2019 års vikttråd

Allvarligt talat. Jag har gått upp ett kilo till.
Och då har jag haft magsjuka och inte ätit på ett par dagar O_o
 
Det blev minst tre lördagar förra veckan (plus prinsesstårtan) och vi får se hur det går idag. Har nog lite förkylning i kroppen plus att jag åt något jag inte tålde, så magen är orolig. Men eftersom lunchen blev ett danskt wienerbröd med sjokoläääääde så är det kanske minus på vågen i morgon ändå? 😁

Dagens glädjeämne: Köpte en tröja i smickrande storlek. Det är säkert tänkt att tyget ska vara lite löst runt midja och höfter, och där är vi inte riktigt än. Men det är inte korvigt heller utan fullt bärbart.
 
Delmål 1: 65 kg
Startvikt 11/2: 70
19/2: 69,2

Jag har inte bestämt mig för vilken dag i veckan som ska vara vägdag, men tisdag kanske är bra. Då kanske jag peppas till att inte sväva ut för mycket vare sig på helgen eller måndagsfikat. :D

Åt två bitar morotskaka i går 🙄 Men middagen blev iaf bra med mycket ugnsrostade morötter, blomkål och lite potatis och några skivor halloumi. Dagens lunch, raggmunkar med fläsk och lingon :d, blev i största laget, dock kombinerad med en hyfsat välfylld salladstallrik. Nu kanske jag håller mig mätt tills det är dags för hemfärd iaf. Då behöver jag inte äta morotskaka innan middagen :D
 
Jag har åkt på bältros så aptiten har ju inte varit på topp så jag har ju tappat några kg pga det.

Tänkte på en annan sak... om dagsbehovet är i genomsnitt 2000 kcal , vad förväntas man göra på en dag för att förbränna det?
 
Jag har åkt på bältros så aptiten har ju inte varit på topp så jag har ju tappat några kg pga det.

Tänkte på en annan sak... om dagsbehovet är i genomsnitt 2000 kcal , vad förväntas man göra på en dag för att förbränna det?

Det beror på om ens grundförbrukning ligger på genomsnittet eller inte! :idea:

Men typ lågintensivt vardagsliv.
 
Jag har åkt på bältros så aptiten har ju inte varit på topp så jag har ju tappat några kg pga det.

Tänkte på en annan sak... om dagsbehovet är i genomsnitt 2000 kcal , vad förväntas man göra på en dag för att förbränna det?

Kroppen förbränner de största delen av kalorierna till att "existera" det är därför det finns just ett generellt dagsbehov som inte har speceillt mycket med ens aktivetetsnivå att göra.
 
Det känns inte alls logiskt med tanke på hur lite man faktiskt förbränner om man är ute och går/springer/cyklar en timme 🤔

Du ska andas, hjärtat ska slå, håret ska växa, tarmarna funka, celler nybildas. Gå omkring hemma och i närområdet, fixa käk, gå på muggen.
 
Fast i verkligheten i spegeln hos frissan idag såg jag ut som en väläten pösmunk :(:crazy:
Så nu är steg ett - inget godis på veckodagarna, bort helt med fikabröd, sockerbiten i kaffet tas bort och lägga på raskare steg på vovvepromenaden...
Känner med dig,kaffet smakar bläääääääää utan både socker o fikabröd men det går att övervinna + att kafferäkningen blir lägre.
 
Ska det vara jobbigare att existera än att gå på spinning alltså :D
Haha! Riktigt så illa med förbrukningen genom träning är det inte. :D Men som @svea säger: slår du ut 2000 kcal på dygnets 24 h så är det faktiskt inte så många kcal/h. Bara hjärnan kräver 0,1 kcal per minut för att överleva, och om du tänker lite extra kan förbrukningen gå upp till 1,5 kcal per minut.
 
Haha! Riktigt så illa med förbrukningen genom träning är det inte. :D Men som @svea säger: slår du ut 2000 kcal på dygnets 24 h så är det faktiskt inte så många kcal/h. Bara hjärnan kräver 0,1 kcal per minut för att överleva, och om du tänker lite extra kan förbrukningen gå upp till 1,5 kcal per minut.
Haha bränner man kalorier av att tänka? :rofl:
 
Sitter i väntrummet och ska ta blodprov för diabetes och sköldkörteln.. Vet inte vad jag ska hoppas på.
 
Sitter i väntrummet och ska ta blodprov för diabetes och sköldkörteln.. Vet inte vad jag ska hoppas på.

Jag håller tummarna för att de hittar vad som är fel, och att det inte är för bökigt att rätta till. Trist om det är något jobbigt knas, men i så fall behövs ju behandling.
 
Läkaren trodde det kunde vara sköldkörteln. Den var lite förstorad och symtomen stämde rätt bra. Men vi får se vad blodprovet visar.
Han trodde inte det var medicinen men det går inte utesluta. Han hade hört att abilify ger viktnedgång snarare än uppgång, men jag höll inte med.
 
Är sjukt godissugen. Tur att det enda jag har hemma är: Extra stark turkisk peppar (munnen brinner efter två stycken). Muminkex (som Brago fast tråkiga, köpte dem för den snygga plåtburkens skull). Italienska småtråkiga kex som nog är lite unkna eftersom paketet varit öppet sen september (ni fattar ju hur goda de var i september om de är kvar nu). Betvivlar starkt att det blir något svullande i kväll...
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 895
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 235
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp