2019 års vikttråd

Här menar du? Ser ingen anledning, det lär knappast hjälpa.. Men visst kan skriva ut idag hittills.

Frukost: två koppar kaffe med ärtdryck
Lunch: 50 g pasta med vegansk ostsås
"Mellanmål": en kopp kaffe med ärtdryck

Till middag kommer det bli en halv falafeltallrik utan sås från pizzerian, jag orkar inte laga mat.

Ungefär så ser det ut, förutom falafeltallriken. Igår blev det en grönsallad till lunch och en kvarts påse chips till middag. Kaffe till frukost.
Du äter kanske för lite - kroppen går in i svältläge.
 
Vad är ärtdryck för något? Hur vet du kaloriinnehållet på t.ex. Hämtfalafel? Äter du mycket "utemat"?

Ärtdryck är som det låter, en dryck gjord på ärtor. Sproud är varunamnet.

Jag uppskattar hämtmaten med hjälp av lifesum. Brukar räkna på 750 kcal per "portion". Äter ute kanske en gång i månaden.
 
Ärtdryck är som det låter, en dryck gjord på ärtor. Sproud är varunamnet.

Jag uppskattar hämtmaten med hjälp av lifesum. Brukar räkna på 750 kcal per "portion". Äter ute kanske en gång i månaden.
Så det du äter på en dag är 3 koppar kaffe ed ärtdryck, 50g torrvikt pasta med sås och sedan en middag? Och det är allt, inga frukter, bullar, godis,ingenting annat? Verkligen märkligt.
 
Så det du äter på en dag är 3 koppar kaffe ed ärtdryck, 50g torrvikt pasta med sås och sedan en middag? Och det är allt, inga frukter, bullar, godis,ingenting annat? Verkligen märkligt.

Nej, inga mellanmål av något slag. Dricker förstås vatten (helt vanligt kranvatten) också.
Varför tror du jag är så vansinnigt uppgiven? Jag lever på skit och ingenting och går upp i vikt. Läkaren säger att allt är bra. "Alla" säger att jag "fuskar" med räkningen och att jag äter mer än jag "erkänner".
 
Nej, inga mellanmål av något slag. Dricker förstås vatten (helt vanligt kranvatten) också.
Varför tror du jag är så vansinnigt uppgiven? Jag lever på skit och ingenting och går upp i vikt. Läkaren säger att allt är bra. "Alla" säger att jag "fuskar" med räkningen och att jag äter mer än jag "erkänner".
Ja tyvärr så finns det väl inte så mycket annat att göra än att minska intaget och/eller öka förbrukningen om nu inte vården vill göra mer.
 
Ja tyvärr så finns det väl inte så mycket annat att göra än att minska intaget och/eller öka förbrukningen om nu inte vården vill göra mer.

Och hur ska jag minska utan att få näringsbrist? Jag motionerar så mycket som jag får för sjukgymnasten. Utöver att jag har ett aktivt jobb (lokalvårdare) promenerar jag minst 5 km om dagen. Är på gymmet tre gånger i veckan á 30 minuter. Men jag orkar mindre och mindre ju mer jag tränar, mitt tempo på promenaderna blir lägre och lägre. Förmodligen hänger det ihop med att jag äter mindre och mindre samtidigt som jag blir större och större.
 
Och hur ska jag minska utan att få näringsbrist? Jag motionerar så mycket som jag får för sjukgymnasten. Utöver att jag har ett aktivt jobb (lokalvårdare) promenerar jag minst 5 km om dagen. Är på gymmet tre gånger i veckan á 30 minuter. Men jag orkar mindre och mindre ju mer jag tränar, mitt tempo på promenaderna blir lägre och lägre. Förmodligen hänger det ihop med att jag äter mindre och mindre samtidigt som jag blir större och större.
Man får äta mer noga och uttänkt men blir såklart lite svårare men jättesvårt blir det nog inte.
 
Det jag menade att man måste bli mer noga om man nu ska sänka från 1400 inte att det skulle finnas något specifikt bättre sätt.

Och det jag menade är att jag inte vet hur jag ska vara ännu mer noggrann med maten. Har du några tips?
"om man nu ska sänka", ja "alla" säger att det är enda lösningen. Jag ser inte hur. Kommer plocka bort middagen framöver och ser hur det går.
 
Och det jag menade är att jag inte vet hur jag ska vara ännu mer noggrann med maten. Har du några tips?
"om man nu ska sänka", ja "alla" säger att det är enda lösningen. Jag ser inte hur. Kommer plocka bort middagen framöver och ser hur det går.
Jag är för tillfället med i VV för att minska lite i vikt. Det här är vad jag ätit idag.
Screenshot_20190512-193127.jpg

Du gör givetvis som du vill, men det låter inte så hälsosamt att sluta äta middag.
 
Vad ska jag göra då?

VV provade jag i tre månader och gick upp i vikt.
Vet inte. ☹️ Bantat mycket och sabbat metabolismen? Kanske behöver du acceptera läget ett tag, ge kroppen näring, lagom med träning och vila för att sedan, därifrån börja tänka på viktminskning. Bara funderingar.
 
Vet inte. ☹ Bantat mycket och sabbat metabolismen? Kanske behöver du acceptera läget ett tag, ge kroppen näring, lagom med träning och vila för att sedan, därifrån börja tänka på viktminskning. Bara funderingar.

Fast jag har testat att "inte bry mig" och gick upp ännu mer. Jag har försökt få ner i säkert två år nu och går bara upp vad jag än testar. Det enda jag inte testat är att sluta äta..

Sabbad metabolism borde väl läkaren fångat.
 
Längesedan jag tittade in i tråden, men men. Småbarn och bebis tar sin tid minst sagt.

Helammar fortfarande och har inte lagt om kosten jättemycket men har tagit bort alla mjölkprodukter eftersom bebisen får magont av det (så glad att det fanns en lösning på ledsen bebis :bow: )
Sedan jag slutade äta och dricka mjölkprodukter har jag själv fått en massa fördelar av det. Bättre hy, mage som inte är uppblåst, inga förstoppningar OCH viktnedgång. Precis som att hela systemet drog igång av att skippa mjölk? Nu har jag bara 500g till att vara nere på första delmålet och vad jag vägde när jag blev gravid med sista barnet, sen är det bara 3kg till målvikt:banana:
 
Suck. Nu har det gått ytterligare en månad och vikten rör sig inte. Ligger stadigt på 70 kg (12 kg över vad jag är bekväm med). Har dragit igång ett freeletics program i hopp om att kickstarta systemet lite.
Kommer börja på ett jobb där jag rör mig mycket mindre än vad jag gjort innan. Får väl försöka minska lunchlådorna lite till.
Provat vätskedrivande tabletter men det gjorde ingen skillnad. Receptfritt visserligen, nån örtbaserad grej som hade fått bra omdömen på nätet.
Jag hade (har?) B12 brist. Läst att det kan påverka metabolismen. Får tabletter för det. Undrar hur lång tid det tar innan allt är normalt igen.
 
Suck. Nu har det gått ytterligare en månad och vikten rör sig inte. Ligger stadigt på 70 kg (12 kg över vad jag är bekväm med). Har dragit igång ett freeletics program i hopp om att kickstarta systemet lite.
Kommer börja på ett jobb där jag rör mig mycket mindre än vad jag gjort innan. Får väl försöka minska lunchlådorna lite till.
Provat vätskedrivande tabletter men det gjorde ingen skillnad. Receptfritt visserligen, nån örtbaserad grej som hade fått bra omdömen på nätet.
Jag hade (har?) B12 brist. Läst att det kan påverka metabolismen. Får tabletter för det. Undrar hur lång tid det tar innan allt är normalt igen.

När jag fick folsyrebrist tog det nästan 1 år innan det rättade till sig, alltså nivåerna blev ju normala rätt fort men eftersom jag hade rätt tydliga biverkningar av bristen så märkte jag hur lång tid det tog innan det försvann. Har hört att det är ganska vanligt med just B vitaminer, att det tar lång tid innan kroppen verkligen går tillbaka till det normala
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 186
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp