Bukefalos 28 år!

9 månader och sömnproblem

Sandra78

Trådstartare
Jag har förstått att det är väldigt vanligt med sömnproblem runt 9 månader, det kan man ju läsa överallt. Men vad jag hellre vill veta, när och hur går det över?
Jag förstår att det förstås är individuellt, men ni kan väl berätta hur det var för era små?
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

För Milton blev det också problem med sömnen runt 9 månaders ålder. Eller inte just sömnen, men väldigt svårt att somna, separationsångest etc. Det har faktiskt hållit i sig sedan dess, vi måste vara i rummet och helst hålla en hand på honom/dra handen över ryggen på honom tills han somnar. Sedan gäller det att smyga ut för hör han det och vaknar så är det bara att börja om igen :)
Vid 9 månaders ålder provade vi det mesta. Det som fungerade bäst var att ha honom i famnen och vagga honom, för vår del helst sittande i soffan (han var ganska tung redan då) och när han väl sov djupt så gick det relativt bra att lägga ner honom. Möjligen fick vi sitta ytterligare med honom i sovrummet.

Tror inte det är så mycket att göra egentligen, antingen försöka köra på samma spår som man gjort tidigare, eller försöka hitta ett annat alternativ. För oss var vi tvungna att hitta ett annat alternativ. Fram tills 9 månader hade vi bara kunnat lägga ner Milton i sin säng och gå därifrån och så somnade han själv, det fungerar absolut inte längre.
Hur gör ni?
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Jaa, hur gör vi..? Bäst funkar det om hon kan bada på kvällen, men tyvärr så blir hon lätt torr trots olja i vattnet och insmörjning efteråt, så det går inte att bada henne varje kväll.
Men eventuellt bad, sen insmörjning (har hon inte badat smörjer vi ändå tex knän, armbågar och ansikte), pyjamas och så sitter vi i soffan och äter välling.
Borstar tänderna, det tycker hon är jättekul :bump: Sen tillbaka till soffan och försöker mysa en stund, har henne i famnen och kliar henne på ryggen och klappar henne på smalbenen (vet inte varför, men hon älskar att bli smekt på smalbenen!). Ibland funkar det enligt planen och då blir hon sömnig och man kan lägga ner henne i sängen, slå igång en skiva och hålla handen på hennes rygg tills hon somnar.
Lika ofta funkar det inte, då försöker hon på alla sätt komma loss, vrider sig, skriker, klöser osv. Släpper man ner henne lägger hon sig bara på golvet och gråter... Då får man bära bära bära tills hon slappnar av och sen börja om med soffmys...

Vi har provat lägga henne både tidigare och senare, men minst risk för konflikt blir det om hon är i badet 18.30 och i sängen 20.

Hon sover i eget rum sedan en tid tillbaka, vilket i alla fall har gjort att hon sover bättre när hon väl har somnat. Nu är det kanske var femte natt som hon vaknar mitt i natten (och då blir det minst 1½ timmes vakentid) mot för varannan när hon sov i vårt sovrum.

Däremot har även dagsömnen börjat strula nu, det kan ta en timme att få henne att slappna av såpass att hon somnar även på dagen, trots att man ser att hon är jättetrött.
Dessutom har hon fått sämre aptit, vet inte om det beror på att hon konstant är trött eller att hon har två tänder på gång (förra omgången fick hon fyra samtidigt, då levde hon på kall välling och fruktpuré)...
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Mitt enda tips som funkar för oss är att ligga i soffa/säng och ha barnet liggandes mage mot mage, då somnar han oftast direkt. Men han har 9 dagar till 9 månaders ålder så han kanske också börjar trilskas snart. ;)
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Det funkar inte alls för oss, för då försöker hon krypa över oss för att komma iväg :D Man får ha henne halvsittande i famnen, då kommer hon ingenstans.
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Vi kör också samma stil, halvsittande i famnen. Men hon skulle aldrig kunna slappna av i soffan, utan här måste man sitta i sovrummet där det är mörkt och lugnt. Nu är hon iofs 11 mån men vi har kört så i flera månader nu.
Märker vi att det börjar dra ut på att man inte får henne att somna på dagen (här beror det oftast på att hon då är för trött) så funnkar det att gå en promenix i vagnen här så sussar hon. Funkar inte vagnen på dagen en period?
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Sovit i vagnen har hon inte gjort sen hon lärde sig sitta upp tyvärr... Dock kan hon ibland bli lite lugnare av en vagnstur, men hon kan lika gärna få nytt bränsle och orka en halvtimme till.

Nu är andra natten på rad som vi är uppe mitt i natten, ikväll grät hon mer eller mindre konstant från 18, var så trött så att hon bara satt och skakade i badet. Somnade strax efter 19 med vällingflaskan i munnen (antar att tänderna inte ramlar ut av att det händer ibland) och sov faktiskt fram till 23.30. Fick henne att somna om i sängen då, men 1.30 var det dags igen.
Nu har hon fått välling, ren blöja och alvedon (om det är tänderna som spökar), trodde hon skulle kunna somna om där ett tag men icke. Bara att vänta tills hon gjort av med den lilla energi som finns...

Vet inte vad jag ska ta mig till, det märks ju att hon behöver sova, hon har knappt någon aptit på dagarna och från 16-tiden är hon trött och kinkig och jag får bära på henne konstant. Antar att det enda man kan göra är att hoppas att det går över snart :(
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Sömnproblem kommer och går hela tiden för oss. Eller inte problem egentligen, lite svårare att somna och vaknar lite oftare ett tag och sedan går det över uhm långsamt och omärkligt? Det är inte så dramatiskt som när det börjar direkt.

Så tja, tre månader bra, en vecka mindre bra, två veckor bra, en vecka mindre bra... Jag antog att det helt enkelt bara är så.

"Rutiner" ändrar vi efter hur sömnen är. Är det dåligt o ynkligt kanske han får somna i sängen hos mig, är det bra och han försöker fly blir det spjälsängen... ibland nappflaska i soffan, ibland i sovrummet (försöker borsta tänderna efter välling men ibland så struntar vi i det).

När han var 9 månader så fick han ofta helt enkelt somna i famnen när jag läste en bok eller såg på TV, med vällingflaska. Eller hm, det var 11 månader, 9 månader fick han somna i soffan med amning, eller om han inte somnade sedan landa vaken i spjälsängen, sömnig. Tror inte vi skulle lyckas få "rutiner" som satt skurna i sten i många år direkt... de flyttas och ändras hela tiden över tid och humör. Tror inte att det är "farligt" att låta en 9 månaders somna i famnen ibland, så länge man vänjer vid att somna i sängen också då och då. (funkade för oss i alla fall)
 
Senast ändrad:
Sv: 9 månader och sömnproblem

Vi har btw aldrig kunnat lägga i sängen och gå därifrån. Har egentligen inte det som mål heller även om man känner sig lite dum i jmf med andra duktigare föräldrar ibland. Jag vill inte att han ska lära sig klättra ur spjälsängen så jag vill inte ge honom anledning heller för den delen (han klättrar väldigt bra på bokhyllor fönsterlister och så).

Det är ju inget problem heller, jag eller min man läser en bok medan han somnar, tar 10-60 minuter. Ingen direkt panik att komma därifrån. Andra kanske iofs skulle se det som permanenta sömnproblem när jag tänker efter :D

En vacker dag kommer vi att vara redo, har börjat gå ut kortisar för att hämta saker och så ibland.
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Börjar han gråta mycket, händer inte så ofta, så går det inte att få honom att somna alls. Då måste man läsa bok, eller kittla eller leka baka baka liten kaka tills han skrattar, då kan han somna.:rofl:
 
Sv: 9 månader och sömnproblem

Emilia (2,5 år) har aldrig kunnat somna själv, men somnar inte heller i famnen. Hon vill helst att man ligger brevid henne i sängen men allra helst vill hon somna på soffan. Hon sov ok till 5 månaders ålder sen hade vi problem fram till straxt efter 2 års dagen när hon helt plötsligt började sova hela nätter (med ngr undantag). När nätterna varit som stökigast har hon sovit i våran säng. Hon har alltid varit väldigt svår att lägga på kvällen, enda sen hon var bebis. Hon har aldrig varit vaken länge på nätterna men vaknat ofta.

Maja (1 år på fredag) sov bra till 7 månader ungefär. Nu är nätterna väldigt stökiga med många uppvak och svårt att somna om. Hon brukar somna i egen säng men få komma över till oss på natten. Hon somnar ibland i famnen och ibland i sin säng. Mycket lättare att lägga än storasyster.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
947
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 161
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 238
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp