2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett halvt kilo är vad jag hade hoppats på. Min tanke är att eftersom detta är tredje veckan så borde man inte räkna med åtminstone första veckan eftersom den troligtvis mest bestod av vätska.

Hade det varit -0,4 Idag hade jag varit glad pga ny siffra så det här känns lite extra beskt även om det ärr minus

Haha, nej första veckan är "smekmånad" så den är ingen mening att räkna med i genomsnittet.

Jag förstår att det är surt att inte få ny siffra, men kroppen är ingen maskin och vikten kan variera ett kilo hit eller dit över dygnet. Klappa dig själv på axeln för att du har ätit bra i tre veckor och kommit igång med motionen. Du har kommit längre på nyårssatsningen än de flesta här i världen!
 
Haha, nej första veckan är "smekmånad" så den är ingen mening att räkna med i genomsnittet.

Jag förstår att det är surt att inte få ny siffra, men kroppen är ingen maskin och vikten kan variera ett kilo hit eller dit över dygnet. Klappa dig själv på axeln för att du har ätit bra i tre veckor och kommit igång med motionen. Du har kommit längre på nyårssatsningen än de flesta här i världen!
:heart
Ja det är väl bara att hålla ut lite till så kommer det ett större minus någon gång. Jag brukar ge upp mellan vecka 3 och 5 så även om denna diet känns relativt enkel hoppas jag på ett rejält minus nästa fredag så att jag tar mig förbi 5 veckor.
 
Den här tråden vill jag vara med i!
Har sedan den 1/1 tagit helt paus från godis och kakor (vi fikar mycket på jobb). Annars försöker jag komma ihåg att ta med mig frukost på jobb som jag äter på plats.
Nu är det mycket i hjärnan, går upp i tid på jobb samtidigt som jag ska plugga lite, är det tänkt. Ny klass och nya utmaningar, utbildningar på jobb etc. Ska bli väldigt kul! Men jag är trött när jag kommer hem.
Tanken är att från den 1/2 så ska jag komma igång med träningen igen 2 dagar i veckan. Det är framförallt kondisen och mage - axlar jag behöver komma igång med.
Eftersom jag har två hästar och en hund, så blir det mycket på kvällarna. Men åtta pass innan slutet av februari är målet.

Om jag hinner med ordentliga lunchraster så vill jag gärna köra lugnande yoga för att komma ner i varv. Men det får kanske bli ett mål för mars?

Till påsk ska jag till Paris en lång helg, så vill ha kommit igång ordentligt med träning.
 
Vägdag fredagar
5/1 -2,2kg
12/1 -0,8kg
19/1 -0,2kg

Tot. -3,2kg

Alltså jag blir så himla besviken :( äter enligt 5:2 och har enligt appen snittat 1283kcal/dag. Denna vecka har jag börjat röra mig mer då sonen börjat på förskolan igen vilket innebär 5000 steg extra för mig per dag. Hur i hela friden kan det då stå 0,2kg minus bara:confused:

Som väl är så känns inte 5:2 som någon uppoffring för annars hade jag, min vana trogen, skitit i det här nu. Tröstätare som jag är. :( vill inget hellre än proppa i mig choklad just nu. :arghh:
Fast alltså över 3 kg på tre (fyra?) veckor är väl kalasbra? Tycker du borde fira istället med ballonger och nya skor. :angel: Hade jag gjort!
 
Vägdag fredagar
5/1 -2,2kg
12/1 -0,8kg
19/1 -0,2kg

Tot. -3,2kg

Alltså jag blir så himla besviken :( äter enligt 5:2 och har enligt appen snittat 1283kcal/dag. Denna vecka har jag börjat röra mig mer då sonen börjat på förskolan igen vilket innebär 5000 steg extra för mig per dag. Hur i hela friden kan det då stå 0,2kg minus bara:confused:

Som väl är så känns inte 5:2 som någon uppoffring för annars hade jag, min vana trogen, skitit i det här nu. Tröstätare som jag är. :( vill inget hellre än proppa i mig choklad just nu. :arghh:

Det går i vågor med hur mycket kroppen släpper ifrån sig. Du har gjort bra ifrån dig så kämpa på även om det känns tufft :heart
 
Ganska nöjd idag, jag har gått ner så att jag ligger under "Dags att tejpa igen kakhålet"-gränsen, det vill säga den vikt som jag absolut inte vill överstiga, vilket sammanfaller ungefär med BMI-gränsen mellan överviktig och fet. BMI stämmer inte för alla, men för mig stämmer det klockrent. Någonstans vid "fet"-gränsen börjar jag känna av att vikten påverkar min hälsa.

Menar du gränsen mellan övervikt-fetma 1? :)
 
Menar du gränsen mellan övervikt-fetma 1? :)

Ja, BMI 30. Där börjar min kropp att kännas obekväm, lederna mår inte bra. Jag är totalt fascinerad över att jag kunde springa så bra som jag kunde när jag var hos svärmor i julas (hade inte sprungit sedan början av november innan dess). Jag måste ha byggt upp skitstarka småmuskler kring alla leder när jag sprang som mest.

Att ligga på BMI mellan 25-30 känns inte så farligt för hälsan, men jag gillar inte hur jag ser ut och jag vill ha en ordentlig marginal. Vips är man sjuk eller något, och då tickar det lätt iväg och det mår man ju inte bättre av.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ja, BMI 30. Där börjar min kropp att kännas obekväm, lederna mår inte bra. Jag är totalt fascinerad över att jag kunde springa så bra som jag kunde när jag var hos svärmor i julas (hade inte sprungit sedan början av november innan dess). Jag måste ha byggt upp skitstarka småmuskler kring alla leder när jag sprang som mest.

Att ligga på BMI mellan 25-30 känns inte så farligt för hälsan, men jag gillar inte hur jag ser ut och jag vill ha en ordentlig marginal. Vips är man sjuk eller något, och då tickar det lätt iväg och det mår man ju inte bättre av.

Då förstår jag. Jag mår kroppsligt bäst under 30 jag med :)
Men rörligheten och leder m.m. när mitt knä var friskt så spelade bmi inte så stor roll. Jag kunde röra på mig bra ändå även om jag inte var lika kvick som om jag hade vägt mindre.
Jag hoppas det blir lättare och att jag får mindre värk i mitt knä (meniskskada 2 år gammal) när jag gått ner lite till. Än på mina 20,5 kg så märker jag ingen skillnad att tala om tyvärr :(
Jag är ju fortfarande överviktig så jag hoppas att knäet kan bli bättre om jag går ner lite till så belastningen minskar :)
 
30/12 71,3 kg
5/1 70,9 kg
12/1 70,9 kg
13/1 70 kg
16/1 70,5 kg
18/1 70,2 kg
20/1 69,5 kg
Woho! Ny förstasiffra..känns gött! Nu har jag nästan gått ner 2kg sen starten.

Idag ska jag baka churro bowls med vaniljglass. Själva bowlsen ska friteras och allting går att räkna på, förutom själva friteringen.. kommer ha en kastrull med rapsolja och jag vet ju inte hur mycket olja som varje bowl har "sugit upp" .
 
Senast ändrad:
Start 2/1 67,1
"Slut" idag, 65,1

Jag som ville ner några hekto till! Åker på semester en vecka och räknar med att gå upp lite. Så det blir paus en vecka med ett mål till sommaren på 63,5.

Jag fungerar så att kroppen gärna ligger på 65. Väger jag under 64 så känner jag mig supersmal och väger jag 67 så känner jag mig tjock. Märkligt när det skiljer så lite!
 
Vägdag imorgon men är rätt säker på att jag stått stilla i veckan. Dock sjukt nöjd över min envishet. Igår var jag såååå sugen på chips men stod emot:banana:

Jag äter 1200 kcal/dag nu och tänker att det kommer släppa nästa vecka. Jag tror att går jag lägre tappar jag orken. Nu känner jag mig pigg!
 
Vägdag imorgon men är rätt säker på att jag stått stilla i veckan. Dock sjukt nöjd över min envishet. Igår var jag såååå sugen på chips men stod emot:banana:

Jag äter 1200 kcal/dag nu och tänker att det kommer släppa nästa vecka. Jag tror att går jag lägre tappar jag orken. Nu känner jag mig pigg!

Men 1200 kcal är ju svält vettu ;)

Jag tjuvvägde mig idag, -0,7 kg! Invägningen som räknas är på måndag så vi får väl se vad som hänt då. Vi käkar alltid middag hos svärmor på söndagar, har en tendens att bli lite mycket mat då så måndagar brukar vara + :angel: Väger på torsdagar också, mest för att jag är så nyfiken på hur det går!
 
Låg på plus imorse jag med :( jävla skit. Så omotiverad och dessutom pmsig. Vill bara beställa hämtmat och krypa ner under täcket. Drog iväg och simmade en sväng iallafall, mest för att dämpa träningsverken
 
Är så vansinnigt hungrig idag men jag utgår ifrån att det egentligen är trötthet (sov 1,5 timme inatt) eftersom jag blir hungrig 2 min efter att jag har ätit. :cautious:
Precis hemkomna från Ikea och jag ville så gärna gå bort till Ica och köpa kakor i stora lass men tryckte i mig noga skivor kalkon istället. Funkade det med faktiskt :D
Ikväll är vi bortbjudna på spelkväll och min svägerska är en jäkel på att baka :o:d:D
 
Åt en nutellasemla igår :d (utöver min kcalmängd) som resulterade i -0,2 kg till på vågen idag, så semlan "var väl värt det" så att säga :p
Nu är det snart dags för kalas så får hålla mig tills dess innan jag svävar ut igen :)
När svärmor håller i kalas är det minst tårta och 7 olika sorters kakor och man kunde ju önska hennes kakor smakade skit :o men det gör dom inte tyvärr :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Bon
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
646
Senast: Lingon
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
3 438
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp