Bukefalos 28 år!

4 månaders hälta!!!!

Vi har varit till ATG i Täby. Där dom har röntgat hästen.
vad har veterinären trott mer exakt???? Det är just det som är grejen, jag har aldrig fått en exakt diagnos. Möjligtvis detta eller det här.

Dom behandlade för ev infektion i knäleden, typ en slitskada kanske det kunde vara.
Min "hemma" veterinär trodde inte riktigt på den diagnosen. Då han påpekade att den typ av skada drabbar hårt tränande varmblod.....
Så han ska utreda detta vidare nu till veckan, ifall det sitter högre upp.

Detta började med att jag på en utställning märkte att han travade orent. Förmodligen gjort något i transporten, tappat balansen och vrickat sig eller något i den stilen. Ett par dagar senare var han mycket bättre, dagen därpå var han mega halt. Då tillkallades distriktsvet. och hon misstänkte först en fraktur med tanke på hur halt han var.
En treåring skall inte visa en sådan hälta såvida den inte fått en spricka eller en farktur på gaffelbenet och liknade.
Samma dag fick jag akut tid på Täby. De resonerade på samma sätt, men ingenting syns på plåtarna. Jo...... en pyttans liten förändring vid knäskålen. Och det menar jag verkligen pyttans liten. Förmodligen en påbörjan till benpålagring, MEN den satt på ett sådant ställe att det inte ska inverka på hästan. Dvs han skall inte ha ont av det, åtminstone inte 3,5 halt rakt ut!!!
Hem och vila i box (missar sommarbetet lilla plutten.)
Ingen värme, ingen svulland, ingen puls har han haft någon gång under "resans gång".

Visst absolut han är klart mycket bättre, men inte frisk. Typ 1,5 hälta rakt ut (enligt mig, vi får se om vet anser samma sak!!).
Han är pigg och gald inte alls brydd om sin hälta då han busar på med dom andra hästarna.
Japp ni läste rätt han går med de andra kusarna, med detta var i sammrådan med vet. Efter 3 månaders vila kom vi fram till att han måste få vara häst oxå. Han var väldigt olycklig när han gick ensam i sin hage.
Han har inte blivit sämmre i alla fall under denna tid med kompisarna, så han har fått gå kvar med dom!!

Så ser det ut hit tills i dag.
Under denna tid har vi hunnit med tre Täby besök och två hembesök. Men inget konkret än så länge. Men nu ska "min" vet titta på plåtarna och forska vidare i detta, sedan får vi se!!!!
 
Då var det dax för röntgen igen. "Min" veterinär tyckte det såg ut som en spricka på en av plåtarna, så nu ska han ta om röntgen och jämföra hur det ser ut idag med hur det gjorde då.

½ grads hälta till att börja med. Även vid böjprov. MEN blev värre ju längre han rörde sig.
Så nu får vi se. 26/11 ska vi till klinik, sedan får vi se. Jag börjar misströsta. En treåring skall ha varit fräsch nu efter 5 månader!!!!

Håll tummarna!!!!!!
 
Det ENDA som jag vet hjälper i sådana här fall är massage och/ eller akupressur. Det är iaf min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 558
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 338
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 903
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp