60 års present + gott alkoholfritt mousserande

Är det en person som har "allt" känns det väl kanske lite onödigt att köpa ännu mer om det inte finns någon där man känner "DEN DÄÄR!". Beroende på om personen gillar upplevelser kanske. Min make passerade förvisso bara 30 men jag gav ingen present och jag hoppas att han låter bli till mig med. Vi har det vi behöver, köper det vi önskar. Det räcker så.
Jo men det har ju ingenting med att vara just 60 att göra.
 
Nu hängde jag nog inte med. Jag kopplade det som att det gällde alla åldrar.
Jag svarade på detta: Alltså han är ändå 60år så varför inte något enkelt typ bio?

Dvs, han fyller 60 och därför behöver man inte anstränga sig. I min värld ett väldigt märkligt argument. Hade hen skrivit "Om han har "allt" så kanske det är onödigt att köpa nåt bara för att?" eller nåt så hade det ju varit nåt annat.
 
Jag svarade på detta: Alltså han är ändå 60år så varför inte något enkelt typ bio?

Dvs, han fyller 60 och därför behöver man inte anstränga sig. I min värld ett väldigt märkligt argument. Hade hen skrivit "Om han har "allt" så kanske det är onödigt att köpa nåt bara för att?" eller nåt så hade det ju varit nåt annat.
Minnet är bra men kort, sorry!
 
Jag svarade på detta: Alltså han är ändå 60år så varför inte något enkelt typ bio?

Dvs, han fyller 60 och därför behöver man inte anstränga sig. I min värld ett väldigt märkligt argument. Hade hen skrivit "Om han har "allt" så kanske det är onödigt att köpa nåt bara för att?" eller nåt så hade det ju varit nåt annat.

Det jag menar med att han ändå är 60år är att det är en vuxen mogen person. Det är annat med barn. Ungefär som att julafton, det är ju mest till för barn. 😉
 
Vad tror du om s.k modellbilar då? Små miniatyrer av hans egna bilar tex. Sånt tycker iaf min man är roligt att ställa på någon hylla eller i ett vitrinskåp etc.
20161108_02 (2).jpg
Alt nån enklare röjsåg och överraska med att röja i trädgården lite? (Med tanke på din tråd förut) :-)
 
Vad tror du om s.k modellbilar då? Små miniatyrer av hans egna bilar tex. Sånt tycker iaf min man är roligt att ställa på någon hylla eller i ett vitrinskåp etc.
Visa bifogad fil 15556
Alt nån enklare röjsåg och överraska med att röja i trädgården lite? (Med tanke på din tråd förut) :-)

Åh, modellbilar av hans egna var ju en jättebra idé (om man bortser från att han redan har massa pryttlar alltså...) :love:

Hahaha ja, en röjsåg, en sekatör, en vattenslang, en "ogräsrensare på käpp" och en kratta hade kanske varit något. :rofl: Frågan är dock om han skulle ta det som en pik...
 
Det jag menar med att han ändå är 60år är att det är en vuxen mogen person. Det är annat med barn. Ungefär som att julafton, det är ju mest till för barn. 😉
Alltså, jag anser mig vara både vuxen och mogen, och är för övrigt 61. Jag älskar presenter som är uttänkta just till mig, för varför inte? Visst kan jag köpa mig själv precis det jag vill ha, men jag blir väldigt glad när jag får något som någon tänkt att "det här hade passat Nenne1 som handen i handsken!". Jag förstår överhuvudtaget inte resonemanget att bara för att man passerat en viss ålder (vilken då, förresten? 25? 45? 50? 60?), så ska man tycka att man har allt och därför inte uppskattar att få något?

@Dressyrtjejen_97 , själv fick jag en valp i 60-årspresent. Förvisso hade jag varit med och valt ut den på kenneln, men det var en fantastisk present som vi hämtade dagen efter. Av mina barn och svär-barn fick jag en overlockmaskin, en total överraskning som jag blev oerhört glad över. Nu kanske inte din pappa gillar vare sig hundar eller att sy, men då jag tycker mig märka vissa åldersfördomar i tråden vill jag ändå påtala att man är inte så j-vla gammal när man är 60 och att man, trots att rollatorn tydligen enligt den allmänna uppfattningen väntar runt hörnet, ändå kan gilla att bli överraskad.

och lite off-topic sådär; jag tycker mig ha läst i någon tråd @Dressyrtjejen_97 att du räknar med att dina föräldrar inte kommer att leva mer än 20 (?) år till så att du kan flytta hemifrån, då trodde jag de var i 75-årsåldern eller så. 60, det är ju inte särskilt gammalt. Min svärmor dog förra våren, hon blev 101. Min granne (som är poet och mentalt synnerligen alert och välinformerad om det mesta) är 88. Hon är lite av min idol faktiskt, och jag hoppas hon hänger med länge än.
 
Än en gång glömmer jag bort att många här kommer från en annan socioekonomisk bakgrund. Det är ju inte direkt några billiga presenter många rekommenderar, men får väl inse att alla inte är lika och själv skulle jag leva med stark ångest att behöva köpa så mycket till så många. Skulle behöva svälta för att ha råd under tiden jag arbetade mer än vad jag gör nu.

Varför duger det inte att bara umgås? Tycker det är sådan konsumtionshets vart en än vänder sig...
 
Än en gång glömmer jag bort att många här kommer från en annan socioekonomisk bakgrund. Det är ju inte direkt några billiga presenter många rekommenderar, men får väl inse att alla inte är lika och själv skulle jag leva med stark ångest att behöva köpa så mycket till så många. Skulle behöva svälta för att ha råd under tiden jag arbetade mer än vad jag gör nu.

Varför duger det inte att bara umgås? Tycker det är sådan konsumtionshets vart en än vänder sig...
Fast det behöver inte vara dyrt men köpt som @Nenne1 skriver för att det passar just den personen så väldigt bra. Att köpa för köpandets skull har jag nog aldrig förstått mig på men jag kan köpa något som bara är så den där personen. Som när min dotter kom med en present sådär helt oförhappandes som var så väldigt jag att hon utan problem kunde förutsäga min reaktion innan jag ens hade fått den.

Att få umgås kan absolut vara den bästa presenten i många fall men hittar man "det där" så ser jag inget fel i att köpa just det.

Själv önskade jag mig nya stallskor av sambon i födelsedagspresent. Jag behövde det och fick det :) Alla nöjda och glada :)
 
Alltså, jag anser mig vara både vuxen och mogen, och är för övrigt 61. Jag älskar presenter som är uttänkta just till mig, för varför inte? Visst kan jag köpa mig själv precis det jag vill ha, men jag blir väldigt glad när jag får något som någon tänkt att "det här hade passat Nenne1 som handen i handsken!". Jag förstår överhuvudtaget inte resonemanget att bara för att man passerat en viss ålder (vilken då, förresten? 25? 45? 50? 60?), så ska man tycka att man har allt och därför inte uppskattar att få något?

@Dressyrtjejen_97 , själv fick jag en valp i 60-årspresent. Förvisso hade jag varit med och valt ut den på kenneln, men det var en fantastisk present som vi hämtade dagen efter. Av mina barn och svär-barn fick jag en overlockmaskin, en total överraskning som jag blev oerhört glad över. Nu kanske inte din pappa gillar vare sig hundar eller att sy, men då jag tycker mig märka vissa åldersfördomar i tråden vill jag ändå påtala att man är inte så j-vla gammal när man är 60 och att man, trots att rollatorn tydligen enligt den allmänna uppfattningen väntar runt hörnet, ändå kan gilla att bli överraskad.

och lite off-topic sådär; jag tycker mig ha läst i någon tråd @Dressyrtjejen_97 att du räknar med att dina föräldrar inte kommer att leva mer än 20 (?) år till så att du kan flytta hemifrån, då trodde jag de var i 75-årsåldern eller så. 60, det är ju inte särskilt gammalt. Min svärmor dog förra våren, hon blev 101. Min granne (som är poet och mentalt synnerligen alert och välinformerad om det mesta) är 88. Hon är lite av min idol faktiskt, och jag hoppas hon hänger med länge än.
Jag tänkte spontant på en Volvo Valp :D
 
Än en gång glömmer jag bort att många här kommer från en annan socioekonomisk bakgrund. Det är ju inte direkt några billiga presenter många rekommenderar, men får väl inse att alla inte är lika och själv skulle jag leva med stark ångest att behöva köpa så mycket till så många. Skulle behöva svälta för att ha råd under tiden jag arbetade mer än vad jag gör nu.

Varför duger det inte att bara umgås? Tycker det är sådan konsumtionshets vart en än vänder sig...
Men nu har ju TS skrivit att hon vill ge sin pappa en present och även angivit en budget (1000 kr). Jag antar att hon inte behöver svälta för att ha råd. Hon ska köpa en present till sin pappa och inte "så mycket till så många". Att hon faktiskt vill köpa en present innebär väl inte att de inte umgås?

Jag är inte mycket för konsumtionshets själv men att någon vill köpa en present till sin pappa (de flesta har bara en) på hans 60-årsdag har jag lite svårt att koppla till konsumtionshets. Själv tycker jag det är roligt att både ge och få presenter. Det behöver inte vara någon speciell anledning.
 
Än en gång glömmer jag bort att många här kommer från en annan socioekonomisk bakgrund. Det är ju inte direkt några billiga presenter många rekommenderar, men får väl inse att alla inte är lika och själv skulle jag leva med stark ångest att behöva köpa så mycket till så många. Skulle behöva svälta för att ha råd under tiden jag arbetade mer än vad jag gör nu.

Varför duger det inte att bara umgås? Tycker det är sådan konsumtionshets vart en än vänder sig...

Men det var ju inte det frågan gällde? Jag håller med om att de presenter jag nämnde som jag själv fick i 60-årspresent är dyra, men det är ju inte det som krävs för att man ska bli glad? Nu i julklapp, t.ex., fick jag ett presentkort på att barn och barnbarn bjuder på en utflykt till Skånes Djurpark i sommar för att umgås en hel dag - det blev jag också väldigt glad över. Det ju det, att någon tänkt till - "vad kommer han/hon att bli glad över?" - som känns bra menar jag.

Skulle jag känna att någon fick ångest över att ge mig (för dyra) presenter hade jag ju verkligen inte blivit glad. Jag ville mest påpeka att bara för att man fyller 60 så kan man ju uppskatta presenter ändå.
 

Liknande trådar

Äldre Hej och välkomna till århundrades dummaste tråd. Nej, men allvarligt. I-landsproblem x100 typ. Jag fyller 20 år om 1 mån + 1 dag, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 974
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp