2019 års vikttråd

Jag har stått stilla sista veckan. Ätit ojämnt så det är nog ett rättvist resultat.
Nu när modeveckan är över återgår jag till att äta hemma och kontrollera vad jag sätter i mig. Fortsätter att äta två ggr per dag (förmiddag och kväll).
 
Köpt en kroppsanalysvåg. Intressant!
Idag ska läkaren ringa mig så vi kan prata vikt. Jag har ätit ca 1400 kcal och gått upp ytterligare 2 kg.. Vägde 70 kg igår. Mina kläder sitter illa..

Du skriver ca 1 400. Kan det ha blivit lite mer? Isåfall är det inte helt omöjligt att du gått upp om du fortsatt har väldigt lugnt på jobbet? Jag kan personligen inte äta mer än 1500 utan att gå upp i vikt. Dels är jag inte så stor och dels tränar jag inte och rör mig "måttligt". Jag tycker att det är svårt att "ungefär-räkna" det blir lätt diffar iaf för mig. Bäst är att väga allt på digital köksvåg tycker jag! :)
 
Du skriver ca 1 400. Kan det ha blivit lite mer? Isåfall är det inte helt omöjligt att du gått upp om du fortsatt har väldigt lugnt på jobbet? Jag kan personligen inte äta mer än 1500 utan att gå upp i vikt. Dels är jag inte så stor och dels tränar jag inte och rör mig "måttligt". Jag tycker att det är svårt att "ungefär-räkna" det blir lätt diffar iaf för mig. Bäst är att väga allt på digital köksvåg tycker jag! :)

Jag har inte brytt mig om att kolla kalorierna senaste veckan. Men jag vet att det är runt 1400 (mellan 1300-1450 brukar det landa).
 
Jag har syndat lite :o Veckan innan mens har jag på senaste tiden märkt att jag blir galet söt/frisktsugen, och nån hade lämnat kanske 100g godis framme när jag trött och hungrig gick av mitt jobbpass på onsdag morgon... Men jag tänker inte sörja för det! Tog nya tag och har ätit bra igen efteråt, och fick endast betala med en grov huvudvärk igår som inte ville gå över.

Mina helt underbara byxor jag köpte i Ullared för några veckor sedan är redan så pass lösa att jag får ned långkallingar under. Jag ryckte en 46:a, fullt inställd på att de skulle vara för små, men icke. Har helt tappat uppfattningen om hur stor jag är känner jag, och har bara vaga minnen om att som normalviktig enligt BMI hade jag stl 44 på byxor.
Eftersom jag har lite över 10 kg kvar till målet måste kilona sitta någon annan stans än kring rumpan... Något sitter nog ännu på bysten som envist hänger med. Just nu kräver jag 80H i storlek, men kan nog snart gå ned på 75, men hur tusan skall jag hitta en kupa stor nog då? Får i dagsläget ha tre(!) bh:ar när jag skall rida eftersom det annars är obekvämt. Bautabyst går i familjen, men jag var innan övervikten ändå rätt proportionerlig. Får hoppas de sista kilona tar en del därifrån också.
 
Eller helt enkelt, intressant att veta hur det där med hunger funkar för andra

Jag har inga problem med hunger sådär en dag i taget som det blir med 5:2 men jag klarar inte i längden av en diet där du går hungrig typ dagligen. Föredrar dieter där du får äta dig mätt men kanske då på ett begränsat urval av matvaror
 
- 0,3. Nu går gymkortet ut, så jag ska pausa en vecka och bara promenera. Sen har jag åtta gånger kvar på klippkort som jag ska använda till att gå två gånger i veckan. Efter det hoppas jag att det är nån sorts vår!
 
Jag hänger på här för nu måste jag..igen:(.
Jag trivs inte alls med min kropp nu och ska skaffa unghäst dessutom sp även om betydligt nättare dotter är pilot också så vill jag kunna.

Åt lchf för ca två år sedan och gick ner bra och mådde bra. ( Har gått allt såklart men slarvar som den) Kruxet är att jag tycker det blir lite enformigt och meckigt..
Behöver också få med mig gubben på tåget. Viktväktarna tycker jag också är lite krångligt. Om man tex kör 5:2 vad kan man komplettera med för mat tänk övriga dagar? Jag tror nämligen inte det är hälsosamt att fortsätta som vanligt.
Hur äter ni som äter relativt vanlig mat men med sundare tänk? ( Eller funkar det alls?)
 
Nu gör jag come back i de här sammanhangen för första gången på några år. :D Jag har legat stadigt på strax över 68 kg i flera månader och tänkt att det är lugnt med viktnedgången efter graviditeten, men så vägde jag mig i morse och... ja. Det börjar bli dags att anstränga mig en aning och inte vräka i mig fika och godis och café latte om dagarna om jag ska nå normalvikt inom ett år från sonens födsel.

Så, startvikt är 70 kg (ca; jag kommer inte ihåg vad decimalen var, men det var närmare 70 än 70,5) och första delmål är 65 kg, andra delmål 63 kg och därefter får vi se hur kroppen känns. Jag vägde bara strax över 60 när jag blev gravid, men frågan är om jag ska ligga så lågt eller om några kg över är att föredra.

Metoden är till att börja med att enbart hålla mig till jobbets måndagsfika, och att då inte ta om flera gånger som jag gjort på senare tid :cautious:, och att öka på vardagsmotionen. Har förankrat med kollegan att vi ska återuppta lunchpromenaderna, men vid eftertanke var det bara på onsdag vi kan komma iväg den här veckan. :D Men hon var på i alla fall. Sedan får jag utvärdera vad mer som behöver göras. Likt @Lazy Lady så ammar jag fortfarande min lilla bebis, om än inte på heltid, så jag vill inte gå ner för fort.

Delmål 1: 65 kg
Startvikt 11/2: 70
 
Förra helgen började jag få känningar av en förkylning och i fredags kväll bröt det ut. Har legat däckad (alltså verkligen däckad) hela helgen. Nu på förmiddagen var första gången sedan jag kom hem från jobbet som jag lämnade lägenheten. Gick och köpte nässpray och tog mig nästan hela vägen hem utan att behöva vila. :p

Så idag har jag inte vägt mig, för jag väger mig inte när jag är sjuk. Målet för veckan är att inte gå över från "glass är det enda jag kan äta" till "glass är det enda jag vill äta", att från och med när jag återgår till jobbet, vilket förhoppningsvis är imorgon, traska mina normala cirkus 14 000 steg per dag och att sova riktigt mycket. Träningen hoppas jag kunna dra igång om några dagar, men sömn, bra mat och vardagsmotion är prio ett.

Förresten, när jag gick till affären kunde jag för första gången i år känna solen värma. :love: Har knappt sett solen alls i år känns det som, men idag lyser den från en klarblå himmel och mördar effektivt det norrlandsmögel som det fortfarande finns alldeles för mycket kvar av. Bara det är ju skäl nog att se det här som en bra måndag. :D
 
Alltså min våg. Fett oklar :cautious:
Vägde mig nyss. 62,1 kilo! Vilket borde innebära en rätt rejäl viktuppgång. Flyttade runt vågen, och jepp, den stod fast på 62,1 kilo. Hämtade en blomkruka och ställde mig på vågen med den i famnen. Vågen visade fortfarande samma vikt. :cautious: Sen efter att jag ställt bort blomkrukan vägde jag helt plötsligt 58 kilo (på samtliga ställen i lägenheten).
Joråsåatt eeee?
 
Alltså min våg. Fett oklar :cautious:
Vägde mig nyss. 62,1 kilo! Vilket borde innebära en rätt rejäl viktuppgång. Flyttade runt vågen, och jepp, den stod fast på 62,1 kilo. Hämtade en blomkruka och ställde mig på vågen med den i famnen. Vågen visade fortfarande samma vikt. :cautious: Sen efter att jag ställt bort blomkrukan vägde jag helt plötsligt 58 kilo (på samtliga ställen i lägenheten).
Joråsåatt eeee?

På Aftonbladets löpsedel på söndag: RASA i vikt med BLOMKRUKEMETODEN!
 
Alltså min våg. Fett oklar :cautious:
Vägde mig nyss. 62,1 kilo! Vilket borde innebära en rätt rejäl viktuppgång. Flyttade runt vågen, och jepp, den stod fast på 62,1 kilo. Hämtade en blomkruka och ställde mig på vågen med den i famnen. Vågen visade fortfarande samma vikt. :cautious: Sen efter att jag ställt bort blomkrukan vägde jag helt plötsligt 58 kilo (på samtliga ställen i lägenheten).
Joråsåatt eeee?

Min våg funkar inte i min nya lägenhet :meh: Så köpte en ny våg, funkade inte heller. Den hoppar mellan att säga att jag väger 65 kg till 68 kg trots att jag typ ser ut som jag alltid gjort :cautious: (kring 60 kg). Så jag skiter i den.
 
Metoden är till att börja med att enbart hålla mig till jobbets måndagsfika, och att då inte ta om flera gånger som jag gjort på senare tid :cautious:, och att öka på vardagsmotionen.
Kollegan som skulle ha fixat måndagsfika hade glömt det, så yay för Mitt Nya Liv! :D Dock hade hon en mjölkchokladkaka, och lunchpromenadskollegan hade lite chokladöverdragna kaffebönor och chokladdoppad ingefära - så vi fikade lite choklad helt enkelt. Och jag vräkte inte i mig (yay, igen!) utan åt kanske en rad choklad (från en 100-gramskaka), 6-7 st kaffebönor och en liten stång med ingefära.

I dag tog jag tåget igen efter att ha kört bil till jobbet sedan i onsdags förra veckan och bara den skillnaden gör att jag nu är uppe i ungefär samma antal steg som jag var i går efter lunch. Och apropå lunch så kommer jag antingen följa med ut eftersom vi har leverantörsbesök, och då kommer jag upp i några tusen steg tack vare promenaden till restaurangen, eller så äter jag min hyfsat kalorisnåla broccolisoppa. Win win, oavsett.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 186
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp