2019 års vikttråd

Har äntligen fattat ungefär hur lite jag kan äta numera om jag inte ska gå upp i vikt. Det här med klimakteriet är urtrist, faktiskt. :( Förr kunde jag äta nästan hur som helst, men det håller inte längre. Dessutom sätter sig nu allt löst hull mitt på magen, vilket inte heller var fallet tidigare. Jag är inte överviktig, men har för mycket mage för att det ska vara hälsosamt. Dessutom sitter alla kläder fult mot hur det gjorde förut.

Så jag äter hälsosamt, för det mesta, och tränar rätt mycket. Försöker köra tre gympass/vecka här hemma + löpträning cirka 5 km 2-3 dagar/vecka. Plus en hel del promenader. På det håller jag vikten.

Minsta lilla extra och jag går upp direkt. Gå ner verkar omöjligt. Har försökt i ett år nu, ett kilo hit och ett kilo dit. Så nu skulle jag vilja gå ner några kilo så att magen blir lite mindre och jag kommer i de snygga ridbyxorna igen. Är 170 cm och väger 66 kg. Skulle vilja gå ner till 62 i alla fall, men behöver jättepepp för att komma igång med något utöver det jag redan gör. (vilket är MYCKET mer än jag gjorde tidigare)
 
@Miran Förvänta dig ingen lätt väg med magen, bara. Det som händer under klimakteriet är att rumpan och magen byter plats på nåt mysko vis. Man blir som en planka bak och en marängsviss fram.

Been there, done that, got the Gudrun Sjödén :meh:

Du är så härligt uppmuntrande ...:bow::meh:

Nej jag har insett de senaste åren att det antagligen är en kamp jag inte kan vinna. Jag är bara orolig eftersom det varnas så för ett allt för stort midjemått av hälsoskäl. Om inte magen försvinner kan jag inte komma under de 82 centimeter eller vad det nu ska vara för att inte ligga i riskzonen.
 
Du är så härligt uppmuntrande ...:bow::meh:

Nej jag har insett de senaste åren att det antagligen är en kamp jag inte kan vinna. Jag är bara orolig eftersom det varnas så för ett allt för stort midjemått av hälsoskäl. Om inte magen försvinner kan jag inte komma under de 82 centimeter eller vad det nu ska vara för att inte ligga i riskzonen.
Jag vet, det är fan HOPPLÖST. Har för mig att det är 88 men jag förtränger såna mått. Och jag undrar om det faktiskt gäller klimakteriemagar när man är helt smal för övrigt. Min äldre syster är sån. Smal för övrigt men bullig på magen.
 
Jag vet, det är fan HOPPLÖST. Har för mig att det är 88 men jag förtränger såna mått. Och jag undrar om det faktiskt gäller klimakteriemagar när man är helt smal för övrigt. Min äldre syster är sån. Smal för övrigt men bullig på magen.

Hoppas kan man ju, men då tycker jag att någon borde nämna det. Som tröst.
Det här med infarkter och stroke och sånt rycker ju närmare och jag vill åtminstone försöka vara så frisk och pigg som möjligt.
 
Hoppas kan man ju, men då tycker jag att någon borde nämna det. Som tröst.
Det här med infarkter och stroke och sånt rycker ju närmare och jag vill åtminstone försöka vara så frisk och pigg som möjligt.
Jotack, jag håller med. Man har inte ett skit gratis längre.
 
Tycker jag skötte mig bra förra veckan! Bättre val och inte småäta mellan målen. Knappt ätit godis under helgen heller mot vanligt. Tog en rad choklad och några chips, that´s it. 4 årskalas igår för dottern och jag gjorde tre tårtor, åt tårta såklart men lagom. Får väl se i morgon när jag ska väga och mäta mig om det gett några resultat eller om det behövs mera tid :)
 
Börjat med kaloriräknande igen. Måste ju göra nånting.. Inte för att det funkat hittills men vad ska jag göra?
 
Hurra! 59,9 kilo idag och passerat mitt delmål. Gått ner 4,2 kilo totalt.
Jaha, stått still sedan 19 feb. Ner nått hekto ibland för att sedan gå upp nästa dag igen. Tränar tre-fyra dagar i veckan och snittar runt 15000 steg per dag. Sköter maten och fuskar inte förutom något litet på helgen.
 
Jag har ätit alldeles för mycket sött och mindre noga med maten under för lång tid. Semlor är ju alldeles för gott! Jag har snart återbesök hos läkaren och vill ju då visa att jag gått ner i vikt men det är som att den motivationen inte räcker längre. Jag vill bara sitta i soffan och äta choklad och sticka.....
 
  • Hjärta
Reactions: MM
Jaha, stått still sedan 19 feb. Ner nått hekto ibland för att sedan gå upp nästa dag igen. Tränar tre-fyra dagar i veckan och snittar runt 15000 steg per dag. Sköter maten och fuskar inte förutom något litet på helgen.

Det släpper säkert när som. Sköter man sig och har tappat vikt varje vecka ett tag så är min erfarenhet att kroppen stannar upp 1-3 veckor för att sedan släppa vikt sen igen :)
Jag hade en sådan period för ett år sedan när jag tappat vikt varje vecka under ett halvår och sen ingenting under 2 månader trots att jag skötte mig (under den perioden pendlade jag +-2 kg hela tiden). Men sen rasslade det till igen och gick utan problem ner ca 15 kg till efter det. Gäller att ha tålamod..
 
Jag har ätit alldeles för mycket sött och mindre noga med maten under för lång tid. Semlor är ju alldeles för gott! Jag har snart återbesök hos läkaren och vill ju då visa att jag gått ner i vikt men det är som att den motivationen inte räcker längre. Jag vill bara sitta i soffan och äta choklad och sticka.....

Du fixar det! Kan du inte avsätta någon sötsak i din budget varje dag, om du räknar kalorier? Så blir det inget förbjudet och ångestframkallande, som oftast gör att man ger upp om man väl ätit något man inte borde gjort. Ta en proteinbar? Det finns ju de som är som att käka choklad, kanske kan det stilla suget lite :)
 
Jag har haft biologin mot mig nu, det är inte lätt att vara kvinna. O_o cirka 1,5 kg upp på en vecka och svullen. Men nu börjar det gå åt rätt håll igen, nu ligger jag bara plus 0,5kg igen. Fast nu åker jag på semester och ska äta gott och dricka massor av vin. Så det blir nog ett rejält bakslag nu :rofl:
 
Det släpper säkert när som. Sköter man sig och har tappat vikt varje vecka ett tag så är min erfarenhet att kroppen stannar upp 1-3 veckor för att sedan släppa vikt sen igen :)
Jag hade en sådan period för ett år sedan när jag tappat vikt varje vecka under ett halvår och sen ingenting under 2 månader trots att jag skötte mig (under den perioden pendlade jag +-2 kg hela tiden). Men sen rasslade det till igen och gick utan problem ner ca 15 kg till efter det. Gäller att ha tålamod..
Tack för pepp!
Ja jag kämpar på och hoppas der släpper. Har bara typ två kilo kvar att gå ner så det borde ju gå!
 
Delmål 1: 65 kg
Startvikt 11/2: 70
19/2: 69,2
26/2: 69,2
6/3: 68,7

Trevlig överraskning i morse efter en inte alltför aktiv helg och veckostart i krasslighetens tecken (varit hemma från jobbet och tagit det lugnt). Och jag åt ovanligt mycket lösgodis i helgen, och t.o.m. några nävar chips utöver popcornen till Mello. Men jag rörde mig, enligt min aktivitetsklocka, mer än föregående vecka och jag är nog faktiskt ändå ganska återhållsam i mitt ätande jämfört med tidigare. Det finns dock ingen anledning att slappna av - det är nog lite oförtjänt med minuset på vågen - och jag borde ur viktsynpunkt vara nöjd med att ha missat jobbets semlor både i går och i måndags. Men mitt semmelsug är långtifrån stillat för i år och det finns semlor kvar i jobbkylen... Och "semmelsockerkaka" hemma :nailbiting:
 
Senast ändrad:
Du fixar det! Kan du inte avsätta någon sötsak i din budget varje dag, om du räknar kalorier? Så blir det inget förbjudet och ångestframkallande, som oftast gör att man ger upp om man väl ätit något man inte borde gjort. Ta en proteinbar? Det finns ju de som är som att käka choklad, kanske kan det stilla suget lite :)
Det låter som en bra idé! :) Tack för tips :D
 
Skötte mig bra under helgen och hetsåt inte choklad och chips :p I fredags åt jag inget godis, bara lite popcorn (poppade i maskin utan något fett) och i lördags blev det som sagt lite choklad, några chips och grönsaker med dipp. Igår tog jag två havrekakor annars inget extra utöver maten :)

Räknar kalorier ett tag mest för att få en ögonöppnare för vad mycket onödiga kalorier småätande blir. Får se om det blir någon skillnad denna veckan. Hoppas det :p Tränar gör jag 4-5 dagar i veckan och rider minst 6 pass per vecka.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 966
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 252
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 167
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp