Nej. Rubriker om 25 träffar i ryggen, hade inte fått mig att tänka "så bra att polisen skjuter så bra".

En miss, och sen kollegor som får korrekt bild av läget och då hejdar skjutandet, är väl den nivå jag hade stått ut med i det här fallet. Alltså 24 skott färre och grabben leker vidare.
Ja till och med den där träffen i magen och inga fler skott. Eller inte egentligen faktiskt. Håller med dig, ett skott som "råkar" gå iväg, missar och så inga fler är acceptabelt.
 
Det känns inte som tillräckligt...
Nej verkligen inte, och så ska vi komma ihåg att patrasket med vapen ofta mer eller mindre fötts med det i handen och skjutit innan dom kunde gå, typ. Det är bara därför dom träffar målet även i en trängd situation.

Hade lönebilden för polisen sett annorlunda ut för vad dom förväntas klara av och stå ut med så hade det inte behövts snabbutbildning och minimal träning innan dom stått öga mot öga mot någon som inget hellre vill än sätta en kula mellan ögonen på polisen. Vissa saker kan man spara in på i samhället som kostar ofantliga summor, chefer med hög lön som inget tillför tex. men när man börjar spara in på trygghetsarbetet då är man farligt ute.
 
Nej verkligen inte, och så ska vi komma ihåg att patrasket med vapen ofta mer eller mindre fötts med det i handen och skjutit innan dom kunde gå, typ. Det är bara därför dom träffar målet även i en trängd situation.

Hade lönebilden för polisen sett annorlunda ut för vad dom förväntas klara av och stå ut med så hade det inte behövts snabbutbildning och minimal träning innan dom stått öga mot öga mot någon som inget hellre vill än sätta en kula mellan ögonen på polisen. Vissa saker kan man spara in på i samhället som kostar ofantliga summor, chefer med hög lön som inget tillför tex. men när man börjar spara in på trygghetsarbetet då är man farligt ute.
Fast som jag minns det lite vagt var det rejäla köer och många som ville komma in på polisutbildningen medan den fortfarande var betald. Sedan skulle de göra om enligt något koncept och gjorde utbildningen på studielån men lät bli att höja lönen?
 
Får de verkligen ha ett skott i loppet? Har för mig att det var för mycket vådaskjutningar så det blev förbjudet.
Det är faktiskt tvärtom, polisen valde att tillåta patron i patronläget delvis för att det faktiskt skulle ge mindre risk för vådaskott. Jag kan förklara närmare ikväll när jag inte är mitt i matlagningen :D
 
Har samma erfarenhet där. Har en avlägsen kollega som jag stöter på ibland som i sin tur har en vän som är polis och det är tydligen pinsamt lite skotträning, någon enstaka timme av fokuserad vapenträning om året. I övrigt är de förpassade att öva skytte på sin fritid om de känner för det.
Fråga vännens kollega vilket tryck polisen är tvungen att ha på avtryckarna på tjänstepistolerna. Jag har inga problem med att sätta en godkänd serie med en privat 9 mm, men lyckas aldrig med ett lånat polisvapen, man får ta i så handen darrar för mycket. En mer realistisk vapenhantering + ngr bra vapensmeder + betydligt mer kvalificerade skjutövningar skadar inte Och att varje polis förses med elpistoler.
 
Nej verkligen inte, och så ska vi komma ihåg att patrasket med vapen ofta mer eller mindre fötts med det i handen och skjutit innan dom kunde gå, typ. Det är bara därför dom träffar målet även i en trängd situation.

Hade lönebilden för polisen sett annorlunda ut för vad dom förväntas klara av och stå ut med så hade det inte behövts snabbutbildning och minimal träning innan dom stått öga mot öga mot någon som inget hellre vill än sätta en kula mellan ögonen på polisen. Vissa saker kan man spara in på i samhället som kostar ofantliga summor, chefer med hög lön som inget tillför tex. men när man börjar spara in på trygghetsarbetet då är man farligt ute.

Att bus träffar när dom skjuter på varandra har nog mer att göra med
1) Mental förberedelse, man har redan innan bestämt sig för att någon ska skjutas och man har själv bestämt tiden och platsen
2) Majoriteten av skjutningarna sker mer eller mindre på armlängds avstånd mot folk som inte utgör ett omedelbart hot
3) Avsaknad av välutvecklat konsekvenstänk

(Kommer ihåg när Lejonen och Outlaws sköt mot varandra i Vällingby för några år sedan. Då var det just oplanerat och spontant. Noll mental förberedelse, stresspåslag och INGEN precision alls, tack och lov blev ingen träffad, trots att det var mitt på dagen med rätt många "civila" runtomkring)

Precisionsskytte med pistol är inte helt lätt på 10-15 meter på skjutbana, lägger man till stressen som kommer med att man med EXTREMT kort tidsspann gör en hotbildsbedömning som leder till att man fattar beslut om att eventuellt döda en annan människa tillsammans med rädslan av att själv bli dödad och allt som hör den dödsångesten till så är det inte konstigt att precisionen inte blir den bästa. Finmotoriken är bland det första som försvinner när adrenalinet börjar pumpas ut i kroppen.

Problemet är att det är svårt att träna för sådana situationer eftersom det är svårt att simulera den sortens stresspåslag som ett sånt läge medför.
 
Fråga vännens kollega vilket tryck polisen är tvungen att ha på avtryckarna på tjänstepistolerna. Jag har inga problem med att sätta en godkänd serie med en privat 9 mm, men lyckas aldrig med ett lånat polisvapen, man får ta i så handen darrar för mycket. En mer realistisk vapenhantering + ngr bra vapensmeder + betydligt mer kvalificerade skjutövningar skadar inte Och att varje polis förses med elpistoler.

Jag tycker att det är positivt att elpistoler börjar komma ut på myndigheten då det ger ett icke-dödligt alternativ som går att använda med bibehållet säkerhetsavstånd. Men, det finns en nackdel med för många olika alternativ (batong, OC, Tazer och pistol) i bältet och det är att det kan leda till en låsning vid beslutsfattandet.

I just det här fallet hade det dock inte gjort så stor skillnad, eftersom man inte använder elpistol mot någon beväpnad med (vad man tror är) ett handeldvapen.
 
Att bus träffar när dom skjuter på varandra har nog mer att göra med
1) Mental förberedelse, man har redan innan bestämt sig för att någon ska skjutas och man har själv bestämt tiden och platsen
2) Majoriteten av skjutningarna sker mer eller mindre på armlängds avstånd mot folk som inte utgör ett omedelbart hot
3) Avsaknad av välutvecklat konsekvenstänk

(Kommer ihåg när Lejonen och Outlaws sköt mot varandra i Vällingby för några år sedan. Då var det just oplanerat och spontant. Noll mental förberedelse, stresspåslag och INGEN precision alls, tack och lov blev ingen träffad, trots att det var mitt på dagen med rätt många "civila" runtomkring)

Precisionsskytte med pistol är inte helt lätt på 10-15 meter på skjutbana, lägger man till stressen som kommer med att man med EXTREMT kort tidsspann gör en hotbildsbedömning som leder till att man fattar beslut om att eventuellt döda en annan människa tillsammans med rädslan av att själv bli dödad och allt som hör den dödsångesten till så är det inte konstigt att precisionen inte blir den bästa. Finmotoriken är bland det första som försvinner när adrenalinet börjar pumpas ut i kroppen.

Problemet är att det är svårt att träna för sådana situationer eftersom det är svårt att simulera den sortens stresspåslag som ett sånt läge medför.
Har för mig att dom flesta skottskador som buset får vård för är just vårdaskott på sig själva, eller har jag drömt det🤔.
 
Har för mig att dom flesta skottskador som buset får vård för är just vårdaskott på sig själva, eller har jag drömt det🤔.
Nej, känner en akutläkare i Skåne. Många skottskador är självförvållade eller handhavande -vållade..Men byket skäms för att tillstå att de inte har IQ att klara av vapnen så de anmäler att de blivit beskjutna..ger tydligen en hjältestatus i deras gemenskap...
 
Att bus träffar när dom skjuter på varandra har nog mer att göra med
1) Mental förberedelse, man har redan innan bestämt sig för att någon ska skjutas och man har själv bestämt tiden och platsen
2) Majoriteten av skjutningarna sker mer eller mindre på armlängds avstånd mot folk som inte utgör ett omedelbart hot
3) Avsaknad av välutvecklat konsekvenstänk
Precis min tanke, ffa punkt 1 och 2.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har hankat mig fram sedan livet slogs i spillror i juni. Jobbar och har, på grund av en omorganisation fått betydligt mer ansvar...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp