5-års kontroll!

Sv: 5-års kontroll!

Hur tokigt håller hon pennan då? Jag håller också pennan "fel" men jag är "rätt bra" på att teckna, har iallafall haft det som heltidsjobb sen jag var 15! ;)

Det är så kul att höra. I skolan fick jag alltid höra att jag dels höll pennan totalt fel, och att jag behövde gå hos talpedagog. (Jag sket i bådadera) Som vuxen har jag jobbat både som journalist och expertkommentator, så så jäkla illa kan det knappast ha varit.
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag har upptäckt att många som är konstnärliga håller pennan vilande mot ringfingret istället för mot långfingret och det kallar jag ett försumbart "pennfel"!

Långfingret, ringfingret? Håller man den inte mellan tumme och pekfinger? :rofl:
 
Sv: 5-års kontroll!

Vart?? Vill också ha :D (sist min 2½-åriga dotter använde sax slutade det med att hon klippte ett hål i sina helt nya mjukbyxor när jag vände ryggen till i en sekund...):crazy:
Jag har hittat dem bland kritor och pennor i leksaksaffärerna.
 
Sv: 5-års kontroll!

Ja. men pennan ligger på långfingret, sen pekfingret ovanpå och tummen under.
Det jag menar är att man har pennan vilande mot ringfingret och har både pek- och långfinger ovanpå.
Kan inte fler kolla i sin bekanskapskrets om det stämmer in att det senare sättet att hålla pennan i viss mån indikerar konstnärlighet?
 
Sv: 5-års kontroll!

Kan inte fler kolla i sin bekanskapskrets om det stämmer in att det senare sättet att hålla pennan i viss mån indikerar konstnärlighet?

Jag håller pennan så och jag tecknar. Jag får ofta kommentarer om att jag är detaljerad när jag tecknar, jag ser det som en fördel att kunna styra pennan med både pek och långfinger. Jag har ganska snygg handstil men får ibland kramp i handen efter några timmars skrivande men vem får inte det?
 
Sv: 5-års kontroll!

Allt hänger ihop.
Problem med att klippa = finmotorik kan hänga ihop med inlärningssvårigheter och dessa tester är till för att barnen SKA FÅ HJÄLP I TID. Samma sak med balansen. Att folk inte kan fatta det.
Jag kan tänka mig att barnets snabba viktuppgång kan ha varit det som oroade denna kvinna. Att om barnet FORTSATTE att gå upp i samma vikt så riskerade hon att bli överviktig då hon nu så att säga låg på den övre skalan.

Det gäller väl speciellt om föräldrarna är överviktiga tex - som med mig och min äldste stadigt byggd om än inte överviktige son. Där får vi lite mer tips/frågor angående kost än vad jag får när jag kommer med min yngre som är av pinnmodell.

Jag är mer än evigt tacksam med den hjälp vi fått av skola. Tyvärr ville inte BVC lyssna riktigt när vi var lite undrande ang vår yngstes tal. Han var bara sen trodde dom men han har visade sig en språkstörning av det jobbigare slaget.
Först nu i skolan har vi fått hjälp och det är sorgligt att inse att hans problem kunde varit hälften så stora om vi hade kunnat öva mer tidigare.
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag arbetar med pennan vilande på höger ringfinger, med lång-och pekfinger ovanpå. Dessutom har jag fingrarna "bakåtvikna" inåt, inte rundade utåt. Det var inte minst detta mina lärare alltid påpekade, att det skulle ge mig KRAMP! Men det gjorde det ju inte...
 
Sv: 5-års kontroll!

Mina är också så kraftigt vikta att de vitnar. Men jag får inte heller kramp. Dock ritar jag bara halvbra...
 
Sv: 5-års kontroll!

Det är däremot jätteviktigt, släpp inte detta och se till så att logopedhjälp sätts in i god tid innan skolstart, ungefär genast!
Men vad är ett korrekt "r"? "R" låter ju olika beroende på var i Sverige du befinner dig. Själv blev jag i det närmaste trakasserad av en speciallärare på lågstadiet för att jag inte sade "r" som hon ville - detta var i Skåne. Jag har tagit efter min mors dialekt och i den sägs "r" på ett annat sätt än här nere och i den dialekten är mitt r-uttal korrekt.

Samma lärare var dessutom på mig ang. min pennhållning. Jag förstår fortfarande inte varför - det var bekvämt för mig att hålla så och det var inga problem för mig att skriva och jag kunde skriva fort om det behövdes, trots att nämnda lärare ansåg att mitt sätt var obekvämt och inte skulle fungera längre stunder. Höll jag så som hon ville fick jag ont direkt och skrev långsammare.

De gånger jag blivit trött i armen är lätträknade: Tre timmar långa, intensiva universitetsföreläsningar med massor av anteckningar. Jag tror nog att de flesta, oavsett pennfattning, hade blivit trötta i skrivhanden av det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 5-års kontroll!

Jag tycker att testerna är relevanta, men det verkar ju som om du har tagit illa vid dig. Kanske kunde sköterskan ha varit lite mer pedagogisk i sitt sätt att framföra sin "kritik".

Jag tycker du ska ta till dej det de säger eftersom det faktiskt är för att HJÄLPA er OM det behövs.

Jag gjorde på skoj delar av testet (stå på ett ben, hoppa 10 hopp, klippa cirkel, skriva sitt namn, räkna 10 kritor mm) på min 4 ½ åriga dotter ikväll och hon klarade det utan problem.

Om jag vore du så skulle jag be att få komma tillbaka och göra om testet om du anser att hon kan dessa saker hemma. Du kanske kan förbereda henne lite innan och förklara vad hon ska göra.

Angående vikten så ser hon ju verkligen INTE överviktig ut. Det kanske var att hon gått upp mkt på kort tid som oroade sköterskan och hon kanske menade att hon inte ska fortsätta i samma takt.

Lycka till
 
Sv: 5-års kontroll!

Berätta om dessa BVC-tester? Är de samma i hela Sverige?

Vi har bott utomlands större delen av sonens 5-åriga liv, så jag försöker följa med vad som testas i Sverige på BVC eftersom i de flesta andra länder finns inte såna tester utan man uppsöker bara sjukhus när barnet är sjukt eller så kanske skolan varnar om de ser nåt som verkar konstigt.

Testerna görs kontinuerligt, ibland genom att fråga föräldrarna under besök och ibland genom flera test vid ett tillfälle. Jag minns inte exakt allt de testar och vid vilken ålder och det skiljer sig lite mellan olika BVC.

Man testar ex om barnet kan:
Följa ett föremål med blicken vid 3 månader
Tittar var ett föremål tog vägen om man släpper det (vid 6 månader tror jag).
Kan sitta utan stöd vid ca 8 månaders ålder och har börjat använda pincettgrep.
Går med eller utan hjälp vid 1,5 års ålder
Kan säga 10 ord vid ca 1-1,5 års ålder
Kan lägga ex nallen på stolen eller hämta nallen vid 2 års åler
Vid 2,5 års ålder kollar de om barnet kan
springa, sparka på en boll gå i trappor (några steg)
Kan några vanliga ord som bil, boll och häst.
Talar två ords meningar, förstår enkla begrepp som under, över och bredvid.
Kan stapla två eller tre klossar på varandra

Alltså ganskla enkla saker utifrån barnets ålder men som kan indikera på om barnet har problem med grovmotorik, finmotorik eller ordförståelse.
Liknande saker ska personal arbeta med på förskolan och ta upp på utvecklingssamtal.
 
Senast ändrad:
Sv: 5-års kontroll!

Jag kan fortfarande inte säga RRRRRRR, men det är nog dialektalt, med tanke på att jag är skåning. :grin::D
 
Sv: 5-års kontroll!

Min autistiske som fick oxå underkänt på 5 års testet...Och alla andra tester oxå för den delen. Han har typ inget balanssinne alls och kan INTE hoppa på ett ben trots att han är 7 nu men han rider obehindrat han med (hade en shettis innan) så att kunna rida är inget tecken på balans i nån stor grad.
Jag tycker du övereragerar.
Det är inget prov som DÖMMER varken dig eller henne, det är ett test för att se om hon kanske brister i nånting som går att åtgärda redan nu.
Bättre att kunna fixa till saker tidigt än för sent.
Anledningen till tester tror jag är att många föräldrar blundar för sina barns problem, man tänker inte på dem helt enkelt då man lever med barnet alltid.
Se det som en hjälp, inte som stjälp.
 
Sv: 5-års kontroll!

Din dotter är inte överviktig! Barn utvecklas olika fort, jag tror du hade förstått om något var fel. http://www.growingpeople.se/templates/BMICalc.aspx?id=15132

Ta det lugnt, om du/ni inte känner er bekymrade så finns det antagligen ingen anledning till oro. Men det är alltid bra att vara öppen för att något kan vara fel och att man då kan hitta en lösning så snart som möjligt.
 
Sv: 5-års kontroll!

Jag har upptäckt att många som är konstnärliga håller pennan vilande mot ringfingret istället för mot långfingret och det kallar jag ett försumbart "pennfel"!

Vänta nu? Hur ska man hålla en penna, finns det regler för vilka fingrar som ska vila var? :confused:
Har jag hållit min penna fel i alla dessa år?

Ja. men pennan ligger på långfingret, sen pekfingret ovanpå och tummen under.
Det jag menar är att man har pennan vilande mot ringfingret och har både pek- och långfinger ovanpå.
Kan inte fler kolla i sin bekanskapskrets om det stämmer in att det senare sättet att hålla pennan i viss mån indikerar konstnärlighet?

Jag håller pennan vilande mot ringfingret och med pek- och långfinger ovanpå, det trodde jag att "alla" gjorde!
Vet inte om min konstnärlighet, men jag har fått beröm för någon skiss iaf. Skriva för hand har jag då gjort en hel del utan att på något vis få sönder handen, så jag vet inte hur "fel" det kan vara...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 5-års kontroll!

Ja, det finns "regler" för hur det är bäst att hålla pennan. Det finns pennor som "underlättar" för barn som har "fel" grepp. Dessa pennor brukar användas i de lägre skolåren.
 
Sv: 5-års kontroll!

Delvis KL.

Kan också säga att jag fick höra att jag höll pennan fel när jag var liten (när jag håller i pennor låter jag också dem vila på ringfinret). Jag/mamma struntade i det, och under hela min skolgång har jag återkommande fått höra vilken fin handstil jag har. Har alltid fått vara den som fått anteckna/skriva viktiga saker till hela klassen osv. för att jag har varit den som skrivit finast, snabbast... Ja, bäst helt enkelt ;). Så det där om att hålla pennan fel tror jag inte mkt på.
 
Sv: 5-års kontroll!

Så det där om att hålla pennan fel tror jag inte mkt på.
I mina ögon är det inte fel och jag tror inte att det görs några större ansträngningar att korrigera just det sättet att hålla pennan "fel" numera, (förr gjordes det).
Det finns dock barn som håller pennan så konstigt att det när man ska börja skriva inte finns någon möjlighet att få till det på ett bra sätt, då är det bra med pennstöd som guidar fingrarna rätt.
 
Sv: 5-års kontroll!

Ja, det finns "regler" för hur det är bäst att hålla pennan. Det finns pennor som "underlättar" för barn som har "fel" grepp. Dessa pennor brukar användas i de lägre skolåren.

Undrar om det är något som införts på senare tid, för jag såg då inte röken av några sådana pennor under min lågstadietid där runt 89-91...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 703
Senast: Badger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 415
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Fideli
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp