normal portionsstorlek. Jag gissade att det inte handlade om 5 kg broccoli om dagen.

Du vet ju inte heller hur mycket protein personen äter. Det är svårt att komma upp i mängder kalorier genom att käka broccoli, men som jag förstod då skulle även proteinkälla läggas till.
Kort sagt vi vet inget alls om vi inte har mängden. Jag har en kompis som tävlade body fitness som käkade typ endast broccoli, kyckling och keso. Inte så spännande, men du skulle sett hennes portioner ;)

Du vet ju inte heller hur mycket protein personen äter. Det är svårt att komma upp i mängder kalorier genom att käka broccoli, men som jag förstod då skulle även proteinkälla läggas till.
Kort sagt vi vet inget alls om vi inte har mängden. Jag har en kompis som tävlade body fitness som käkade typ endast broccoli, kyckling och keso. Inte så spännande, men du skulle sett hennes portioner ;)

Fast det här är en tråd om viktminskning, inte body fitness. Det är ju ändå en jäkla skillnad. Om personen inte skriver något om att hen lyfter tyngt 5 dagar i veckan utgår jag ju ifrån att det är "vanliga" personer vi pratar om och därmed vanliga portionsstorlekar. Och ur den synpunkten kommer man inte så långt kalorimässigt med att äta broccoli två gånger om dagen. Jag utgår ifrån vad som är rimligt, inte tusen andra tänkbara scenarion. Om nu @zoller anser att jag har missat något så får ju hen gärna påpeka det. Annars fortsätter jag nog att utgå ifrån att vi talar vanliga portionsstorlekar, inte fem kg broccoli och två helstekta kycklingar om dagen.

Fast det här är en tråd om viktminskning, inte body fitness. Det är ju ändå en jäkla skillnad. Om personen inte skriver något om att hen lyfter tyngt 5 dagar i veckan utgår jag ju ifrån att det är "vanliga" personer vi pratar om och därmed vanliga portionsstorlekar. Och ur den synpunkten kommer man inte så långt kalorimässigt med att äta broccoli två gånger om dagen. Jag utgår ifrån vad som är rimligt, inte tusen andra tänkbara scenarion. Om nu @zoller anser att jag har missat något så får ju hen gärna påpeka det. Annars fortsätter jag nog att utgå ifrån att vi talar vanliga portionsstorlekar, inte fem kg broccoli och två helstekta kycklingar om dagen.

Vi kan väl ändå enas om att det inte går att svara tvärsäkert om ngn äter för lite eller mycket utan att veta vad (mängden) personen äter :) Det kan ju också spela stor roll hur maten är tillagas, matfett, stekt, ångat eller vad som. Ofta kan folk utelämna att ja just jag åt ju sås till också ;) Kort sagt, vi vet inte utan mer info :)

Mötte en gammal kollega som utbrast att jag hade ”försvunnit” och att jag inte får bli smalare. Vägde 58.8 i fredags och är 165 cm. Jag trivs rätt bra nu men ser mig inte som smal. Vet inte om jag ska bli glad eller ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 524
Senast: Lisen82
·
R
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 658
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 145
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S