A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Titel: "The ASAP escape of Rocky!"

Baksidestext: An innocent american citizen gets abducted by strange uniformed men in a foreign communist country. Despite initial superb acts of diplomacy, including strong efforts from the extremely talented American president Donald Trump, the communist leader Stephane The Leafs claims that he cannot interfere with justice in this case as Rocky is black and only white people can be freed on a whim. When the arranged trial starts, a hostage negotiator is sent on his own to the distant, dangerous last nights in Sweden with immigrants terrorizing the streets with guns, bottles and earplugs. The trial begins after the first fright night passes....

Notera att Stefan Löven spelas av Jim Belushi, som på engelsk-svenska stammar fram budskapen.

Det här var nåt av det roligaste jag läst på länge! 🤣 🤣 🤣
 
Apropå den amerikanska gisslanexperten. Saxat från en artikel i Expressen.

Talande för det spektaklet var frågor som en dansk radioreporter från nyhetskanalen Radio24syv konfronterade gisslanförhandlaren med:
– Vem är den värsta gisslantagaren? Stefan Löfven eller IS?
– Kommer du kalla in Navy Seals?

:rofl::rofl::rofl:

Man måste tycka lite synd om karln. Men kanske passar han på att ha en liten trevlig betald semester.
 
Jag är fortfarande frågande efter hur man kan bete sig tillräckligt kränkande på ett icke-kroppsligt sätt, utan tidigare våld i historiken mellan parterna, för att berättiga våld som svar. Ens i förmildrande omständighet. Men min utgångspunkt är egen tankeverksamhet och inte juridiskt kunnande för att förtydliga. Vad är det där som "verkligen biter"?

När nödvärnskriteriet börjar uppfyllas är det en annan sak. Då har jag förståelse.

+@Lillgrådis

Jag spekulerar bara nu men en sak kom att tänka på som åtminstone jag tänker skulle kunna räknas som provokation är scenariot att person Anton och Bella ses en kväll. Anton har tidigare varit tillsammans med Bellas syster Camilla och lagt ut en sexfilm på henne på en porrsajt vilket spridit sig på orten. När Anton och Bella ses på en fest väser Anders varje gång de ses att "hela orten pratar om att din syster är en hora". När Bella ger Anton en örfil skulle åtminstone jag tycka att Antons uttalanden kunde räknas som en förmildrande omständighet i form av provokation, även om jag också är principiellt emot våld i de allra flesta fall.

Tyvärr ett inte helt påhittat case...:(
(men inte egenupplevt)
 
Såg det där jag med och funderade på hur många utländska eller inhemska våldsbrottslingar i USA som får bo på hotell :D
C6EyQF5erSDlnF6-r7ZuFwW_pFXQbvPwJvvvtfEg4Vg.gif
 
+@Lillgrådis

Jag spekulerar bara nu men en sak kom att tänka på som åtminstone jag tänker skulle kunna räknas som provokation är scenariot att person Anton och Bella ses en kväll. Anton har tidigare varit tillsammans med Bellas syster Camilla och lagt ut en sexfilm på henne på en porrsajt vilket spridit sig på orten. När Anton och Bella ses på en fest väser Anders varje gång de ses att "hela orten pratar om att din syster är en hora". När Bella ger Anton en örfil skulle åtminstone jag tycka att Antons uttalanden kunde räknas som en förmildrande omständighet i form av provokation, även om jag också är principiellt emot våld i de allra flesta fall.

Tyvärr ett inte helt påhittat case...:(
(men inte egenupplevt)

Rimligt att ta hänsyn till som förmildrande/uppenbart kränkande beteende, tycker jag. Det känns rätt så tydligt när man har en målsägande som man liksom inte kan "försvara" fullt ut i argumentationen att detta är ett klockrent brottsoffer.

Ett annat exempel som dock inte handlar om våldsbrott är två män som diskuterar någon ekonomisk business där de inte är överens. "Målsäganden" spelar in samtalet från början och liksom driver med den andre i lugn och väldigt sarkastisk ton hela tiden. Gärna med några svåra ord så att den andre anar att han blir förolämpad men inte riktigt fattar betydelsen, typ "jag tror minsann att du är lite oligofren". Och återkommande "men vad ska du göra, vad ska du göra då" ungefär som kom igen nu. Målsäganden styr hela konversationen.

Efter några minuter av detta så rinner det över för den andre som säger ett uppenbart verbalt hot. Klick, så tar samtalet slut och en polisanmälan följer som nästa steg med inspelningen som bevismaterial. Hade en sådan situation gått till åtal så hade det garanterat bedömts lindrigare på grund av provokation. Ett annat alternativ är att man bedömer att hotet med hänsyn till alla omständigheter inte kunnat vara "ägnat att framkalla allvarlig fruktan" som krävs för att det ska vara ett straffbart olaga hot, och inte väcker åtal alls.
 
Jag skrev i mitt första inlägg i tråden om politiseringen av rättsväsendet. Efter att ha läst förundersökningen och nu hört delar av rättegången kan jag inte säga annat än att dessa bekräftar den bilden.

För övrigt, den kniv som målsägarens kompis hade, och enligt egen utsago för att användas vid slagsmål, var en kniv med utfällbart rakbladsvasst blad av en sort som använts vid ett antal misshandelsfall även med dödlig utgång.

Det finns inga absoluta bevis för att målsägaren med kamrat var drogpåverkade och beväpnade med kniv just den kvällen eftersom åklagare och polis valt att inte göra någon som helst utredning av om så var fallet. Men allt pekar i den riktningen och då skulle målet istället handlat om förberedelse till grov misshandel och nödvärnsrätten för ASAP Rocky m.fl. skulle knappast ifrågasatts.
 
Jag skrev i mitt första inlägg i tråden om politiseringen av rättsväsendet. Efter att ha läst förundersökningen och nu hört delar av rättegången kan jag inte säga annat än att dessa bekräftar den bilden.

För övrigt, den kniv som målsägarens kompis hade, och enligt egen utsago för att användas vid slagsmål, var en kniv med utfällbart rakbladsvasst blad av en sort som använts vid ett antal misshandelsfall även med dödlig utgång.

Det finns inga absoluta bevis för att målsägaren med kamrat var drogpåverkade och beväpnade med kniv just den kvällen eftersom åklagare och polis valt att inte göra någon som helst utredning av om så var fallet. Men allt pekar i den riktningen och då skulle målet istället handlat om förberedelse till grov misshandel och nödvärnsrätten för ASAP Rocky m.fl. skulle knappast ifrågasatts.
Jag skulle iallafall fortfarande ifrågasätta mängden våld. När man har kastat iväg problemet ett antal meter så är det rätt vettigt att lämna platsen istället för att gå fram och sparka på den liggande för att sedan skära upp honom lite med de glasflaskor man lägligt har i näven.
Jag förstår inte varför du har så oerhört stort behov av att upprepade gånger försvara en misshandel som kunde gått precis hur illa som helst. Killen kunde lika gärna varit död vid det här laget, hade det också varit nödvärn i din värld?
 
Det här att Trump har skickat hit USA:s särskilda sändebud för gisslansituationer för att sitta igenom en simpel rättegång som vilken ambassadsekreterare som helst hade kunnat hålla koll på.

Undrar vad det stackars sändebudet självt tänker om saken.
Det funderade jag också på, det är ju fnissframkallande. Men han är kanske inte där i egenskap av just det. Det är ju mitt i sommaren och även diplomater har väl semester, så han kanske var närmast till hands som tjänstgörande.
 
4 mot 1 är fegt och offret är halva storleken mot 2 av dem. Mindre än alla.

På SVTs film från max ser jag ett väldigt avslappnad kroppshållning på offret. Inget hotande. Han har tunna, tajta kläder som inte döljer någonting som verkar farligt. De bara fortsätter slå på en liggande pojke och blodprov på samtliga hade varit intressant tycker jag.
 
Det funderade jag också på, det är ju fnissframkallande. Men han är kanske inte där i egenskap av just det. Det är ju mitt i sommaren och även diplomater har väl semester, så han kanske var närmast till hands som tjänstgörande.
Han är väldigt snygg, han kan väl stanna här som ambassadör. Bara om han är trevlig.
 
Det finns inga absoluta bevis för att målsägaren med kamrat var drogpåverkade och beväpnade med kniv just den kvällen eftersom åklagare och polis valt att inte göra någon som helst utredning av om så var fallet. Men allt pekar i den riktningen och då skulle målet istället handlat om förberedelse till grov misshandel och nödvärnsrätten för ASAP Rocky m.fl. skulle knappast ifrågasatts.
Det finns inga absoluta bevis för att de åtalade inte var drogpåverkade och beväpnade med kniv just den kvällen eftersom åklagare och polis valt att inte göra någon som helst utredning av om så var fallet. Det är mycket möjligt att det är politiska skäl att man avstod och även avstått om frågor kring det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp