3-åring som vägrar kläder

Alltså, ibland undrar jag varför man är så oerhört rädd för att ta vissa strider. Ibland är det faktiskt nödvändigt och nej, inget barn blir kränkt av att en förälder (ibland) faktiskt måste bestämma vissa saker. Som att bada. Eller byta kläder. Eller ta medicin, borsta tänder och så vidare.

Fast det innebär i så fall att jag måste tvinga på mitt barn kläder med våld. Jag använder inte våld mot mitt barn.
 
Gör du likadant i andra situationer?
Barnet vill inte ha sin vaccinationsspruta = slipper vaccineras
Barnet vill inte tvätta sig = slipper tvätta sig
Barnet vill inte åka bil fastspänd i bilstol = slipper vara fastspänd
Barnet vill inte hålla handen när ni är ute bland folk i närheten av trafik = slipper hålla handen
Etc etc.

Ser inte att någon pratat om att tvinga eller ta till mer eller mindre våld och personligen har jag resonerat och förklarat, men inte vikit mig en tum från att utekläder ska vara på om vi ska vara utomhus, är man smutsig så blir det dusch/bad, behöver läkaren titta i örat så blir örat tittat i osv.

Små barn har noll konsekvenstänk och det är -enligt mig- därför inte rimligt att de ska bestämma över allt de behöver göra i livet, vid den åldern.

Sen, nyfiket undrat.. Ts har tydligt skrivit sonen, så varför hen'ar du pojken?
Så är det. Men jag gör precis allt jag kan för att inte köra över min 7-åring som också vägrar kläder. Han går i shorts vintern igenom med överdragsbyxor över. Jag tror tyvärr inte heller att han som 15- åring kommer klä sig vettigt. Barn är olika och har olika bekymmer och det gäller att vara lyhörd för dem.
 
Hur gammal är sonen nu, dvs hur länge har det här pågått?

Ingen av mina 2½-åringar har haft nån bestämmanderätt över vad för kläder de haft -eller inte haft- på sig. Är det kallt, så har de blivit påklädda därefter. Punkt.

Han är 3 år nu. Har pågått sedan i somras. Det går tyvärr inte att tvinga på honom något han inte vill ha. Han blir hysterisk.
 
Kan ni förbereda honom inför klädbyten? Prata om att snart ska vi iväg och då behöver vi klä på oss. Lägg fram kläderna i god tid och låt honom vänja sig vid tanken. Kanske leka med docka/nalle som tar av och på kläder?

Funkar leggings och svart tröja varje gång? Jag hade nog kanske varit försiktig med att introducera nytt när situationen är så laddad.

Går han på förskola och i så fall, hur fungerar på-/avklädning där? Fick farfar till det?

Vi förbereder honom alltid. Svart funkar alltid. Problemet är väl nu att det pågått så länge att han växt ur de kläder han accepterat och att tunna leggings inte lämpar sig för utelek i flera timmar på förskolan.

Om någon annan klär på honom går det hur bra som helst. Han vågar helt enkelt inte bråka med andra om det.
 
Och då tycker du att det är viktigast att tvinga barnet att använda kläder som hen inte trivs med, av ren princip? I så fall prioriterar vi väldigt olika, vilka strider som är vikta att ta.

I min värld tar jag hellre en sådan strid direkt och låter det svida över på en kvart, än att låta det bli som för min bonus som gick i samma svarta mysbyxor i 5 år.

Viktigt? Nja, hon önskar nog nu i efterhand att någon hade brutit det, än att alla tyckte hon var konstig hela lågstadiet.
 
Vi förbereder honom alltid. Svart funkar alltid. Problemet är väl nu att det pågått så länge att han växt ur de kläder han accepterat och att tunna leggings inte lämpar sig för utelek i flera timmar på förskolan.

Om någon annan klär på honom går det hur bra som helst. Han vågar helt enkelt inte bråka med andra om det.

Skulle det funka om ni gör en deal med förskolan så att ni gemensamt byter kläder där? Det låter som att det låst sig för er när ni är själva hemma. Ibland kan det hjälpa att man blandar upp miljöer och personer. Be släktingar att hjälpa er hemma och se själva till att fixa med kläder när ni är borta.
 
Och då tycker du att det är viktigast att tvinga barnet att använda kläder som hen inte trivs med, av ren princip? I så fall prioriterar vi väldigt olika, vilka strider som är vikta att ta.

Jag hade ju iaf aldrig accepterat att avstå en utomhusaktvitet på vintern för att barnet inte vill ha kläder på sig. Sitta inne en hel vinter för att barnet inte vill ha ytterkläder? Inte en chans! Vissa saker måste man göra fast man inte vill och att ha på sig lämpliga kläder är en sån sak.
 
Hur tänker du att man får på ett barn kläder utan våld om barnet verkligen verkligen vägrar?
"Med våld" tolkar jag inte som att man slår barnet (så klart) utan att man fysiskt tvingar på barnet kläderna genom att hålla fast/klä på.

Ts skrev ju att hon inte använder våld mot sitt barn. Våld avser ju att tillfoga någon annan ett fysiskt trauma och det hoppas jag inte blir aktuellt oavsett?
 
Fast det innebär i så fall att jag måste tvinga på mitt barn kläder med våld. Jag använder inte våld mot mitt barn.
Vi förbereder honom alltid. Svart funkar alltid. Problemet är väl nu att det pågått så länge att han växt ur de kläder han accepterat och att tunna leggings inte lämpar sig för utelek i flera timmar på förskolan.

Om någon annan klär på honom går det hur bra som helst. Han vågar helt enkelt inte bråka med andra om det.

Någonstans har du kanske själv svaret. Om pojken nu låter andra människor byta kläder, bestämma om de olika valen osv så är det mellan er problemet är. Dvs principen eller ”fix-idé” som han först tycktes ha kanske inte är så stark trots alls?

Hade det krävt att jag ska tvinga på barnet kläder för att vistas ute en hel dag så hade jag tagit den fajten. Sen vilken metod man väljer är väl upp till var och en förälder att välja. Men aldrig att en treåring ska bestämma hurvida hela, halva eller en del av familjen ska tvingas gå in under kyliga dagar.
 
Någonstans har du kanske själv svaret. Om pojken nu låter andra människor byta kläder, bestämma om de olika valen osv så är det mellan er problemet är. Dvs principen eller ”fix-idé” som han först tycktes ha kanske inte är så stark trots alls?

Hade det krävt att jag ska tvinga på barnet kläder för att vistas ute en hel dag så hade jag tagit den fajten. Sen vilken metod man väljer är väl upp till var och en förälder att välja. Men aldrig att en treåring ska bestämma hurvida hela, halva eller en del av familjen ska tvingas gå in under kyliga dagar.

Det är ju här så många tänker så fel..

JA - barn ska få göra val, bestämma, förhandla och ta ansvar i massor av frågor.

NEJ - barn är inte mogna att besluta i ALLA frågor. Vi behöver ibland vara den vuxna, visa och vara goda förebilder i hur man gör rätt val. Att lägga hela det ansvaret på små barn är att göra dem en otjänst.
 
Ts skrev ju att hon inte använder våld mot sitt barn. Våld avser ju att tillfoga någon annan ett fysiskt trauma och det hoppas jag inte blir aktuellt oavsett?

Men hur får du på barnet kläder utan att använda våld (dvs fysiskt tvinga) om barnet verkligen vägrar?
Jag kommer ihåg när jag var liten och vägrade ta min medicin. Mamma försökte blanda den i O'boyen men jag genomskådade det. Slutade med att mina föräldrar fick hålla fast mig och tvinga i mig medicinen. Det minnet sitter kvar och det är definitivt inget jag skulle utsätta mitt barn för om det inte gällde liv och hälsa.
 
Men hur får du på barnet kläder utan att använda våld (dvs fysiskt tvinga) om barnet verkligen vägrar?
Jag kommer ihåg när jag var liten och vägrade ta min medicin. Mamma försökte blanda den i O'boyen men jag genomskådade det. Slutade med att mina föräldrar fick hålla fast mig och tvinga i mig medicinen. Det minnet sitter kvar och det är definitivt inget jag skulle utsätta mitt barn för om det inte gällde liv och hälsa.

En metod skulle vara att låta barnet sitta och ha tråkigt på en stol tills kläderna är på. Om det så tar två dagar. Varje gång han springer därifrån så hämtar man honom lugnt och sätter honom tillbaka. Allt behöver inte handla om att bryta in armarna och ben i en tröja. Även om det också skulle kunna vara en fungerande metod ;)
 
Men hur får du på barnet kläder utan att använda våld (dvs fysiskt tvinga) om barnet verkligen vägrar?
Jag kommer ihåg när jag var liten och vägrade ta min medicin. Mamma försökte blanda den i O'boyen men jag genomskådade det. Slutade med att mina föräldrar fick hålla fast mig och tvinga i mig medicinen. Det minnet sitter kvar och det är definitivt inget jag skulle utsätta mitt barn för om det inte gällde liv och hälsa.


Min mamma satt på mig, liggandes på golvet, och sprutade in äcklig penicillin när jag hade öroninflammation ;) då förstod jag inget, idag förstår jag. När det rinner blod ur öronen och båda trumhinnorna spruckit så fick mamma kavla upp ärmarna. När mutorna tagit slut. När tålamodet tagit slut. När orken tar slut. När curlande tar slut. Då gör man det som krävs.
 
En metod skulle vara att låta barnet sitta och ha tråkigt på en stol tills kläderna är på. Om det så tar två dagar. Varje gång han springer därifrån så hämtar man honom lugnt och sätter honom tillbaka. Allt behöver inte handla om att bryta in armarna och ben i en tröja. Även om det också skulle kunna vara en fungerande metod ;)

@Thera lät det som att det skulle vara löst på en kvart. Det jag försöker säga är att det är lätt att säga att "det är väl bara att bestämma", men hur man gör rent praktiskt utan att fysiskt tvinga ett barn som verkligen tvärvägrar är det ingen som förklarar. Jag ser framför mig att man faktiskt fysiskt tvingar barnet (dvs med våld) och att det är det man menar men man ser det inte som våld.
 
Men hur får du på barnet kläder utan att använda våld (dvs fysiskt tvinga) om barnet verkligen vägrar?
Jag kommer ihåg när jag var liten och vägrade ta min medicin. Mamma försökte blanda den i O'boyen men jag genomskådade det. Slutade med att mina föräldrar fick hålla fast mig och tvinga i mig medicinen. Det minnet sitter kvar och det är definitivt inget jag skulle utsätta mitt barn för om det inte gällde liv och hälsa.

Det du beskriver är ju tvång, inte samma sak som våld.
 
Det är ju här så många tänker så fel..

JA - barn ska få göra val, bestämma, förhandla och ta ansvar i massor av frågor.

NEJ - barn är inte mogna att besluta i ALLA frågor. Vi behöver ibland vara den vuxna, visa och vara goda förebilder i hur man gör rätt val. Att lägga hela det ansvaret på små barn är att göra dem en otjänst.
Ja men hur gör man konkret? ingen har kunnat förklara det för mig. Ska jag hålla fast barnet och med våld tvinga på han en tröja? Brotta ner honom på golvet och dra på han byxorna? Det kommer jag aldrig göra. Om vi är inne hela vintern så får det vara så. För hag tycker alternativet är så mycket värre.
 
Ja men hur gör man konkret? ingen har kunnat förklara det för mig. Ska jag hålla fast barnet och med våld tvinga på han en tröja? Brotta ner honom på golvet och dra på han byxorna? Det kommer jag aldrig göra. Om vi är inne hela vintern så får det vara så. För hag tycker alternativet är så mycket värre.

Jag är hemskt ledsen för att mitt svar nu kan låta otrevligt. Men om en 3-åring bestämmer hur familjen ska leva sitt liv pga kläder så har det gått väldigt mycket för långt. Att dessutom en förälder tycker det alternativet är det bästa än att ta en ”fight” gör saken ännu värre. Jag förstår att många barn idag faktiskt inte kan bete sig och uppfattas väldigt ouppfostrade när hela familjens ansvar läggs i deras händer.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 560
Senast: Lingon
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 167
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp