2019 års vikttråd

Ni som känner er oroliga när vågen inte rör sig!

Det finns en jättebra app som visar trenden man har, och där kan man se att även om man gick upp en vecka var det bara temporärt osv. Vet dock inte om man får göra ”reklam”? 🙈
 
Ni som känner er oroliga när vågen inte rör sig!

Det finns en jättebra app som visar trenden man har, och där kan man se att även om man gick upp en vecka var det bara temporärt osv. Vet dock inte om man får göra ”reklam”? 🙈
Jag vet inte heller men vill gärna ha pm 😊
 
@Nux Jag tror nog du får skriva vad appen heter. Tar gärna tips :-)

@Monkie Jag tycker zucchinipastan var god men lite soggig liksom (la sig som klumpar i stekpannan när jag rörde runt). Jag både saltade och lät rinna av i någon halvtimma och den kramade ur all överbliven vätska. Vet inte om jag gjorde nåt fel eller om pastan brukar bete sig så när man steker den?
 
Godis i fredags med barnen och på fest i lördags med maken. Det serverades buffé i form av potatisgratäng, kyckling, fläskfilé, lax, olika räk och kräftröror, paj, massa olika såser och annat gott. Nu är jag lite kräsen så höll mig till det som för ögat var ätbart :p
Så blev potatisgratäng, nån bit kyckling, lax, bröd och en räkröra som var himmelskt god :d
Givetvis efterrätt med men alkoholen avstod jag då jag inte gillar det.

Lite svullen pga ägglossning idag men det försvinner inom någon dag eller två. Inte räknat kalorier fre-sön men börjar idag igen så jag vet att jag håller mig på banan :)
 
Hållt mig hyfsat inom kalorigränsen i helgen så idag stod vågen på samma som i fredags. Nöjd med det och hoppas jag kan tappa något halvkilo denna veckan. Blir träning ikväll iaf!
 
Lyckats hålla mej till vettiga fikamängder och bra mat i helgen trots att jag bakat.
Stort plus att maken peppade mej att ta en löptur igår trots 2 pipiga barn, snöstorm och att jag va frusen. Jag trodde på allvar att jag skulle avlida efter 4km i ankeldjup snö med isgata under och motvind men det gick och jäklar va skönt det va efteråt!! (Måste säga att Icebugs är bästa investeringen för vinterlöpning)
Enl vågen så går det neråt trots fika så det blir intressant på fredag med vägning.
 
Hemma igen efter helgens resa och har knäppt på Lifesum igen. Fick stanna en natt extra, så det var knappast värt att gå till jobbet idag. Det fick bli ett långt gympass i stället. Skönt att få göra det i lugn och ro och jag har inte varit på gymmet på nästan en vecka. Det var säkert bra med den vilan, för jag orkade träningspasset bättre än förra gången jag körde ett så långt pass. Dagens kaloriförbränning bokförs gentemot helgens lite för många lördagar.

Dagens glädjeämne: Troligen sist på bollen, upptäckte att man kan laga djupfrysta laxbitar i mikron.
 
@Nux Jag tror nog du får skriva vad appen heter. Tar gärna tips :-)

@Monkie Jag tycker zucchinipastan var god men lite soggig liksom (la sig som klumpar i stekpannan när jag rörde runt). Jag både saltade och lät rinna av i någon halvtimma och den kramade ur all överbliven vätska. Vet inte om jag gjorde nåt fel eller om pastan brukar bete sig så när man steker den?
Den blir lite sån för mig också!:)
 
Hoppar också in här. Behöver tappa ca fem kilo. Väger 63,4 nu och mitt första delmål blir att komma under 60 kilo. Hoppas kunna landa på runt 57-58 kilo såsmåningom.
Följer ingen särskild plan mer än att försöka motionera ett par gånger i veckan och äta hälsosamt.
61,9 kg stod vågen på idag. Det går ju nedåt i alla fall men jisses vad långsamt det går. När jag var yngre kunde jag tappa ett kilo på två-tre dagar om jag åt nyttigt. Nu får man kämpa för varje hekto!
 
76,4 i 6 månader nu.. Var hos en näringsfysilolog för ett par veckor sedan som ska hjälpa mig hitta ett nyttigt, hållbart sätt att äta så hoppas att när jag fått ordning på det så släpper vikten. Men det känns helt koko att ingenting har hänt trots att jag i 1 månad åt 1200 kcal om dagen och snittar 15000 steg/dag men men! Näringsfysiologen sa att om man äter alldeles för lite vilket hon tyckte att jag gjorde på 1200kcal, så kan kroppen hamna i ett läge där den hållar fast i allting man stoppar i den för den inte vet när den får näring nästa gång och det låer ju logiskt. Så förhoppningen är att med lite fler kcal och mer balanserad kost och näringsintag så kanske det kan hända nåt, äntligen!
 
Vad är det för näringsfysiolog, genom vården? Alltså visst att kroppen till viss del kan nedreglera vissa funktioner för att spara på energi men den kan aldrig överleva på ingenting och den största skillnaden brukar vara att man minskar sin spontana aktivitet och rör sig mindre. Det är inte som att äta mer kommer få kroppen mer villig att ligga på underskott men däremot kan man eventuellt få samma resultat med lite högre intag.
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Vad är det för näringsfysiolog, genom vården? Alltså visst att kroppen till viss del kan nedreglera vissa funktioner för att spara på energi men den kan aldrig överleva på ingenting och den största skillnaden brukar vara att man minskar sin spontana aktivitet och rör sig mindre. Det är inte som att äta mer kommer få kroppen mer villig att ligga på underskott men däremot kan man eventuellt få samma resultat med lite högre intag.
Nu återgav jag ju inte hela våran 1.5 timmars konversation om kost, träning, näring, mig, mitt liv, problematik osv. för det har du inte med att göra och det är inte relevant för den här tråden men jag litar på vad hon säger då hon även jobbar med flera elitidrottare. Från hennes hemsida "idrottsnutritionist (IOC Sport Nutrititon Diploma), legitimerad dietist, Registered Dietitian, RD (USA). Jag har en master’s utbildning i Exercise Science (University of Houston) och är utbildad personlig tränare."
Jag tycker att det är så fascinerande att du helt vägrar inse eller acceptera att alla kroppar och människor är olika och beter sig på olika sätt när det gäller viktnedgång och att vad som funkar för vissa inte gör det för andra.
 
76,4 i 6 månader nu.. Var hos en näringsfysilolog för ett par veckor sedan som ska hjälpa mig hitta ett nyttigt, hållbart sätt att äta så hoppas att när jag fått ordning på det så släpper vikten. Men det känns helt koko att ingenting har hänt trots att jag i 1 månad åt 1200 kcal om dagen och snittar 15000 steg/dag men men! Näringsfysiologen sa att om man äter alldeles för lite vilket hon tyckte att jag gjorde på 1200kcal, så kan kroppen hamna i ett läge där den hållar fast i allting man stoppar i den för den inte vet när den får näring nästa gång och det låer ju logiskt. Så förhoppningen är att med lite fler kcal och mer balanserad kost och näringsintag så kanske det kan hända nåt, äntligen!
För mig funkar det så, skulle jag ligga lågt, 800 till 1300 kcal går jag inte ner (testat några ggr nu...) Mår bara piss. Har svultit mig i yngre där.
Nu ligger jag på ca 1800 kcal och går ner 0,5 i veckan i snitt. Har en ätdag i veckan också. Och orkar och mår bra.
 
För mig funkar det så, skulle jag ligga lågt, 800 till 1300 kcal går jag inte ner (testat några ggr nu...) Mår bara piss. Har svultit mig i yngre där.
Nu ligger jag på ca 1800 kcal och går ner 0,5 i veckan i snitt. Har en ätdag i veckan också. Och orkar och mår bra.

Och för mig spelar det ingen roll om jag så ligger på 1800 eller 1300 🤣 jag måste helt enkelt skippa kolhydraterna dvs bröd, pasta,ris och potatis. Tappade ju 15 kg för 3 år sedan på det viset på väldigt kort tid plus att jag gick promenader varannan dag och ridning som vanligt då... Jag har bara ingen större lust med det just nu.
Är inne på tredje veckan med 5:2 och max 1500 kcal övriga dgr men har inte hänt då mkt mer än den halva storleken på kläder som jag tappade i början.. vätska förmodligen men någon minskning på rumpan tycker jag mig allt se... 😁
 
Nu återgav jag ju inte hela våran 1.5 timmars konversation om kost, träning, näring, mig, mitt liv, problematik osv. för det har du inte med att göra och det är inte relevant för den här tråden men jag litar på vad hon säger då hon även jobbar med flera elitidrottare. Från hennes hemsida "idrottsnutritionist (IOC Sport Nutrititon Diploma), legitimerad dietist, Registered Dietitian, RD (USA). Jag har en master’s utbildning i Exercise Science (University of Houston) och är utbildad personlig tränare."
Jag tycker att det är så fascinerande att du helt vägrar inse eller acceptera att alla kroppar och människor är olika och beter sig på olika sätt när det gäller viktnedgång och att vad som funkar för vissa inte gör det för andra.
Det finns vissa grundläggande principer som gäller rent fysiskt men sen så finns det personlig variation men något "alla kroppar är olika" är inte direkt sant. Finns ju inte direkt någon som kan överleva utan mat bara för att man är "olika".

Varför så aggressiv? Jag frågade bara angående saker jag var nyfiken på och dela med mig om mina tankar om det.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 967
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 252
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 167
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp