Bukefalos 30 år!

Satt i ett konferensrum på Sjukhuset och var precis klara med mötet. Vi tog det lugnt då vi visste att ingen skulle in efter oss. Men så plötsligt knackade det på dörren och en mkt stressa person sa att vår tid var ute. Jaja så for han fram och slog på tvn. Sedan blev vi kvar ett bra tag och hela rummet fylldes av folk. Det var knäpptyst förutom tv ljudet.

Var 14 år, satt hemma i mitt rum med min lilla TV på. Såg tornen rasa och gick in till mamma och berättade. Jag greppade väl inte vad det var för torn, eller ens om det var verkligt, förrän jag såg mammas reaktion. Hon blev helt blek och tyst.

Jag minns att jag kommit hem från skola , min bror och pappa var också hemma. Min bror satt och zappade slött på tvn och zappade förbi cnn. Han ropade på oss att flygplan kört in i World trade center.

Idag är det 25 år sen terrordådet 9/11.
Vad minns ni av den här dagen?

Jag minns att jag satt hemma vid datorn (säkert på Buke och MSN), och min mamma kom hem från jobb och sa att tredje världskriget hade börjat.
Jag var i Ohio och pluggade. Det var rent fruktansvärt. Kaoset i början när ingen visste riktigt vad som hände. Först sa man på morgonnyheterna att en Cessna hade flugit in i det ena tornet. Min mentors mamma var uppe och flög och hon var ju såklart hysterisk innan de visste att hon var i säkerhet. Och sedan minns jag tystnaden i flera dagar när luftrummet över hela USA var stängt för alla flyg. Usch, det var verkligen en hemsk händelse... 😔

Vår familj var i NY två månader innan attacken och åkte då upp till takvåningen i det ena tornet. Minns att jag var hemma sjuk 11/9 och tur var nog det för jag blev väldigt berörd. Jag hade så tydliga minnesbilder av människor vi mött där inne och kunde inte sluta tänka på hur oerhört högt upp man är. Tänk de som kastade sig ut genom fönstren… Tänk om vi stått på taket just när det hände osv.

Idag är jag ändå tacksam för att fått se tornen IRL och varit där

Jag var hemma från jobbet, sjuk med feber.
Satte på text-tv och läste att ett plan flugit in i world trade center. Jag tänkte på den byggnad vid Stockholms centralstation som också hette så, och fattade verkligen ingenting.
Jag sa att jag hade feber va 😅

Sen satte jag på någon tv-kanal och började ta in vad som verkligen hänt, och sen kom planet i andra tornet och det vid Pentagon.

Palme: slog på tv på morgonen och godmorgon Sverige var inställt pga mord på Palme.

11/9 2001 stog på jobbet hade radion på i hörlurarna och de gick in med extra sändning. Samma sak med Astrid Lindgren stod på jobbet och de gick ut på nyheterna i radion.

Anna Lindh antingen radion på jobbet i hörlurarna eller påvägen hem radion i bussen.

Estonia hemma sjuk i magsjuka. På den tiden var det knappt tv på dagarna...

Jag kommer ihåg att jag satt på bussen på väg hem från gymnasiet när jag nåddes av nyheten, jag satt precis bakom chauffören och hörde på hans radio om attackerna.

Idag är det 25 år sen terrordådet 9/11.
Vad minns ni av den här dagen?

Jag minns att jag satt hemma vid datorn (säkert på Buke och MSN), och min mamma kom hem från jobb och sa att tredje världskriget hade börjat.
Jag kom hem från skolan (gymnasiet) och mamma satt med tvn på. Tror att jag först tänkte att det var en olyckshändelse men sen flög plan nr 2 in i andra tornet och då förstod jag.

Men (kanske) lite som @Midsommarblomster hade jag svårt att ta in alla känslor som många andra verkade känna. Kommer ihåg att jag åkte till ridskolan som vanligt på kvällen, och dagen efter i skolan när vi ägnade en stor del av dagen åt att prata om det var då jag började ta in hur andra kände inför det.

Jag flyttpackade I vår lilla etta I Uppsala och hade tvn på. Vi hade varit i NY rätt nyligen, jag messade syrran att hon skulle sätta på tvn.

Satt på bussen på väg hem. Hade varit på konferens/skolresa med klassen. Gick i gymnasiet då. Gick raka vägen in och kollade på tv resten av dagen.

Tyckte det var fruktansvärt jobbigt. 😔

Jag var i stan med en kompis efter skolan och min bror ringde mig och sa att någon kraschat in ett plan i tornen i NY. Vi trodde att det var en olycka först, inte att det var med flit. Sen kom jag hem och det var på alla tv-kanaler, till och med MTV. Jag minns hur alla pratade om det, och att det hölls en tyst minut i Sverige (eller var det flera?) som jag och min bästis vägrade vara med på eftersom att USA dödat så många i alla andra länder där de krigade. Utan tysta minuter för dessa offer.

Jag minns att jag skulle se på Voxpop och hade längtat hela veckan efter att få se de snygga pojkarna i Westlife och deras musikvideo igen. Programmet blev såklart inställt, men jag vill minnas det som att Dregen som skulle vara veckans gäst i programmet ändå fick sitta där tillsammans med programledaren och prata om sina reaktioner på det som hänt. Vill iaf minnas att det kändes väldigt obekvämt då de (såklart) inte alls visste vad de skulle säga, men allra mest var jag bara sur för att jag inte skulle få se Westlife. :p

Jag minns att jag var hemma sjuk från skolan och såg det på tv. Jag förstod nog inte riktigt vad jag såg förrän nån bekräftade det - jag var inte så gammal och kopplade först inte att det inte var en olycka.. Tillbaka i skolan pratade vi mycket om det, dock.

Jag körde hem från jobbet och zappade som vanligt mellan musikkanaler då programledarna blev hysteriska och började prata om tornet och så tornen. Jag trodde det var som den där historien då en dramatisk radioteater skapade panik (läänge sedan), dvs inte på riktigt, men så var det på andra kanaler liknande konstiga stressade personer, och jag skyndade mig hem, slog på tvn, började googla och ringde till en kompis. Vi satt och var chockade i timmar medan mer och mer info framkom.

Jag hade samma känsla vid tsunamin - en chock och känsla av overklighet. (Jag befann mig vid kusten i ett land som drabbades stort så det kom väldigt nära även om jag inte skadades.)

Jag minns bara fragment av rapportering från stora nyhetshändelser i min unga år. Estonia, prinsessan Dianas död, John Hron etc. Jag minns att mina släktingar från Finland ringde min mamma tidigt på morgonen efter att nyheten om Backabranden hade nått dit, de ville kolla så att jag var okej.

Det jag minns starkast från 9/11-attackerna är en löpsedel dagen med endast två ord:
VEM?
VARFÖR?

Är det bara jag som inte kommer ihåg vad jag själv gjorde i sådana situationer?

Kommer ihåg att jag både såg och hörde om händelsen men kommer inte ihåg var jag var när jag hörde det första gången.
Kommer inte heller ihåg var jag var eller gjorde när Olof Palme eller Anna Lindh mördades (23 år idag sen hon dog 😥).

Det enda jag kommer ihåg är Utöya, men det är nog för att jag var på en väldigt speciell plats just då.

Jag tror man kommer ihåg om det kopplas till nåt särskilt. Det enda jag kommer ihåg från Anna Lindh var att sambon återigen var jublande glad. :(

Utöya minns jag inte alls, men har lyssnat på många reportage långt i efterhand.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka