2019 års vikttråd

Vågen står ju stilla trots bra ätande och träning så har varit lite opepp men igår sa min kollega, vi stöttar och peppar varandras livsförändring, att min ansikte ser smalare ut så kanske nåt händer ändå! :)
 
@Poxz Välkommen :) Jag har också haft en viktuppgång på ca 10 kg efter ett år med mer stillasittande jobb och tillvaro. Det är svår omställning!
 
Om en vecka går mitt medlemskap på Viktväktarna ut. Får se om jag förnyar eller om jag provar ett tag utan. Jag har ju nu ganska bra bild av vad jag får äta och inte. Däremot tycker jag communityn i appen är hinla peppande! Men förhoppningen är ju att bli preggo inom snar framtiden, då är det dumt att tex köpa ett abonnemang på några månader.

Ikväll blir det jympapass pp Friskis. Jag var sjuk förra veckan så då blev det ingen träning. Det tar emot något enormt att ens röra sig utanför dörren i det här vintervädret, tack och lov är det bara 550 meter till Friskis :D
 
Funderar på att haka på här som pepp. Nu är det inte mycket som ska bort, men p.g.a. att jag har bytt från ett fysiskt till ett mer stillasittande jobb, bytt mediciner och... ja, kanske åldern spelar in lite också, inte vet jag - så väger jag 10 kg mer nu än vad jag gjorde för 2 år sedan. Jag har inte behövt rensa ut något ur garderoben, men vissa plagg sitter så att säga inte så bekvämt längre. Jag behöver absolut inte gå ner 10 kg, men kanske 5-6 så att jag kan andas ordentligt med byxorna knäppta igen.

Jag har fortfarande aptit som när jag var på fötterna 8 timmar per dag tyvärr, så vikten ökar fortfarande sakta men säkert. Huvudet har inte riktigt hängt med på att jag inte kan äta den mängden kalorier/skräpmat/godis längre. Jag rör mig för lite och äter för mycket, helt enkelt. Och har tydligen jämrans svårt att justera någon av faktorerna, så "helt enkelt" är det ju för all del inte... :cautious:

Välkommen i gänget!
 
-0,4 sen sist, 3,9 kilo sen jag började väga mig, och mindre än 10 kilo kvar till första stora delmålet. Kan konstatera, nu när jag är så jäkla tvungen att se mig själv i spegeln på gymmet att det mesta sitter på buken, vilket ju inte är så bra, så det är väl motiverat att göra sig av med det.

Bäst just nu är nog att träningen, och kanske viktnedgången lite också, börjar märkas i sadeln. Jag har ju redan känt lite att det är mer plats i sadeln, men jag börjar känna mig starkare och stadigare också. Jag tycker att jag är för tung fortfarande, så jag rider 2-3 korta pass i veckan och är noga med att han verkligen bär upp mig, mycket samling och rakriktning. Det roliga är att han har förbättrat samlade galoppen, piruetterna och ryggningen, så det är kanske bra styrketräning för honom. För att kompensera det tunga arbetet att bära på mig har han fått ett par pyttesmå medryttare (alla tre tillsammans väger nog ungefär som jag) som lär sig rida på honom.
 
Fick ett ryck och testar 5:2. Hade fastedag igår och det gick över förväntan. Lite kritiskt läge på jobbet vid 14-tiden men tog en extra kopp kaffe och kämpade på. I morse kände jag mig rätt matt men inte övermäktigt på något sätt. Torsdag är nästa prövning :D
 
Fick ett ryck och testar 5:2. Hade fastedag igår och det gick över förväntan. Lite kritiskt läge på jobbet vid 14-tiden men tog en extra kopp kaffe och kämpade på. I morse kände jag mig rätt matt men inte övermäktigt på något sätt. Torsdag är nästa prövning :D

Vad är kritiskt i ditt fall? Sedan jag började lägga om till en mer balanserad och reglerad kost, motion och matvolym är jag mer hungrig än tidigare, men å andra sidan upplever jag aldrig ”kritisk” näringsbrist, sådär att man bara måste äta eller känner att blodsockernivån är låg. Jag är bara jämnhungrig på nåt vis och klarar bra att inte äta alls eller väldigt lite en hel dag.

(Mer liksom ”ok, nu skulle det nog vara bra att äta lunch, en frukt eller nåt” inte ”jag måste få i mig något, vad som helst” som kunde vara fallet tidigare )

Eller helt enkelt, intressant att veta hur det där med hunger funkar för andra.
 
Vad är kritiskt i ditt fall? Sedan jag började lägga om till en mer balanserad och reglerad kost, motion och matvolym är jag mer hungrig än tidigare, men å andra sidan upplever jag aldrig ”kritisk” näringsbrist, sådär att man bara måste äta eller känner att blodsockernivån är låg. Jag är bara jämnhungrig på nåt vis och klarar bra att inte äta alls eller väldigt lite en hel dag.

(Mer liksom ”ok, nu skulle det nog vara bra att äta lunch, en frukt eller nåt” inte ”jag måste få i mig något, vad som helst” som kunde vara fallet tidigare )

Eller helt enkelt, intressant att veta hur det där med hunger funkar för andra.

Ja jag hade inte panikhungerkänslor direkt utan mer ont i huvudet, trött och började få svårt att koncentrera mig. Är väldigt sällan vrålhungrig. På torsdag ska jag nog minska på middagen på kvällen och trycka in ett mellanmål istället.
 
Jag har gått ner totalt 3,3 kilo sedan jag började. Har lagt om kosten och kör numera lchf-inspirerat. Har aldrig ätit så tidigare så det ska bli spännande och se hur kroppen reagerar.
Träningsmässigt kör jag mer styrka nu än jag gjorde tidigare. Får se om det också ger resultat på vågen.
 
Gnargel, redan bränt ca 700 kcal idag varav gympasset stod för en tredjedel och en timmes skottning av blötsnö för resten. Nu är det dags för insläpp i stallet, det går 200 kcal bara på att ta sig dit och dän och om jag får ta in alla hästar själv går det ytterligare ca 500 (minst, med tanke på snön). Har tankat i mig en ansenlig tallrik pasta, och har mättande middagsmat i kylen klar att värma, så jag tror att jag kan klara mig från att förvandlas till Jätten Glufs-Glufs när jag kommer hem.

Dagens glädjeämne: Mina vinterfodrade ridleggings, som jag senast hade på mig för ungefär åtta kilo sedan, har en helt annan passform nu än då - kanske för att jag nu är den storlek som står på storlekslappen? Får se om de tänker sitta på plats i stället för att glida ner under insläppet. Det är fruktansvärt irriterande när de gör de. Nåväl, den som vågar vinner.
 
Gnargel, redan bränt ca 700 kcal idag varav gympasset stod för en tredjedel och en timmes skottning av blötsnö för resten. Nu är det dags för insläpp i stallet, det går 200 kcal bara på att ta sig dit och dän och om jag får ta in alla hästar själv går det ytterligare ca 500 (minst, med tanke på snön). Har tankat i mig en ansenlig tallrik pasta, och har mättande middagsmat i kylen klar att värma, så jag tror att jag kan klara mig från att förvandlas till Jätten Glufs-Glufs när jag kommer hem.

Dagens glädjeämne: Mina vinterfodrade ridleggings, som jag senast hade på mig för ungefär åtta kilo sedan, har en helt annan passform nu än då - kanske för att jag nu är den storlek som står på storlekslappen? Får se om de tänker sitta på plats i stället för att glida ner under insläppet. Det är fruktansvärt irriterande när de gör de. Nåväl, den som vågar vinner.
Kläder brukar sitta bättre när dom passar:D Första löpturen jag tog efter graviditeten resulterade i att tightsen kanade ner och tröjan upp, sjukt bekvämt:rofl: Allt i glipan dallrade som en puddingO_o
 
Kläder brukar sitta bättre när dom passar:D Första löpturen jag tog efter graviditeten resulterade i att tightsen kanade ner och tröjan upp, sjukt bekvämt:rofl: Allt i glipan dallrade som en puddingO_o

Uhmm, det höll på att bli väldigt pinsamt idag när jag kom gående med en häst i varje hand och kände hur brallorna gled mer och mer. Jag måste sy kilar i midjelinningen, då funkar de ett tag till. Har inte råd med nya, och hoppas såklart dessutom tappa minst en storlek till innan nästa vinter.
 
Köpt en kroppsanalysvåg. Intressant!
Idag ska läkaren ringa mig så vi kan prata vikt. Jag har ätit ca 1400 kcal och gått upp ytterligare 2 kg.. Vägde 70 kg igår. Mina kläder sitter illa..
 
Sådär, då var läkaren bokad. Den 20de så det är ju ett tag. Vet inte om jag ska hoppas att han hittar nåt fel eller inte.. Vore ju skönt om det var nåt som gick lätt att fixa.
 
Ställde mig på vågen i morse, vikten oförändrad.. Ändå ätit vettigt igen.
Behöver hitta peppen igen, men inser att det kan dröja lite. Är tungt just nu, stressigt och håller på att byta jobb. Fokus får vara på att äta mat och skita i resten ett par veckor.
Positivt är att jag inte vill ha godis utan fryst mango Och annan frukt. Det får jag äta hur mycket jag vill:)
 
Dagens glädjeämne: Plockade fram snickarbyxorna, som jag inte haft på mig sedan jag började viktnedgången. Då var de riktigt trånga, nu finns det luft i linningen. Och jag kan dra åt skärpet två hål till!
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 186
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp