5-års kontroll!

Sv: 5-års kontroll!

Men du har med nästan 100% säkerhet ritat huvudfotingar ;)
images
 
Sv: 5-års kontroll!

*KL*

Jag är inne på Djurjouren och Luffs linje. Dessa tester handlar inte om ifall barnet duger eller om föräldern är en "duktig" förälder. Det handlar alltså inte om att bli godkänd och det är ingen tävling.

Med siffror, bokstäver, hoppa på ett ben etc kan man se om barnet har svårigheter eller om det har ett för vår kultur "normalt" intresse för siffror och bokstäver. Barn brukar fråga och är vetgiriga. Att vilja förstå koder (bokstäver, siffror) är att kommunicera och utveckla sin förmåga att kommunicera.

Benhoppandet och ritandet har med grov- och finmotorik att göra.

Vi vet att brister i grov- och finmotorik samt kommunikationsförmåga kan indikera att barnet möjligen har svårigheter av något slag, men det behöver inte vara så.

Bara för att man klarar testet så innebär det inte heller att man aldrig kommer att drabbas av problem. Jag har sett exempel på barn som klarat allt detta bra, men som i senare år ändå visat sig ha en del problem med koordinationsförmåga, kommunikation eller inlärning.

Människan är mycket komplex och skall vi inte göra vad vi kan för att ge barn med eventuella svårigheter hjälp i tid, så att de får ett så lindrigt problem som möjligt?

Min vännina som har ett barn med autism önskar hon visste om sitt barns handikapp tidigare så att hon kunde börja kommunicera med bilder tidigare. Varje månad är värdefull i form av träning om man har ett barn med någon form av handikapp!
 
Sv: 5-års kontroll!

Det finns ju en hel del fullständigt normal begåvade barn som helt enkelt tokvägrar att sammarbeta, man gör några försök på BVC men sen försöker man hitta andra sätt att kontrollera, tex förskolorna checkar ju av mycket av det här på sin verksamhet, just syn och hörsel är ju svårt för dem att göra men det kan ju gå bättre tex på förskolan med någon av fröknarna istället för för en förälder.

Inför 5-årskontroller brukar iaf jag som förskollärare fyll ai ett papper som föräldrarna tar med till BVC, då spelar det inte så stor roll om barnen inte vill samarbeta eller ej.

Vår son fick inte "godkänt" på sin 18 mån kontroll. Han kunde för få ord. Sa inte mamma och pappa osv. Att han däremot klättrade upp i flera meter höga rutchbanor och åkte ned själv imponerade inte ;) "Att gå" var enda kriteriet för grovmotorik. Som finmotorik skulle han sätta fyra klossar på varandra. Något vi aldrig gjort hemma. Men han gjorde det ändå *puh* ;)

Nåja. Jag tog det med en klackspark. Kan jag jämföra andras barns utveckling ansåg jag själv att jag kunde avgöra om mitt eget barn var normalt i utvecklingen. Han började förskolan strax efter detta och bara på ett par veckor forsade orden ur honom. Jag och pappan är nämligen rätt tystlåtna när vi är hemma själv med sonen. Vi pratar heller inte bäbisspråk och har inte suttit och tjatat med pekböcker. Säkert något som "försenat" hans språk lite, men väl ett större ordförråd när det väl släppt. Vilket det gjort och det bara sprutar ord ur honom. Han förkortar dessutom inga ord. Han säger t.ex. hela ordet lastbil osv. Nu kommer jag inte på några andra ord. Men han säger t.ex. inte "ampa" utan lampa. Apelsin, banan.
 
Sv: 5-års kontroll!

Synkontrollen gick till så att barnen fick en liten tavla med ett antal (fyra?) bokstäver och kunde peka på sin tavla vilken bokstav som sköterskan pekade på.
Nu kunder våra bokstäverna och kunde säga f ex.vis men det hade gått lika bra att peka på den symbol som var likadan som sköterskan pekade på.
Detta var dock på en 4-årskontroll och inte en 5-årskontroll.
 
Sv: 5-års kontroll!

Syntavlan har varit fyra likadana figurer på, ett streck som bas och tre streck som står upp från denna bas, sen har öppningen varit upp, ner, vänster, höger och barnet ska peka vart öppningen är.
Gick det där förstå?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 703
Senast: Badger
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 415
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Fideli
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp