Bukefalos 28 år!

3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Låt oss säga att jag vet vad jag håller på med. har man jobbat länge med hästar, så vet man vad det handlar om. håller fullt och fast med dig.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

är nog i ett bra stall i tyskland, visst dom far bara grovfoder tva ganger om dagen men hur mycket som vi vill ge... sa det är nog bra för att vara här.

har tva hästar hemma som knappt äter kraftfoder allt...under hela aret har jag tränat och tävlat pa rätt hög niva utan nagot speciellt kraftfoder. dom gar prima ända ;) har haft supersilage!
da funkar allt hihi
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Tycker ni att 9kg/hösilage om dagen låter mycket för en häst som är ute i hagen ca 6 h/dag (ganska geggig tyvärr, ganska stor med kompis) och rör på sig (rids) ca 1 h/dag, 6 dagar i veckan.
Det gäller en stor häst, Irlänskt halvblod, med mycket egen energi.
Hon får ett sådant mått som är 1kg färdigfoder havrekross, kornkross och betfor om dagen. Plus mineraler och biotin. Och ca 5 dl kornkross och betfor (ihop) till mellis för att ha något att tugga på.
Vad tror ni, är 9 kg för mycket? Jag tycker det känns lagom.

/Maja
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

För mycket nej, snarare för lite med 9 kg. Vad väger hästen och vad har hösilaget för ts-halt? Om det har en ts på 50% innebär ju det bara 4,5 kg i torrsubstans.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Tack för svar:)
Jag har aldrig vägt henne, ska göra det på onsdag. Men runt 600kg, strax under eller strax över.
Vet ännu inte vad analysen på andraskörden är. Men den är väldigt torr och fin. är garanterat över 50%.
Nu senaste veckan har hon fått 10kg.
Sen äter hon ju halmen när jag lagt in ny, vilket jag gör ipc. varje dag.
Jag kan ju lägga till att hon var himla mager när jag köpte henne i mars, så vi har jobbat mycket på hullet. Nu är hon alldeles perfekt.

/Maja
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Står hon på halm och äter av den får hon ju i sig stråfoder den vägen också, det är ju bra!
Rekommendationen är ju minst 1,2 kg ts/100kg häst och dag. Gärna mer såklart.;)
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Ja, min inställning är nog väldigt lik din.
Grejen är också den att hon alltid är hungrig. Alltid. Och det var ju jättebra i början, för då var hon så illa mager. Men nu vill jag ju som bromsa upp det lite, för jag vill absolut inte komma dit så att jag måste banta henne!
Men tack så mycket för dina svar. Ska be om analysen på andraskörden och se så att et blir helt rätt.
Tack tack:bow:
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Grejen är också den att hon alltid är hungrig. Alltid.

Det är min med!:p Som tur är så är hon svårfödd, bara att ösa på. Dessutom är hon dräktig vilket innebär att hon kommer stå med mat upp till öronen till hennes stora glädje!:D
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Har tidigare bott i både Tyskland och Schweiz och alltid reagerat på hur lite hö dom ger hästarna men gärna öser på med kraft foder. Läste i en tidning häromdagen om hur havre har åter börjat bli ett allt populärare foder. En professor (tror jag det var) från ett universitet rekommenderade följande foderstat till en 600 kg stor tysk halvblodshäst som arbetar 1-2 timmar (dressyr) om dagen.

3,5 kg hö
1 kg halm
5,5 - 6,5 kg havre ????
plus vitaminer och mineraler

Är det bara jag som tycker att det är en väldigt konstig rekommendation?

Min mentor har bott och hopptävlat i Tyskland under en länger period och han använder och rekomenderar ett tyskt kraftfoder. På säckarna står det som du säger, ca 6 kg kraftfoder och 3 kg hö för en 600 kg häst. Problemet är säger min mentor att de har dålig tillgång på bra vallfoder i Tyskland(inget försvar) och därför har det blivit så här. Han har nu tagit fram en foderkatalog för svenska hästars förhållanden och man kan ju säga att det är en viss skillnad!!!
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Hästen lär vara konstant hungrig eftersom det är tuggandet de blir mätta av
dessutom så blir det nog en del magsår också, av all havre
:mad: vilken kass foderstat!
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det är min med!:p Som tur är så är hon svårfödd, bara att ösa på. Dessutom är hon dräktig vilket innebär att hon kommer stå med mat upp till öronen till hennes stora glädje!:D

Åh! lyllo:p
Det är nog kennys högsta önskan, att få stå med mat upp till öronen.
Fast hon är nog inte så värst lättfödd igentligen, det har ju faktsikt tagit ett halvår för henne att se ut som hon gör. Så det är nog ingen katastrof om hon får lite mer. Hon blir ju lyckligare i alla fall!:crazy:
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Otroligt att se att dina tävlingshästar inte kan peta i sig mer än vad mina B-ponny FÖL gör under en dag. De får fri tillgång på hö och petar i sig runt 7kg vardera:eek:
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Den ena äter inte mer än ca 8 kg. Den andre får äta max 8 kg. Han skulle gärna äta mkt mer.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Jag vill bara komma till försvar, eller så blir jag kanske den nya hackkycklingen. Jag har haft både skogsmullehäst och tävlingshäst och det jag av egen erfarenhet har kommit fram till är att en skogsmulle/fritidshäst mår bäst om den äter mycket av ett hö med sämre värden som i stor mängd täcker dess behov och kanske får lite kraftfoder för att blanda ut minaralerna i eller som belöning. Det gör inget om de blir lite runda och får höbuk.
En tävlingshäst har ett helt annat behov, här måste hästen få kvalitativa proteiner och mer koncentrerad energi. I idealfallet skulle en tävlingshäst äta enbart Horsehage (tipptopphösilage!!:love:) 8-12kg och kanske 1 kg högkvalitativt och energirikt proteinfoder. Men nu är verkligheten sådan att få har tillgång till ett perfekt hö och då måste man prioritera om och ge mer kraftfoder istället så att de orkar med sitt arbete och underhållet av sin kropp utan att få en fantastisk hängmage. Tuggtiden kan man fylla med halm. Min tävlingshäst är för ung, men min kompis tävlingshäst kan stå som exempel, den får 6 kg hösilage, 3kg havrehalm, lite soja, 2kg dynavena 50, 3kg havre och diverse tillskott. Jag har inte träffat en mer välmusklad, blank och nöjd häst med så fint hull som han. Därför säger jag bara stå på dig Narcissa, alla hästar är olika, mår dina bra av den foderstat du har så är det tipptopp! :bow:

Till forumet kan jag bara säga att de hästar jag har träffat som har haft fri tillgång på bra grovfoder och inte gått på lösdrift (på lösdrift är det självklart med fri tillgång!) har jag kanske träffat 2 som har haft normalt hull, resten hart varit allt från något till gravt överviktiga. Lagom är bäst!;)
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

OJ jäklar...(ursäkta svodomen:angel: )
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Men då får den hästen trots allt 9kg grovfoder per dygn.

Ingen här har väl sagt att det måste vara hö eller silage? alla instämmer nog med att halm duger det med.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Har inte hängt med i diskussionen alls men 3,5kg till 600 hårt arbetande häst är alldeles för lite :crazy: min häst får nog runt 7 kg ensilage(om inte mer) och fri tillgång till hö på natten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 329
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: arabia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 922
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp