2019 års vikttråd

Och för mig spelar det ingen roll om jag så ligger på 1800 eller 1300 🤣 jag måste helt enkelt skippa kolhydraterna dvs bröd, pasta,ris och potatis. Tappade ju 15 kg för 3 år sedan på det viset på väldigt kort tid plus att jag gick promenader varannan dag och ridning som vanligt då... Jag har bara ingen större lust med det just nu.
Är inne på tredje veckan med 5:2 och max 1500 kcal övriga dgr men har inte hänt då mkt mer än den halva storleken på kläder som jag tappade i början.. vätska förmodligen men någon minskning på rumpan tycker jag mig allt se... 😁
Att du går ner snabbt på kost utan kolhydrater är som du själv konstaterar främst pga vätska men vätska är givetvis vikt och volym det också så man blir ju mindre även om det bara är vätska man tappat.
 
Ingen förändring här. Har slutat räkna kalorier eller annat men för matdagbok. Använder lifesum till det så indirekt räknar jag ju ändå. Försöker att inte titta på det.
Tränar en del men kroppen blir bara sämre och sämre.. Orkar mindre och mindre ju mer jag tränar.

Det är skit är det.
 
Det finns vissa grundläggande principer som gäller rent fysiskt men sen så finns det personlig variation men något "alla kroppar är olika" är inte direkt sant. Finns ju inte direkt någon som kan överleva utan mat bara för att man är "olika".

Varför så aggressiv? Jag frågade bara angående saker jag var nyfiken på och dela med mig om mina tankar om det.
Jag är inte agressiv men det är ganska tröttsamt att varje gång, iaf jag, nämner något som du inte verkar tycka stämmer för dig så ska jag rättfärdiga vem som sagt det, vad de har för utbildning och erfarenhet, och sen får jag höra varför det är fel och inte stämmer. Jag har inte läst något om dina utbildningar inom näring och träning? Det för mig är inte nyfikenhet och dela med sig av egna erfarenheter, för mig känns som det som att du bara vill skriva mig på näsan om saker du tycker att jag inte har förstått men du har. Det är svårt och jobbigt nog att ställa om sitt liv och försöka gå ner i vikt och må bra utan att hela tiden få "upplyst" om alla de saker man testar är fel, enligt dig. Och jo de är väldigt olika vad som fungerar för människor när det gäller viktnedgång då man har så olika förutsättningar och det är så mycket som spelar in som vad man har för ämnesomsättning, hur man äter, vad man äter, när man äter, medicinering nu och tidigare i livet, sjukdomar, obalanser. Och din kommentar om att ingen kan överleva utan mat är ju bara löjlig för jag har aldrig ens påstått nåt liknande det.
 
Ingen förändring här. Har slutat räkna kalorier eller annat men för matdagbok. Använder lifesum till det så indirekt räknar jag ju ändå. Försöker att inte titta på det.
Tränar en del men kroppen blir bara sämre och sämre.. Orkar mindre och mindre ju mer jag tränar.

Det är skit är det.

Fy vad tråkigt. Bra att du för dagbok, så att du har något att sticka i händerna på en läkare. Och du kanske ska pausa träningen lite eller åtminstone ta ett par vilodagar och se vad som händer, det låter inte bra att du tappar orken och känner dig sämre.
 
Jag har inte ätit godis på 23 dagar. Det har överraskande nog inte varit jobbigt alls. Anledningen tror jag är att jag nästan alltid har ätit mig mätt på mat. Jag har haft en avslappnad inställning till maten och även om jag äter hyggligt nyttigt så har jag ätit det jag har velat.
Vill gärna ner något kilo men samtidigt mår jag bättre än på länge med träning och god mat.
En vardag äter jag en macka på morgonen och en frukt före lunch. Skolmat till lunch.(som är jättegod) Äter alltid mycket sallad och kokta grönsaker dom dagarna det finns. Av den andra maten äter jag kanske lite mer än lagom men det känns ok.
Sen äter jag mellis och kvällsmat och det kan bestå av macka, yoghurt med flingor, kvarg, ägg eller lunchrester hos päronen.
 
Jag har inte ätit godis på 23 dagar. Det har överraskande nog inte varit jobbigt alls. Anledningen tror jag är att jag nästan alltid har ätit mig mätt på mat. Jag har haft en avslappnad inställning till maten och även om jag äter hyggligt nyttigt så har jag ätit det jag har velat.
Vill gärna ner något kilo men samtidigt mår jag bättre än på länge med träning och god mat.
En vardag äter jag en macka på morgonen och en frukt före lunch. Skolmat till lunch.(som är jättegod) Äter alltid mycket sallad och kokta grönsaker dom dagarna det finns. Av den andra maten äter jag kanske lite mer än lagom men det känns ok.
Sen äter jag mellis och kvällsmat och det kan bestå av macka, yoghurt med flingor, kvarg, ägg eller lunchrester hos päronen.

Bra jobbat! Och vad härligt att du mår bra!
 
Vad pratar du om nu? Påstår du att det var 15 kg i vätska jag tappade eller vad menar du?
Antagligen inte men hur mycket tänker du dig är kroppsfett? Går man ner mycket på väldigt kort så är det med största sannolikhet mycket vätska och i värsta fall muskler (eftersom det är mycket färre kalorier per kg i muskler). Ett kg kroppsfett är cirka 7000kcal så för 10kg kroppsfett krävs ett underskott på cirka 70000kcal vilket tar ett tag att komma upp i.
 
Inne på vägning 3.. väger 1 gång i veckan.
-2 kg
Känns långt till målet på -13 även fast jag nyss börjat..
 
Fy vad tråkigt. Bra att du för dagbok, så att du har något att sticka i händerna på en läkare. Och du kanske ska pausa träningen lite eller åtminstone ta ett par vilodagar och se vad som händer, det låter inte bra att du tappar orken och känner dig sämre.

Ska bara ha tag i en läkare.. Tänker att det ändå är bra att träna, om inte annat registrerar ju telefonen allt så jag har det också att visa för läkaren.
 
Antagligen inte men hur mycket tänker du dig är kroppsfett? Går man ner mycket på väldigt kort så är det med största sannolikhet mycket vätska och i värsta fall muskler (eftersom det är mycket färre kalorier per kg i muskler). Ett kg kroppsfett är cirka 7000kcal så för 10kg kroppsfett krävs ett underskott på cirka 70000kcal vilket tar ett tag att komma upp i.
Av 15 kg? 2-3, kanske 4kg vätska om jag skulle gissa. Har svårt att tro att man har typ 12-13 kg vätska i kroppen.
 
Ska bara ha tag i en läkare.. Tänker att det ändå är bra att träna, om inte annat registrerar ju telefonen allt så jag har det också att visa för läkaren.

Om du blir tröttare och sämre i kroppen så är det inte bra att träna. Lyssna på kroppen! Håller tummarna att du får läkarhjälp snart
 
Om du blir tröttare och sämre i kroppen så är det inte bra att träna. Lyssna på kroppen! Håller tummarna att du får läkarhjälp snart

Kroppen gnäller om allt, orkar inte lyssna på den mer :arghh: :p
Jag försökte få tag i läkaren nu på morgonen, men det var upptaget. Är lite känsligt att ringa på jobbet dessutom.. Om inte annat vill jag inte att kollegan ska lyssna.
 
Av 15 kg? 2-3, kanske 4kg vätska om jag skulle gissa. Har svårt att tro att man har typ 12-13 kg vätska i kroppen.
Man har ju mer vätska än så såklart eftersom men eftersom vi pratar om den delen som man oproblematiskt kan släppa bara som en del av kostomläggning/hormoner etc så håller jag nog med om att det är någonstans runt där (varierar såklart beroende på kroppsstorlek, mer vikt/större är även mer vätska att släppa).
 
Man har ju mer vätska än så såklart eftersom men eftersom vi pratar om den delen som man oproblematiskt kan släppa bara som en del av kostomläggning/hormoner etc så håller jag nog med om att det är någonstans runt där (varierar såklart beroende på kroppsstorlek, mer vikt/större är även mer vätska att släppa).
(Såklart vi består av mer vätska, menade den delen som man tappar vid kostomläggning).

Tolkar jag dig rätt när du håller med mig om att 2-3kg är rimligt?
 
(Såklart vi består av mer vätska, menade den delen som man tappar vid kostomläggning).

Tolkar jag dig rätt när du håller med mig om att 2-3kg är rimligt?
Beroende på utgångsläget och storleken så kan det nog variera en del men någonstans runt 5-6kg tror jag är vad man kan tappa.
 
-0,2. Har fått kämpa för att ta smarta matbeslut pga dålig planering och trist frukt i mataffären. Men nu är fruktskålen påfylld hemma och resten av veckans luncher ligger i kylen, plus kvällens middag.
 
Okej, första månaden slut, hur går det för alla? :)
Jag har inte köpt något godis! Jag har ätit chips ett fåtal gånger, lagom mycket skräpmat. Det har blivit en bättre rutin på matlagningen och jag har ätit mycket bra mat!
Jag borde verkligen, verkligen sluta med energidryck också. Men det tar emot. Vi får se när/om jag orkar.

Viktmässigt har jag gått från 68.2 till 66.6, vilket är nästan halvvägs mot den vikt jag brukar må bäst på. :up:
 
Okej, första månaden slut, hur går det för alla? :)
Jag har inte köpt något godis! Jag har ätit chips ett fåtal gånger, lagom mycket skräpmat. Det har blivit en bättre rutin på matlagningen och jag har ätit mycket bra mat!
Jag borde verkligen, verkligen sluta med energidryck också. Men det tar emot. Vi får se när/om jag orkar.

Viktmässigt har jag gått från 68.2 till 66.6, vilket är nästan halvvägs mot den vikt jag brukar må bäst på. :up:

Jag har gått ner 3,5 kilo trots två resor och tappat ungefär en halv klädstorlek. Har kommit igång att träna ordentligt.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 935
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 241
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 130
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp