Bukefalos 28 år!

4 månaders hälta!!!!

Z

Znozan

Vet inte vad jag ska ta mig till :cry: !! Trodde han var frisk och hel nu........ men nähä inte det. :(

Han har vilat i 4 månader (inte boxvila, utan gått i hagen som vanligt) För ett par veckor sedan när jag sprang med honom så tyckte jag att -YES ÄNTLIGEN!!!

Så jag började sätta igång honom lite smått. Men så igår när jag hade kört honom på volten, så märkte jag att hältan fanns kvar. Vi travade två varv i lugnt tempo, och längre han travade/gick = mer hälta. Så nu är det vila............igen. :crazy:
Och nu är det projekt få tag på Veterinär.
 
Har du haft hästen hos veterinären när du märkte hältan från första början??
 
finns det inte akupunktur för hästar?kiropraktor,massör?
prova med nån av dom eller ring vet.
 
Varför rida en häst på volt som varit halt så länge?
Jag hade börjat med skritt i ett par veckor (ca 2 mån) för att se hur hästen ter sig, absolut inte på volt. :eek:
 
Rida???????????? Det har jag inte sagt något om...........

Kört honom på volten, igår var första gången dessutom!!!! Innan detta så var det promenader och tömkörning efter att jag trodde han var frisk!!
 
Den enda behandling som varit är "Butta" och tuppkam + vila givetvis.

Första gågnen vi var in till klinik så trodde man att han hade en fraktur. 3,5 gradig hälta rakt fram.
Röntgen plåtarna visade ingenting.........eller möjligen kanske eventuellt kanske en förändring i knäleden.
Kotan är utesluten i alla fall.

Idag har jag hämtat hem journaler och plåtar, ska ringa en annan veterinär som kanske kan sprida lite nytt ljus på det hela.
En treårig liten shettis ska inte vara halt så här länge!!!!! (Tycker jag)
 
Ojoj så förbannad man kan bli! Här hemma är det vanligt med uttrycket "kört på volten" även fast man rider, förlåt så hemskt mmyycckkeett :mad:
 
Håll dig undan volter och böjt spår läääääääänge. Du borde ju fått en igångsättningsrekommendation från vet, och dte brukar ta ett bra tag innan man får lalla på böjt spår övht efter ledinflammationer/ledsprutningar.

Min vilade i två månader (sprutad två ggr med en månads mellanrum) och den var det försiiiktig igångsättning. Skritt i flera veckor, sen fem minuters trav rakt fram/pass, öka på det med fem minuter varannan dag. När vi var uppe i 45 minuter trav/pass så fick vi börja galoppera 5 minuter per pass, fortfarande rakt fram, och sen öka på galoppen med fem minuter varannan dag. När han var fullt igång kunde jag börja lite försiiiiktigt på volt och utöka saaaakta.
 
Ok jag ändra vad jag skrev!! :smirk:

Jag körde för första gången igår i PADDOCKEN. Alltså, jag jobbade honom INTE på en liten volt!!!!!!!!
Självklart är jag försiktig, jag utslöt med en gång att köra ut över huvudtaget. Paddocken är slät och har ett bra underlag. Men efter att provat att trava 2 varv i lungt tempo, hältan ökade succsesivt. Givetvis la jag av på en gång.

Men vad som förbryllar mig, är att pållen är otroligt glad och arbetsvillig. Verkar inte ett dugg bekymrad över hältan han har.
Men det är ju klart, efter 4 månaders skrotande i hagen så är det nog rätt skoj att få göra något nytt........
 
men alltså, böjt spår blir det i paddocken med. rakt fram = rakt fram ut i skogen. Ridbane/paddockförbud helt enkelt =)
 
Alldeles sant och riktigt!! :idea:
Men har man en enorm paddock så håller jag hellre till där än ut i skog och mark (speciellt om jag kör)!
 
Det kan jag förstå. =)

Men som sagt, det brukar ta lååång tid av först skritt rakt fram, sen försiktigt börja med travrakt fram och sen galopp rakt fram innan man ens får börja TITTA på paddocken när det gäller ledinflammationer =) Möjligen får man pga kasst underlag ute skritta på fyrkanten i ridhuset, trava långsidor, skritta härn plus kortsidor och sen trava andra långsidan.

Så, jag skulle - när hästen ska sättas igång igen, nu lär du ju kolla upp den först - börja med att just köra rakt fram utefter väg i skogen.
 
Problemet dessutom är ju att jag egentligen inte vet varför han varit halt!! Vet kunde inte hitta något direkt konkret.

"Vila tilla han är ohalt, sedan sätter du igång honom."

Så: i 4 månaders tid har han bara gått i hagen och fått vara häst. Boxvila uteslutet (i samrådan med veterinär). Nu sista 2,5 vecka har han gått promenader som utökats succsesivt (hur 17 stavas det???? :D). Och i förrgår var det första gånge jag spände för honom för vagn, en lätt rockard, och körde på volten.
-------------Oj vad glad han var!!!!!-----------------
Men sedan när han travat 1-1½ varv på volten så kom hältan tillbaka. Men inte konstant, utan kom och gick.
Spännde ifrån, selade ifrån. Släppte honom på volten (manade INTE på honom), lycklig ponny bockade iväg :cool:.
Sedan när han travade lite så ömsom haltande ömsom ren. Begriper noll och ingenting .

Han verkar inte bekymrad över hältan, verkar vara matte som oroar sig mest :crazy:.
Pigg, glad, framåt och busig. Ingen svullnad eller värme i benet. Ingen feber. God aptit.

Givetvis är veterinären bortrest, tillbaka på måndag. Så det får vänta tills då. Eftersom han inte verkar brydd.

Men är det någon som har någon ide eller haft liknande problem med sin kuse??? :confused:
 
Är han skodd? är hovarna kollade? (Hovböld etc).

Annars skulle jag göra det (kolla hovarna med hovis & visitationstång) i väntan på vet.
 
Jag håller med om att det kan vara smart att kolla igenom hovarna med en visiteringstång. Har en häst som var halt i ett år!!!! Precis som i ditt fall så kom hältan och gick med jämna mellanrum. Åkte in och ut på klinik, veterinären sprutade med butta och tuppkam samt rekomenderade vila. Röntgen visade inget, ultraljud visade inget, massören kunde inte hitta något.

Till sist var det faktiskt min hovslagare som hittade en liten punkt i hoven som ömmade.
 
Jättefina röntgenbilder på hoven!! Visar ingen som helst förändring.
Visitering av hoven visar ingenting heller.

Oskodd är han. Nästa år tänkte jag sätta skor på dom, då är dom 4 år gamla.
 
Mina röntgenbilder av hoven visade inte heller något! Och inte heller en första visitation med en tång. Utan det var först när hovslagaren mycket metodiskt kände igenom hela hoven som smärtan upptäcktes. Gör så att ni känner igenom hoven milimeter för milimeter. Smärtan kan vara koncentrerad till en sån liten punkt att man missar den.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 558
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 338
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 905
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp