5-års kontroll!

Sv: 5-års kontroll!

Nämen, vad intressant! Det gör ju jag! Jag håller, säger man, dessutom pennan med "krokiga" fingrar (svårt att beskriva...) på ett sätt som borde ge mig kramp efter fem minuter, men jag har ALDRIG skriv/ritkramp! Mina teckningslärare försökte alltid få mig att ändra sättet jag höll pennan, men det gick ju inte och jag är själv helt nöjd! :D
 
Sv: 5-års kontroll!

Och du tillhör ju garanterat en skara som faktiskt kan teckna :rofl:

Jag tror att dessa tester egentligen inte handlar om att just kunna hoppa på ett ben eller attkunna klippa ut en cirkel, utan mera det är verktyg man använder för att hitta svagheter i form av balans, finmotorik etc, sånt som är bra om man sedan kan träna för att barnet inte skall få problem senare.

Jag tycker att det är jättebra att dessa kontroller finns så att man just kan få hjälp - även om det kan tyckas larvigt att hoppa 10 ggr på ett ben eller klippa på rätt sätt.

Man skall inte ta det som ett påhopp utan som eh chans att hjälpa sitt barn.
 
Sv: 5-års kontroll!

Har du pratat med dagis, vad klarar hon där?. Om hon inte är på dagis så träna med sax, pennor och pärlor hemma, det finns massor med kul pyssel så det inte känns som träning. Även om du inte gillar att pyssla så gör det ett par gånger och se hur hon klarar det.
BVC testerna är viktiga för att sätta in resurser i tid, kraven är inte så höga men har man aldrig använt en sax blir det förståss svårt. Se det inte som kritik mot ditt barn utan som en möjlighet att få hjälp innan det kanske blir ett problem. Om mina barn vägrat göra något moment så frågar de på BVC om barnet klarar det hemma och kollar det vid nästa besök istället.
Om mina barn missat på så många delar av testet skulle jag börja öva hemma med lekar och varit extra observant. Kanske barnet kännde sig illa till mods under testet och inte karade det på grund av det, kanske behöver barnet hjälp. Jag skulle definitivt vilja veta orsaken.
 
Sv: 5-års kontroll!

Hon kan stå och hoppa på ett ben hemma, dock inte 10ggr på raken.;)

Räkna gör hon som sagt både på engelska och svenska.
R kan hon också säga korrekt men inte när hon gör sig till.

Reslutatet av nyinhandlad barnsax blev att hon klippte av sig en del av håret:crazy:

Vad gäller vikten så är det här min lilla tjej som jag tycker är helt normalviktig!
21991881.jpg
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag har upptäckt att många som är konstnärliga håller pennan vilande mot ringfingret istället för mot långfingret och det kallar jag ett försumbart "pennfel"!
Oh det var trevligt att höra, jag har alltid hållit pennan så trots alla försök av lärarna i skolan att ändra greppet med hjälp av konstiga gummigrejer på pennorna mm :grin:

Visst är det märkligt, jag skrev klart snyggast i min klass hela låg- och mellanstadiet (helt objektivt, jag lärde mig skriva i 3-årsåldern så jag hade haft lång tid att öva helt enkelt) och ändå skulle de hålla på och ändra på hur jag höll i pennan. Jag har svårt att tänka mig att det skulle ha några allvarliga ergonomiska konsekvenser..?
 
Sv: 5-års kontroll!

Det låter bra förutom det där med saxen :crazy: Jag lämmnar inte min dotter ensam med sax av rädsla för just det senariot. Hon har försökt tre gånger, kanske dags att låta henne välja frisyr:angel:

Hon ser ganska normalviktig ut, min son var lika lång och vägde 3 kg mindre men han låg på gränsen till undervikt. Har hon bra kondition av att gå på gymnastik två gånger i veckan och rida så har hon ju bra förutsättningar. Men testerna är ju viktiga för att upptäcka i tid, klarar barnen det hemma behöver man ju inte vara orolig. Att hon kunde säga r och räkna etc framgick inte av ditt första inlägg. Att pyssla med händerna är bra träning och till sist kommer de på hur de kan hålla pennan och saxen på ett bekvämt sätt. Hoppa hage är ju ett kul sätt att träna att hoppa på ett ben. Även om man kan rida så är det inte fel att träna balansen och finmotoriken, snarare tvärtom.
 
Sv: 5-års kontroll!

... kan tillägga att jag vet vad det handlar om - min nu 7-åriga son kunde inte heller säga "R" och vi fick jättebra logopedhjälp med en plan att fixa det innan skolstart, vilket vi gjorde.

Superbra för barnet!

Här så sa alla att de inte bekymrade sig för det innan de började 1:a klass!!
Vilken skillnad det kan vara... och det var vi föräldrar som frågade på både BVC och i förskoleklassen osv... Tur nog så rättade det till sig av sig självt - speciellt med tanke på att sonens namn börjar på R:)
 
Sv: 5-års kontroll!

Din BVC sköterska lade nog fram det hela på helt fel sätt, tyvärr.
Det finns ingen förälder som kommer känna sig motiverad att träna sitt barn om man fått höra att ungen är "underkänd" då blir effekten den motsatta - som du blev nu - man går i försvar.

sköterskan hade bara kunnat berömma din dotter under hela testet - ökar motivationen att prestera bättre. och sen bara kunnat säga till dig att
"Ja allt ser jättefint ut men hon skulle behöva träna lite mer balans och finmotorik - kanske ni kan avsätta någon tid varje vecka till lite klipp och klistra och kanske göra lite balansövningar ex ex ex..."
Då tror jag du känt dig mkt mer tillfreds.
(balans på hästryggen eller balans att stå på ett ben är inte samma sak... jag sitter bra på hästen jag med men har svårt att stå på ett ben :D )

Ang att säga R så är det ju väldigt vanligt och jag tog frivilligt kontakt med talpedagog till "mina" barn. En hade fört kort tungband = omöjligt att säga R men det växer till sig. Den andra fick speciell träning och lärde sig inom någon månad.
Men om hon redan kan säga R på riktigt ibland så kommer det snart på heltid oxå!

och ang vikten så begriper jag inte vad de menar - om hon ser ut idag som hon gör på bilden så är hon ju fullkomligt normalviktig :devil:
Ok att hon nu ligger vääääldigt högt över sin egen kurva - men man måste ju titta på barnet oxå och inte bara stirra på vågen.
 
Sv: 5-års kontroll!

Jisses - att kalla den där lilla loppan för något annat än normalviktig är ju helt galet !

har de aldrig sett överviktiga barn på din BVC ?
 
Sv: 5-års kontroll!

Skumma?

Tycker det verkar vara hekt normala saker, skulle sen barnet misslyckas med att stava sitt namn är det ju inte hela världen, men att misslyckas med att hoppa på ett ben eller att inte kunna klippa med en sax är ju värre.

Och att då få råd om hur man ska kunna träna barnet på att kunna dessa enkla saker är ju bra.

En sak som man kan göra är ju att hoppa hage med sitt barn ;) utmärkt balansträning :)
 
Sv: 5-års kontroll!

Snälla du... låt inte din egen fåfänga ("mitt barn är minsann det bääästa barnet" som ALLA mammor och pappor tycker) ta ifrån henne chansen att utvecklas som hon ska.

Det handlar inte om att din dotter är dålig, utan om att hennes motorik inte är tillräckligt tränad! Det är viktigt att ni fixar till det nu så kommer det inte att märkas sen! Men om du inte lägger ner jobb NU och TRÄNAR så kommer hon bli efter de andra barnen sen!

Så för din dotters skull - öva på de här sakerna! Hoppa hage, klipp med saxar... träna henne att skriva... det är sånt hon kommer ha nytta av senare i livet!
 
Sv: 5-års kontroll!

*kl*

Jag tycker inte sakerna de testar är konstiga alls, men sköterskor kan verkligen lägga fram saker på de mest korkade vis!
Vi hade en sån sköterska, på en kontroll när hon var 2½ cirka så gick allt jättebra, men sen så var det så att min dotter satte sig på rumpan, alltså ramlade. Upp igen sa vi för hon slog sig inte och vi har uppfostrat henne att man inte behöver bli ledsen så fort man ramlar eller något annat. Allt bra.

Två dagar senare så ringer bvc-sköterskan då har hon funderat på det där och nu tror hon att vår dotter kan ha AUTISM för att hon inte sprang stortjutande till mig eller sin pappa utan fortsatte leka och var glad. Givetvis är det nåt fel på henne då. Hon sa att hon ville kontakta dotterns förskola och koppla in psykologer.
Tyvärr försökte hon då med ett barn vars båda föräldrar JOBBAR med autistiska barn och ungdomar och hon uppvisade absolut inte på några vis några tecken vilket vi förklarade väldigt noga för sköterskan som egentligen inte visste något alls om de olika spektran inom autism.
Och nej, det är inget fel på henne alls. Där dog vårt förtroende för den sköterskan, hade man själv inte vetat något om ex autism hade man ju blivit jättenervös att det ska vara nåt fel fast ens barn förefaller helt normalt. (Och det gör de ju INTE om man ska upptäcka och kunna diagnostisera autism vid 2.5 års ålder)

I alla fall, det där med vikten tycker jag är vansinnigt fel. Alla barn går inte efter en mall! Vår dotter har jämt legat 'under' normalkurvan. Ett tag var det riktigt illa eftersom hon vägrade äta öht. Till sist var jag desperat och dum nog att kontakta samma sköterska. Kommer dit, hon tittar på tjejen, mäter och väger (1.19, 15 kg och hon VÄGRAR ÄTA) och säger bara att Jaja, men det gör ju inget att hon inte äter, hon är ju inte direkt för smal om man säger så. WTF?? Och detta HÖR min dotter. Då kokade jag riktigt rejält och det var sista gången vi gick dit överhuvudtaget.

Sorry, men det var ett par års uppdämd irritation det där....Men rent utvecklingsmässigt så med lite träning kommer hon klara det galant. :) Vi tränar dock våra barn på förskolan i både fin och grovmotorik. De har inte sagt något? För det är ju en av de saker vi tar upp på utvecklingssamtal om det är något som är konstigt så att föräldrarna och vi kan träna mera. Lycka till! :)
 
Sv: 5-års kontroll!

Berätta om dessa BVC-tester? Är de samma i hela Sverige?

Vi har bott utomlands större delen av sonens 5-åriga liv, så jag försöker följa med vad som testas i Sverige på BVC eftersom i de flesta andra länder finns inte såna tester utan man uppsöker bara sjukhus när barnet är sjukt eller så kanske skolan varnar om de ser nåt som verkar konstigt.

När han var knappt fyra var vi i Sverige på semester och jag fick då veta att vid fyra gör man det sista testet innan barnet börjar skolan. De fick då göra hörseltest, gå balansgång, bygga pyramid med klossar, hoppa jämfota och på ett ben, och kanske nåt mer jag inte minns. Han var några månader för ung egentligen, men fick godkänt på allt utom balansgåendet vilket vi sen tränade hela sommaren på. (hans pappa har problem med balansen i vissa specifika situationer vilket BVC-sköterskan trodde kunde vara ärftligt)

Nu som femåring kan han skriva sitt namn och en del andra saker, han kan färglägga inom "kantlinjerna", klippa stjärnor och cirklar med en plastsax. (Ibland lånar han dock olovandes en stor sax för att öppna mjölkpaket med och han gör det så bra att jag slutat förbjuda honom när jag är i närheten), hoppa på alla möjliga och omöjliga sätt, rida lätt i traven, räkna till hundra på två språk och till 20 på ett tredje, lägger pussel med 100 bitar.

Finns det något mer som testas som jag borde vara uppmärksam på?

Som bebis ansågs han vara överaktiv och att vi skulle vara uppmärksamma på det och uppmuntra alla lugna aktiviteter och träna koncentration. Och nu är han fortfarande väldigt fysiskt aktiv och sitter aldrig helt still, men han KAN koncentrera sig på att rita, skriva, lägga pussel, läsa serietidningar vilket han kanske haft svårt för annars.

Jag tycker att det är jättebra att saker tas upp INNAN det hinner bli ett problem och att såna här tester är utmärkta om de görs på rätt sätt.
 
Sv: 5-års kontroll!

Dom där testen ska du inte lägga så stor vikt vid, det är många barn som inte klarar dom. Detsamma gäller viktkurvan om du vet med dig att du ger ditt barn en någorlunda näringsmässigt bra mat. Min tjej som nu är tonåring sprängde viktkurvan redan när hon inte fick annat än bröstmjölk men är nu helt normalviktig och minns jag det rätt så var hon så okoncentrerad på flera av de där kontrollerna att hon inte klarade "uppgifterna". Framförallt minns jag att dom var upprörda över att hon inte kunde rita ens en huvudfoting som 5-åring. Idag klarar hon skolan galant och har MVG i bild. Personligen tror jag dessa kurvor främst kommer till användning inom forskning samt kan vara bra att ha i de fall där barnen fortsätter att år efter år ligga efter. Njut av din lilla tjej och oroa dig inte i onödan för med största sannolikhet är hon alldeles "normal". Trevlig helg:bow:
 
Sv: 5-års kontroll!

Ett litet avsteg från trådens egentliga ämne - angående saxar så var jag länge tveksam, ända tills jag hittade plastsaxar, som går att klippa i papper med men ingenting annat... Det finns även andra varianter än plast, men som inte går att skada sig på.
Me Löve... :D

Vart?? Vill också ha :D (sist min 2½-åriga dotter använde sax slutade det med att hon klippte ett hål i sina helt nya mjukbyxor när jag vände ryggen till i en sekund...):crazy:
 
Sv: 5-års kontroll!

Ursäkta trådkap...

Men precis så håller jag också pennan. Och jag är väl "rätt" bra på att teckna.
Vad lustigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 703
Senast: Badger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 415
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Fideli
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra torrfoder
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp