Jag vill hänga på i tråden här. Har varit överviktig ett bra tag och skulle må bra av att få en sundare livsstil, äta bättre och röra på mig mer aktivt. Mitt liv just nu är under all kritik. Jag är väldigt stillasittande, samt har ett sockerberoende from hell. Det är inte konstigt att jag gått upp och fortfarande gör det.
I perioder har det blivit bättre, men jag tappar lätt motivationen i framförallt träningen. Jag har dessutom dragit på mig en del fysiska problem över åren, som ryggvärk, artros i knäna (dessa beror antagligen delvis på vikten), samt en skada i höften efter en olycka. Jag får lätt ont på ena eller andra stället när jag är aktiv med något, och har därför dragit ner mer och mer på vad jag gör.
Simningen har varit min räddning. Det är absolut inte tillräckligt, men bättre än ingenting. Min tanke är att även komma igång med promenader, kanske cykling, nu när det börjar bli varmare. Gymträning likaså, lättare träning. Jag ska försöka ta tag i mig själv och ringa en sjukgymnast för att få hjälp med övningar till höften samt vilken träning som kan vara bra för mig.
Jag tänker, tror och hoppas, att mitt liv kan bli enklare och mindre smärtsamt om jag bara kommer igång och går ner i vikt.
Mina matvanor behöver jag också förändra. Har dragit ner på bröd och mejeriprodukter, men sockret är den största boven. Jag har haft funderingar på att köra en diet för att kickstarta, och bli av med värsta suget. Men jag söker såklart något mer långsiktigt. Har funderat smått på dietist, någon som provat?
Många säger att en bra frukost är A och O, och jag känner bara

Jag har skitsvårt för frukost. Äter inte bröd (knäckebröd går bra, men inte för hårda), allt med ägg går bort, gröt blir jag hungrig av, keso/kvarg tål jag inte, osv. Det var mycket lättare förr när jag tålde ägg

Jag tar ett glas med yoghurt och ev. chiafrön, that’s it!
Men nåja, jag behöver bättra mig. Nu är jag ca 172 och väger 91 kg. Jag tänker mig en målvikt på ca 70 kg.