9, 14, 18 carat guld

Det används som sagt inte i Sverige sedan 1980 men använder man återvunnet guld kan det ju finnas nickel i. Plus att tidigare användes nickel även i rött guld.

Det finns som sagt inga garantier och det säkraste ur allergisynpunkt lär vara 23K röd/gult guld.
24K menar du? 23 har jag aldrig hört talas om.
 
23K är vanligt i äldre smycken. Nästan alla mina guldsmycken är antika eller näst intill och av 23K. 24K är för mjukt, det försvinner vid daglig användning plus att ev stenar lossnar lättare.
Har man tillsatt något annat i 23K eftersom det är hårdare än 24K? Eller det kanske varierar?
Rent guld är alltså mjukare, är det därför det är lättare att gjuta om?
 
Har man tillsatt något annat i 23K eftersom det är hårdare än 24K? Eller det kanske varierar?
Rent guld är alltså mjukare, är det därför det är lättare att gjuta om?

Exakt. Rent guld är väldigt mjukt, man legerar det inte bara av ekonomiska skäl utan också för att det ska hålla bättre. En hög guldhalt gör också att ev stenar ramlar av lättare.

Pappas förlovningsring är jättetunn, han använde den dagligen i hårt fysiskt arbete och då slits den (den är i 23K, han lät göra deras ringar av gammalt skrotguld). Det är betydligt mer kvar av mammas ring eftersom hon inte jobbat på samma sätt. Jag har äldre smycken som är av 20K resp 22K också, något jag inte tror finns längre om man inte specialbeställer.

Det finns många olika kulörer/nyanser av smyckesguld men vissa legeringsämnen gör smyckena spröda vilket man inte vill (plus att sådana guldlegeringar är mycket svåra att omarbeta pga sprödheten). Att man tidigare använde tex nickel i vitguld var mycket en ekonomisk fråga också, palladium och platina som används nuförtiden är mycket dyrare än nickel (vitguld togs fram som ett alternativ till platina eftersom det är så dyrt).
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 698
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 801
Senast: madde_84
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp